1 Vesiosuuskunnan perustaminen Kari Korhonen VESIHUOLTOPÄIVÄ 20.10.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jätevesien käsittely kuntoon
Advertisements

11 VAKUUTUSTUTKIMUS 2012 Esitys Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten: yleiskuvaa vakuutusyhtiöistä ja vakuutustuotteista riskintuntemusta.
Kiinteistöveroprojekti Tilanne: huhtikuu 2013
Pohjois-Pirkanmaan Tattariosuuskunta  Perustettu vuonna 2003  Osuuskunnan tarkoituksena on tuottaa puhdasta raaka-ainetta paikallisille tattaria jalostaville.
HALLITUKSEN JÄSENTEN TEHTÄVÄT YHDISTYKSESSÄ
Green Building Council Finland Sovitut toimintatavat
Pohjois-Kuoreveden vesiosuuskunta Toimitusjohtajan tehtävät
Vesiosuuskunnan perustaminen Kari Korhonen
PIIRIEN TOIMINTAOHJEET
Yhdistyslaki – Järjestökoulutus
Hautamuistomerkkien vakuuttaminen
TIEDOTUSTILAISUUS TAKAMAAN KOULU
Hajajätevesiasetus – rakennusvalvonnan uusi riesa?
Mustlahden vesiprojekti Suunnittelun tilanne
TIEDOTUSTILAISUUS VAHANNAN KOULU
 TERVETULOA 1. Kokouksen avaus 2. Projektin alustava aikataulu 3. Veden laadun mittaukset 4. Yhteenveto infopaketista 5. Laajakaistan palvelut ja kustannukset.
Asetus talousjätevesien käsittelystä viemäriverkon ulkopuolella
Tikkurilan Palloseura
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
Tulvadirektiivin esittely Tulvadirektiivityöryhmä Minna Hanski, MMM.
VESIHUOLTOLAIN UUDISTUS
Huomio vesiosuuskuntien kehitystarpeisiin Pellervon Kainuun seminaari Lakiasiainjohtaja, varatuomari Kari Lehto, Pellervo-Seura ry.
Kyläsuunnittelumalli
Lopen vesihuoltopäivä Lainsäädäntö ja kunnan käytäntö jätevesiasioissa Juha Viinikka ympäristöpäällikkö.
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
VESIOSUUSKUNNAT NURMIJÄRVELLÄ Mahdollisuus maaseudun vesihuollon kehittämiseen.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Asetus talousjätevesien käsittelystä viemäriverkon ulkopuolella
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
LAKIKATSAUS Pellervon Päivän 2009 juhlaseminaari Helsingissä Lakiasiainjohtaja, varatuomari Kari Lehto Pellervo- Seura ry.
Hyvä seuran hallinto – ensiaskeleet seuratoiminnan hallintoon
Paikallissääntöjen muutos Vanha 3 § : Kuluttajayhdistyksen tarkoituksena on : - Koota kuluttaja-asemastaan kiinnostuneet ihmiset toimimaan etujensa puolesta.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
KAAKKOIS-SUOMEN TYÖMARKKINOIDEN KATSAUS 2012  Ilmestyy piakkoin sähköisessä muodossa  Teemoina:  Väestö, työikäinen väestö, tuotanto, työllisyys, työttömyys.
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
1. Kokouksen avaus 2. Puheenjohtajan ja sihteerin valinta 3. Toimihenkilöt 4. Harjoitusvuorot ja olosuhteet 5. Käytäntöjä 6. Varusteet 7. Budjetti ja.
Väestönmuutos , maakunnittain
Vesihuolto-osuuskunnat osana kansallista vesihuoltopolitiikkaa Pellervon Päivä 2010 Vesihuolto-osuuskunta -seminaari Helsinki, Jaakko Sierla,
Ajankohtaista lakirintamalta Toimitusjohtaja Jukka Pötry Silta yrittäjyyteen - Lahden alueen uusyrityskeskus Pellervon Päivä Tapahtumatalo.
Päätöksenteko yhdistyksissä
Ajankohtaista lakirintamalta Varatuomari Kari Lehto Pellervon Päivä Tapahtumatalo Bio Rex, Helsinki.
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Rotarypiiri 1420 Piiriapurahoista myönnettävät stipendit  Rotarypiiri myöntää piiriapurahoista (District Grants) maksettavia stipendejä sille osoitettujen.
Riihimäen kaupunki vesihuollon kehittämissuunnitelma
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
17/6/2009 Päijät-Hämeen haja-asutuksen vesihuollon kehittämissuunnitelma Vesihuollon kehittämissuunnitelmat Vesihuoltopäivä Suvi Virta.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Hallituksen ja toiminnanjohtajan yhteistyö
Pohjois-Savon vesihuolto vuonna 2007 ja vesihuollon kehittämistarpeet Elsi Janhunen Savonia-ammattikorkeakoulu Tekniikka, Kuopio.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Yhdistysten ja seurojen kehittämisilta, Joutsa Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki osuuskunta Tiina Sivonen.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Professori Kari Hoppu. 32C26000  Luennot ti klo (D) ja ke klo 9-11 (B)  Ei läsnäolopakkoa  Luentokuulustelu keskiviikkona 10.2  Arvostelu pistein.
YHDISTYSLAIN KESKEISIMMÄT PYKÄLÄT. 8 § YHDISTYKSEN SÄÄNNÖT Yhdistyksen säännöissä on mainittava: 1) yhdistyksen nimi; 2) yhdistyksen kotipaikkana oleva.
HEKA MAUNULA TALOTOIMIKUNNAT TERVETULOA!
Uusien toimijoiden koulutus Hallituksen toiminta, oikeudet, velvollisuudet, toimihenkilöiden tehtävät Markku Tikkanen ja Kirsi Contursi.
Yhdistyksen hallitus.
KOKOUSTAITO Oletko koskaan osallistunut kokoukseen?
Hinnerjoen Metsästysseura Salo-Veikot r.y.
OSUUSKUNTALAKI UUDISTUMASSA - MUUTTUUKO MIKÄÄN?
Vesihuollon kehittämissuunnitelma
AJANKOHTAISET LAKIASIAT
Osmo Seppälä, toimitusjohtaja Vesi- ja viemärilaitosyhdistys VVY
Yhteistoiminnallinen kokous
Kärkisten vesiosuuskunta Osuuskuntakokous
Yhdistyksen hallitus.
Yrityksen perustamisen…
Vesiosuuskunnat ELY- keskuksen näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

1 Vesiosuuskunnan perustaminen Kari Korhonen VESIHUOLTOPÄIVÄ

2 Ongelmat Talousveden vähyys ja huono laatu Talousveden vähyys ja huono laatu Kiinteistökohtaisen jätevesienkäsittelyn puutteet Kiinteistökohtaisen jätevesienkäsittelyn puutteet Maankäytön aiheuttamat ongelmat Maankäytön aiheuttamat ongelmat

3 Jätevesien ympäristövaikutukset V haja-asutusalueilla asui pysyvästi noin miljoona asukasta, joista harva on liittynyt keskitettyyn viemäriverkkoon V haja-asutusalueilla asui pysyvästi noin miljoona asukasta, joista harva on liittynyt keskitettyyn viemäriverkkoon Lisäksi noin viemärilaitosten toiminta-alueilla asuvaa ei ole liittynyt laitosten verkkoon Lisäksi noin viemärilaitosten toiminta-alueilla asuvaa ei ole liittynyt laitosten verkkoon Vapaa-ajan asukkaita on arvion mukaan 1,7 miljoonaa, joista valtaosa on ilman viemäriverkostoja Vapaa-ajan asukkaita on arvion mukaan 1,7 miljoonaa, joista valtaosa on ilman viemäriverkostoja

4 Jätevesien ympäristövaikutukset Fosfori Fosfori Fosfori on vesistöissä yleisin rehevyyttä säätelevä ravinne Fosfori on vesistöissä yleisin rehevyyttä säätelevä ravinne Viemäriverkostojen ulkopuolelta tulevien jätevesien aiheuttama fosforikuormitus on noin 1,5 kertainen verrattuna viemärilaitosten piiriin kuuluvien neljän miljoonan asukkaan jätevesien fosforikuormitukseen Viemäriverkostojen ulkopuolelta tulevien jätevesien aiheuttama fosforikuormitus on noin 1,5 kertainen verrattuna viemärilaitosten piiriin kuuluvien neljän miljoonan asukkaan jätevesien fosforikuormitukseen Fosforin lisäksi jätevesistä vesistöihin ja maaperään joutuu mm. typpiyhdisteitä, happea kuluttavaa orgaanista ainetta ja muita mahdollisia taudinaiheuttajia Fosforin lisäksi jätevesistä vesistöihin ja maaperään joutuu mm. typpiyhdisteitä, happea kuluttavaa orgaanista ainetta ja muita mahdollisia taudinaiheuttajia

