Webinaarien hyvät käytännöt – webinaarit täydennyskoulutuksessa Helena Pulkkinen & Harri Jurvela 2.11.2011 DCL2011 Vanajanlinna.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, missä tahansa Omalta koneelta toimiva ja helposti toteutettava verkkokokous opetuksen, ohjauksen ja kokousten välineenä.
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
Adope Acrobat Connect Pro- Online-koulutus Aija Hietanen Savonia-ammattikorkeakoulu Terveysala, Kuopio.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Ovatko klubini IT-asiat kunnossa Sivujen ajantasaisuus Uudet mahdollisuudet.
Ohjauksen toimintamalli tietoverkkojen avulla *Toimintamallissa kuvataan opiskelijan ohjausprosessia Skypen ja Connect Pron välityksellä *Toimintamalli.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
ConEx - Merkityksellisempiä konferenssikokemuksia Mikko Vuorinen, Teemu Mikkonen Tampereen Yliopisto, TRIM- tutkimuskeskus
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista.
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Studia Generalia –luennot vuonna 2009
Työryhmätyöskentely , TVT ja verkko-opetus Tuomo, Tammi, Ari Myllyviita, Mikko Horila,
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tervetuloa Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistoon Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
TERVETULOA KAINUUSEEN! PaKaste – työkokous Kajaani
Aktivoi opiskelijoitasi!
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Mitä opetan ammatillisessa?
Ympäristökasvatusstrategian työryhmä Ympäristökasvattajan odotukset ja toiveet Jenni Minkkinen Langinkosken lukio
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Connect Pro -verkkokokouksia käyttäviä etäopetusmalleja peruskoulussa VIRTA-hanke Turun opetuspalvelukeskus 2010.
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
Tampereen kaupungin työllisyydenhoidon palvelut
Open Source Courseware eli OSCu Ohjelmistotekniikan opetuksen verkostohanke Kirsti Ala-Mutka TTKK/Ohjelmistotekniikka.
Anne Salmela & Harri Eskelinen Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Fysiikan laudaturseminaari k-2004 Tieteellisen esityksen kokonaisuus taustatyö: tiedon haku, ymmärtäminen ja oleellisen aineksen erottelu taustatyö: tiedon.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
Digitaalisen analyytikan perusteet Brandfors Webinar |
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Kokemusten vaihtoa ja keskustelua
Webinaarista tallennukseen
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Työelämäjaksot ja –kurssit opetuksessa – hyviä käytäntöjä ja uusia avauksia Elopäivät 2016 Sanna Tuominen.
ELGPN:n toiminnan tulosten ja työkalujen levittäminen ja hyödyntäminen Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämisessä Raimo Vuorinen & Jaana Kettunen Jyväskylän.
Sähköiset yo-kirjotukset
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE): Työskentely lv Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT,
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Kulttuurienvälinen viestintä
Hankeviestintää - miksi ja miten?
KASVOKKAIN VERKOSSA: CONNECT PRO OPETUKSESSA
Oppilaiden omiin laitteisiin Antti Karvonen
Kuntoutuspäivät 2018 Työryhmien puheenjohtajien/ työryhmien vastuuvetäjien yhteinen tapaaminen Kuntoutussäätiö Jaana Joutsiluoma
Opintopolku-info
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Webinaarien hyvät käytännöt – webinaarit täydennyskoulutuksessa Helena Pulkkinen & Harri Jurvela DCL2011 Vanajanlinna

Hyvien käytäntöjen lähteet  Yhteistyössä Tampereen yliopiston informaatiotieteiden yksikön tutkimuskeskus TRIM:in ja Avoimet verkostot oppimisessa Online ITK – osahankkeen kanssa (Hämeen kesäyliopisto)  10 webinaaria (45 min) marraskuu 2010 – toukokuu 2011  Webinaari = web + seminaari  Toteutus sekä Tampereen että Hämeenlinnan seuduilla  Webinaarit käsittelevät sosiaalisen median käyttöä opetuksessa  Puhujina kansallisesti merkittävimmät alan asiantuntijat  Adobe Connect –verkkokokousjärjestelmällä  Webinaarien tallenteet ja koulutusmateriaalit olivat saatavilla jälkikäteen  Useita Online ITK –webinaareja vuodesta 2009 AVO-hankkeessa

