Laatua käytäntöön - Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laadunhallintatyöstä TieVie seminaari 11.1.2007 Jyväskylä Kristiina Karjalainen, Lappeenrannan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
Vopla-pilottityöpaja Työpajan ohjelma klo Kahvit ja työpajan tavoite klo Esittäytyminen (n. 10 min. / hanke) klo
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
PRIIMA -kehittämispäivä
Open Source Courseware OSCu
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Kansainvälisen henkilöstön palvelut - Helsingin yliopiston kampusmalli Kv-hallinnon kevätpäivät Roundtable 11 Päivi Tauriainen
KIRJASTOSEKTORIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ : TAITOJEN JA TIETOJEN JAKAMINEN Työkierto Jyväskylän kirjastoissa – mistä kaikki alkoi.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Espoon Internet-sivuston uudistus Kristiina Andreasson
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Lähipäivä T Business process development methods 1.
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Verkko-opetuksen laadunhallinta ja - laatupalvelu -hanke VirtuaaliAMK-seminaari Ulla Ritvanen, Kuopion yliopisto Helsingin yliopisto.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Verkko-opetuksen laadusta Willit-IT -päivät, Lappeenranta Annikka Nurkka, LTY, Janne Sariola, HY Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
Koulutuksen laadun kehittäminen
Sataraksa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
 toimintakäsikirjan päivitysten tilanne  prosessikuvausten tilanne (voimme tarkastella jo päivitettyjä prosessikuvauksia)  Flamma-julkaisujärjestelmän.
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Jyväskylän ammattiopisto
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Yhdistyshuoltamo Tarvitseeko yhdistyksenne vuosihuoltoa? Nakuttaako vapaaehtoistyön moottori? Onko uuden startin aika? Mietitkö jo romuttamolle vientiä?
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Anna-Katriina Salmikangas, LitT Liikuntatieteiden laitos
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Ainetyöryhmien työn aloitus
Avoimen hallinnon toimintaohjelma Avoimuuden edistämisen käytäntöjä Imatran kaupungilla
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Toimintamallien kuvaamisen ja esittämisen haaste Innokylässä
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Laatua käytäntöön - Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laadunhallintatyöstä TieVie seminaari Jyväskylä Kristiina Karjalainen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto

Esityksen sisältö Pilotoinnin taustaa ja tavoitteita Pilottiprosessin eteneminen Pilottien lähtökohtia laadunhallinnan kehittämiseen Pilottien kokemuksia laadunhallinnan kehittämisestä Yhteenvetoa palautteesta Kehitystyö jatkuu Tulevia tapahtumia

Pilotoinnin taustaa 33 lähetetystä hakemuksesta valittiin 6 erilaista pilottia, jotta saataisiin mahdollisimman kokonaisvaltainen ja kattava näkemys verkko- opetuksen laatutyöstä yliopistoissa Vuonna 2006 pilotoitiin verkko-opetuksen laatukäsikirjan sisältöjä sekä tuettua laadunhallinnan prosessia, koska haluttiin testata laatukäsikirjan sisältöjen toimivuutta ja sopivuutta verkko-opetuksen kehittämisen välineenä tuettua laadunhallintatyön vaiheittaista etenemismallia

Pilotoinnin tavoitteita Yleistavoitteena piloteilla viedä oma kehittämishanke tavoitteellisesti läpi osallistua pilottien yhteisiin tapaamisiin raportoida pilottivuoden kokemuksia Tavoitteena Voplalla saada palautetta laatupalvelun sisältöjen toimivuudesta ja käyttötavoista edelleen kehittämistä varten levittää tietoa hankkeen tuottamasta laatupalvelusta ja verkko-opetuksen laadunhallinnan merkityksestä

Pilottiprosessin eteneminen - työskentelytavat Piloteille järjestettiin 3 yhteistä työpajaa vuonna 2006 pilottikohtaista mentorointia 4-6 kertaa vuoden aikana mahdollisuus yhteisölliseen tukeen

Pilottiprosessin eteneminen – näin se alkoi Ensimmäisessä yhteisessä tapaamisessa tutustuttiin verkko-opetuksen laadunhallintaan yleisesti pohjustettiin vuoden pilottitoimintaa kertomalla tavoitteista ja kehittämiskohteista ohjeistettiin pilotteja tekemään nykytilan kuvausta Mentoritapaamisissa pilotteja ohjeistettiin oman toiminnan kuvaamiseen ja järjestelmälliseen toiminnan dokumentointiin keskusteltiin laadunhallinnan termeistä ja sanastosta sekä luotiin yhteistä kieltä laadunhallinta-ajattelun ymmärtämiseksi