5 Jätevesien ympäristövaikutukset Mahdollisia seurauksia Mahdollisia seurauksia haittaa rantavesien virkistyskäytölle haittaa rantavesien virkistyskäytölle vesien rehevöityminen vesien rehevöityminen pohja- ja kaivovesien pilaantumista pohja- ja kaivovesien pilaantumista hajuhaittoja hajuhaittoja jne jne

6 Vesihuoltoratkaisun valinta Hankinnan taloudellisuus Hankinnan taloudellisuus Tarvittavat huoltotoimenpiteet Tarvittavat huoltotoimenpiteet Ylläpidon kustannukset Ylläpidon kustannukset Tilantarve/maankäyttö Tilantarve/maankäyttö Oma tontti Oma tontti Naapurit Naapurit Pohjavesi Pohjavesi Vesistöt Vesistöt Veden määrä ja laatu Veden määrä ja laatu Puhdistustulokset jätevesien osalta, luotettavuus Puhdistustulokset jätevesien osalta, luotettavuus

7 Alustavat toimenpiteet Ongelmien toteaminen ja päätyminen vok:aan Ongelmien toteaminen ja päätyminen vok:aan Puuhamiesten löytyminen Puuhamiesten löytyminen Kyläkokouksen järjestäminen Kyläkokouksen järjestäminen Asukkaiden informointi Asukkaiden informointi Yhteys kunnan tekniseen toimeen, ympäristön- ja terveydensuojeluviranomaiseen ja vesihuoltolaitokseen Yhteys kunnan tekniseen toimeen, ympäristön- ja terveydensuojeluviranomaiseen ja vesihuoltolaitokseen Yhteys alueelliseen ympäristökeskukseen Yhteys alueelliseen ympäristökeskukseen

8 Vesiosuuskunta ratkaisuna Kehittämissuunnitelmien tsekkaus Alueille joille osuuskunnan perustaminen on kannattavaa on laadittu Alueille joille osuuskunnan perustaminen on kannattavaa on laadittu Yleissuunnitelma Yleissuunnitelma Kustannusarvio Kustannusarvio

9 Eteneminen Halukkaiden selvittäminen kyselyillä Halukkaiden selvittäminen kyselyillä Esisuunnittelu Esisuunnittelu Kunnan vesilaitoksen omat kehittämissuunnitelmat/tulevat toiminta-alueet Kunnan vesilaitoksen omat kehittämissuunnitelmat/tulevat toiminta-alueet Liittämiskohta Liittämiskohta Mahdolliset tuet ja avustukset Mahdolliset tuet ja avustukset Toimintastrategia Toimintastrategia

10 Vesiosuuskunnan perustaminen Perustamiseen tarvitaan perustamiskirja perustamiskirja säännöt säännöt perustamisilmoitus perustamisilmoitus Tapa 1 Kyläkokouksen valitsema työryhmä valmistelee vesihuoltohankkeen ja osuuskunnalle sääntöehdotuksen Työryhmä kutsuu koolle vesiosuuskunnan perustavan kokouksen, joka valitsee osuuskunnalle hallituksen Tapa 2 Kyläkokous tekee suoraan päätöksen vesiosuuskunnan perustamisesta, valitsee hallituksen jäsenet ja valtuuttaa heidät pitämään osuuskunnan varsinaisen perustavan kokouksen.

