Laskuharjoitukset Suvi Jutila, W5W

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Akavan Erityisalat Yliopiston työmarkkinatutkimus Akavan Erityisalat ry.
MITOITUS OPAS TYÖTAVAT JA MITOITETAAN NE OIKEIN
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
1.5. Trigonometriset yhtälöt
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
TÄRPPEJÄ – YO 2010 PITKÄ MATEMATIIKKA.
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Analyysi II Katsaus.
Arvostelu Teppo Räisänen, Principal Lecturer Oulu University of Applied Sciences, School of Business and Information Management
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
AJANKÄYTÖN SEURANTA, SUUNNITTELU JA HALLINTA
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Porin Yksikkö / Elektroniikkatuotanto Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2006.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Suvi Jutila, w5w-suunnittelija, Oulun yliopisto
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
W5W2 PILOTTI OPISKELIJOIDEN AJANKÄYTTÖ JA TYÖMÄÄRÄ PROSESSITEKNIIKAN
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Laskuharjoitukset Suvi Jutila, W5W AMMATTIKORKEAKOULUILLE 13.-14.1.2005 Suvi, W5W 2005 Laskuharjoitukset Suvi Jutila, W5W

Työajan ainoa käyttökelpoinen MITOITTAMINEN Työajan ainoa käyttökelpoinen perusyksikkö on tunti Suvi, W5W 2005 Vuotuinen työaika on 1600 h, jos tehollisia opiskelukuukausia on 10 kk  työaika 160 h/kk ja kun kuukaudessa on 21 työpäivää, yhdelle päivälle jää 7,6 h työaikaa. 1600 h opiskelijan työtä on 60 opintopistettä  1 op = 1600/60 = 26,67 h opiskelijan työtä eli 1 h = 0,0375 op (1) X op * 26, 67 = Y h eli (2) X op = Y h * 1/26,67 = Y h * 0,0375 (3) , missä X = opintopistemäärä ja Y = opiskelijan opiskelutyö tunteina entiset 160ov ja 180ov eri kertoimia, käyttämällä jatketaan vanhoilla usein ylikuormittuneilla tutkinnoilla. Tärkeää on jakaa opiskeluaika siten, että opiskelija tekee todella sen 10 kk opiskelutyötä Jos tehollisia kuukausia on 9 niin työaika on n.8,5h/työpäiväpäivä Opintopisteen määritelmä s.35. ECTS-yhteensopivasti 1 op = 1600/60 = 26,66666 h opiskelijan työtä 2.kaava: Tiedetään että 3 op kurssi  3*26,67 h = 80 h opiskelijan työtä 3.kaava: Tiedetään, että opiskelijan pitäisi käyttää 150 h tähän työtä, jotta hän voisi kaikki asiat hallita  150 h*1/26,67 =150h*0,0375 = 5,625 op Sitten on tärkeää hahmottaa millaista työtä opiskelija tekee: Onko se ohjattua vai itsenäistä, joutuuko hän lukemaan jotain kirjaa tai käyttämään aikaansa teknisten laitteiden opetteluun yms.

Opetusmuodot ja mitoituskertoimet OPINTOPISTE KIINNITETÄÄN OPETUSMUOTOIHIN AMK Suvi, W5W 2005 Opetusmuodot ja mitoituskertoimet Opetusmuodot Opetusmuodot on luokiteltu käytettyjen opetusmenetelmien mukaan Tärkeimmät opetusmuodot ovat esittävä opetus, toiminnallinen opetus, tehtäväohjattu opetus, kirjallisuudella opetus ja virtuaaliopetus Arviointimenetelmä vaikuttaa opiskelun kuormittavuuteen. Kertoimet aine- ja perusopinnoille Esittävä opetus Suhdeluku luennot: 1:0,25 tai 1:2 => 1,25 - 3 harjoitukset: ? 1:2 => 3 Toiminnallinen opetus aktivoivat luennot: 1:2 => 3 ohjatut harjoitukset: 1:1 tai 1:2 => 2 - 3 aktivoiva havainnollistaminen: 1:1 => 2 Työharjoittelu 1:0,00.. Ongelmakeskeinen opetus: 1:5 => 6 seminaarit: 1:2 tai 1:3 => 3 - 4 Tehtäväohjattu opetus Esim. kirjallinen tuotos, artefakti, esittävä tuotos, autenttinen tehtävä Kirjallisuudella opetus kirjallisuus oheislukemistona Kirjallisuus suoritetaan erikseen kirjatenttinä (s.58) Kirjallisuudesta vaaditaan erillinen suorite (yksi lukukerta lasketaan s.59) Kirjallisuus hakuteoksen tapaan käytettynä (yksi lukukerta lasketaan s.59) Virtuaaliopetus Samat kertoimet, mutta huomioidaan 8-24h opetusympäristöön tutustumista Työssä oppiminen 1:? Projektit Opetusmuodot ja kertoimet ovat määritelty AMK Koulutuksessa 13.-14.1.2005 Tehtäväohjattu opetus= ei lainkaan kontaktiopetustilanteita Virtuaaliopetus = Sisältää kaikkia aiemmin lueteltuja, mutta on perinteisestä poikkeava ja opiskeluympäristön tutustumiseen pitää jo varata 8-24h Anna Aikaa kirjassa kertoimet esitetty muodossa 1:2 tai 1:1 jne. Kertoimista vähän tutkimustietoa saatavissa Tärkeää koulukohtaisesti sopia, että kaikki opettajat käyttävät samaa kerrointa samasta opetusmuodosta -> kurssien kuormittavuus keskenään vertailukelpoisia Kertoimet suuntaa antavia

