HUIPPU – NUORTEN TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVIEN HYVIEN KÄYTÄNTÖJEN LEVITTÄMINEN Kv-tapaamisen tulokset Groningen, Hollanti 11. – 14.1.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Oppituki-hanke oppisopimus- opiskelun tukena
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Nuoria etsimässä keväällä 2013 • Tiedotus alueellisille toimijoille mm. avoterapeutit, avohuollon ohjaajat, kuntoutusohjaajat, oppilaitokset • nihkeesti.
Tietohallintomalli käytännössä – ICT-johtamisesta kilpailuetua
KUNTOUTTAVA TYÖTOIMINTA
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Seinättömän pajan toimintamalli 1. Asiakkuuden edellytykset: alle 25-vuotias, ammattikoulutettu, pitkäaikaistyötön/vaikeasti työllistyvä/vajaakuntoinen.
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
X:t ja Y:t toimituksissa
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Terve mieli työssä Tuula Löf Työelämän teemapäivä
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Työpaikkakouluttaja- hanke
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Omnian oppisopimustoimisto
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Kokkolan ammattiopisto
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Leena Björkqvist TeiniMinno –esiselvityshanke 2014 Arviointisuunnitelma Leena Björkqvist, Metropolia AMK TeiniMinno –esiselvitys arvoidaan suhteessa.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
SOS-hanke/Aikuissosiaalityö
© Turun Oppisopimustoimisto 2009 Nappaa Nuori Töihin oppisopimuskoulutuksella Varsinais-Suomessa joka kolmas päivä yksi nuori työllistyy oppisopimuksella.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Nuorten oppisopimus 2+1 malli Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Aulikki Otranen1 Kehittämis- ja neuvottelupäivä
Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
TET =Työelämään tutustuminen
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
Omakylä Vuolenkoski Oy:n ympärivuotinen työvoimavuokrapalvelu
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
TET =Työelämään tutustuminen
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

HUIPPU – NUORTEN TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVIEN HYVIEN KÄYTÄNTÖJEN LEVITTÄMINEN Kv-tapaamisen tulokset Groningen, Hollanti 11. –

GOA Publiek Julkisen sektorin organisaatioiden kumppanuus Tavoitteena löytää nuorille oppisopimuspaikkoja (200 kpl) julkiselta sektorilta Tavoitteena työpaikka min. kahdeksi vuodeksi GOA Publiek työllistää ja maksaa palkan, ottaa taloudellisen ja laillisen työnantajan vastuun, kouluttaa työpaikkaohjaajat, valmentaa oppisopimusopiskelijat, koordinoi yhteistyötä ja vuorovaikutusta oppilaitosten ja työpaikkojen välillä

Tukimuodot Kolme tapaamista opiskelija ja esimies ja GOA Publiekin edustaja vuodessa Kolme tapaamista vain opiskelija ja GOA Publiekin edustaja vuodessa Suurimmalle osalle tämä tuki riittää Tarpeen mukaan lisää yksilöllistä tukea, vaikka päivittäin, puhelimitse ja viikkotapaamisissa, yl. oppisopimuksen alussa 6 kertaa vuodessa vapaaehtoiset koulutusworkshopit Tukitarpeet: sosiaaliset ja vuorovaikutustaidot ongelmanratkaisutaidot työn ja opiskelun yhteensovittaminen ja odotuksiin vastaaminen miten varmistaa, että työtehtävät vastaavat opiskelun tavoitteita

Tulokset 98 työllistettyä 21 eri julkisen sektorin yksikköön kahden vuoden aikana Suurin ryhmä 24 – 26-vuotiaat nuoret (alle viisi 16-18v.) 4 päivää työssä, 1 päivä oppilaitoksessa 25 nuorta valmistunut ja suurin osa saanut työtä onnistumisen keskeiset tekijät: avoin vuorovaikutus ja tiivis yhteistyö opiskelijan, työpaikan (esimies ja tpo-ohjaaja) ja Goa Publiekin välillä, joustavuus, tpo-ohjaajien sitoutuminen nuorten ohjaamiseen, julkisen sektorin johdon/työanaajien edustus Goa Publiekin johtoryhmässä malli herättänyt kiinnostusta myös muualla Hollannissa mm. 5 oppisopimuspaikkaa Drenthessä Frieslandin kaupungin päättäjät tekevät päätöksen huhtikuun aikana toteutusmallin käyttöönotosta