11 Sääntöjen laadinta, liittymismaksu Pellervo-Seura ja Vesi- ja viemärilaitosyhdistys (VVY) ovat laatineet mallisäännöt vesiosuuskunnille. Ne löytyvät helpoiten VVY:n www- sivuilta. Pellervo-Seura ja Vesi- ja viemärilaitosyhdistys (VVY) ovat laatineet mallisäännöt vesiosuuskunnille. Ne löytyvät helpoiten VVY:n www- sivuilta. Säännöissä päätetään myös liittymisen hinnasta eli osuusmaksun suuruudesta. Maksu tarvitaan toiminnan käynnistämiseen. Vaihtelee pääasiassa euron välillä, riippuu mm. kunnan tuesta. Säännöissä päätetään myös liittymisen hinnasta eli osuusmaksun suuruudesta. Maksu tarvitaan toiminnan käynnistämiseen. Vaihtelee pääasiassa euron välillä, riippuu mm. kunnan tuesta.

12 Perustava kokous Asialista Asialista Säännöt, etukäteen tutustuttavaksi Säännöt, etukäteen tutustuttavaksi Nimiehdotuksia syytä miettiä etukäteen Nimiehdotuksia syytä miettiä etukäteen Hallituksen valinta Hallituksen valinta Tarvitaanko ulkopuolista projektin vetäjää Tarvitaanko ulkopuolista projektin vetäjää Perustamiskirja Perustamiskirja perustajajäsenet allekirjoittavat - päiväyksellä varustetun - perustamiskirjan perustajajäsenet allekirjoittavat - päiväyksellä varustetun - perustamiskirjan

13 Hallitus Työrukkanen Työrukkanen Aktiivisia aikaansaavia henkilöitä Aktiivisia aikaansaavia henkilöitä Tavallisesti 5-9 henkeä + varajäsenet Tavallisesti 5-9 henkeä + varajäsenet Mielellään eri ammattialoilta Mielellään eri ammattialoilta Alueellisesti kattavasti Alueellisesti kattavasti Puheenjohtaja ja sihteeri Puheenjohtaja ja sihteeri Selkeät esityslistat ja yksiselitteiset pöytäkirjat Selkeät esityslistat ja yksiselitteiset pöytäkirjat

14 Hallituksen tehtävät Vastaa vesiosuuskunnan toiminnasta ja vesihuollon toteuttamisesta alueelle osuuskuntakokousten päätösten mukaisesti. Vastaa vesiosuuskunnan toiminnasta ja vesihuollon toteuttamisesta alueelle osuuskuntakokousten päätösten mukaisesti. Tehtävät on määrätty osuuskuntalaissa ja vesiosuuskunnan säännöissä Tehtävät on määrätty osuuskuntalaissa ja vesiosuuskunnan säännöissä Tehtäviä mm. Tehtäviä mm. mahdollisten toimitusjohtajan tai projektipäällikön valinta mahdollisten toimitusjohtajan tai projektipäällikön valinta konsulttivalinnat konsulttivalinnat suunnitteluratkaisut suunnitteluratkaisut lupa-asiat lupa-asiat urakkatarjoukset urakkatarjoukset lisä- ja muutostyöt lisä- ja muutostyöt rahoitusasiat rahoitusasiat maksut ja aikataulut maksut ja aikataulut liittyjäongelmat liittyjäongelmat toiminta-alue toiminta-alue

15 Hallituksen vastuu Vesiosuuskunnan hallituksen ja toimitusjohtajan vahingonkorvausvastuusta säädetään osuuskuntalaissa. Vesiosuuskunnan hallituksen ja toimitusjohtajan vahingonkorvausvastuusta säädetään osuuskuntalaissa. Hallituksen jäsen tai toimitusjohtaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka hän toimessaan tahallisesti tai huolimattomuuttaan aiheuttanut osuuskunnalle. Sama koskee vahinkoa, jonka hän on osuuskuntalakia tai sääntöjä rikkomalla aiheuttanut jäsenelle tai jollekulle muulle. Hallituksen jäsen tai toimitusjohtaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka hän toimessaan tahallisesti tai huolimattomuuttaan aiheuttanut osuuskunnalle. Sama koskee vahinkoa, jonka hän on osuuskuntalakia tai sääntöjä rikkomalla aiheuttanut jäsenelle tai jollekulle muulle. On syytä hankkia vakuutus vesiosuuskunnan omaisuudelle mahdollisesti tapahtuvien vahinkojen varalle. Lisäksi on syytä hankkia hallitukselle ja sen jäsenille sekä toimitusjohtajalle vastuuvakuutus heidän toimissaan mahdollisesti tapahtuvista virheistä aiheutuneiden vahinkojen varalle. Vakuutukset kannattaa aina kilpailuttaa. On syytä hankkia vakuutus vesiosuuskunnan omaisuudelle mahdollisesti tapahtuvien vahinkojen varalle. Lisäksi on syytä hankkia hallitukselle ja sen jäsenille sekä toimitusjohtajalle vastuuvakuutus heidän toimissaan mahdollisesti tapahtuvista virheistä aiheutuneiden vahinkojen varalle. Vakuutukset kannattaa aina kilpailuttaa.

