Life cycles and learning cycles

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Compa-projektin pilottikokemusten hyödyntäminen opettajankoulutuksessa
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Ammattirooli & persoona
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Ajatuksia oppimisesta
Psykologian koulukuntien ihmiskuvat
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Timo Järvensivu, KTT, tutkija, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Timo Järvensivu, KTT, tutkija, verkostoasiantuntija
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
Ryhmän kulttuuri (Bion)
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
lähes kaikissa asioissa on lukuisia puolia ja totuuksia
VliSS-virtual laboratory in survey sampling Risto Lehtonen Jyväskylän yliopisto Matematiikan ja tilastotieteen laitos TieVie-seminaari Jyväskylä.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Ops seminaari Askola.
Kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen
Voimauttava ja tiedostava johtajuus Syksy lähijakso Monica Åberg.
Suuttumuksen hallinta
Hauho Hanna Nordström WWF Ilolla opittu ei unohdu Kurkistus lapsen ja ympäristökasvatuksen maailmaan Kuvat © WWF
PSYKOLOGIAN TEORIASUUNTAUKSET….. BEHAVIORISMI Ärsyke-reaktio Klassinen ehdollistuminen Välineellinen ehdollistuminen Mallioppiminen Ulkoisesti havaittava.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
Yläkouluakatemia 8 lk. Keskittyminen. Perusteet Urheilijan tulee pystyä sulkemaan suorituksen kannalta epäolennaiset sisäiset ja ulkoiset tekijät pois.
7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Psykologian perustiedot 1
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
Kokemuksellinen oppiminen
Borgarnes, Islanti ( ).
OP
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
11 Psyykkinen itsesäätely on puolustus- ja hallintakeinojen käyttöä
TUNNE TOISET - TUNNE ITSESI
6 TIETOISUUDEN MUUNTUVAT TILAT
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
10. Ajattelu.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
Arkeen Voimaa (CDSMP) -
Matematiikan oppimisvaikeudet
Jukka Tolvanen, Deeply Research Oy.
Esityksen transkriptio:

Life cycles and learning cycles John Heron

John Heron Yhteistoiminnallisen tutkimusmetodin (co- operative inquiry) kehittäjä. Työskennellyt holistisen lääketieteen parissa Theory of the person (Feeling and Personhood: Psychology in Another Key) Malli ei jäljittele todellisuutta, vaan tarjoaa tavan jäsentää (arki)elämän ja mielen vuorovaikutusta sekä kokemuksellista oppimista

Theory of the person Ego Persoona Psyykestä etääntynyt osa, kärsii torjunnasta Toiminta kohdistuu itseen ja tarpeiden tyydyttämiseen Tiedostamaton tai tietoinen Persoona Perustavanlaatuinen, henkinen todellisuus. Opittu tapa elää ja toimia Toiminta kohdistuu ympäristöön ja omaan toimintaan vaikuttamiseen Aktiivinen, osallistuva, tietoinen

Theory of the Person (John Heron) Psyyken neljä toimintaulottuvuutta Tunnepitoinen (affective mode) tunne (emotion) tuntuma (feeling) Kuvitteellinen (imaginal mode) Kuvantaminen (imaging) Vaisto (intuition) Käsitteellinen (conceptual mode) Luokittelu (discrimination) Reflektio (reflection) Käytännöllinen (practical mode) Toiminta (action) Aikomus (intention)

Sykliprosessit Automaattisia tai oppimistavoitteisia toimintamalleja Tiedostamattomia tai tiedostettuja Toimintaa vahvistavia tai uudelleenjärjesteleviä malleja

Pääkäsitteet Egon elinsykli (the basic life cycle of the ego) Egon oppimissykli (the basic learning cycle of the ego) Purkusyklit Ahdistunut ego (distressed ego) pakonomaiset roolit Persoonan elinsykli (the basic life cycle of the person) Persoonan oppimissykli (the basic learning cycle of the person) yhteistoiminnalliset purkusyklit

Egon elinsykli (the basic life cycle of the ego) 2. Mielikuvat IMAGINAL MODE 3. Erottelu, valikointi, käsitteet CONCEPTUAL MODE 4. Toiminta PRACTICAL MODE 1. Tunteet, tarpeet AFFECTIVE MODE

Egon oppimissykli The basic learning cycle of the ego tietoisuus 2. Mielikuvat IMAGINAL MODE 3. Erottelu, valikointi, käsitteet CONCEPTUAL MODE keskittyminen 1. Tunteet, tarpeet AFFECTIVE MODE 4. Toiminta PRACTICAL MODE

Ahdistunut ego (distressed ego) Menneisyyden traumat ja tukahdutettu ahdistus voivat leimata egon toimintaa Arkielämän tilanteet nähdään symbolisina toistumina menneestä Oravanpyörä

Tukahdutettu ahdistus nousee pintaan Ahdistunut ego Tunne projektoidaan henkilöön tai toimintaan Tulokseton tunteeseen vastaaminen Tukahdutettu ahdistus nousee pintaan Trauman symbolinen toistuminen

Ahdistuneen egon pakonomaiset roolit (compulsive roles of the distressed ego) Ilmenevät suhteessa itseen ja muihin Roolit Uhri (victim) Pelastaja (rescuer) Kapinoija (rebel) Sortaja (oppressor) Pelas-taja Kapi-noija Sor-taja Uhri

Egon purkusykli The reversal (learning) cycle of the ego Egon perusprosessin uudelleenjärjestäytyminen 3. Mielikuvat IMAGINAL MODE 2. Erottelu, valikointi, käsitteet CONCEPTUAL MODE 1. Tunteet, tarpeet AFFECTIVE MODE 4. Toiminta PRACTICAL MODE

Persoonan elinsykli ja oppimissykli the basic life and learning cycle of the person Mukana osallistuvia ja tiedostavia elementtejä 2. Intuitio IMAGINAL MODE 3. Reflektio CONCEPTUAL MODE 4. Suunnitel-mallinen toiminta PRACTICAL MODE 1. Tuntuma (feeling) AFFECTIVE MODE

Yhteistoiminnallinen oppimisen purkusykli the co-operative reversal learning cycle of the person Oppiminen vertaisryhmissä 2. Uuden toimintata-van suunnittelu IMAGINAL MODE 2. Kokemusten jakaminen CONCEPTUAL MODE 1. Ryhmän muodostuminen AFFECTIVE MODE 4. Suunnitel-mallinen toiminta PRACTICAL MODE

Pohdittavaksi Olisiko työelämässä hyötyä vertaisryhmäoppimisesta? Millaisilla aloilla? Uskotteko, että ahdistuksen tietyissä tilanteissa voi poistaa ”tahdon voimalla”? Onko syklimalli vakuuttava jäsennys todellisuudesta?