Plagiointi Mistä keskustelemme?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien neuvottelupäivät Kulttuuriviennin rahoitus Neuvotteleva virkamies Kimmo Aulake OPM/KUPO/KVY.
Teksti, taito ja tavoite
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi Helsinki Anni Karttunen.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
ohje kuunteluanalyysiin
Naisen ainoa vika.
Rakkaat ystäväni!.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2011.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Vaillinaiset apuverbit: must
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
YLEIS- JA KESTOPLUSKVAMPERFEKTI
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Finnish Science in International Comparison A Bibliometric Analysis Kommenttipuheenvuoro Outi Krause TKK.
TENTTIVILPPI JA PLAGIOINTI
Ketjut käyttöön ja talon tavoiksi Medibotnia Eeva Ketola, LT, KH-päätoimittaja.
Laajakaistatoimitusprosessin kustannustehokkuus Diplomityöseminaari Simo Sorvari 56880R.
Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 - Teemu Mutanen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Lisätiedon arvo.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Empiirinen psykologia
Raudaskylä Tapio Luoma. evoluutio = biologinen teoria elämän kehittymisestä ja sitä säätelevistä mekanismeista kolme keskeistä kohtaa: 1) lajit.
Ontologia Hanna Hirvonen. Käsite Ontologia ● Peräisin filosofiasta oppi olevaisesta ● Kuvaus tarkasteltavan sovellusalueen käsitteistä ja niiden välisistä.
Akavan hallitusohjelmatavoitteet Kuntiin vahva ohjaus – palveluiden pelastus.
Vaillinaiset apuverbit: may
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Substantiivit Substantiivit ovat jonkin ihmisen, eläimen, asian tai esineen nimityksiä. - a pupil - a horse - an orange - a chair - time - history.
ASIANTUNTIJA-ARVIOIDEN PERIAATTEITA Asiantuntijuus Rationaalinen konsensus.
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
Prosessin pää-/ongelmakohdat  Ilmoittaja – Opettaja, ohjaaja, tentinvalvoja, toinen opiskelija, ulkopuolinen henkilö, epäilty opiskelija itse – Nimetön.
ENG Masters, part 2, Citing
Laitos-Oiva kunnan näkökulmasta
Päivi Paukku Language Centre
U LOS JA YHTEISKUNTAAN Salla-Maaria tutkija, Viestinnän tutkimuskeskus CRC & Kuluttajatutkimuskeskus Helsingin yliopisto Avoimen tieteen.
Efesolaiskirje luku 1: 3-14 Kristuksessa siunattu Ephesians chapter 1:3-14 In Christ you are blessed.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
SANAJÄRJESTYS.
OLLA-verbit Olla-verbejä on englannin kielessä kaksi: ’be’ ja ’have’.
Can I Buy Renova Cream Online
TULEVAISUUDEN HAASTEITA ILMANLAADUN MITTAAJILLE – kuntanäkökulma
Kestoperfekti Käyttö He has been writing that for half an hour.
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Indefiniittipronominit:
Yhdessätekemistä yli rajojen
vedestä, ilmasta ja tulesta.
VOIKO JUMALAN OLEMASSAOLOA TODISTAA
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
KOMMENTTEJA ITÄ-SUOMEN MENESTYSTEKIJÖIHIN
Esityksen transkriptio:

Plagiointi Mistä keskustelemme? Kommenttipuheenvuoro Erja Moore 18.4.2013

Keskustelussa olemme samaa mieltä siitä, että plagiointi osoittaa huonoa laatua plagiointi rikkoo tieteen ja tieteellisen kirjoittamisen normeja saman tekstin kierrätys ei myöskään laadukasta toimintaa Mutta emme ole samaa mieltä siitä mitä plagiointi on. Erja Moore 18.4.2013

Suomessa ei ole toimintakäytäntöä tilanteeseen, jossa plagiointi on jo julkaistussa tekstissä takanapäin puhuminen - OK ”Keisarin uudet vaatteet” - OK ”ei sille enää mitään voi” – tutkintoja ei peruta, esityksiä ei vedetä pois tapaus Vilen, plagiointi ohjaajien vika? tapaus Turun oikeustieteellisessä tdk:ssa Erja Moore 18.4.2013

Tiedeyhteisö valvoo laatua jokaiseen julkaistuun tekstiin liittyy oletus sen autenttisuudesta referee / ulkopuolinen arvioija arvioi UK, plagioinnin sanktiot alkavat kahdesta lauseesta, Plagiarism Reference Tariff USA, plagiointi vakava rike, myös mediassa. Esim. Retraction Watch. Science Fraud suljettiin. Saksassa Vroniplag. Copy, Shake and Paste. Ruotsissa Högskoleverket valvoo. Nyt arvioidaan kaikki koulutusohjelmat. Erja Moore 18.4.2013

