Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Antiikin kulttuuri (Antiikin aika 1000 eKr. – 500jKr.
Advertisements

NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
Puuttuminen perusopetuksen oppilaan tupakointiin.
Historiaa, YK:n sopimuksia ja alueellisia sopimuksia
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Sikiöaikaisten alkoholivaurioiden sosiaaliset merkitykset ja moraaliset jännitteet lasten ja nuorten palvelujärjestelmässä Tutkija, YTT Susan Eriksson,
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Ihmisoikeuksista Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Valittu kansa – Israel vai me?
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Uskonnon vapaus ja yhteiskunnan koululaitos
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Valistus: 1700 – luvulla syntynyt aatevirtaus
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Täydennykset opetussuunnitelmien perusteisiin ihmisoikeuksien ja holokaustin osalta Eero Salmenkivi OKL.
Täydennykset opetussuunnitelmien perusteisiin ihmisoikeuksien ja holokaustin osalta Eero Salmenkivi OKL.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
FT, Yliopistonlehtori Taina Kinnunen, kulttuuriantropologia ”If I can find a good job, I may stay” ULKOMAALAISTEN TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN INTEGROITUMINEN.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusoikeudet ja kansalaisvelvollisuudet
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
Ihmisoikeuksista Koulutus ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus, Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
HYVINVOINTI JA SOSIAALIPOLITIIKKA Toni Uusimäki
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Köyhyys ja lapsen oikeudet
Yleisivistävän koulun hallinto
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Positivismi.
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Elämänkatsomustiedon tunti
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
1 Yksilö yhteiskunnassa s
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Esityksen transkriptio:

Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Oikeudet Kaikki hyvät asiat eivät ole (ihmis)oikeuksia (esim. oikeus hyvään yöuneen tai tuoreiden vihannesten keräilyyn keväisessä luonnossa, ks. Halme Human Rights in Action 2006, 62). Oikeudet ovat normeja, jotka ovat Kohtuullisen konkreettisia Pakottavia (vahvoja/sitovia/ei neuvoteltavissa olevia) (Nickel, Making Sense of Human Rights, 1987, 18–20 ). Oikeuksiin liittyy erilaisia seikkoja, ovat esim. 1) täsmällisyys, 2) jaettavuus kaikille oikeudenhaltijoille, 3) edullisuus, 4) sosiaalisesti hyväksyttyjä tai hyväksyttävissä, 5) järjellisesti perusteltavissa, 6) voi vaatia toimenpiteitä muilta ja 7) olla jatkotoimien lähteenä. (Martin, Rights, 1998, §1).

Ihmisoikeudet sekä juridisia että moraalisia Moraaliset oikeudet Juridiset oikeudet Ihmisoikeudet Kaikki oikeudet eivät ole ihmisoikeuksia (esim. kansalais-oikeudet voivat olla IO:ia laajempia). Ihmisoikeuksia ovat ne, jotka kuuluvat kaikille ihmisille vain siksi, että he ovat ihmisiä. ‘Ihmisoikeusliikkeen’ yksi tavoite on tehdä IO:ista juridisia, koska se parantaa oikeuksien toteutumista.

Ihmisoikeuksien kehitys 1800-luvulle Ihmisoikeuksien taustalla ajatus luonnollisista (alun perin yleensä jumalan säätämistä) oikeuksista. Erityisesti J. Locke (1632 – 1704): (Jumalan säätämä) oikeus elämään, vapauteen ja omaisuuteen. 1800-luvulla ihmisoikeuksien käsite alkoi laajeta aiemmista vapausoikeuksista. Samaan aikaan oletus luonnollisista oikeuksista tuli filosofisen kritiikin kohteeksi.

Ihmisoikeudet 1900- (ja 2000-)luvulla 1900-luvulla keskeinen asiakirja YK:n yleimaailmallinen ihmisoikeuksien julistus (1948), jonka taustalla oli II maailmansodan sotaoikeudenkäynnit (natsien 'lailliset' rikokset ihmisyyttä vastaan).

Ryhmäoikeudet (Kehitysoikeudet § 28 – 30)

Valtiot ja ihmisoikeudet Alun perin ihmisoikeuksien painotus oli yksilön suojelemisessa valtiota (tai muita) vastaan. Varsinkin TSS-oikeuksissa mukaan tulee valtion velvoite järjestää asia, esimerkiksi maksuton alkeisopetus.

