Onko potilasturvallisuus taattu sairaalassa?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Aivovamman hoitoketjut Suomessa, pitääkö uusia vai riittääkö rasvaus?
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
Työvoiman maahanmuuton ennakointiseminaari Sairaanhoitajien kysyntä ja tarjonta Euroopassa Tutkija Virpi Jylhä, Itä-Suomen yliopisto, Sosiaali-
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Kansallinen lääkehoidon päivä – Innovatiivisuus lääkehoidossa
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Päiväkirurgisen potilaan ohjaus
Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Potilasturvallisuus Sh Karoliina Suvanto
5. Laadun normiperusta ja erityisvaatimukset
Sairaanhoitaja/kipuhoitaja Turun yliopistollinen keskussairaala
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Tietohallinnon ja tietojärjestelmien kehittämisen perusteet
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
POHJOIS-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI SAIRAANHOIDOLLINEN TOIMINTA VALTUUSTON ILTAKOULU Aino-Liisa Oukka johtajaylilääkäri.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Ketjut käyttöön ja talon tavoiksi Medibotnia Eeva Ketola, LT, KH-päätoimittaja.
HAIPRON KÄYTTÖ JA KOKEMUKSET – Turvallisuuspäällikkö Lasse Koste
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
BuildingSMART Infra-toimialaryhmän strategia
Potilasturvallisuuskatsaus PTH –jory 29. 1
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Palvelutuotannon suunnittelu ja ohjaus APR:n avulla Miten terveyskeskuksen tuottavuus paranee? Outi Elonheimo Dosentti, LKT Kunta-HCLF
Johdon laskentatoimen erityiskysymyksiä
Suomen mielenterveysseura
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Mitä tekemistä turvallisuuskulttuurilla on arkisen työni kanssa? Turvallisuuskulttuuri sairaanhoitajan työssä Kaarin Ruuhilehto, VTT.
Turvallisuushavainnot – yhteistyöllä kohti turvallisempaa työpaikkaa
1Copyright © Sopima 2009 Sopima Oy Hiilikatu 3, FI-00180, Helsinki, Finland Sopimusten verkkopankki Paras tapa hallita.
OIKEUDENMUKAINEN TOIMINTAKULTTUURI (Just Culture) TTM 31 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus GLP-vaatimuksista IT-järjestelmille Kuopio Kari Lönnberg
Helsingin ja seudun menestys – entä riskit? Helsinki Region Infoshare Asta Manninen Avoimen tiedon ohjelma Avoin data ja avoin tieto.
SOTET Tuloskortin seuranta 4/2016. Asiakkaan palvelukokemus ja osallisuus
Ajasta ja paikasta riippumaton työ Case Liikennevirasto Työnteon monet tilat, VM
GLP-tukitoimintojen ulkoistaminen: QA, IT, Arkistointi Fimean GLP-keskustelupäivä
Kiireellisen hoidon kriteerit valmistelussa Selvitystyön eteneminen Päivi Koivuranta-Vaara HYL Kuntaliitto.
Riskienhallinta ja –valvontaprosessi rahoitussektorilla – Polina Heininen.
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Environmental Aspects
Kantasairaala-hankkeen kehittämispäivä Johdon terveiset
Potilaan tiedot Hoitosuunnitelma
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Tietokanta-analyysin ja web - mittauksen yhdistäminen
VAU:n huippu-urheilustrategia
VAU huippu-urheilustrategia
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Potilaan tiedot Hoitosuunnitelma
GLP-tukitoimintojen ulkoistaminen: QA, IT, Arkistointi
EUGMS 2017: kuulumisia kongressista
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
Esittelyt Päätös vihreä ristin hyödyntämisestä TUKO-hankkeessa
Kotimaanliikenteen matkustaja-alusyrittäjien turvallisuuspäivä
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
LAATU, ASIAKAS- JA POTILASTURVALLISUUS
Esityksen transkriptio:

Onko potilasturvallisuus taattu sairaalassa? Pirjo Pennanen Lääkintöneuvos Terveydenhuollon oikeusturvakeskus

Miksi aihe on esillä? Lääketieteen, farmakologian ja teknologian nopea kehitys Monimutkaisemmat prosessit Vaativat potilashoidot Heterogeenisempi henkilökunta Ajankäyttö ja kiire, stressi Riskitaso on noussut Läpinäkyvyys on lisääntynyt: haittatapahtumat tulleet esiin

