Tekesin EAKR rahoitus Mikko Utriainen Tekes, Pohjois-Savon TE-keskus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekesin ohjelmat TKI toiminnan teemapäivä , KyAMK / JLi
Advertisements

Sapuska - Kansainvälistä liiketoimintaa elintarvikkeista 2008 – 2012 Joensuu DM Copyright © Tekes.
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
’Vieläkö voi hakea’ - Pohjois-Savon liiton rahoitustilanne
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Tekesin innovaatiorahoitus
MYR:N TEHTÄVÄT 1.YHTEENSOVITTAA EU:n ja valtion rahoituksen kohdentuminen ohjelmaa rahoittaville viranomaisille (MYAK) MYAK:n tarkistus budjetin hyväksymisen.
Copyright © Tekes Kemian alan pk-yritykset Tekesin aktivointiprojekti.
2 Etelä-PohjanmaaOsaa-Uskaltaa-Menestyy Etelä-Pohjanmaan liitto - Merkittävimmät EU-ohjelmat Etelä-Pohjanmaalla ohjelmakaudella : Länsi-Suomen.
-kansainvälistä liiketoimintaa turvallisuusratkaisuista
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Tekesin innovaatiorahoitus tutkimusorganisaatioille 2013 Visioita, osaamista ja mahdollisuuksia tutkimuksen keinoin.
Rahoitamme sellaisten innovaatioiden kehittämistä, jotka tähtäävät kasvun ja uuden liiketoiminnan luomiseen • Yritysten kehitysprojektit • Tutkimusorganisaatioiden.
Click to edit Master title style Testing Finnvera Oyj Liiketoimintajohtaja Annamarja Paloheimo.
Click to edit Master title style Testing Finnvera Oyj EAKR-rahoituksen v ä litt ä j ä n ä Euroopan aluekehitysrahaston tukea yritystoiminnan.
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
- mahdollisuus kehittämiseen -
EU-rahoitusta haettavana- informaatiotilaisuus Carelicum Kalevi Pölönen/Kari Korhonen.
Copyright © Tekes Yritysten t&k-projektien rahoitus v Eero Moisala.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Hankerahoitus ja sosiaalipalvelujen kehittäminen - EAKR-ohjelma - ESR-ohjelma - maaseutuohjelma Heli Rintala.
HANKEINFO
Palveluyritysten yritystuet
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
EU-RAHOITUS KAINUUSSA JORMA TEITTINEN KAINUUN MAAKUNTA -KUNTAYHTYMÄ
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
Työvoima- ja elinkeinokeskus Ohjelmakausi 2007–2013 käynnistyy, EU-projektien toteutus Yritysrahoituksen puheenvuoro Pekka Pelkonen Pohjois-Karjalan TE-keskus.
Suomen uusi rakennerahasto-ohjelma sisältää molemmat rahastot (EAKR ja ESR) Toimintalinjat ovat: TL1 Pk-yritystoiminnan kilpailukyky (EAKR) TL2 Uusimman.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Tulevan hallituskauden tiede- ja yliopistopoliittiset painopisteet (Edistyksellinen tiedeliitto ) Rehtori Keijo Virtanen Turun yliopisto Suomen.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Tekesin EAKR Etelä-Pohjanmaalla ”KTM:n hallinnonala, toimintalinja 2.1 ”haasteelliset alueet”: v = 516 keur (EU+kans) keur (kunta) lisäksi.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Tekesin rahoitus media-alan yrityksille
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
ELY-keskusten palvelut kansainvälistyville yrityksille
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
Tekesin rahoitus ja palvelut tutkimusorganisaatioille 2015
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
Suomen Akatemian ja Tekesin tuki 6. puiteohjelman instrumenttien valmisteluun
Pohjoisen periferian valtioiden välisen yhteistyön ohjelma Kuopio Petri Haapalainen.
Työ- ja elinkeinokeskus ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS – TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA 2007 –
Itä-Suomen lääninhallitus Hankkeiden valintamenettely, välttämättömät ja hankevalintaa ohjaavat kriteerit sekä päätöksenteko EU-projektipäällikkö Timo.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
EAKR-rahoitusta ympäristöhankkeisiin Anna-Liisa Tanskanen EU-koordinaattori Pohjois-Karjalan ympäristökeskus Carelicum.
Kestävää kasvua ja työtä
Ohjelmakauden 2007 – 2013 loppuvuodet Ohjelmapäällikkö Hanna Makkula Etelä-Savon maakuntaliitto.
Tutkimus- ja innovaatiopalvelut Satu Lappalainen ITÄ-SUOMEN INNOVATIIVISET TOIMET -OHJELMAN HAKU Rahoitusasiamies Satu Lappalainen.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Avoin tiede ja tutkimus -tiekartan vastuut tutkimusrahoittajille Ilona Lundström
ITÄSUOMALAINEN YRITYSRAHOITUSSTRATEGIA Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Savon.
Yritysrahoitus Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Rahoitusyksikkö
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
Tekesin EAKR-rahoitus Pohjois-Savossa
Yritystukityöryhmän kuulemistilaisuus ELY-keskukset
Hallitusneuvos Mikko Ojala
Yritysrahoitus ja yritysten kehittämispalvelut
ESR-rahoitus OKM:n valtakunnallisten toimenpidekokonaisuuksien toteutuksessa Henri Helander
EU-rahoitus -info: Ajankohtaista rakennerahastoista
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Yrittävä K-P teemaryhmän kokous
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Yritys- ja kehittämisrahoituksen vuosikatsaus 2014 Itä-Suomessa
Seurannassa olleet rahoituslähteet
Esityksen transkriptio:

