Pedagogiseen arviointiin ei ole olemassa yhtenäistä seulonta– tai arviointitapaa. -Arvioinnin mahdollisuudet: seulonta, pedagoginen arviointi ja tarkentava diagnoosi. Huom: opetushenkilöstö ei saisi olla se henkilö, joka esittää diagnoosiarveluita -Seulonta: voi olla esimerkiksi opiskelijan, opettajan tai kasvatushenkilöiden itsearviointiraportti, sosiometrinen mittaus, havainnointi, haastattelu tai seula -Pedagoginen arviointi määrittää ongelman tyypin ja luonteen, joiden varaan pedagoginen interventio perustuu -Pedagoginen arviointi perustuu opetushenkilöstön arkihavaintoihin ja yleiseen tietoon opiskelijan kehitys- ja oppimishistoriasta, persoonallisuudesta, harrastuksista, ystävistä ym. Pedagoginen arviointi ja pedagoginen interventio
Pedagogisen arvioinnin kohteet Toiminta, käyttäytyminen, osaaminen, taidot, tiedot: Tiheys eli kuinka usein pulmaa toistuu Kesto eli kuinka kauan pulmaa kestää Intensiivisyys eli kuinka syvä / vaikea pulma on Määrä eli kuinka paljon jotakin pulmaa esiintyy esimerkiksi viikossa. Tarvitaan dokumentointia ja yhteistyötä
Pedagoginen arviointi ja interventio Pulman tunnistaminen Pedagoginen seulonta Haastattelut Havainnoinnit Suhdeverkoston yms. arviointi Pedagogisen toimintasuunnitelman laatiminen Hankitun tiedon yhdistäminen Suunnitelma tilanteen voittamiseksi Pedagogisen intervention toteutus Ellei interventio tuota tulosta, muiden asiantuntijoiden mukaantulo