Potilasturvallisuus Fyysinen toimintaympäristö Toimiva teknologia, oikea käyttö Lääkehoidon toimiva ketju Osaava henkilökunta Hoitoketjujen ja hoitoprosessien suunnittelu ja hallinta Selkeä työnjako ja vastuu Dokumentointi ja tiedonkulku Potilaan informointi ja osallisuus

Kansainvälisesti ajankohtainen asia Euroopan neuvoston suositus: Recommendation on Patient Safety and Quality in Health Care – Prevention of adverse Events, a System Approach (Rec 2006,7) EU: High level group, jossa potilasturvallisuustyöryhmä WHO: Alliance for Patient Safety OECD: Potilasturvallisuusindikaattoreita

Patient Safety and Quality Good practice Quality scale Clinical guidelines Quality registers Audit Internal control Supervisory actions Court decisions Appropriate standard Acceptable standard Patient safety risk

Tiedämmekö tapahtumista? 10 % kokee haittatapahtuman sairaalahoitojaksonsa aikana 1 % kokee vakavan haitan Noin puolet on estettävissä Suuri osa liittyy lääkehoitoon Systemaattista seurantaa ei ole Tietoa kertyy: PVK, valvonta-viranomaiset, EOA, OKA, poliisi

Scope of the problem Studies from around the world consistently suggest that 10% of hospital admissions involve some kind of harm to patients Adapted from WHO Alliance for Pateint Safetry

Ongelma-alueita? Lääkitysprosessi: määräämisestä vaikutusten seurantaan Ohjeistus ja perehdytys Kirjaaminen ja tiedonkulku Fyysinen turvallisuus Työnjaon ja vastuun selkeys: Kuka vastaa potilaan hoidosta? Onko tietoista riskien hallintaa?

Vaikuttaako valvonta potilasturvallisuuteen? Valvontaviranomaisten (TEO, LH) tietoon murto-osa tapahtumista Valvonta pääosin jälkikäteistä TEO: terveydenhuollon ammattihenkilöiden ja organisaatioiden valvonta, turvaamistoimenpiteet potilasturvallisuuden vaarantuessa LH: valvonta omalla alueella

Vaikuttaa osaltaan - mutta viisastummeko virheistä? Tietoa kertyy monelta taholta: Potilaspalaute, muistutukset Palaute omaisilta Konsultaatiot Potilasvahinkoilmoitukset Ruumiinavaukset ym. patologia Kantelu- ja valvonta-asiat

Tiedon käsittely toimintayksiköissä Jatkuvaa toiminnan kehittämistä Analysointi: mitä opittavaa? Miten voimme estää jatkossa? Rakentava ilmapiiri Ei syyllisen etsintää Vetovastuu on johdolla Tukea k.o. ammattihenkilöille!

Hyötyä raportoinnista? Jo kertyvän tiedon lisäksi Ilmoitukset henkilökunnalta haittatapahtumista ja läheltä-piti-tilanteista (+ tieto potilaalle) Edellytyksenä avoin ilmapiiri Systemaattinen seuranta, rekisterit Tärkeintä tiedon käsittely ja oppi Yksikön toimintatapojen muutos!

Haasteita ”Virheettömyyden harha” Virheistä oppiminen, ei peittely Hierarkian purku Avoin ilmapiiri ja vuorovaikutus Moniammatillinen yhteistyö Asennemuutos, aloitettava jo koulutuksen aikana Ilmoittaminen – valvonta – vastuu

”Safety culture” Turvallisuus huomioidaan ja priorisoidaan päätöksenteossa, koulutuksessa ja perehdytyksessä Prosessien standardointi ja riskien hallinta kuuluu toimintaan Tapahtumista raportoidaan Johdon tuki henkilökunnalle Potilaan aseman vahvistaminen Luottamus terveydenhuoltoon

Patient Safety Incidents Typical Adverse Event Trajectory Latent Failure Adverse Event Situational Factors Active Failure Safety Barrier

Mitä tarvitaan ”turva-aitojen” rakentamiseen? Koulutusta ja perehdytystä Systeemi- ja prosessiajattelua Suunnitelmallista toimintaa ja riskien hallintaa Poikkeamista oppimista Moniammatillista yhteistyötä Selkeää työnjakoa Velvollisuuksien ja vastuun selkeyttä, johdon sitoutumista

Mitä Suomessa tehdään potilasturvallisuuden hyväksi? STM:n opas 2005:32 Turvallinen lääkehoito STM:n potilasturvallisuusverkosto Suomalainen sanasto kansainvälisen työn perusteella Lukuisia paikallisia hankkeita: potilas- ja lääkitysturvallisuus, mm. osastofarmasia, raportointi ja oppiminen, prosessienhallinta

Kiitos !