Tekesin EAKR rahoitus Mikko Utriainen Tekes, Pohjois-Savon TE-keskus EAKR- ja ESR-rahoitus Pohjois-Savossa Pohjois-Savon hanketoimijoiden koulutustilaisuus Kuopio, 20.1.2009

Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekes – Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekes edistää teollisuuden ja palvelujen kehittymistä teknologian ja innovaatioiden keinoin. Tämä uudistaa elinkeinoja, kasvattaa jalostusarvoa, tuottavuutta ja vientiä ja siten luo työllisyyttä ja hyvinvointia. Tekes kannustaa tutkimus- ja kehitysrahoituksellaan yrityksiä käynnistämään tutkimus- ja kehitysprojekteja nopeuttamaan projektien tulosten hyödyntämistä liiketoiminnassa Sekä yhteistyöhön, verkottumiseen ja kansainvälistymiseen DM 31655 ja 43677 11-2006 Copyright © Tekes 2

EAKR on yksi Tekesin T&K&I toiminnan rahoitusinstrumenteista Tekes ja EAKR EAKR on yksi Tekesin T&K&I toiminnan rahoitusinstrumenteista Tekes EAKR rahoitus ohjelmakaudella 2007-2013 on toistaiseksi käytettävissä vain julkisen tutkimuksen hankkeisiin Tavoitteena edistää alueellista innovaatiotoimintaa ja verkostoitumista sekä vahvistaa osaamisrakenteita (Toimintalinja 2) Tekesin EAKR myönnöt 31.12.2008 , yhteensä 30,5 M€ Pohjois-Savo 9,9 M€ Pohjois-Karjala 5,8 M€ Etelä-Savo 3,7 M€ Pohjois-Pohjanmaa 3,3 M€ Kainuu 3,2 M€ Satakunta 1,4 M€ Lappi 1,1 M€ Keski-Suomi 1,1 M€

Tekesin rahoitusvaltuudet Miljoonaa euroa EU:n rakennerahastovarat Lainat tutkimus- ja kehitystoimintaan Avustukset tutkimus- ja kehitystoimintaan Tutkimuspalvelujen ostot Julkisen tutkimuksen rahoitus 536 477 475 443 424 403 390 395 385 392 349 316 4 4 4

Tekesin tutkimusrahoitus 2009 198 M€ Ohjelmat ja muut strategiset valinnat Noin 158 M€ Hyväksymisprosentti noin 40 - 50 % Ohjelmilla hakuajat, noin 20 hakua vuonna 2009 Vapaa tutkimusrahoitus Noin 40 M€ Hyväksymisprosentti noin 20 % Hakuajat 27.2.2009 ja 11.9.2009 Jatkuva haku: yritysvetoiset rinnakkaishankkeet, innovaatioläheiset, käynnissä olevat jaksorahoitteiset, muut strategiset valinnat, kansainvälisten tutkimushankkeiden valmistelu EU:n rakennerahastohankkeet (EAKR) Noin 30 M€ 2009 Tekesillä jatkuva haku

Tekesin tutkimusrahoituksen painotuksia Pitkäjänteiset ja laajat hankekokonaisuudet Tieteen aloja tai tutkimusryhmiä yhdistävät haasteelliset hankkeet Tiivis kansainvälinen yhteistyö Yhteishankkeet (yhteinen tutkimussuunnitelma) Teknologiasiirto Suomeen Tutkijavaihto Tekes rahoittaa vain suomalaisia osapuolia Tutkijaliikkuvuuden tulee olla osa tutkimusprojektia Hakuajat: http://www.tekes.fi/ajankohtaista/hakuajat/

