SOSIAALINEN MEDIA YHDISTYSTOIMINNASSA - Keinoja viestinnän tehostamiseksi Anni Lantto (Projektipäällikkö), Maija Laatikainen & Jannika Sammalkangas JOHDANTO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
TTL Sosiaalisessa mediassa
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
SOSIAALINEN MEDIA YHDISTYSTOIMINNASSA - Keinoja viestinnän tehostamiseksi Anni Lantto (Projektipäällikkö), Maija Laatikainen & Jannika Sammalkangas JOHDANTO.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Mika Väyrynen tuottaja
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Suupohjan ammatti-instituutti kehittää EU:n ja Suupohjan kuntien tukemana SOSIAALINEN MEDIA OPETUKSEN TUKENA SOMEO – hanke: Sosiaalisen.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Sosiaalisen median mahdollisuudet yhdistystoiminnassa, 2 op
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Ops 2016 ja arviointi.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Sosiaalisen median eri kanavat osana Viherympäristöliiton viestintää ja markkinointia Opinnäytetyön suunnitteluseminaari Ville Miettinen & Jussi Front.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Kysely sosiaalisen median käytöstä
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Opettajan nimi | kurssin numero
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Hanke
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Esityksen transkriptio:

SOSIAALINEN MEDIA YHDISTYSTOIMINNASSA - Keinoja viestinnän tehostamiseksi Anni Lantto (Projektipäällikkö), Maija Laatikainen & Jannika Sammalkangas JOHDANTO Projektimme aiheena oli Sosiaalisen median mahdollisuudet yhdistystoiminnassa. Tehtävänämme oli suunnitella ja toteuttaa kurssi (2op) kyseisestä aiheesta yhteistyössä OK– opintokeskuksen kanssa, joka on valtakunnallinen koulutuksia suunnitteleva ja toteuttava aikuisoppilaitos. Tarve kurssin järjestämiselle oli syntynyt OK - opintokeskuksen kanssa yhteistyössä toimivien yhdistysten toiveista. Tämän aiheen pohjalta haluttiin kouluttaa yhdistysten toimijoita, sekä kehittää viestintää sosiaalisen median saralla. Toteuttamamme kurssin tavoitteena oli olla käytännönläheinen ja siten auttaa yhdistystoimijoita omaksumaan sosiaalisen median sovelluksia osana toimintaansa sekä aktiivista viestintää. Kurssi toteutettiin nyt ensimmäistä kertaa Oulun seudulla. TAVOITTEET Kurssin tavoitteena oli tehostaa yhdistysten viestintää sosiaalista mediaa hyödyntäen. Esittelimme kurssilla neljä valitsemaamme sosiaalisen median sovellusta. Pyrkimyksenä oli saada kurssilaiset hyödyntämään sosiaalista mediaa omien yhdistystensä viestinnässä ja kehittää yhdistysten vuorovaikutusta etenkin jäseniin sekä mahdollisiin uusiin toimijoihin. TOTEUTUS Kurssimme pedagogisena mallina oli tutkiva oppiminen. Tämä malli korostaa yhteisöllisyyttä oppimisprosessin aikana ja on laajalti käytetty tieto - ja viestintätekniikan tukemassa opetuksessa. Aikataulu: Kurssi koostui kahdesta lähiopetuspäivästä (15.2. ja ), sekä näiden päivien välille sijoittuvasta verkkotyöskentelyvaiheesta. Lähiopetuspäivät järjestettiin Taitonetiltä vuokratuissa tiloissa. Kurssilla oli kymmenen osallistujaa. Sisältö Kurssilla perehdyttiin sosiaalisen median käsitteeseen, sekä seuraaviin sovelluksiin: Yhteisöpalvelu Facebook Blogisovellus Blogger Mikroblogi Twitter Verkkopuheluohjelma Skype KURSSIN SAAVUTUKSET Kurssilaisilta kerätyn palautekyselyn perusteella saatiin selville tärkeimmät opitut tiedot ja taidot: Tekniset taidot Blogin luominen Skypen käyttö Teknologian käyttö vaatii perustelut Sosiaalisen median merkitys Jatkossa kurssilaiset aikovat hyödyntää osaamistaan seuraavin keinoin: Facebookin monipuolisempi käyttö Blogin ja Skypen käyttöönotto Työhön liittyvän viestinnän tehostaminen Tiedottaminen POHDINTA Sosiaalinen media on ajankohtainen aihe ja vastaavanlaisille kursseille tuntuu olevan kysyntää, jotta kaikki mahdollisuudet yhdistystoiminnan viestinnän tehostamiseksi saataisiin hyödynnettyä. Sosiaalisen median keinoin yhdistysten viestintä sekä uudistuu että monipuolistuu ja tavoittaa yhä laajempia ryhmiä. Kurssin suunnittelijoina ja toteuttajina arvioimme kurssin saavuttaneen tavoitteensa: palautekyselyn perusteella voidaan todeta kurssille osallistuneiden saaneen tarvittavan tietopohjan valittujen sovellusten käyttöönottoa varten. Teknisen osaamisen myötä mahdollistuu sosiaalisen median yhdistyskohtainen hyödyntäminen heidän omien linjaustensa mukaisesti. Saamastamme palautteesta ilmeni, että aiheeseen liittyville syventäville kursseille olisi kysyntää. Koemme saaneemme projektin myötä konkreettista kosketuspintaa ammattikäytäntöön, jonka myötä pääsimme kehittämään itseämme tulevina koulutusalan toimijoina. LÄHTEET Hakkarainen, K., Bollström-Huttunen, M., Pyysalo, R. & Lonka, K. (2005). Tutkiva oppiminen käytännössä – Matkaopas opettajille. Järvelä, Häkkinen & Lehtinen (toim.). (2006). Oppimisen teoria ja teknologian opetuskäyttö. Kalliala & Toikkanen. (2009). Sosiaalinen media opetuksessa (myös Internetissä KIITOKSET Haluamme kiittää ohjausryhmäämme, eli Minna Pesosta (OK-opintokeskus) ja Essi Vuopalaa (Oulun yliopisto) asiantuntevasta ja kannustavasta ohjauksesta, sekä kaikkia kurssille osallistuneita! TYÖSKENTELYMENETELMÄT Kurssin työskentelyalustana toimi blogi, jossa kurssilaisille jaettiin tarvittava materiaali ja informaatio. Lisäksi kurssin tehtäviä ja yleistä keskustelua varten luotiin Facebook-ryhmä. Ennen ensimmäistä lähiopetuspäivää kurssilaiset vastasivat kyselyyn, jonka perusteella muodostettiin käsitys osallistujien osaamisesta, sekä heidän toiveistaan kurssiin liittyen. Ensimmäinen lähiopetuspäivä: Aiheeseen perehdytys Facebookin ja Bloggerin esittely Oman blogin ja facebook-profiilin luominen Verkkotyöskentelyvaiheen tehtävät: Facebook-ryhmän luominen Sosiaalisen median mahdollisuuksien pohtiminen Reflektoiminen blogeissa Keskustelua ja kommentointia oman yhdistyksen näkökulmasta. Toinen lähiopetuspäivä: Verkkotyöskentelyn aikaisten tehtävien ja kysymysten purkaminen Skypen ja Twitterin esittely Kurssin loputtua kurssilaiset vastasivat palautekyselyyn.