Pilottiprosessin eteneminen – kesän kynnyksellä Toisessa pilottityöpajassa pilotit esittelivät omia kehittämiskohteitaan teemoittain: laatutyön aloittaminen, laatutyöhön sitouttaminen, prosessikuvaukset laatutyössä sekä arviointi osana kehittämistyötä annettiin alustavat ohjeet raportoinnista Mentoritapaamisissa pilotit esittelivät kehittämiään prosessikuvauksia (kehittämiskuvauksia) toiminnastaan pilotit esittelivät myös laadunhallintatyön etenemistä pilotit antoivat palautetta laatukäsikirjan sisällöistä sekä kuvasivat sitä miten he olivat laatukäsikirjaa tähän mennessä käyttäneet

Pilottiprosessin eteneminen – antoisan vuoden päätös Kolmannessa työpajassa pilotit arvioivat omaa toimintaansa vuoden aikana Voplan tarjoamaa tukea ja ohjausta Mentoritapaamisissa mentorit antoivat palautetta pilottien raporteista sekä pilottien kehittämishankkeiden etenemisestä ja tavoitteiden saavuttamisesta keskusteltiin laadunhallintatyön jatkumisesta pilottiorganisaatioissa

Pilottien lähtökohtia laadunhallinnan kehittämiseen Pilotit tarkastelivat laadunhallintaa hyvin laaja-alaisesti: verkoston toiminnan näkökulmasta yksittäisen verkkokurssin näkökulmaan Lisäksi pilotit olivat eri vaiheissa laadunhallinnan kehittämisessä, ”noviiseista konkareihin” Myös verkko-opetusta oli hyödynnetty eri asteisesti piloteissa

Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laatukäsikirjan käytöstä ja laadunhallintaprosessin etenemisestä Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja Vopla-hankkeen yhteen kokoama muu laatumateriaali auttoivat jäsentämään omaa laadunhallintatyötä Laadusta ja laatusanastosta keskusteleminen pilottiyhteisössä auttoi hahmottamaan laadunhallinnan todellisuutta ja auttoi hälventämään laadunhallinnan abstraktisuutta Laatumatriisien sisältämä tieto ja valmis jäsentely tehostivat laadun kehittämisen aloittamista Nykytilan kuvaus toi esiin kehittämistä vaativat kohteet Prosessi/kehittämiskuvaukset helpottivat kokonaisuuden hahmottamista Huomattiin järjestelmällisen dokumentoinnin merkitys Oman toiminnan näkyväksi tekeminen on parantanut työn sujuvuutta

Yhteenvetoa palautteesta Laadunhallintaa voi, ja pitää, kehittää yliopistoissa monilla eri tasoilla, näkökulmat vaihtelevat ja siten myös laadunhallinta toimintana on erilaista eri toimintatasoilla (johto – opettaja – tukipalvelu) Vuoden aikana pilotit sisäistivät ajatuksen siitä, että laadun kehittäminen ei ole ulkoapäin annettua ja ohjattua toimintaa vaan lähtee organisaation omista, sisäisistä tarpeista Verkko-opetuksen laatupalvelu tarjoaa tukea ja materiaalia laadunhallintatyön aloittamiseen ja eteenpäin viemiseen materiaalia voi käyttää monilla eri tavoilla ja sitä voi soveltaa omaan toimintaan sopivaksi materiaali toimii myös oman laatu-ajattelun herättelijänä

Kehitystyö jatkuu Pilotit antoivat arvokasta palautetta ja tietoa miten laatupalvelun sisältöjä voi käyttää oman työn laadun kehittämisen tukena Tämän vuoden aikana sisältöjä tuotetaan lisää, mm. lisätään laatukäsikirjaan kuuluva laatusanasto Täsmennetään olemassa olevaa sisältöä

Tulevia tapahtumia Laatuaskeleita – kokemuksia verkko- opetuksen laadun kehittämisestä -seminaari, HY Porthania Sali III, klo (Laatuaskeleita - pilottijulkaisun julkistaminen) Opettaja verkko-opetuksensa laadunkehittäjänä - verkkokurssi Ilmoittautuminen käynnissä, päättyy Syksyllä 2007 Vopla tarjoaa yliopistoille, niiden, tiedekunnille, osastoille ja laitoksille verkko- opetuksen laadunhallintakoulutusta räätälöidysti, lisää tietoa kevään aikana Voplan-sivuilta

Lisätietoja ja ajankohtaista Kiitos mielenkiinnosta!