KUNTA- JA PALVELURAKENNE UUDISTUU Sosiaali- ja terveysministeriön puheenvuoro STM/PARAS/10102006
Palveluiden järjestä- mis- ja tuottamistapoja kokoavat ja tehostavat Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toimenpidekehikko Alueellisista erityispiirteistä aiheutuvat lisätoimenpiteet Helsingin metropolialue Suurten kaupunkien alueet Pitkien etäisyyksien kunnat Ruotsinkieliset ja saamenkieliset alueet taloudellisten ongelmien kunnat Palveluiden järjestä- mis- ja tuottamistapoja tehostavat toimenpiteet Kuntaliitoksia Ylikunnallisia palveluita kokoavat ja tehostavat Hallintaa ja ohjausta 5 ja 6 § 4 ja 12 § 5 § 11 § STM/PARAS/10102006
Uudistuksen lähtökohdat sosiaali- ja terveydenhuollossa Perusoikeuksien edistäminen ja yhdenvertaisuus palveluiden saamisessa Ytimenä lain tavoitteiden ja tarkoituksen toteuttaminen Puitelaki antaa lähtökohdat ja asettaa vähimmäistavoitteet; tukee ”Kansallisissa ohjelmissa” käynnistettyä työtä Tärkeää vahvistaa kuntarakennetta ja uudistaa palvelurakennetta tasapainoisesti Esityksen suositukset valmisteltu yhteistyössä Suomen Kuntaliiton kanssa STM/PARAS/10102006
Palvelujen laatu ja saatavuus turvataan koko maassa peruspalvelut järjestetään nykyistä suuremmalla väestöpohjalla erityispalvelut ja erikoissairaanhoito järjestetään yhteisessä kuntayhtymässä hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen turvataan uusissa rakenteissa STM/PARAS/10102006
Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuus Perusta = hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Kivijalka = sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelut Sosiaalihuollon ja erikoissairaanhoidon erityispalvelut STM/PARAS/10102006
Sosiaali- ja terveydenhuollossa tavoitteisiin päästään vahvistamalla kuntarakennetta tiivistämällä kuntien yhteistyötä järkeistämällä palvelurakennetta varmistamalla palveluverkon kattavuus uudistamalla toimintatapoja vahvistamalla rahoituspohjaa STM/PARAS/10102006
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on tehokas keino kaventaa terveyseroja ja ehkäistä syrjäytymistä - edistää parhaiten kaikkien kuntalaisten hyvinvointia on keskeinen keino hallita palvelutarpeen ja kustannusten kasvua edellyttää toimivaa ja hyvin johdettua kuntakokonaisuutta ja tiivistä yhteistyötä kunnan muiden hallintokuntien, viranomaisten ja yhteistyökumppaneiden kanssa on säädetty myös kuntayhtymän erityiseksi tehtäväksi STM/PARAS/10102006
Kunnan ja yhteistoiminta-alueen muodostaminen (5 §) 20 000 asukkaan väestöpohja perusterveydenhuollolle ja ainakin osalle sosiaalihuoltoa ehjät ja hyvin johdetut palvelukokonaisuudet sekä sosiaali- että terveydenhuollossa; yhteistyö turvattu perusterveydenhuolto ja sosiaalitoimi tasavertaiset kumppanit sosiaali- ja terveystoimen yhteys kunnan muihin sektoreihin (maankäyttö, asuminen, opetus, kulttuuri, nuoriso, liikenne…) asiakas/potilaslähtöisyys, lähipalvelut turvataan STM/PARAS/10102006
Peruspalveluissakin tarvitaan suurempaa väestöpohjaa väestörakenteen muutokset/alueellinen eriarvoisuus henkilöstön työnjako ja osaaminen henkilöstön rekrytointi kustannusten ja palvelutarpeen satunnaisvaihteluiden hallinta tutkimus- ja kehittämistoiminnan vahvistaminen ja hyvien käytäntöjen tehokkaampi käyttöönotto STM/PARAS/10102006