Suomi vs muu maailma monessa maassa plagiointi iso ongelma, mutta avoimesti käsitelty EbscoHost: 1640 tieteellistä artikkelia TENK: Suomi on lähes plagiointivapaa Tapaus Vilen lopetti plagioinnin avoimen käsittelyn? Osoitti ettei plagioinnista seuraa mitään? Suomessa ei ole vakiintuneita käsitteitä: self plagiarism, retraction, paper mill Erja Moore 18.4.2013

Esimerkkejä kirjoittamisesta ja plagioinnin määrittelystä Suomessa Tieteellisen konferenssin posteri (X on myöhässä ja pyytää A:lta apua) 2. Väitöskirja (jätetty käsittelemättä) 3. Yliopistossa käytetty oppikirja (vain opiskelija ihmettelee) Erja Moore 18.4.2013

Esim. 1. Posteri A ja Posteri X Erja Moore 18.4.2013

Esim. 1 Päätökset Scientific Committee: ”ei ole kyse plagioinnista, vaan tökeröstä kopioinnista. Tärkein tunnusmerkki eli tarkoituksellisuus puuttuu eikä tekoa voi pitää varsinaisena plagiointina.” Rehtori: ”A on omaehtoisesti, kannustavilla saatesanoilla varustettuna toimittanut X:n käyttöön aineistonsa. X:n posteriin on jäänyt käsittelemätön kenttä ilmiselvästi vahingossa.” TENK: ”X:n posteriin oli jäänyt A:n johdantoteksti vahingossa.” Erja Moore 18.4.2013

Esim. 2 Väitös v. 2009 Hirvonen 2005, s. 27 ”Tämä muutos näkyy myös tutkijan asemassa sekä tutkijan ja tutkimuskohteen vuorovaikutuksessa. Tutkija ei ole objektiivinen, neutraali tarkkailija, vaan hän muodostaa tutkittavan kanssa yhteistoiminnallisen työparin (Lincoln & Denzin 2000, 1049). Denzinin (1996) mukaan elämäkertatutkimus perustuu subjektiiviseen ja intersubjektiivisesti hankittuun tietoon. Tavoitteena on, että tutkija kykenee tavoittamaan toisen ihmisen kokemuksilleen antamia merkityksiä. (Mts. 56.)” ”Tämä muutos näkyy myös tutkijan asemassa sekä tutkijan ja tutkimuskohteen vuorovaikutuksessa. Tutkija ei ole objektiivinen, neutraali tarkkailija, vaan hän muodostaa tutkittavan kanssa yhteistoiminnallisen työparin (Lincoln & Denzin 2000, 1049). Denzinin (1996) mukaan elämäkertatutkimus perustuu subjektiiviseen ja intersubjektiivisesti hankittuun tietoon. Tavoitteena on, että tutkija kykenee tavoittamaan toisen ihmisen kokemuksilleen antamia merkityksiä. (Mts. 56.)” Erja Moore 18.4.2013

Esim. 3. Oppikirja s. 133 Johnson, P.E. 1995 2. Teistinen realisti olettaa, että maailmankaikkeus ja kaikki siellä olevat elämän muodot ovat Jumalan suunnittelemia ja luomia. Teistiset realistit odottavat tällä luomisen ”tosiasialla” olevan empiirisiä, havaittavia seuraamuksia. Jotkut metodologiset naturalistit kuitenkin uskovat Jumalan olemassaoloon. Heidän uskonsa Jumalaan vaikuttaa siihen, miten he selittävät tieteen tuloksia yleisellä tasolla (mitä tahansa tapahtuikin, tapahtui Jumalan ohjauksessa), mutta uskolla Jumalaan ei ole mitään vaikutusta siihen, miten he päättelevät tieteellisiin johtopäätöksiinsä. 2. A theistic realist assumes that universe and all its creatures were brought into existence for a purpose by God. Theistic realists expect this “fact” of creation to have empirical, observable consequences Some methodological naturalists are theists. Their theism affects how they interpret the overall results of science (whatever happened was under God’s governance), but it has no effect on how they reason to scientific conclusions. Erja Moore 18.4.2013

Lopuksi Mistä puhumme kun puhumme plagioinnista? Plagiointiepäily > riitely alkaa Plagioinnin kieltäminen ”Keisarin uudet vaatteet” –logiikalla Tapaus tapaukselta plagiointi määritellään/kielletään uudelleen Mikä ylläpitää voimakkaita whistle-blower –reaktioita? Erja Moore 18.4.2013 Erja Moore 25.6.2008

Näin puhui eräs tiedonantaja vuonna 2008 “Tämä on tabu, emme saa puhua siitä miten yleistä plagiointi on yliopistossa, meillä ei ole tilaa rationaaliselle keskustelulle plagioinnista” Näin puhui eräs tiedonantaja vuonna 2008 Erja Moore 18.4.2013