Tekesin rahoitusperiaatteet julkisissa tutkimusprojekteissa Tekesin asiantuntijat arvioivat projektia, tavoiteltavia hyötyjä ja hakijaa kokonaisuutena. Tärkeitä arviointikohteita ovat kehitettävä teknologia, innovaatio ja osaaminen kehitettävä ja hyödynnettävä yhteistyö tulosten hyödyntäminen käytettävät resurssit edistettävät yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointitekijät Tekesin rahoituksen ja asiantuntijatyön vaikutus Arvioinnissa otetaan huomioon muut rahoitushakemukset ja projektin välilliset vaikutukset muissa organisaatioissa.

Tekes rahoitus tutkimusyksiköille Tekes myöntää ainoastaan tutkimusprojektin kokonaiskustannuksiin perustuvaa rahoitusta 1.1.2009 lukien.

Strateginen tutkimus Määrittely: perustutkimuksen luonteista, ilmiöiden tai niiden ja potentiaalisten sovellusten välisen yhteyden ymmärtämiseen tähtäävää tutkimusta. projekteissa syntyy osaamista ja tuloksia, jotka huomattavan jatkokehityksen jälkeen voivat tarjota yrityksille kilpailuetuja. kaupalliseen hyödynnettävyyteen liittyy suuria epävarmuuksia yleensä tiedetään toimialat, joita projekti voi onnistuessaan hyödyttää ja voidaan nimetä tulosten mahdollisia hyödyntäjäyrityksiä Ulkopuolinen rahoitus: Min 5%, ellei kyseessä ole elinkeinoelämän tulevia tarpeita tai innovaatiopolitiikan yhteiskunnallisia vaikutuksia ennakoiva tutkimus, tai ala, jolla ei vielä ole elinkeinotoimintaa, mutta uuden elinkeinotoiminnan syntyminen on varteenotettava mahdollisuus.

Soveltava tutkimus Määrittely: Sovelletaan uusinta tutkimustietoa elinkeinoelämän yleisten tutkimusongelmien ratkaisemiseen Projekteissa syntyy osaamista ja tuloksia, jotka ovat välittömästi hyödynnettävissä yritysten hankkeissa Tutkimuksen kaupalliseen hyödynnettävyyteen liittyy epävarmuuksia Mahdolliset hyödyntäjäyritykset voidaan tunnistaa ennakkoon Ulkopuolinen rahoitus: Min 15% kokonaiskustannusasiakkaille

Tutkimustulosten kaupallistamisen valmistelu Määrittely: Tutkimuksesta syntyneen kaupallistettavan konseptin toimivuuden kokeellista todentamista Sisältää aina myös kaupallistamisselvityksiä ja kaupallistamisosaamisen kehittämistä (ei liiketoimintasuunnitelmia) tutkimuksen kaupalliseen hyödynnettävyyteen liittyy merkittäviä epävarmuuksia rahoituksen hakijalla on tutkimuksen kohteena olevaan aineettomaan oikeuteen kaikki oikeudet usein todennäköisiä hyödyntäjäyrityksiä ei voida nimetä etukäteen tai potentiaalinen hyödyntäjäyritys on perustettava uusi yritys. Ulkopuolinen rahoitus: Ei vaadita

Tekes EAKR –rahoitus: Hyödyt Korkea rahoitusprosentti Tekes EAKR hankkeiden rahoitusprosentit korkeampia kuin kansallisesti rahoitettavissa hankkeissa Enemmän Tekes-hankkeita alueelle Tiukassa tutkimus- ja kehitysrahoituksen kilpailussa EAKR tekee mahdolliseksi sellaisten alueellisten projektien rahoittamisen, jotka jäisivät kansallisista varoista ilman tukea. Laajemmat käyttömahdollisuudet rahoitukselle Projekteissa on mahdollista painottaa mm. teknologian soveltamis- ja käyttöönottohankkeita sekä palvelukonseptien kehittämistä ja valmistelua. tutkimuslaitteiston hankkiminen Ei kuitenkaan pelkkiä investointihankkeita, myös tutkimustyötä mukaan hankkeeseen (Linjaus: max 50% laiteostoihin) Tekesin palvelutarjonta Tekesin EAKR-projekteille avautuu liittymismahdollisuus sekä alueellisiin että kansallisiin teknologiaohjelmiin ja verkostoihin.

