SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
OHJAAMINEN.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
ARVIOINTI Vanhempainilta
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
OPS2016-alkuaskeleita.
osana opiskelijan PLE:tä
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Simulaattorikoulutuksen ABC
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Ongelmaperustainen oppiminen
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Juhani Kettunen Tiimikoulu Ammattikoulutus käsityöajalla perustui mestari-oppi- poikajärjestelmään (1), jossa oppipoika mestarin tiukassa ohjauksessa.
Esimiesviestintä.
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Hyvät mallit opintojen edistämisessä Leipuri-kondiittorit 05.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Laatutyö opettaja Luotu :42.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Ops-iltapäivä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Nopolan koulu Opettajien veso
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Lecture series – lean in office and knowledge work
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Laaja-alainen arviointi
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?

Lähtökohtia Passiivisesta vastaanottajasta aktiiviseksi tiedon rakentajaksi Passiivisesta vastaanottajasta aktiiviseksi tiedon rakentajaksi Opetetaanko/opitaanko oikeita asioita Opetetaanko/opitaanko oikeita asioita Oppilaan eteneminen opiskelijalähtöiseksi Oppilaan eteneminen opiskelijalähtöiseksi Oppilaan tuntemus seuraa oppilasta Oppilaan tuntemus seuraa oppilasta Mahdollisuus eriyttämiseen Mahdollisuus eriyttämiseen Sosiaalisten taitojen oppiminen Sosiaalisten taitojen oppiminen Motivointi, vastuu omasta oppimisesta Motivointi, vastuu omasta oppimisesta Työnantajan huomiointi Työnantajan huomiointi Tekemällä oppii Tekemällä oppii

Ohjaus on aina henkilökohtaista Omat tavoitteet (OPS, työpaikka) Omat tavoitteet (OPS, työpaikka) –Tavoitteiden rakentaminen, motivointi –Miten ne saavutetaan –Työnantajan ohjaus Väliarviointi -Tavoitteiden tarkistus / uudet tavoitteet -Miten ne saavutetaan Arviointi ja näytöt (Perusteiden mukaan)

MISSÄ OPITAAN - Opitaan siellä missä oppiminen mielekkäimmin tapahtuu - Koulussa yleensä ne asiat, jotka muualta jäävät - Oppimistehtäviä, ongelmien ratkomista, tiedonhankintaa, tietoa jäsentäviä tehtäviä - Työssäoppimistehtäviä - Teoria on niin tärkeää, ettei sitä voi jättää luennon varaan!

Palaute Oppimistulokset uskomattoman hyviä Oppimistulokset uskomattoman hyviä Työllistyminen lähes täydellistä Työllistyminen lähes täydellistä Keskeyttämiset vähentyneet Keskeyttämiset vähentyneet Hyvä opiskelumotivaatio Hyvä opiskelumotivaatio Oppilaan raskasta kantaa vastuu omasta oppimisestaan Oppilaan raskasta kantaa vastuu omasta oppimisestaan Siedettävä epävarmuutta Siedettävä epävarmuutta

TULEVAISUUS Laajentuminen riippuu esimiehistä ja kollegojen vastustuksesta Laajentuminen riippuu esimiehistä ja kollegojen vastustuksesta Tiimillä ei ole enää paluuta ”perinteiseen” opetukseen Tiimillä ei ole enää paluuta ”perinteiseen” opetukseen Paljon uusia avoimia kysymyksiä Paljon uusia avoimia kysymyksiä Paljon oppimista Paljon oppimista