Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta 1999 - 2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Viestintä ruotsin kielellä Viestintä muilla kielillä Projektinhallinta- taidot Yritystoiminnan perusteiden tuntemus Oman alan käytännön taidot.
Advertisements

Toimintaympäristö
Palautetta ekonomikoulutuksesta ja tietoa ekonomikunnan sijoittumisesta Ajankohtaista, kevät 2010.
Ammattikorkeakoulujen rekrytointipalvelu
Isona työelämään RAMKilaisten urapolut. Yleistä Valmis tutkinto työelämävalttina –hanke •Avainohjaaja Päivi Saari •Opiskelu-, opinnäyte- ja uraryhmät.
Työhönvalmennuksella työelämään
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Lapista tulevaisuus Lapin korkeakouluista valmistuneet työelämässä.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Korkeakoulussa opitut asiat olivat kuitenkin useimmiten jatkuvassa käytössä työelämässä. Koulutukselta oltaisiin toisinaan odotettu hieman laajempien.
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.
Alueellinen urheiluseuratutkimus 2005, 2007, 2009.
Palveluliiketoiminta osana korkeakoulua Heikki Saastamoinen.
Viestintä ruotsin kielellä Viestintä muilla kielillä Projektinhallinta- taidot Toimiminen monikulttuurillisissa ympäristöissä Neuvottelutaidot.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Työhönvalmentajan käyttö henkilöstön palkkaamisessa
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Helsinki/Kluuvi 1 Korkeakoulutetut maahanmuuttajat työmarkkinoilla –työnantajanäkökulmia Helsingin Kluuvin TE-toimistosta Riitta Ylätalo työvoimaohjaaja,
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
RAMKilaisten urapolut
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
FUAS Kielet ja viestintä
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
SCI-opiskelijoiden hyvinvointiselvitys
Liite Patu 8/ KIRKKONUMMEN KUNTA Palvelutuotannon käyttäjäkysely
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Valmentajana kehittyminen
Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampere Palaute puhuu - seuranta-aineistojen hyödyntäminen laitoksilla Leena Ahrio Reeta Eloranta.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Kysy kirjastonhoitajalta Nina Granlund Kysy kirjastonhoitajalta Suomalaisten kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Sijaitsee Kirjastot.fi –sivustossa,
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Kaijamaija Parviainen Pätevyysluotsi työpaikalla Työpaikalla tapahtuvan ohjauksen mahdollisuudet, edut, esteet ja haitat Kaijamaija Parviainen.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
1 Työvoiman työssäolo 2009 Kokoaikatyössä olevat palkansaajat Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2009 aineisto
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
Lapin yliopistosta v valmistuneiden taustatietoja Kyselyyn vastasi 173 Lapin yliopistosta valmistunutta, vastausaste 59 % Naisia 72 % Ikä valmistuessa.
Työ- ja elinkeinoelämän kehittämis- ja palvelutarpeiden ennakointi alueellisena yhteistyönä Työvoiman kysyntä ja osaamisen tarpeet hyvinvointitoimialalla.
Kokemuksia viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen mittaamisesta insinööriopiskelijoiden projekteissa Leena Ruokanen.
Lapin yliopiston Työelämä- ja rekrytointipalvelut Palvelut opiskelijoille ja vastavalmistuneille.
Oikeustieteet Oikeustieteiden laitos  Sijoittuu yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan  n. 600 tutkinto-opiskelijaa, yli 1000.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
OPPISOPIMUKSEN ALOITTAMINEN Verkostoyhteistyö koko prosessin ajan:
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
Kulttuurienvälinen viestintä
Hanke
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta lukuvuosittain, 2009→ kalenterivuosittain valmistuneille Työnantajakyselyt Toteutettu vuosina 2007 ja 2011

Toteutus: 2011 & 2007Toteuttajat: RAMK, KTAMK, LaY Kartoitetaan alueen työnantajien näkemyksiä tarvittavasta osaamisesta. 2011: Kysymyslomake lähetettiin 599 työnantajalle, vastausaste 32 %. 2007: Kysymyslomake lähetettiin 534 työnantajalle, vastausaste 39 %. Seuraavissa dioissa käsitellään vuoden 2011 tuloksia.

Työhaastattelussa onnistuminen Valmis tutkinto Henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten asenne ja soveltuvuus työhön Hakijan aktiivisuus Mahdollisuus osa-aikalisän tai vuorotteluvapaan käyttöön Ulkomaan kokemukset Gradun tai opinnäytetyön aihe Urasuuntautuneisuus

Viestintä ruotsin kielellä Viestintä englannin kielellä Toimiminen monikulttuurisissa ympäristöissä Oman alan käytännön taidot Ongelmanratkaisutaidot Organisointi- ja koordinointitaidot

57% kyselyyn osallistuneista aikoo rekrytoida valmistuneita vuoden sisällä. Vastaajat arvioivat johtotason rekrytointitarpeidensa pysyvän jokseenkin ennallaan vuoteen 2014 mennessä. Suorittavan tason ja asiantuntijatason tehtävien työvoimatarpeen arvioidaan jonkin verran kasvavan vuoteen 2014 mennessä.

Yhteistyötä - ”Toivomme jatkossa tiiviimpää yhteistyötä ja nopeaa reagointia opetuksen painopisteen muutoksiin työelämän muuttuessa”. Oman alan kehitystä tulisi seurata tiiviisti, jotta opiskelijat saavat relevanttia tietoa. ”Lapin korkeakouluista valmistuneet ovat hyviä osaajia, jotka työelämässä ovat aktiivisia ja innokkaita oppimaan uutta. Haasteena meillä työnantajilla on vastata heidän kehittymis- ja uralla etenemistoiveisiinsa riittävän haastavilla tehtäväkokonaisuuksilla.”

2011:Työnantajakyselyt sekä ura- ja sijoittumisseurannat: