Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola 24.11.2010 Jukka Vehviläinen / DiaLoog.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa
nuorisotyöntekijänä koulussa joka päivä
KOULUTUSTAKUU.
Keski-Pohjanmaan Lapsi- ja Nuorisopoliittinen strategia
REIMARI 2 JA 3-HANKKEET rerere RERRRR REIMARI 2   REIMARI 2 ja 3.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
CP-vammaisten aikuisten hyvinvointi ja kuntoutus elämänkaarella -projekti vuosina CP- ikä/kunto -projekti (CPIK) Invalidiliitto ry hallinnoi.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Nivelet notkeiksi Nivelvaiheen yhteistyö Turun seudulla
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
SEURANTAJÄRJESTELMÄ KOKKOLASSA  Jokaiselta ysiluokkalaiselta tiedonsiirtolupa > nimen saa siirtää seurantajärjestelmään (kesä)  Pohjatieto,
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Nuorten ohjautuminen Starttivalmennusverkoston tapaaminen Joensuu.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Nuorisotoimi Nuorten työpajatoiminta Lapissa 2009.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Etsivä nuorisotyö.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN KPEDUN OSUUS. SYRJÄYTYMISEN EHKÄISY Mitään pysyvää hyvää ei koskaan saavuteta pikakonstein ja nopeutetulla aikataululla,
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OHJAUKSEN MITTARISTO.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
VALMA ja TELMA – kenelle ja miten?. Taustaksi toisen asteen tutkinto edellytys jatko-opinnoille ja/tai siirtymiselle työelämään – tavoite, että kaikki.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Nuorisolain uudistaminen
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
KATKEAMIA OPINTOJEN POLUISSA?
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSPALVELUJEN TOIMIALA Kaupunginvaltuusto
Ammatillinen koulutus
Lapsi-ystävällinen kunta
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Kuntainfo Ajankohtaista monialaisten palvelujen kehittämisestä
Lasten ja nuorten asiantuntijaryhmän näkökulma
Esityksen transkriptio:

Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog

Miten seurantajärjestelmä tulisi ymmärtää? Seurantajärjestelmä osana yhteiskuntatakuuta Seurantajärjestelmän tasot: -nuorten sijoittuminen ja henkilöseuranta -”asiakastyytyväisyys” ja ohjaustarpeet -palvelujärjestelmän kehittävä arviointi -taloudellisen ja määrällisen arvioinnin mallit -yhteys lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämiseen

Nuorten seurantajärjestelmän yleistävä mallinnos

Uusi nuorisolaki ja seurantajärjestelmä monialainen yhteistyöverkosto, jonka toiminta ja tavoitteiden toteutuminen edellyttää seurantajärjestelmää etsivä nuorisotyö nuoren tavoittajana ja ohjaajana (”tiedä, tavoita, ohjaa”) tietojen luovuttaminen etsivälle nuorisotyölle (”ilmoita”) - perusopetuksen jälkeen ilman opiskelupaikkaa jääneet - toisen asteen opinnot keskeyttäneet - armeijan tai siviilipalveluksen keskeyttäneet - muut ohjausta ja tukea tarvitsevat nuoret

Kokkolan seurantatieto – mitä on kerätty ja voitaisiin kerätä Nivelvaiheen seurantatieto Nivelvaiheen palveluita kehittävä seurantatieto Toisen asteen opintojen seurantajärjestelmä Ammattistartin seuranta (Poikkihallinnollinen) tieto nuorten elinoloista

Seurannan (kehittämis)portaat; millä tasolla Kokkolassa ollaan? KOKKOLAN PERUSKOULUT II-asteen koulutusNivelvaiheen palvelut Työelämä? Ammattistartti Lapsi- ja nuorisopolitiikka? Lasten ja nuorten hyvinvointi Kokkolassa? Monialainen yhteistyöryhmä

Kokkolan www-työväline Määrällinen tilastotieto (nuorten polut peruskoulun jälkeen) Ilmoitukset sijoittumisesta ja tuen/ohjauksen tarpeesta Tulee täydentää paikallisesti sovittavilla sopimuksilla ohjaus- ja ilmoituskäytännöistä Toimii www-kyselyjärjestelmän kautta; linkitetty www- sivulle osoitteeseen? Ilmoitukset ja tiedonkoonti: peruskoulun keväällä 2010 päättäneet, toisen asteen koulutuksen aloittaneet, ilman koulutuspaikkaa jääneet nuoret (kesä), yksittäisten nuorten muuttuneet tilanteet (esim. keskeyttäminen, projektin aloitus)

Seuranta- ja ilmoitusjärjestelmä koordinoidun tiedonvälityksen muotona Koordinaattori (tietokanta) Perusopetus Ammatillinen koulutus Ohjauspalvelut Työllistäminen Sosiaali- ja terveys LukioKoti

Seurantalomakkeen rakenne; Taustakysymykset Palvelu x (omat kysymykset) Nykyinen ilmoituslomake SEURANTATIEDON KOONTI -peruskoulun päättäneiden nuorten seurantatiedot (nykyinen malli);sijainti ja tuen tarve -palvelu x:n ”oma tieto” (alkuhaastattelu; palvelutarpeet ja odotukset -palvelu x:n ”oma tieto” (loppuhaastattelu); tavoitteiden täyttyminen ja tyytyväisyys NIVELVAIHEEN SEURANTAJÄRJESTELMÄ-lomake