Positiivinen oikeus/vapaus Sir Isaiah Berlinin erottelu: Positiivinen oikeus/vapaus Negatiivinen vapaus/oikeus Itsehallinta, autonomia, Ulkopuolisten päätöksentekokyky → esteiden ja väliintulon oikeus osallistua puuttuminen päätöksentekoon ("kyky") ("puuttumisen puuttuminen") Oikeus joka pitää järjestää Oikeus tulla jätetyksi rauhaan "Oikeus/vapaus johonkin" "Oikeus/vapaus jostakin" Oikeus positiiviseen toimin- Oikeus välttää harjoittami- taan jollain alalla (harjoitta- seen osallistuminen minen, opettaminen jne.)

Kolmannen aallon ihmisoikeudet (=ryhmäoikeudet) Mm. YK:n piirissä ovat 1900-luvun puolivälin jälkeen nousseet esiin ns. kolmannen aallon ihmisoikeudet. Ne ovat ryhmäoikeuksia ihmisille, joiden ihmisoikeudet muutoin olisivat vaarassa, esim. alkuperäiskansat naiset ja lapset 1900-luvun lopulla uskonnot on toisinaan (esim. Suomessa 2003 uskonnonvapauslain yhteydessä) mielletty ryhmiksi, joilla voi olla ihmisoikeuksiin kuuluvia ryhmäoikeuksia. Ajatus on ongelmallinen, koska sen yhteydessä voi olla vaikea turvata perinteistä uskonnon ja omantunnon vapautta. 4. aallon ihmisoikeudet = kehitysoikeudet (jos valtion infrastruktuuri hyvin heikko se ei voi taata ihmisoikeuksia.)

Ihmisoikeuksien juridinen sitovuus Ihmisoikeuksien julistukset eivät ole juridisesti sitovia asiakirjoja. Tavoite saada ihmisoikeudet valtioita sitoviksi on tärkeä osa työtä ihmisoikeuksien puolesta. On olemassa erilaisia kansainvälisiä ja alueellisia, sitovia IO-sopimuksia. Tärkeimmät ovat ehkä edelleen vuoden 1966 KP- ja TSS-sopimukset. Suomi ratifioi molemmat ja ne tulivat voimaan 1976. → edes eduskunta ei voi vapaasti päättää IO:ita (esim. uskonnonvapautta) koskevista asioista.

IO-kasvatus Suomessa HY OKL väitöskirja (huhtikuu 2011), Mia Matilainen: Ihmisoikeuskasvarus lukiossa – outoa ja itsestään selvää, tuloksia: suomalaiset (lukiolaiset) kannattavat IO:ita, niillä on hyvä status ja niitä pidetään tärkeinä (ks. myös Halme 2008) suomalaiset uskovat, että IO-loukkaukset tapahtuvat “muualla” tämä pitää paikkansa vain osittain suomalaiset ovat huonosti perillä IO:ista, esim. eivät tunnista asiakirjoja, periaatteita eivätkä sisältöjä eivät erota IO:ita kansalais-, kuluttajan tai joka miehen -oikeuksista

ET ja IO:t ET:n syntyhistoria → ET itsekin IO-kamppailun tulos ET:n oppisisällöissä ja tavoitteissa IO:t keskeisessä asemassa ”Tunnustuksellisessa” vaiheessa (ennen 2003/4) ET:stä todettiin: ”Elämänkatsomustiedon opetus perustaa hyvän ihmisen ihanteensa ihmisoikeusetiikkaan” (Lukion OPS-perusteet 1994, 91). IO-rooli ei olennaisesti muuttunut 2003/4-uudistuksessa. ET yhtenä aineena 2010 ”holokausti-lisäyksessä”.

”Holokausti-lisäys” OPH antoi 18.6.2010 lisäyksen sekä perusopetuksen että lukion OPS-perusteisiin. Siinä säädetään opetettavaksi holokaustista, samalla lisättiin ja täsmennettiin hieman opetusta ihmisoikeuksista ja io-rikkomuksista. Mukana ovat aineista et, filosofia (lukio) ja historia. Opetuksen järjestäjän tuli ottaa muutokset huomioon 1.8.2011 alkaen. Ks. http://www.oph.fi/download/125607_taydennys_ maaraykseen_41_011_2010_perusopetus.pdf http://www.oph.fi/download/125608_taydennys_ maaraykseen_42_011_2010_lukio.pdf