Ennen webinaaria  Välineen valinta aiheen ja tarkoituksen mukaan  perinteinen luento, tietoisku, markkinointi jne.  mitä kaikkia välineen ominaisuuksia kannattaa käyttää  Ohjeistus (kirjallinen, suullinen)  puhuja/luennoitsija ja osallistujat  Tekniikan toimivuus  testit, webinaaritilan muut valmistelut  Kutsu tai muistutus webinaarista viimeistään webinaaria edeltävänä päivänä  vastuuhenkilöiden yhteystiedot

Webinaarin aikana  Webinaaritila avattava min. 15 ennen aloitusta teknistä testausta varten  Roolien jako  luennoitsija huolehtii sisällöstä, tekninen tukihenkilö välineen toimivuudesta, isäntä/emäntä seuraa chat-keskustelua ja tarvittaessa vinkkaa kysymyksistä/palautteesta luennoitsijalle  Ongelmien sattuessa siirrytään nopeasti suunnitelmaan B  Palautteen keruu jo webinaarin aikana käyttämällä webinaarisovelluksen eri ominaisuuksia

Webinaarin jälkeen  Palautteen keruu heti webinaarin jälkeen tai webinaarin jälkeisenä päivänä  Mikäli webinaari on tallennettu, tallennelinkki on hyvä laittaa myös osallistujille tiedoksi  helppo jakaa eteenpäin ”Oli tosi hyvä webinaari, kannattaa katsoa tallenne…”  Lyhyt palautekeskustelu tai viestittely myös luennoitsijan kanssa  toimiko tekninen tuki ja isännöinti, onko parannusehdotuksia  Kirjaa ylös sattumukset ja fiilikset webinaarista heti webinaarin jälkeen  tärkeää varsinkin webinaarisarjoissa

Mahdollisuudet täydennyskoulutuksen välineenä JärjestäjäEsiintyjäOsallistuja Vaihtoehto koulutuksen toteutukselle Tuotteistettavuus Sarjoitettavuus Kopioitavuus Mahdollisuus kansainvälisiin esiintyjiin Ei tarvitse matkustaa Koulutusmarkkinoi- den laajentuminen Ratkaisu massaluentoihin Helppo tapa välittää luennot verkkoon Yhteisopetus Tallenteen voi katsoa silloin kuin itselle sopii Ei sijaisjärjestelyitä Ei matkustusta koulutuksiin Luentoihin voi palata myöhemmin Kaikilla on mahdollisuus osallistua webinaarin

Haasteet täydennyskoulutuksen välineenä JärjestäjäEsiintyjäOsallistuja Suunnittelu ja etukäteisvalmistelut Miten saada osallistujia mukaan uudenlaiseen koulutusmuotoon? Kasvottomuus Kuinka saada tekninen ympäristö näkymättömäksi? Väline ehkä passivoi ja passiivisuus jatkuu webinaarin jälkeen Sitoutuminen ja sitouttaminen Ei ”näe” osallistujia Osallistujille esitetyt kysymykset vaativat enemmän aikaa Nonverbaalia palautetta ei saa Vaatii uudenlaisia esiintymistaitoja Esityksen selkeys korostuu Kommunikointi tapahtuu vain chatin kautta Ei ole mahdollisuutta epävirallisiin tapaamisiin (vrt. seminaarit ja koulutustilaisuudet)

Palautetta webinaareista

Samanaikaisuus ja nonverbaali viestintä Baltes, B. B., M. W. Dickson, M. P. Sherman, C. C. Bauer, and J. S. LaGanke, 2002.

Kiitos! Harri Jurvela Helena Pulkkinen