Talouspalvelut Markku Vehmas KUUMA-johtokunta 11.12.2103.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Valtion kotouttamisohjelma. 2 Lähtökohdat Nyt • ulkomaan kansalaista ( ) Vuonna 2020 •Jo ulkomaan kansalaista Vuonna 2030 •Puoli.
Advertisements

Sote ryhmä Kimmo Behm KU-selvityksen ohjausryhmä
Toimintaympäristön analyysi
Kunnanjohtaja Esko Kairesalo, selvityksen ohjausryhmän puheenjohtaja
KUUMA-liikennehankkeet
Muut Palvelut alaryhmä
Tuella palkatun siirtäminen muun työnjärjestäjän tehtäviin
Leaderin tulevaisuus Rohkeus, riskit ja rajat Leaderin tulevaisuus Rohkeus, riskit ja rajat Länsi-Suomen kiertokirjeen anti Antti Saartenoja.
Kiinteistöstrategia-verkostohanke Projektisuunnitelma
Yhdistymisselvityksen tavoitteet 1.Aikaansaada esitys Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yhdistymisestä.
Toteutuuko järjestöjen ja kuntien välinen kumppanuus KUUMA-alueella
Esa Iivonen (MLL): Lasten peruspalveluiden leikkaukset tulevat kalliiksi ( ) Peruspalvelut aliresurssoituja, korjaavat palvelut voimakkaassa kasvussa.
Omnian ryhmänohjaajien koulutus Markku Lahtinen.
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja työllisyyskatsaus 2/08 Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Helsingin seudun kuntien lupaohjeet mehiläispesien sijoittelusta Tiedustelu suoritettu maaliskuussa 2011.
Työryhmän vpj. Vesa Tuunainen
Muutot henkilön äidinkielen mukaan vuosina Vantaalle muuttaneiden nettomuutto lähtöalueen mukaan Tietopalveluyksikkö Hannu Kyttälä
SELVITYSTYÖN SUUNTAVIIVOJA Lahti Osmo Soininvaara.
ASUNTOPOLIITTINEN EVÄSTYS LUOTTAMUSHENKILÖILLE KUUMA-asuntoryhmä, syksy 2014 KUUMA-johtokunta LIITE 26.
Tähän tarvittaessa otsikko Vertailu tietojärjestelmäpalvelujen järjestämisestä Kirkkonummen kunta / perusturva Perusturvajohtaja Liisa Ståhle.
HUS-SERVIS.
Sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu Keski-Uudellamaalla
TUHTI –SEMINAARI 14.– Järvenpää Yhteisen leirinuotion äärellä – Leirityön nykytila ja tulevaisuus.
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
SELVITYSTYÖN SUUNTAVIIVOJA Lahti Osmo Soininvaara.
KUUMA –johtokunta HS
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Tähän tarvittaessa otsikko Vertailu tietojärjestelmäpalvelujen järjestämisestä Kirkkonummen kunta / perusturva Perusturvajohtaja Liisa Ståhle.
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, toukokuu 2014 Tutkija Jouni Nupponen Uudenmaan ELY-keskus.
Tervetuloa luomaan tulevaisuuden Espoota Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän asukasillat 2012.
Kuntakokeilut. Kuntakokeilulaki  Laki kuntien velvoitteiden ja ohjauksen vähentämistä ja monialaisten toimintamallien tukemista koskevista kokeiluista.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, lokakuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus 1.
Kaakkois-Suomen järjestöjen aluetapaaminen , Erica Mäkipää.
KUUMA-seutu Talousarvio Talous- ja toimintasuunnitelma 2016 KUUMA-johtokunta
Tietoja muuttoliikkeestä. Nettomuutto Vantaan suuralueille PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki, Kauniainen KUUMA = Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi,
Muuttajien äidinkieli. Nettomuutto Vantaalle henkilön äidinkielen mukaan vuodesta 2000 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
Tuula Miettinen/ Espoon kaupunki
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Liikenne ja autonomistajuus
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Asuminen ja rakentaminen
Työvoiman saatavuus ja tulotaso
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Osallistuminen ja kuntademokratia
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Työvoiman saatavuus ja tulotaso
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Alueellinen TVT-hanke KUUMA – kunnat 2011 – 2016
Minna Joensuu/ Espoon kaupunki
KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI (selvitysalue)
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Osallistuminen ja kuntademokratia
Asuminen ja rakentaminen
Finna verkkomaksaminen Järvenpäässä
Minna Joensuu/ Espoon kaupunki
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Esityksen transkriptio:

