Esa Hakkola Tutkija, Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta SCOPE2005 – KAUPUNKIKEHITYKSEN UUDET TUULET 16.12.2005.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
ELLO WP 3 Vientiteollisuuden tulevaisuuden näkymät Tilastokatsaus Pertti Kiuru Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Pienyrityskeskus, LTT-tutkimuspalvelut.
Myyttejä tuulivoimasta
KAUPUNGIN JOHDON TERVEISET KYLÄKIERROS MUUTOKSEN TUULET  Jälleen kerran yhteiskuntia ravistelevat suuret muutokset: tekniikassa, uskonnoissa, organisaatioissa,
Tuulivoima ja maanomistaja
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Jukka Heinonen, tutkija
ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD tilastot/hak lähde: Asuntojen rakentaminen Vantaalla vuodesta 1970.
PORIN KAUPUNGIN MAAPOLITIIKKA
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
Jousenpuiston ja Matinkylän metroasema-alueet KEHITTÄMISIDEAT INFO
Budjetin ydinkohdat •Menojen kasvua hillitään, erityisesti vaalivuoden 2012 jälkeen eli palveluja heikennetään •2013 ja 2014 menojen kasvu alittaa selkeästi.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Pentti Siitonen, DI, lehtori (emeritus 2009)
1 FINANSSIALA HARMAAN TALOUDEN TORJUNTATALKOISSA Piia-Noora Kauppi Tiedotustilaisuus
Maritta Törrönen, Sosiaalityön professori Helsingin yliopisto, sosiaalitieteiden laitos Lastensuojelun tila nyky-Suomessa.
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Maankäytön ja kaavoituksen suhde vesiensuojeluun Itämeri –foorum Anne Kumpula Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta.
1 90-luvun talous- ja pankkiriisi pankinjohtajan silmin 1990-luvun pankkikriisin taloudelliset vaikutukset Markku Pohjola.
Lahden kaupunki Tekninen ja ympäristötoimiala Yhdyskuntasuunnittelun teemaryhmä MAL:n yhteensovitus (7 §) Kaavoitus ja maapolitiikka Kiinteistönmuodostus,
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Harry Edelman Projektipäällikkö, tutkija Työryhmätapaamiset, Prosessit ja strategiat
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2010 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
•Miksi ? •Mitä valmiina? •Mitä maksaa? •Miten tehdään? •Mitä saadaan?
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
Onko pätkätöitten yleistyminen totta vai tilastoharhaa? Roope Uusitalo Yhteiskuntapolitiikka 73 (2008):1.
Kunnan maapolitiikan hoidon yleisperiaatteita
PTT:n alueellinen asuntomarkkinakatsaus 2009 Petri Mäki-Fränti
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Panu Lehtovuori & Olli Maijala Kaupunkisuunnitteluprosessien arviointi TKK / YTK SCOPE2005 DECOMB-vuosiseminaari
Ympäristöfilosofia Ympäristöfilosofiassa pohditaan ihmisen suhdetta ympäristöön: mitä ympäristö meille merkitsee, ympäristökäsityksiämme. Onko luontosuhteemme.
Hankintalaki - haaste maankäytöstä sopimiselle Tutkija Esa Hakkola, Helsingin yliopisto POWER 07 Oikeustieteellinen tiedekunta.
Muuramen malli – itsenäisen kunnan valinta
Köyhyys ja ympäristö - Ympäristöongelmista kehitysmaissa
Matti Välimäki Turun yliopisto Eduskuntatutkimuksen keskus Ulkomaalaispolitiikka mediassa ja vaalikeskustelussa.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Esperi Care Parempaa hoitoa
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Lauri Kuosmanen Hankejohtaja. Mielen avain lyhyesti RahoitusKaste -ohjelma Valtionavustus € HankealueUusimaa, Kymenlaakso, Etelä-Karjala.
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
Hyvinvointi-Suomi 1960-luvulta lähtien suuri ”rakennemuutos”
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Matkareppu: mikä on olennaista? Määrästä sisältöön vs. sisällöstä määrään Avoin kaupunki: yhdyskuntarakenteen muutoksen hallinta Yhdyskuntarakentamisen.
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Helsingin rakennuslautakunnan linjanvetoja esteettömyysasioissa
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
HEINÄVESI ELINVOIMASTRATEGIA 2016 Sisältö  Strategiset lähtötiedot ja johtopäätökset 2016 (liite)  Keskeiset tulevaisuuden kehitystrendit Heinäveden.
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
Invalidiliitto Esteettömyys ja saavutettavuus rakennetussa ympäristössä - kommenttipuheenvuoro Niina Kilpelä, arkkitehti (SAFA) Invalidiliiton Esteettömyyskeskus.
Elinkeinorakenne Suomessa. Yleistietoa Suomen talous vastaa rakenteeltaan tyypillistä länsieurooppalaista teollisuusmaata. Palvelujen osuus tuotannosta.
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kunnat maanomistajana Suomessa Kuntien maaomaisuus Kuntien kiinteistöomaisuus (rakennukset)
Katualueen ilmaisluovutusvelvollisuus omaisuuden suojan kannalta
Tule mukaan muuttamaan Suomea!
20. Kristinusko Aasiassa ja Afrikassa
Suomen suuriruhtinaskunta syntyy
3D-kiinteistönmuodostaminen 3D-tontti vakuutena, rakentamisen ja käytön turvaaminen, 3D-kiinteistön lakkaaminen
Pohjois-Suomi tilastoissa Seurantakomitea, Helsinki
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Esityksen transkriptio:

