Luonnontieteen opettajien ajatuksia nanotieteen opetuksesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
CERN Projekti Jyväskylän normaalikoulussa 2000 – 2007.
Advertisements

Riihimäen kauppaoppilaitoksen keke- ja laatutyö
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
1 Mittaamisen ja merkityksen ongelma? n Miten mitata –Osumat ja kävijämäärät n uudelleen lataamiset n proxyt n palomuurit –Asiakkaat ja asiakkaan toiminta.
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 A-KIT Agora Exploratory Environment for Knowledge Discovery Timo Aittokoski Olli Hokkanen Tommi Kärkkäinen.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Opettajan osaaminen 6. lokakuuta 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Education Analyst.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Tytöt teknologian taitajiksi
OPETTAJAN AMMATILLINEN
Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmä järjestää Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos Helsinki, Projektipäällikkö Kristina.
The Objective of e-Xcellence The project goal is to set a standard for Quality in e-learning. The main objective of the project is to contribute to the.
AVOIN TIEDE EUROOPPALAISIA HANKKEITA JA VERKOSTOJA.
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
ENG Masters, part 2, Citing
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.
VliSS-virtual laboratory in survey sampling Risto Lehtonen Jyväskylän yliopisto Matematiikan ja tilastotieteen laitos TieVie-seminaari Jyväskylä.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Agora Cnterin monitieteellisen tutkimuksen toimintaympäristö Jyväskylän yliopistossa AGORA CENTER MATEMAATTIS- LUONNONTIETEET INFORMAATIO- TEKNOLOGIA TALOUSTIETEET.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Päivi Paukku Language Centre
Englantia tokaluokkalaisille, CLIL avuksi Miten esitellä englannin kieli tokaluokkalaisille leikillisesti, luovasti ja miten säilyttää lasten into kieltä.
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Major practical purposes Forms of research knowledge
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
Green Play Erasmus + Sport -hanke
Ready, steady....GO & GET INTERNATIONAL Kansainvälisyys on taitolaji
Scientific/artistic competence; what does the student know in theory.
Yhdessätekemistä yli rajojen
Exploratory Practice (Allwrigth 2000)
Tekes ja TEM/Energia: Parlamentaarinen yritystukityöryhmä - iltakoulukokous klo Tekesin avustukset, lainat, pääomasijoitustoiminta.
ARCTIC MATERIALS TECHNOLOGIES DEVELOPMENT
" Opettajan näkemys korkeakoulujen IT-palvelusta "
Export Demand for Technology Industry in Finland Will Grow by 2
APA-tyyli Petri Nokelainen
Marttaliiton #järkiruokaa lautasella -seminaari, Mitä on ruokataju?
BIOLÄÄKETIETEEN koulutusohjelma
Global Economy is Expected to Grow by 3.5% in 2015
Kari Systä Tampere University of Technology / Software Systems
KOMMENTTEJA ITÄ-SUOMEN MENESTYSTEKIJÖIHIN
Esityksen transkriptio:

Luonnontieteen opettajien ajatuksia nanotieteen opetuksesta Kyselytutkimus luonnontieteen opettajille 2009 Anna-Leena Latvala, Jyväskylän Yliopisto Antti Laherto, Helsingin Yliopisto Anssi Lindell, Jyväskylän Yliopisto

Nanotieteen opettamisesta Opiskelijan motivaation tukeminen Poikkitieteellisyys ja teknologia (Lavonen et al., 2005), kokeellisuus (Hutchinson et al., 2007) Teknologia ja tuotteet tarvitsevat tekijöitä Työpaikkojen ja markkina-arvon lisääntyminen (Palmberg et al., 2009; Spinverse, 2009; Singh, 2007) Projekteja maailmalla… NCLT, PIKO, NISE Network ym. 2000-luvun alusta alkaen …ja Suomessa Nanokoulu, Heureka, muita?

Uuden sisällön lisääminen opetukseen Opettajat opetuksen uudistajina OPS:n uudistamisen onnistuminen riippuu täysin opettajista (Davis, 2003; Kelly, 2004) Opettajien näkemykset kannattaa huomioida jo aikaisessa vaiheessa (vrt. Clandinin & Connelly, 1992; Anderson & Helms, 2001) Opettajien esteet opetuksen uudistamisessa (teachers' barriers - Ertmer, 1999) Sisäiset esteet: tiedot, taidot, kiinnostus, itseluottamus... Ulkoiset esteet: koulun resurssit, aikarajoitukset, opetusmateriaalit ja -välineet, opetussuunnitelma... Täydennyskoulutus vaikuttaa tehokkaasti sisäisiin esteisiin (Bamberger & Krajcik, 2010; van Driel et al., 2001) Erityisesti ulkoiset esteet vaikeuttavat nano-opetusta (Hutchinson et al., 2009; Bamberger & Krajcik, 2010)