Talouspalvelut Markku Vehmas KUUMA-johtokunta

Talouspalveluiden nykytila selvitysalueen kunnissa Kunnat hoitavat tällä hetkellä talouspalvelunsa joko Kokonaan itse (Hyvinkää, Sipoo, Pornainen) Hyvää: Koko prosessi on omissa käsissä Huonoa: Erikoisosaamista puuttuu, resursseja on liian vähän Seudullisen talouspalvelukeskuksen tukemina (Tuusula, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmijärvi) Hyvää: Suhteellisen edullinen ja perusprosessi toimiva Huonoa: Vanhentuneet järjestelmät, kirjavat toimintatavat, manuaalisia prosesseja, vastuunjaon epätäsmällisyydet, alimitoitetut kehittämisresurssit Kuntien Taitoan kautta (Kerava) Hyvää: Ison talon edut mm. järjestelmien kehittämisessä Huonoa: Yksilöllisiä tarpeita ei huomioida

Keskeiset huomiot Pienehköt taloushallinnon tiimit ovat nyt suhteellisen haavoittuvaisia eivätkä mahdollista riittävää panostusta kehittämiseen. Perustoiminnot pystytään turvaamaan, mutta tällä hajautetulla mallilla jatkettaessa toiminnan uudistaminen on haasteellista. –Erityisasiantuntijuutta vaativiin tehtäviin ja kehittämistehtäviin tarvittaisiin lisäpanostusta –Resurssit ovat niin ohuita että esim sijaisjärjestelyt ontuvat. Asiantuntijuus on usein yhden henkilön varassa - > haavoittuvuus –Hyvin toimivien järjestelmien tuella taloushallinto hoituisi varmemmin ja tehokkaammin Talouden ja laskentatoimen osaamista ei voi kokonaan ulkoistaa. Kunnissa tarvitaan aina esim. omaa kirjanpidon tuntemusta, tilinpäätösosaamista, sekä julkisen ja erityisesti kuntatalouden ja kunnallisten liikelaitosten periaatteiden tuntemusta.

Yhteenveto KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITATNYKYTILAN ARVOSANA Palvelujen saatavuus ja tehokkuus Peruspalvelut toimivat ja kuntakohtainen räätälöinti on pääasiassa mahdollista Resursointi on ohutta ja siitä johtuen varamiesjärjestelyt usein ontuvat. Työtavat ovat vaihtelevia ja sisältävät manuaalisia prosesseja. Kehittämisresurssit ovat puutteelliset. - (yksi miinus) Kilpailukyky verrattuna Helsingin seutuun ja koko maahan Taloudelliset päätökset tehdään lähellä kuntalaisia ja tarvittaessa päätökset voivat syntyä melko nopeasti. Verrattuna Helsingin seudun ja muun maan isoihin kaupunkeihin, selvitysalueen kunnissa resurssit ovat hajallaan. Osaamisessa on puutteita erikoisosaamista vaativissa tehtäväalueissa. Esimerkiksi riskienhallinta on puutteellista. Rahoituksen hakumahdollisuudet eivät ole niin monipuolisia kuin isoissa kunnissa. Käytetyt työtavat ovat kirjavia yhteisen ohjauksen keveyden vuoksi. - (yksi miinus)