Opetusmuodot ja mitoituskertoimet OPINTOPISTE KIINNITETÄÄN OPETUSMUOTOIHIN AMK Suvi, W5W 2005 Opetusmuodot ja mitoituskertoimet Opetusmuodot Opetusmuodot on luokiteltu käytettyjen opetusmenetelmien mukaan Tärkeimmät opetusmuodot ovat esittävä opetus, toiminnallinen opetus, tehtäväohjattu opetus, kirjallisuudella opetus ja virtuaaliopetus Arviointimenetelmä vaikuttaa opiskelun kuormittavuuteen. Kertoimet aine- ja perusopinnoille Esittävä opetus Suhdeluku luennot 1:0,5 tai 1:1 => 1,5 - 2 harjoitukset (injektio, demonstraatiot) 1:2 => 3 Toiminnallinen opetus aktivoivat luennot 1:1-2 => 2-3 ohjatut harjoitukset 1:3 => 4 aktivoiva havainnollistaminen: 1:0,5 tai 1:? => 1,5-? Työharjoittelu 1:0 => 1 Projektiopetus (PBL) 1:4-6 => 5-7 Seminaarit 1:2 => 3 Tehtäväohjattu opetus Esim. kirjallinen tuotos, artefakti, esittävä tuotos, autenttinen tehtävä Kirjallisuudella opetus kirjallisuus oheislukemistona Kirjallisuus suoritetaan erikseen kirjatenttinä Kirjallisuudesta vaaditaan erillinen suorite (esimerkiksi referaatti/analyysi) Kirjallisuus hakuteoksen tapaan käytettynä Virtuaaliopetus Samat kertoimet, mutta huomioidaan 8-24h opetusympäristöön tutustumista Erityistapahtumat messut, tempaukset, kulttuurialan tapahtumat, performanssit Muut klinikka yhteistoiminnallinen oppiminen näyttö Opetusmuodot ja kertoimet ovat määritelty AMK Koulutuksessa 13.-14.12.2004 Tehtäväohjattu opetus= ei lainkaan kontaktiopetustilanteita Virtuaaliopetus = Sisältää kaikkia aiemmin lueteltuja, mutta on perinteisestä poikkeava ja opiskeluympäristön tutustumiseen pitää jo varata 8-24h Anna Aikaa kirjassa kertoimet esitetty muodossa 1:2 tai 1:1 jne. Kertoimista vähän tutkimustietoa saatavissa Tärkeää koulukohtaisesti sopia, että kaikki opettajat käyttävät samaa kerrointa samasta opetusmuodosta -> kurssien kuormittavuus keskenään vertailukelpoisia Kertoimet suuntaa antavia

Arviointimenetelmän vaikutus mitoitukseen ARVIOINTIMENETELMÄ OHJAA OPISKELIJAN AJANKÄYTTÖÄ Suvi, W5W 2005 Arviointimenetelmän vaikutus mitoitukseen Arviointimenetelmiä: Perinteinen tentti muunnoksineen Tehtäväksi annot Jatkuva arviointi Mitoittaminen: Perinteinen tentti: jokaista 40h opiskelijan työtä varataan 8h tenttiin valmistautumisaikaa Tehtäväksi annot: Jos kirjallinen tuotos Siihen varattava aikaa. Myös kirjallisuuteen perehtymiseen varattava aikaa. Jatkuvassa arvioinnissa ei tarvitse opiskelijalle varata aikaa erikseen kurssin suoritukseen. Huom. tällainen menetelmä lisää opiskelijoiden aktiivisuutta kurssin aikana yleisesti VAIKUTUS MITOITTAMISEEN

LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULU Suvi, W5W 2005 Tehtävä 1. Aiemmin ”Johdon raportointi” kurssi (3ov) sisälsi 54h luentoja, joista harjoitustyyppisiä luentoja oli 14h (noin 25% luennoista). Harjoitustyyppisille luennoille annettiin opiskelijoille harjoitustehtäviä, joita opiskelijoiden oletettiin laskevan kotona. Lisäksi opiskelijoille annettiin kaksi harjoitustyötä, jonka opettaja oletti vievän aikaa 12h + 8h. Toinen töistä oli 8 sivun pituinen sanallinen työ ja toinen Excel-työ. Kurssi sisältää perinteisen tentin, johon tenttikirjallisuutta annettiin 250 sivua pitkä suomenkielinen kirja. Kirjan sisältöä käydään läpi luennoilla, joten asiat olivat 80%:sti tuttuja. Opettaja halusi tietää kuinka monta opintopistettä hänen kurssinsa olisi. Millaiseen tulokseen hän tuli? kurssi kuuluu aineopintoihin. 2ov on 80h opiskelijan työtä ja siis uuden opintopistelaskennan mukaan pitäisi olla 3 opintopistettä. Jos kontaktiopetusta paljon, täytyy opetuksen olla mahdollisimman korkeatasoista, jotta oppiminen on mahdollista. Jos kontaktiopetusta paljon, täytyy tutkia, tapahtuuko oppimista todella, vai onko oppiminen selviytymistä pintaoppimisella Yliopistossa korostetaan oman työskentelyn/opiskelun tärkeyttä. Opiskelu tapahtuu ajassa ja nimenomaan opiskelijan omassa ajassa.

Ratkaisu 1. (Ainekurssi) LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULU Ratkaisu 1. (Ainekurssi) Suvi, W5W 2005 Opiskelijan työmäärä: Esittävät luennot + esittävät harjoitustyyppiset luennot = 40h*1,25 + 14h*3 = 92h Harjoitustyöt opettajan arvion mukaan 12h + 8h = 20 h 8 sivuisessa tuotoksessa on 2000 sanaa (250s/sivu)  Työmäärä on 40 h tai 20 h vaikeusasteen mukaan (50-100 sanaa tunnissa). Oletetaan tuotoksen tekstin olevan normaalia tekstiä ja käytetään opettajan arvion mukaan Excel-työn tekemiseen 8 h. Harjoitustyöt vievät aikaa siis 20h + 8h = 28 h 3) Tenttiin valmistautuminen: 250 s kirjallisuusaineisto oheislukemistona kurssin aikana  sisältyy luennoille valmistautumiseen. Arviointimenetelmän vaikutus opiskelijan työmäärään: Jos kurssilla on perinteinen tentti: (X/40h)*8h = ((92h+28h)/40h)*8h = 24 h Jos kurssilla käytetään jatkuvaa arviointia: Ei lisää opiskelijan työmäärää. Jos kurssilla vaaditaan erillinen tuotos: Tapauskohtaisesti selvitettävä Kurssin opiskelijan työmäärä on, jos siihen sisällytetään perinteinen tentti, 92h + 28h + 24h = 144h Opintopisteinä tämä on 144h * 0,0375 = 5,2 op 6,75 op Anna Aikaa kirjan kertoimilla Opiskelija tuottaa 100 sanaa tunnissa -> 2000 sanaa = 20 h

TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU Suvi, W5W 2005 Tehtävä 2. Aiemmin Algebran kurssi (2ov) sisälsi 27h luentoja ja 39h harjoituksia. Opettaja halusi tietää kuinka monta ECTS yhteensopivaa opintopistettä hänen kurssinsa olisi. Millaiseen tulokseen hän tuli? 2ov on 80h opiskelijan työtä ja siis uuden opintopistelaskennan mukaan pitäisi olla 3 opintopistettä. Jos kontaktiopetusta paljon, täytyy opetuksen olla mahdollisimman korkeatasoista, jotta oppiminen on mahdollista. Jos kontaktiopetusta paljon, täytyy tutkia, tapahtuuko oppimista todella, vai onko oppiminen selviytymistä pintaoppimisella Yliopistossa korostetaan oman työskentelyn/opiskelun tärkeyttä. Opiskelu tapahtuu ajassa ja nimenomaan opiskelijan omassa ajassa.

Ratkaisu 2. (Peruskurssi) TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU Suvi, W5W 2005 Ratkaisu 2. (Peruskurssi) Opiskelijan luennoista ja harjoituksista kertyvä työmäärä: A) aktivoivat luennot + toiminnalliset/ohjatut harjoitukset = 27h*3 + 39h*2 = 159h tai =27h*3 + 39*3 = 198h B) esittävät luennot + esittävät harjoitukset = 27h*1,25 + 39h*3 = 150,75h tai =27h*3 + 39h*3 = 198h Arviointimenetelmän vaikutus opiskelijan työmäärään: Jos kurssilla on perinteinen tentti: (X/40h)*8h = esim. (150,75h/40h)*8h = 30,15h Jos kurssilla käytetään jatkuvaa arviointia: Ei lisää opiskelijan työmäärää. Jos kurssilla vaaditaan erillinen tuotos: Tapauskohtaisesti selvitettävä Kurssin opiskelijan työmäärä on, jos siihen sisällytetään perinteinen tentti, 150,75h + 30,15h = 180,9h tai 198h + 39,6h =237,6h. Opintopisteinä tämä on 180,9h * 0,0375 = 6,78 tai 237,6h * 0,0375 = 8,91 Esittävät luennot kerroin 2-4

TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU Suvi, W5W 2005 Tehtävä 3. Fysiikan laboratoriotyöt kurssi (2ov) sisältää 6h luentoja ja 10*3h laboratorioharjoituksia. Opiskelijat tekevät laboratorioselostukset (10 kpl) yhdessä/jakaen (á4-8 sivua). Lisäksi on yksi yhteinen laboratoriotyö (3h). Kurssi sisältää myös selostusten palautuskerran (3h) ja kokeessa olon (3h) sekä kokeen palautuskerran (3h). Kuinka monta opintopistettä kurssi olisi uusien mitoitusohjeiden mukaan? Fysiikan laboratoriotyökurssi on peruskurssi.

Ratkaisu 3. (Peruskurssi) TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU Ratkaisu 3. (Peruskurssi) Suvi, W5W 2005 Opiskelijan luennoista, laboratorioharjoituksista ja kurssin käytännön järjestelyistä kertyvä työmäärä: esittävät luennot = 6h*1,25 = 7,5h toiminnalliset/ohjatut laboratorioharjoitukset = 33h*3 = 99h C) arviointimenetelmän vaikutus opiskelijan työmäärään: Kun kurssilla on perinteinen tentti: [(7,5+99)h/40h]*8h = 21,3h (Jos kurssilla käytetään jatkuvaa arviointia: Ei lisää opiskelijan työmäärää.) D) Selostuksen palautus, kokeessa olo ja kokeen palautus yhteensä 9h Kurssin opiskelijan työmäärä on, jos siihen sisällytetään perinteinen tentti, 7,5h + 99h + 21,3h + 9h = 136,8. Opintopisteinä tämä on 136,8h * 0,0375 = 5,13 Algebran kurssi: Opintopisteinä tämä on 205,2h * 0,0375 = 7,70 tai 284,4h * 0,0375 = 10,67

Tehtäväohjattu opetus OPISKELIJAN TYÖMÄÄRÄ TEHTÄVÄKSIANNOISSA Suvi, W5W 2005 Tehtäväohjattu opetus Kontaktiopetusta ei lainkaan, tai se on hyvin vähäistä ja tilanteenmukaista mitoitusperustana tuotos kirjallinen tuotos, (sanamäärä) autenttinen tehtävä, (tunnit) Työmäärä laskennallinen sanamääräisenä opiskelija tuottaa 100 sanaa tunnissa normaalia tekstiä ja 50 sanaa vaikeaa tekstiä. esim. 3 op essee tarkoittaa 80 tunnin työtä kirjastotyöskentelyä 2 h kirjallisuuteen perehtymistä (500 s.) 20 h kirjoittamista 58 h eli 23 sivua Autenttinen tehtävä= Artefakti Piirros, tietokoneohjelma, visuaalisesti tai auditiivisesti välitettävätuotos, tallenne tai mallinnos

Kirjallisuuteen perehtyminen KIRJALLISUUS Suvi, W5W 2005 Kirjallisuuteen perehtyminen Kirjallisuus oheislukemistona ei lasketa erillistä kuormittavuutta (vrt. esittävä opetus) kirjatentti, 100 sivua 20 h / 30 h huom! Ei koske kaunokirjallisuuden mitoittamista esim. 3 op (80 h) luetaan 400 sivua kotimaista tenttikirjallisuutta tai 266 sivua vieraskielistä kirjallisuudesta vaaditaan referaatin, kotiesseen, oppimispäiväkirjan tai vastaavan erillisen suoritteen tekemistä kirjallisuutta käytetään tutkimuksellisessa työssä hakuteoksen tapaan Taulukko 14 ”Ymmärtävä oppiminen ja aika”: Mahdollista lukea 100 sanaa minuutissa helppoa suomenkielistä tekstiä. Minimissään varataan aikaa helpon suomenkielisen kirjallisuuden perehtymiseen aikaa 2,5 min/sivu, kun sivulla 250 sanaa24 sivua voidaan lukea tunnissa Maksimissaan kirjallisuuteen perehtymisessä yhdessä lukukerrassa menee aikaa 6,25 min/sivu  n. 10 sivu/h taulukko 14 ”Ymmärtävä oppiminen ja aika”  sivulla 250 sanaa, voidaan laskea aika, kun tiedetään vaativuusaste