Ulkopuolisten hyödyntäjien rahoitus projektille Rahoitustasot valtion laitosten EAKR hankkeissa (vain kokonaiskustannusprojektit mahdollisia) Tutkimusprojektin luonne Tekesin rahoitus projektille Ulkopuolisten hyödyntäjien rahoitus projektille Strateginen tutkimus 95 - 100 %  0 - 5 % Soveltava tutkimus max. 85 %  15 % Tutkimustulosten kaupallistamisen valmistelu max. 100 % ei vaadita Muun valtion rahoituksen käyttö EAKR projektissa Tekes rahoituspäätöksen rinnalla kielletty valtion talousarviossa. Koskee myös valtion virastojen ja laitosten omarahoitusosuutta

Ulkopuolisten hyödyntäjien rahoitus projektille Rahoitustasot kunnallisten organisaatioiden EAKR hankkeissa (vain kokonaiskustannusprojektit mahdollisia) Tutkimusprojektin luonne Tekesin rahoitus projektille Ulkopuolisten hyödyntäjien rahoitus projektille Strateginen tutkimus Max. 85 %  0 - 5 % Soveltava tutkimus max. 85 %  15 % Tutkimustulosten kaupallistamisen valmistelu max. 95 % ei vaadita Alueiden kehittämislaissa on säädetty, että rakennerahastohankkeista ei saa korvata kustannusten täyttä määrää (ei koske valtion laitoksia).

Tekes EAKR 2007 -2013 kriteerejä EAKR-hankkeiden tulee täyttää sekä alueellisen ohjelman että Tekesin kriteerit. Tekesin kansalliset rahoitusperusteet Rakennerahasto-ohjelman tavoitteet ja kriteerit Projektin tulee sopia kohdealueen TE-keskuksen ja maakunnan strategiaan. Hanke toteutettava ohjelma-alueella Ohjelma-alueen ulkopuolelta tilatut perustellut ostopalvelut ovat mahdollisia. Jos projektin toteuttajana on ohjelma-alueella toimiva julkisen tutkimuslaitoksen sivuyksikkö, voi organisaation suorista palkoista enintään 25 % syntyä alueen ulkopuolella Kansainvälisestä tutkijanvaihdosta aiheutuvat, ulkomailla syntyvät palkkakustannukset voidaan hyväksyä Alueen ulkopuolella syntyvät kustannukset (organisaation omat palkat ja ostettavat palvelut) eivät saa koskaan olla pääosaa projektin kokonaiskustannuksista (so. 50%).

Tekes EAKR 2007 -2013 projektille hankittava muu rahoitus Muun valtion rahoituksen käyttö Tekes EAKR rahoituspäätöksen rinnalla kielletty Hankkeissa käytetään kokonaiskustannusmallia Koskee myös valtion virastojen ja laitosten omarahoitusosuutta esim. yleiskustannukset lasketaan yleisten laskentatoimen periaatteiden mukaisesti Investointipainotteisissa hankkeissa ei vaadita yritysrahoitusta investoinnille yritysrahoitusvaatimus kohdistuu kustannusarvion muihin kohtiin Yritysrahoitus ei ole sidottu tavoitealueeseen Liiketoiminnallinen hyödyntäminen alueella arvioidaan EAKR-rahoituksella toteutettavat yhteishankkeet tehdään aina rinnakkaishankkeina. Ryhmä­hankkeet eivät siis ole mahdollisia.

Tekes EAKR Hakeminen käytännössä EAKR-rahoitusta haetaan kuten muutakin Tekes-rahoitusta. Rahoitusta haetaan Tekesin normaaleilla hakulomakkeilla Jatkuva haku Liitteenä toimitettava (sähköinen hakemuslomake) Ympäristövaikutuslomake Erillinen EAKR-hankkeen vaikutusten arviointilomake Hakuohjeet ja liitelomakkeet www.tekes.fi http://www.tekes.fi/tuotteet/eakr http://www.tekes.fi/rahoitus/laitos/hakemuslomakkeet

Tekes EAKR Yhteystiedot Alueelliset yhteyshenkilöt TE-keskuksissa Pohjois-Savon TE-keskus, Tekes EAKR yhteyshenkilö: Mikko Utriainen, teknologia-asiantuntija, Innovaatiot ja kansainvälistyvä liiketoiminta -yksikkö mikko.utriainen@tekes.fi; puh. 010 60 26513 Asiakasneuvonta Pohjois-Savon TE-keskus: Innovaatiot ja kansainvälistyvä liiketoiminta –yksikön teknologia-asiantuntijat Lisätietoa internet www.tekes.fi www.te-keskus.fi