Kyselyn toteutus Kyselyn muoto: Kyselyn jakelu: Laadullisia suljettuja kysymyksiä Muutama avoin kysymys Aihealueet: opetus nyt, opetus tulevaisuudessa, oppimateriaalit ja täydennyskoulutus Vastattavissa internet-lomakkeella Kyselyn jakelu: MAOL:in paikalliskerhojen sähköpostilistan kautta Vastausaikaa n. kuukausi joulukuussa 2009

Tutkimusaineisto Kyselyyn vastasi 108 opettajaa (43 % miehiä, 57 % naisia) Paljon fysiikan ja matematiikan opettajia, hyvin vähän biologian opettajia Vastaajat painottuivat vanhempiin, pitkän uran tehneisiin opettajiin

Nanotieteen opetus nyt Mitä tarkoitetaan nanotieteellä? Asioita pienessä mittakaavassa Aineen ominaisuuksia ja käyttäytymistä pienessä mittakaavassa Mikrosirut, älyvaatteet, pinnoitteet, lääkkeet…

Nanotieteen opetus tulevaisuudessa Vapaa sana: OPS on täysi: jos lisätään jotain, täytyy myös poistaa Liian aikaista lukiossa; korkeintaan opinto- ohjaustarkoituksessa Voisi olla se tekijä, jolla lukion luonnontieteiden kursseja voi integroida yhteen Tosiasiassa juuri kellään opettajalla ei ole tietoa siitä, mitä nanotiede koulun tasolla voisi olla.

Opetusmateriaalit ja resurssit

Opettajan kokemus opetukseen käytettävissä olevista resursseista Kouluni resurssit nanotieteen opetukseen ovat Omat resurssit nanotieteen opetukseen ovat

Kiinnostus täydennyskoulutukseen ”täydennyskoulutus, johon kuuluu tehtäviä koululla ja myöhempi tapaaminen, toimii” ”kaikki vinkit ovat tervetulleita sekä käytäntöön että teoriaan” ”haaveilen osallistuvani itse tällaiseen koulutukseen” ”olin Helsingin yliopiston järjestämällä nanoteknologia- kurssilla toissa kesänä yhden viikon” ”aikaa/voimia ei juuri riitä itsensä kehittämiseen ja uuden oppimiseen”

Tärkeimmät havainnot Sisäiset esteet Ulkoiset esteet Ei tiedetä mitä nanotiede on Ei pidetä tarpeellisena yliopiston ulkopuolella Ei jaksa ylimääräistä kuormitusta Ulkoiset esteet Nanotiede ei ole opetussuunnitelmassa Koululla ei ole määrärahoja laitteisiin/koulutukseen Ei ole olemassa valmiita materiaaleja Miten esteiden yli? Täydennyskoulutus, opetusmateriaalipaketit, helpot ja halvat työt, yhteistyö koulujen ja yliopistojen/yritysten välillä, …

Lopuksi Kiitämme MAOL paikalliskerhoja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiötä Lähdeluettelo Anderson, R. D., & Helms, J. V. (2001). The ideal of standards and the reality of schools: Needed research. Journal of Research in Science Teaching, 38(1), 3-16. Bamberger, Y., & Krajcik, J. (2010). The role of teachers' barriers in integrating new ideas into the curriculum: The case of nanoscale science and technology. Paper Presented in the Annual Conference of the National Association of Research in Science Teaching, Philadelphia, PA. Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (1992). Teacher as curriculum maker. In P. W. Jackson (Ed.), Handbook of research on curriculum: A project of the american educational research association (pp. 363-401). New York: Macmillan. Davis, K. S. (2003). 'Change is hard': What science teachers are telling us about reform and teacher learning of innovative practices. Science Education, 87(1), 3-30. Ertmer, P. A. (1999). Addressing first- and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational Technology Research and Development, 47(4), 47-61. Hutchinson, K., Bryan, L., & Daly, S. (2009). Mediators of middle- and high-school teachers' integration of nanoscale science and engineering content into their curriculum. Proceedings of the Annual Meeting of the National Association of Research in Science Teaching, San Diego, CA. Kelly, A. V. (2004). The curriculum - theory and practice (5th ed.). London: SAGE. Lavonen, J., Laherto, A., Loukomies, A., Juuti, K., Kim, M., Lampiselkä, J., et al. (2009). Enhancing scientific literacy through the industry site visit. In S. Rodrigues (Ed.), Multiple literacy and science education: ICTs in formal and informal learning environments (pp. 225-239). IGI / Information Science Reference: Hershey, PA. Palmberg, C., Dernis, H. ja Miguet, C. (2009). Nanotechnology: An overview based on indicators and statistics. OECD, STI Working Paper 7. Singh, K.A. (2007). Nanotechnology Skills and Training Survey. London, UK: Institute of Nanotechnology Reports. Spinverse Oy (2009). Nanotechnology in Finnish Industry 2008 [slideshow]. Available at http://akseli.tekes.fi/opencms/opencms/OhjelmaPortaali/ohjelmat/NANO/fi/etusivu.html. van Driel, J. H., Beijaard, D., & Verloop, N. (2001). Professional development and reform in science education: The role of teachers' practical knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 38(2), 137-58.