Kuntien ja terveyskeskusten lukumäärät asukasluvun (31.12.2005) mukaan Kuntien ja terveyskeskusten lukumäärät asukasluvun (31.12.2005) mukaan Asukasluku Kuntien lkm Terveyskeskusten lkm 20 000 - 52 64 10 000 - 19 999 48 53 5 000 - 9 999 107 67 alle 5 000 208 65 Yhteensä 415 249 Lähde: Punnonen, Kuntaliitto STM/PARAS/10102006
Terveyskeskukset Päijät-Hämeen shp-alueella Terveyskeskus Asluku 1 Lahti 98413 2 Tiirismaan kansanterveystyön ky 28364 3 Heinola 20729 4 Orimattilan seudun kansanterveystyön ky 20211 5 Nastola 14790 6 Asikkala 8560 7 Iitti 7265 8 Sysmä 4655 9 Hartola 3671 10 Padasjoki 3639 Sosiaali- ja terveyspiirihanke menossa STM/PARAS/10102006
Laajaa väestöpohjaa edellyttävät palvelut (6 §) erityispalveluista vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon alueellinen kuntayhtymä kuntayhtymäverkon pohjana sairaanhoitopiirit; poikkeaminen nykyisistä aluejaoista mahdollista kunnan kuuluttava yhteen kuntayhtymään; ruotsinkieliset ja kaksikieliset kunnat lisäksi ruotsinkieliseen kuntayhtymään sosiaali- ja terveydenhuolto tasavertaisina mahdollisuus huolehtia paremmin sosiaalihuollon erityispalveluista ./.. STM/PARAS/10102006
./.. kehitysvammahuollossa erityishuoltopiirit eivät enää pakkokuntayhtymiä – hyvin toimivia laajempia yksiköitä ei tarvitse purkaa; voivat jatkaa kuntayhtyminä tai liikelaitoksina sekä sosiaalipalveluissa että erikoissairaanhoidossa tarvitaan myös erityisvastuualueittain/kuntayhtymää laajemmalla väestöpohjalla alueellisesti ja valtakunnallisesti keskitettäviä palveluja ja työnjakoa perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyö turvattava potilaslähtöisesti STM/PARAS/10102006
Ympäristöterveydenhuollon ja työterveyshuollon järjestäminen Toiminnassa tai perusteilla olevat, seudulliseen yhteistyöhön perustuvat ympäristöterveydenhuollon tai työterveyshuollon yksiköt voivat jatkaa. Kun uusia perustetaan, suositellaan samoja rajoja kuin yhteistoiminta-alueilla. Tavoitteena, että eri palveluilla on mahdollisimman yhtenäiset rajat. STM/PARAS/10102006
Tehostaminen – tuottavuus hyödynnetään paremmin tietoteknologiaa vähennetään palvelutarvetta (hyvinvoinnin edistäminen) hyvät käytännöt tunnetuiksi ja käyttöön hoito/palveluketjut: saumattomuus, pullonkaulat pois yhtenäistetään laskutusperusteet tehostetaan hankintatointa (tuotteistus) ja osataan kilpailuttaa johtaminen kuntoon yhteispalvelut käyttöön STM/PARAS/10102006
Ohjaus Uusi ohjausasiakirja: Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma tukemaan Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toteuttamista Tarkentaa ja tukee hallitusohjelman toteuttamista sosiaali- ja terveydenhuollossa; sovitetaan yhteen peruspalveluohjelman kanssa Kehittämishankejärjestelmä tarkoitus uudistaa; rahoitusta suuriin hankekokonaisuuksiin STM/PARAS/10102006
Keskeisintä toteuttaa lain tarkoitus: uudistuksia tehdään tulevaisuutta ajatellen (20-30v) hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kaiken perusta sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuus ja yhteistyö kunniaan tavoitteena sosiaali- ja terveydenhuollon isommat järjestämisalueet palveluja ei keskitetä, lähipalvelut turvataan STM/PARAS/10102006