16 Perustamisilmoitus ja rekisteröinti Hallitus hakee perustamisilmoituksella osuuskunnalle Y-tunnuksen ja ilmoittaa osuuskunnan kaupparekisteriin sekä verottajan rekistereihin. Perustamisilmoitus löytyy Patentti- ja rekisterihallituksen nettisivuilta Hallitus hakee perustamisilmoituksella osuuskunnalle Y-tunnuksen ja ilmoittaa osuuskunnan kaupparekisteriin sekä verottajan rekistereihin. Perustamisilmoitus löytyy Patentti- ja rekisterihallituksen nettisivuilta Perustamisilmoituksesta maksetaan käsittelymaksu, noin euroa. Perustamisilmoituksesta maksetaan käsittelymaksu, noin euroa.

17 Arvonlisäverovelvolliseksi hakeutuminen Hallituksen kannattaa hakea osuuskunta arvonlisäverovelvolliseksi samalla kun se ilmoitetaan kaupparekisteriin. Hallituksen kannattaa hakea osuuskunta arvonlisäverovelvolliseksi samalla kun se ilmoitetaan kaupparekisteriin. Hakeuduttava ennen arvonlisäverollisen toiminnan aloittamista. Hakeuduttava ennen arvonlisäverollisen toiminnan aloittamista.

18 Korvaukset maanomistajille Osuuskuntakokous päättää maanomistajille maksettavista korvauksista tai valtuuttaa hallituksen tekemään päätökset. Osuuskuntakokous päättää maanomistajille maksettavista korvauksista tai valtuuttaa hallituksen tekemään päätökset. Mahdollisesti korvattavia: Mahdollisesti korvattavia: Johtoalueen käytönrajoitushaitta Johtoalueen käytönrajoitushaitta Maanpäälliset rakennelmat Maanpäälliset rakennelmat Kaadetut puustot Kaadetut puustot Sadon menetys Sadon menetys Muut korvaukset Muut korvaukset

19 Rakentamishankkeen käynnistäminen Päätökset Päätökset Tehtäväluettelot, työryhmät, tehtävien jakaminen ja toimenpidevastuut Tehtäväluettelot, työryhmät, tehtävien jakaminen ja toimenpidevastuut Alustava aikataulu Alustava aikataulu Suunnittelu ja rakentaminen Suunnittelu ja rakentaminen Tiedottaminen Tiedottaminen

20 Yhteistyöosapuolet Kunta Kunta tekninen toimi tekninen toimi ympäristönsuojeluviranomainen ympäristönsuojeluviranomainen terveydensuojeluviranomainen terveydensuojeluviranomainen maankäyttö- ja rakennusvalvonta maankäyttö- ja rakennusvalvonta Alueella toimiva vesihuoltolaitos Alueella toimiva vesihuoltolaitos Maanomistajat Maanomistajat Alueellinen ympäristökeskus Alueellinen ympäristökeskus Muut viranomaiset Muut viranomaiset

21 VESIOSUUSKUNNAN ABC Uudenmaan ympäristökeskuksen moniste, nro 160 Uudenmaan ympäristökeskuksen moniste, nro 160 Voi tilata Uudenmaan ympäristökeskuksesta p , hinta 7,00 euroa Voi tilata Uudenmaan ympäristökeskuksesta p , hinta 7,00 euroa Ladattavissa ja tulostettavissa ympäristökeskuksen sivuilta osoitteesta Ladattavissa ja tulostettavissa ympäristökeskuksen sivuilta osoitteesta > alueelliset ympäristökeskukset > uusimaa > palvelut ja tuotteet > julkaisut > monistesarja > monisteita 2005 > 160 Vesi-osuuskunnan ABC