Aija Vartiainen Monikulttuurinen toimintapäivä 20.1.2010 …toteutettiin työpajatyöskentelynä Koululla toimi koko päivän ajan kymmenen erilaista työpajaa,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Lavian lukio.
Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Orientaatio ammatillisiin opintoihin NITOJA-hankkeen päätösseminaari Ulla-Maija Arminen Ulla-Maija Arminen.
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Toimintaohjeet opelle
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Valtakunnallinen kielikoe
NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Matemaattisen ajattelun oppimisympäristö MAO. Kehitystyö alkoi keväällä 2006 Oriveden yhteiskoulu (luokat 7. – 9.) Matematiikan opettajat: Sauli Hartikainen.
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Kulttuuri- ja liikuntapolku Espoossa. Valtioneuvoston asetus peruskouluille 1435, 3 § ’Opetuksen tulee antaa oppilaille perusta laajaan yleissivistykseen.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Mistä turvapaikanhakijalapset kertovat?
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
Ryhmittely Pienessäkin ryhmässä on paljon mahdollisuuksia erilaisiin ryhmittelyihin.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Connect Pro -verkkokokouksia käyttäviä etäopetusmalleja peruskoulussa VIRTA-hanke Turun opetuspalvelukeskus 2010.
Entäpä jos oppilaat, vanhemmat ja lähialueen asukkaat opettaisivat toisilleen hallitsemiaan tietoja ja taitoja?
Kielivalinnat 2. luokalla
Toimintaohjeet opelle
Kurssivalinnat ykkösille
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Toimeentulotukihakemusten käsittelyajat huhtikuussa 2015 Ari Virtanen.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
LUOKAN SÄÄNNÖT 3.b. 1.EI SAA KIUSATA 2. PITÄÄ ANTAA TYÖRAUHA.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
4. MONO-päivä Klo
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Jyväskylän Lyseon lukio
”ompeluseurat” kouluissa 2017
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Pataluodon koulu Draamaluokka
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Tervetuloa Joensuun Lyseon peruskouluun
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Kotitalouden kurssit lukiossa
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Henkilökohtaisen ohjaajan / avustajan kriteerit
Haapaniemen koulun musiikkiluokka
Jyväskylän vierailu
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Lukio-opinnot ja miksi juuri Kuusankosken lukioon?
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
3DBear-koulutustarjous Nuko
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Suomalaisen ja espanjalaisen koulun välinen projekti
Jyväskylän Lyseon lukio
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Aija Vartiainen Monikulttuurinen toimintapäivä …toteutettiin työpajatyöskentelynä Koululla toimi koko päivän ajan kymmenen erilaista työpajaa, joissa oli ohjaajina koulun entisiä ja nykyisiä oppilaita ja opettajia sekä Kontiolahden vastaanottokeskuksen asukkaita ja Kontiolahdella ja Joensuussa asuvia ulkomaalaisia. –Kaikki seiskaluokkalaiset osallistuivat päivän aikana kahteen satunnaisesti valittuun työpajaan. –Jokaisen työpajan kesto oli noin 60 minuuttia.

Afganistan-paja Afganistan-pajan suunnittelussa ja toteutuksessa yhdistivät voimavaransa koulumme entinen oppilas Javad Gholami ja nykyinen oppilas 9H-luokan Ahmed.

Angola-paja Angola-pajassa koulumme 9E-luokan oppilaat Carlitos ja Claudio kertoivat omasta kotimaastaan ja leikittivät oppilaita.

Elävä kirjasto Elävässä kirjastossa oppilaat saivat tutustua henkilökohtaisesti muutamiin talousalueellamme asuviin ulkomaalaisiin. Kuvissa ylhäältä taiteentutkija Leena Jääskeläinen sekä opiskelijat Ulruth Ndigue ja Mahad Faarah

Kielipuolipaja Kielipuolipajassa oppilaat saivat kokea miltä tuntuu opiskelu silloin, kun ei ymmärrä mitä opettaja puhuu. Kielipuolipajassa työskentelyohjeet annettiin vain ‘somaliaksi’. Pajan opettajan roolissa esiintyi Ulla Piirainen ja avustajana koulumme 9F- luokan oppilas Fardowsa.

Kolumbia-paja Kolumbia-pajassa Jose Sinisterra-Santana kertoi monipuolisesti kotimaastaan ja erityisesti sen luonnosta. Esityksen espanjan kielestä tulkkasi Minna Sinisterra-Santana.

Matka maailman ympäri Atk-luokassa oli mahdollisuus lentää maailman ympäri ensin Mika Kalasniemen johdolla ja sitten ihan itsenäisesti omalla koneella.

Rumpupaja Ghanalainen Philip Abbiw oli saapunut Joensuusta djembet mukanaan ja sai innostuneet soittajat rummuttamaan tahdissa…

Tanssipaja1 Tanssipajoja oli kaksi kappaletta. Toisessa pajassa somalialaiset sisarukset Hassan ja Zahra opettivat hiphoppia ja zumbaa

Tanssipaja 2 Toisessa tanssipajassa ohjaajina olivat afrikkalanen koreografi Babou ja intialainen tanssija Bhaskaran.

Zambuusit Kotitalousluokasta tulvivat makoisat tuoksut, kun somaliäidit Haboon ja Fadumo oppilaittemme Hamdan ja Ubahin avustamina ohjasivat meitä suomalaisia zambuusien valmistuksen jalossa taidossa.