AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Naisena olemisen ihanuus! Loistava, tuntematon Naiskirjailija
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
Sähköpostiviestien uudelleenohjaus ohje Maks Larionov DP11LA.
Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset,
Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
. Rauman freinetkoulu.
Toimintaohjeet opelle
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Laatinut Maija Halme-Briedis
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Katso Aitolasta lisää:
SOSIAALITYÖN ASIANTUTNIJAPÄIVÄT
Isi tuli! Vastuullista isyyttä tukeva vertaistukiryhmä
Lastensuojelun dokumentoinnin kehittäminen teemaryhmässä
Päiväkoti Myllytontun ja palvelutalo Ursulan yhteistyö
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
Samsonin tarina. Nimeni on Samson ja olen 14-vuotias. Asun Kisumussa, Keniassa ja rakastan jalkapalloa!
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
Norssi ja Varis juttusilla
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Ria Slides Tässä tavaratalossa naisille annettiin mahdollisuus valita itselleen aviomies eri ehdokkaista.....
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Tulla tietoiseksi niistä olettamuksista Tacit olettamuksista jotka määräävät ja hallitsevat ja myötävaikuttavat lukita estää késkustelu.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
Joulupukki on lähdössä jakamaan lahjoja jouluaattona, mutta Petteri on flunssassa ja aivastelee. Joulupukki päättää kuitenkin yrittää ja he lähtevät kohti.
Mira Haapala, Karoliina Hiitola, Saana Berg VAKA-12A
TVT projekti esikoululaisille
Metsän puut ja kasvit-projektisuunnitelma päiväkotiin
Toimintaohjeet opelle
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuus Espoossa Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia.
Ops seminaari Askola.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
1v1 harjoitteet. 1v1 kuljettaminen ja kääntyminen Lähtee valmentajan syötöstä. Pelaajat kisailevat pallosta ja pyrkivät tekemään maalin kumpaan tahansa.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Aloitekanava.fi Nuorten verkkodemokratiapalvelu
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
Maan veli Tehnyt Martti, Juho ja Joonas
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Terveiset Yö-ryhmästä
Esityksen transkriptio:

AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely ovat Aitolan ryhmäperhepäiväkodin työvälineitä Ajattelu Ihmettely Tutkiminen Oivaltaminen Lapsi ja Aikuinen Aitolan ryhmäperhepäiväkodissa on toiminnan alusta lähtien otettu punaiseksi langaksi kysymys Miten saada lasten ajatuksia näkyväksi? Aitolan on Espoon kaupungin ryhmäperhepäiväkoti ja aloitti toimintansa toukokuussa v.2000. Ryhmäperhepäivähoito on osa perhepäivähoitoa. Ryhmäperhepäiväkodissa on 12 hoitopaikkaa alle esikouluikäisille lapsille ja kolme hoitajaa; lastenhoitaja ja 2 ryhmäperhepäivähoitajaa.

SADUTUS Kerro satu tai tarina kirjaan sen juuri niin kuin kerrot mitään lisäämättä tai pois jättämättä… Satukirjeenvaihto Aihesadutus: esim. kerro tarina tai satu kesälomastasi kerro satu Aitolasta Antonin satu

AITOLAN PIENRYHMÄ JA TEEMATYÖSKENTELY LASTEN IDEAT JA TOIVEET TEKEMINEN KESKIÖSSÄ TUTKITAAN, IHMETELLÄÄN JA OIVALLETAAN Tutkitaan yhdessä… …yksin on liian jännittävää

Rubiiniryhmän kala-teematyöskentelyn akvaariot

MERIROSVOT JA MUSTEKALA Yhteissadutus josta ideoidaan esitys 14. 2 MERIROSVOT JA MUSTEKALA Yhteissadutus josta ideoidaan esitys 14.2.2005 Olipa kerran merirosvoja ja mustekala (Miika). Merirosvot yrittivät etsiä aarrearkkua (Aki). Ne yrittivät pyydystää mustekalaa (Tiia). Ne yritti tehdä merirosvolaivan (Oskari) ja ne onnistuivat tekemään merirosvolaivan (Miika). Ne lähti laivalla merelle (Aki) ja sit ku ne huomas sen aarrearkun siin ei ollutkaan sitä enää, siel oli tyhjä aarrearkku (Tiia). Ne huomas sen mustekalan ja pelästyi (Oskari), mutta sitten heidän laivansa upposi meren pohjaan ja sieltä löysivät aarrearkun jossa oli aarteita ja he toivat sen laivaansa (Miika). Ja sitten ne vei aarrearkun rantaan ja sitten ne meni mustekalan kimppuun ja pyydysti sen.. mutta sitten ne päästi sen mustekalan mereen, loppu (Yhdessä) Sadutti Helena

Kasvunkansiota tutkimassa

Miten sadutus ja dokumentointi on vaikuttanut työskentelyyn lasten kanssa? Lasten ajatukset tulevat näkyväksi Lapsen kuunteleminen on lisääntynyt Lasten ideoita ja toiveita otetaan huomioon enemmän Lapsi pääsee toiminnan suunnittelijaksi ja aktiiviseksi toimijaksi Lasten kanssa keskustelu on lisääntynyt Kirjaaminen erilaisissa muodoissaan on lisääntynyt; sadutus, leikkikirjaus, pienryhmätoiminnan kirjaus, metsämörriretkien kirjaukset, muumihiihtokoulu-kirjaukset, retkikirjaukset, askartelujen ja lasten töiden kirjaukset Arvioiminen on tullut helpommaksi, ”millään ei voi muistaa jos ei kirjaa” Kirjaamisen ”kynnys” on alentunut Kirjaamisesta on tullut yksi arkipäivän tärkeä työtapa Vanhemmat saavat tietoa lapsen tarinan kerronnan kautta ja erilaisista kirjauksista Lapsille jää dokumentoitua tietoa Aitolan hoitoajoistaan: Kasvun kansio sekä muut kirjaukset/valokuvaukset Lasten juttuja, keskusteluja ja heidän tietoaan arvostaa enemmän Oppii itse koko ajan lisää lapsista ja tekee uusia oivalluksia Uusia ideoita syntyy esim. draamalliset keinot yhdistettynä sadutukseen Arvostaa tekemistä myös tässä ja nyt, tekeminen on keskiössä Oman työn näkyväksi saattamista Oman työn arvostus ja ammattitaito on lisääntynyt Oma työ on mielekästä ja innostavaa Työn tekemisen motivaatio sekä sitoutuminen työhön on korkea

KUVA KERTOO! PEPPI MERIKARATANON PALVELUTALOSSA TARINAJUMPAN JÄLKEEN.