Esa Hakkola Tutkija, Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta SCOPE2005 – KAUPUNKIKEHITYKSEN UUDET TUULET Kenen kaupunki: Maankäyttösopimukset

1960-luku: muuttoliike, tarve rakentaa nopeasti asuntoja kaupunkeihin  aluerakentamisen aikakausi Maankäyttösopimusten aikakaudet 1970-luku: Kunnan asema korostuu (mm. maapakettilait), kuntajohtoisen maapolitiikan kausi 1980–90-luvut: Kiinteistöbuumi ja romahdus, pyrkimys arvonleikkaussopimuksiin (”ansioton arvonnousu”) 2000-luku: Uudet sopimusmekanismit (MRL 12 a luku), sopimusjärjestelmän virallistaminen, uudet aluerakentamissopimukset

Kunnalle vai maanomistajalle? Kenelle kuuluu maan arvonnousu? Kunnalla huomattavia kustannuksia infrastruktuurin rakentamisessa Perinteinen raakamaan ostoon perustuva maapolitiikka Johtaako maankäyttösopimusten yleistyminen kuntatalouden kurjistumiseen?

”Uusien alueiden kustannettava itsensä” … (jatkuu) Kenelle kuuluu arvonnousu? ”Kehittämiskorvauksen 500 k-m 2 :n korvausraja merkitsee, että kunta lahjoittaa rakennusoikeutta maanomistajalle” ”100 k-m 2 :ä saa kaavoituskustannuksilla, suuremmasta lisäyksestä tulee maksaa osuus arvonnoususta kunnalle” Lähtökohtaisesti arvonnousu kuuluu maanomistajalle, kunnalla kuitenkin käytännössä mahdollisuus ottaa siitä huomattava osa itselleen

Kunnilla usein kaksijakoinen suhtautuminen: halutaan osa arvonnoususta, mitä perustellaan yhdyskuntarakentamisen kustannuksilla. Taksoitusperusteilla ei kuitenkaan aina selvää yhteyttä todellisiin kustannuksiin Kunnan intressit Uuteen kaavoitettavaan alueeseen uhratut investoinnit tuottavat itsensä takaisin hitaasti Toisaalta asuntorakentaminen tuo pitkällä tähtäimellä verotuloja kuntaan Uudet vs. vanhat kuntalaiset: kuka maksumiehenä?

Ennustettavuus: kaavoitusprosessin arvaamattomuus Maanomistajan intressit Maanomistajalle ei välttämättä tärkeää itse rakennusoikeus vaan sen tuoma arvonnousu Ylipäätään se, että kunta suostuu kaavoittamaan tietyn kohteen

Vaikutus- ja osallistumismahdollisuudet Kuntalaisen intressit Elinympäristön laatu Asumisen hinta? Vanhojen kuntalaisten verorasitus?

Kunnan kaavamonopoli: neuvotteluasema hyvin vahva Maankäytöstä sopimisen erityispiirteitä Kunnalla käytössään kehittämiskorvaus ja lunastusmahdollisuus neuvottelutaktisena valttikorttina Mukana usein aktiivisena toimijana rakennusliike (jollei itse omista maa- aluetta) Kunnan eri orgaanien kanssa asiointi: onko kunnan sisällä aina yhtenevät intressit?

Public Private Partnership Kehitystrendejä ”Uusi aluerakentaminen” MRL 12 a luvun sopimismekanismit