Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTarja Katajakoski Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
U LOS JA YHTEISKUNTAAN Salla-Maaria Laaksonen @jahapaula tutkija, Viestinnän tutkimuskeskus CRC & Kuluttajatutkimuskeskus Helsingin yliopisto Avoimen tieteen osaajakoulutus – 26.11.2015 tutkijan näkökulmia aineiston ja tutkimusprosessin avaamiseen
2
L ÄPINÄKYVYYS JA LUOTETTAVUUS
3
Data on sosiaalinen objekti.
4
4 D IGIVAALIT 2015 Aineistoa tarjottu graduntekijöille, yhteiskunnalliseen teatteriin sekä Kansalliskirjastolle. Loppusijoituspaikka vielä avoin.
5
5 S UOMI 24 TUTKIMUSKÄYTTÖÖN
6
6
7
Data on tutkijayhteisöjä kokoava voima ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen väline. Varsinkin isoissa aineistoissa riittää pengottaavaa useammallekin tutkijalle, ja aineisto synnyttää uutta tutkimustoimintaa.
8
H AASTEITA JA HUOMIOITAVAA Tutkittavan tiedettävä, miten aineistoa jatkossa käytetään — varauduttava ajoissa Verkkopalveluiden rajapintojen omat ehdot — lakitekstiviidakko täytyy kahlata Henkilödatan käsittely, lisenssiehdot — onneksi on osaavia partnereita! Koko, formaatti ja käytettävyys — datan avaaminen aikaa, mutta sen voi kirjata tutkimussuunnitelmaan Avoimuus ja tieteen kilpailu huono yhdistelmä — mutta avoin data lisää viittauksia (Heather et al. 2013) ja dataankin voi viitata! Voisiko avoimen datan saatavuus vähentää päällekkäistä työtä? (ks. myös LSE Library Services Reponses to common objections towards sharing research data, pdf)pdf
9
“The initial investment is scientific, but the ultimate return is economic and social.” RDA Report The Data Harvest - How sharing research data can yield knowledge, jobs and growth ( pdf ) pdf
10
10 The World Bank recently decided to ask an important question: Is anyone actually reading these things? They dug into their Web site traffic data and came to the following conclusions: Nearly one-third of their PDF reports had never been downloaded, not even once. Another 40 percent of their reports had been downloaded fewer than 100 times. Only 13 percent had seen more than 250 downloads in their lifetimes. Since most World Bank reports have a stated objective of informing public debate or government policy, this seems like a pretty lousy track record. https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2014/05/08/the-solutions-to-all-our-problems-may-be-buried-in-pdfs-that-nobody-reads/
11
11
12
90% 72% 51% 69% 47% ”Liian vähän tiedettä” ”Tutkijoiden pitäisi kuunnella tavallista ihmistä” ”Yliopistot erillään muusta yhteiskunnasta ja ihmisten arjesta” ”Luottaa yliopistoihin ja siellä työskenteleviin tutkijoihin” http://www.tieteentiedotus.fi/files/Tiedebarometri_2013_net.pdf http://www.ipsos- mori.com/researchpublications/researcharchive/3357/Public- Attitudes-to-Science-2014.aspx#gallery[m]/0/ 65 % “Seuraa kiinnostuksella tiedettä, tutkimusta ja teknologiaa koskevia asioita”
13
Väitän, että tieteellisen prosessin ja aineistojen avaaminen suurelle yleisölle on keskeinen keino parantaa yleisöjen käsitystä tieteestä.
14
14 Kiitos! salla.laaksonen@helsinki.fi @jahapaula www.iki.fi/jahapaula Rajapinta blog: http://www.rajapinta.cohttp://www.rajapinta.co Kiitos! salla.laaksonen@helsinki.fi @jahapaula www.iki.fi/jahapaula Rajapinta blog: http://www.rajapinta.cohttp://www.rajapinta.co
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.