Varhainen tuki vai puuttuminen - navigointia tuen ja kontrollin ristiaallokossa Suomen perheterapiayhdistyksen syyspäivät 17.11.2012 Hotelli Scandic Rosendahl,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SANAJÄRJESTYS.
Advertisements

Perhesosiaalityö Kokkolassa
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Kokemuksia ja parhaita käytäntöjä laskutuksen sähköistämiseen
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Big Society ja paikallisuuden paluu yhteiskuntapolitiikkaan Ilkka Haavisto yhteisöllisyyden.
Vapaa Ohjelmisto.  Vapaa ohjelmisto on ohjelmisto jota voi käyttää, tutkia, muuttaa ja jakaa eteenpäin vapaasti.  FLOSS (Free / Libre Open Source Software)
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Matematiikan oppiminen.
Sosiologian johdantokurssi 2006 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ke Unioninkatu 40 Sali 1 - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - Loppukuulustelu.
Sosiologian johdantokurssi kevät 2007 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen - pe Porthania II, ei luentoa ke Unioninkatu 40.
Lapselle hyvä päivä tänään
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Kokous-, kongressi- ja tapahtumamatkailu / Meetings Industry (8 op)
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Lasten Kaste-hankkeiden seminaariristeily Kristiina Kariniemi-Örmälä Ohjelmapäällikkö Etelä-Suomi p.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Employer Counselling for employers Työvoimaa kuntoutujista – ja kaikki voittaa! Mood For Work -hankkeen päätösseminaari.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
”Kaitselmusvaltio” toisista huolehtiminen; paimentaminen, ”holhous”
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
SYKE projekti. Missä mennään? Partnership agreementit roikkuvat vielä Raportointi loppusuoralla, jotain puuttuu vielä Palkkaukset ja suunnittelu.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
LUT Tuotantotalouden tiedekunta Kolmoisvelkaantuminen ja tuottavuusinnovaatiot Vesa Harmaakorpi, dekaani.
Tietokannat -kurssi KSAO, Datanomit, käytön tuki kevät 2015 Lauri Tapola.
Näin luon digitaalisen ekosysteemin
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Suomen mielenterveysseura
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Miksi käydä koulutuksessa? Erkki Rämö. Omat koulutukseni kuukauden sisällä  Mindtrek € + matkat  Keksijänpäivä 6.110€  Mediapäivä €
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Euroopan Strategisten Investointien Rahaston info Kokkolassa Neuvotteleva virkamies Jussi Yli-Lahti, TEM Konserniohjaus.
Ihmisen vuoksi Tapio Korjus valtion liikuntaneuvoston puheenjohtaja.
Tietoasiantuntijoiden roolit ja toiminta koulutuksen ja työelämän kehittämishankkeissa Tapaustutkimus tietokäytäntöjen ja innovatiivisten tietoyhteisöjen.
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Harjoituksista.
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Miten kerrotaan tekemisestä?
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
Humanistinen psykologia
Avoimen tiedon tavoitteet
UNIVERSITY EXAM L5 at 4.00 – 8.00 p.m.
FUTUURI * ilmaisee tulevaa aikaa
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
MAR1LK Anna Hankimaa 5/10/2019.
Refernce: Reference: VA.EHS Version: 5.0 Gemalto Oy HSE Policy
Gemalto Vantaa HSE Policy
BioRefine and Water – Paving the Way for Bioeconomy
Esityksen transkriptio:

Varhainen tuki vai puuttuminen - navigointia tuen ja kontrollin ristiaallokossa Suomen perheterapiayhdistyksen syyspäivät Hotelli Scandic Rosendahl, Tampere

Kriittisen reflektion avulla käsitellään: Epävarmuuteen liittyviä voimattomuuden tunteita Riskin uhkaa Lisääntyvää monimuotoisuutta Paineita seurata sääntöjä ja lukittuja käytäntöjä Paperitöiden lisääntyvää määrää Tendenssiä keskittyä osiin eikä kokonaisuuksiin Tendenssiä keskittyä vain tuloksiin, ei prosesseihin (Fook & Gardner 2007)

Arvoihin perustuvien ammatillisten käytäntöjen ja taloudellisesti ja teknisesti suuntautuneiden organisaatioiden välisiä jännitteitä Tapoja kehittää tietoa ja käytännön työtä, joka sopii muuttuvaan ja monimutkaiseen kontekstiin ( Fook & Gardner 2007)

Mikä tekee reflektiosta ”kriittisen”? Mihin arvoihin ammatillinen päättely perustuu? Mihin tietopohjaan tapa nähdä asiakastilanne perustuu? Miten näen itseni ja asiakkaan tilanteessa ja miten vallankäyttö liittyy tilanteeseen?

Valistusajan ihanteet: Objektiivisuus Rationaalisuus Individualismi Käsitys lineaarisesta edistyksestä

Moderni / Postmoderni ?

Vallitsevat diskurssit terveys- ja hyvinvointipalveluissa (Healy 2005) BiolääketideUusliberalismiLainsäädäntö

Diskurssit vuorovaikutuksessa (Healy 2005) Vallitsevat diskurssit Vaihtoehtoiset palveludiskurssit, palvelujen käyttäjien oikeuksien liike, uskonto ja henkisyys Palvelu Diskurssit Psykologiasta ja sosiologiasta

Uusliberalismi Adam Smith Klassinen liberaali Vallistusajan filosofi ”Kansojen varallisuudesta” 1776 Markkinavoimien Näkymätön käsi

New Public Management Sosiaalipalveluiden Markkinoilla palvelujen- tuottajat kilpailevat palvelujen tuotannosta, mikä pitää hinnat matalalla ja laadun korkealla...

Yksilölliset, rationaaliset toimijat – asiakkaat valitsevat sopivimman palvelun palvelu- Tuotannon markkinoilta... Vapaus valita... Valtiovallan ja julkisen hallinnon pitää luoda mahdollisimman suotuisat suhteet vapaille markkinoille hyvinvointipalvelujen tuotannossa.

Lasten ja nuorten sija hallitusohjelmissa Investointi tilanteessa, jossa valiton on huolehdittav kilpailukyvystään kiristyvillä kansanvälisillä markkinoilla Avainkäsitteitä: huoli, riski,kumppanuus, yhteisö, vastuu, turvallisuus, puuttuminen, suojelu ja valvonta ( Satka et al. 2011)

Näyttöön perustuva tieto: Toimijoiden osaaminen ja komptenssi Objektiivisesti mitattavissa olevien eksaktien mittareiden mukaisesti ”paras käytäntö” Käytäntöjen tuotteistaminen ja kilpailuttaminen

Olemme mukana tuottamassa uutta hallintaa… Minkälaisia identiteettejä? Millaisia orientaatioita? Minkälaista päättelyä?

” We shall not ease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time” T. S. Eliot