Prosessin analysointi ja töiden viimeistely

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
YMPÄRISTÖTAIDE PUBLIC ART YHTEISÖTAIDE OSALLISTAVA TAIDE
HAKA - Jalostueläinten tuotantorenkaat hanke Menesty näyttelyssä!
(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Mikä vaikuttaa asiakkaiden lojaalisuuteen? Add Value - Asiakaspaneelit Autamme sinua rakentamaan vahvoja asiakassuhteita.
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
Laatija / käsittelijä 1 Itämeri-viestijöiden yhteistyöverkosto Aira Saloniemi Verkkopäätoimittaja, Suomen ympäristökeskus SYKE, viestijäverkoston.
Nykytaide -Mitä se on?.
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Mitä on kansainvälisyys?
YMPÄRISTÖTAIDE ”Taidetta siihen paikkaan ja siitä paikasta, johon teos sijoittuu.” (Kaija Hannula, 1995) Ilmiö, teos tai tapahtuma, joka käyttää ympäröivää.
Katso Aitolasta lisää:
Mitä tänään tapahtuu? Keräilijän aarteet Asiantuntijavierailu.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ismo Malinen, Suomen kansallismuseo
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
KEITTIÖN SUUNNITTELU Näin etenet 1. Listaa käyttötottumukset ja tarpeet. 2. Kerää ideoita ja pohdi millainen olisi ihanteellinen keittiö. 3. Mittaa käytettävissä.
Sulautettu laite T720906, 6 op TTE9snL
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
19.– , Tampereen Messu- ja Urheilukeskus
2/2009 MUUTKIN HALUAVAT TIETÄÄ Kerro hankkeesta ja sen tuloksista NR/2011.
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Turun esi- ja perusopetuksessa
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Kuinka rakennan Semppi-terveyspisteen? Semppi on kaikille avoin, maksuton terveyspiste, jossa on tutkittua tietoa terveydestä ja vinkkejä oman terveydentilan.
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Lapinlahden lukio ja Kuvataidelukio Школа Искусств № 1 Петрозаводск.
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen C2 Robottitehdas Kuva: Saara Salama.
MININAAMION VALMISTUS HIEKKAVALU -TEKNIIKALLA
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Materiaali-kokeilut B2 Origamipaja Kuva: Katja Hagelstam
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TEUVAN LUKION COMENIUS-HANKE ”EVERY HUMAN IS UNIQUE” Teuvan lukion Comenius-hanke käynnistyi vuonna 2011 ja kumppanimaitamme ovat Portugal, Mallorca ja.
Metsänhenkeä etsimässä Prosessikuvaus Metsänhenki-naamiosta Katariina Kinnunen 2007.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Viestintäsuunnitelma
Pilkun käyttö PILKUN PÄÄSÄÄNTÖ: Pilkkua käytetään a) erottamaan eri lauseita toisistaan ja b) samanarvoisia lauseenjäseniä toisistaan. A-kohdan 1. poikkeus:
Käsityön opetustuokio
Kuva: Teltta pussilakanasetti | Ivana Helsinki
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Kulttuuripalvelut Kulttuuri ja hyvinvointi.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Viitearkkitehtuurin luonne, käyttötarpeet ja käyttäjät Pekka Linna, CSC.
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Kari Heikkilä TYÖYHTEISÖÄ HYVINVOINTIA TUKEVA JOHTAMINEN MOTTO MOTTO Onnistunut johtaminen edellyttää työpaikan henkilöiden valoisten puolien löytämistä.
ASEPTIIKKA Marianne Niinimäki.
Lämpimästi tervetuloa!
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
A Rocha Suomi, Panu Pihkala
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Tutkielman teko-ohjeet
- KONSEPTOITU TOIMINTAMALLI KÄSSÄMARTOILLE
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Sähköiset yo-kirjotukset
Luova kirjoittaminen 1. Kirjoita 5 minuuttia ensimmäisestä mieleen tulevasta aiheesta. Miltä kirjoittaminen tuntui? Oliko vaikeaa saada kirjoittaminen.
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Projekti Marko Rutanen
KÄRSIVÄLLINEN PATIENT
PÄHEE OTE HANKE Mediatiimin koulutus
Kehittämistä kaipaavia kohteita kuvin esiteltynä
Esityksen transkriptio:

Prosessin analysointi ja töiden viimeistely Näyttelysuunnittelu Teokset seinällä: Hanna-Riikka Heikkilä Kuva: Katja Hagelstam Aihe: Tilasuunnittelu: Suunnitellaan ja rakennetaan Mutkun oma näyttely.

MUTKU-kakusta on jäljellä viimeinen palanen MUTKU-kakusta on jäljellä viimeinen palanen. Nyt rakennetaan kokemuksista yhteinen näyttely! Tavoite: Oppilaat ymmärtävät mitä on tilasuunnittelu ja miksi näyttelyitä järjestetään. Tehdään näyttelysuunnitelma, joka pohjautuu oppilaiden omiin mielikuviin Mutkusta. Oppilaat oppivat hahmottamaan tilaa ja sen mahdollisuuksia. Harjoitellaan myös mittasuhteiden hallintaa ja näyttelysuunnittelun perusasioita. Samalla tarkastellaan Mutkun opetuskokonaisuutta kokoavasti omien töiden kautta, analysoidaan omaa oppimista, viimeistellään työt ja asetetaan ne esille.

Miksi näyttelyitä pidetään? KUVAESITYS JA KESKUSTELU (15–20 min)   Tutustutaan näyttely- ja tilasuunnitteluun kuvaesityksen kautta. Katsotaan kuvia näyttelyistä ja näyttelytiloista. Keskustellaan siitä mikä on näyttely ja mikä on näyttelyn tarkoitus, miksi näyttelyitä pidetään? Miksi näyttelyitä pidetään? Bloom näyttely Lokal galleriassa. Kuva: Katja Hagelstam

Millainen on hyvä näyttely? Mitä näyttelyitä muistat? Näyttelytilaksi kutsutaan tilaa, jossa näyttely pidetään. Keskustellaan siitä, millainen on hyvä näyttely? Voidaan jutella näyttelyistä, joissa oppilaat muistavat itse käyneensä. Pohditaan, mitä tulee ottaa huomioon näyttelyä suunniteltaessa.   Millainen on hyvä näyttely? Mitä näyttelyitä muistat? Tikke Tuura: Virkattu teltta 2014

Mitä näyttelyyn esille? Palataan Mutkun eri vaiheisiin ja omiin töihin. Mikä onnistui, mikä ei? Miksi? Oppilaat pohtivat itse omia saavutuksiaan ja epäonnistumisiaan ja valitsevat parhaat työnsä mukaan näyttelyyn. Mitä näyttelyyn esille? Kuva: Titanik Galleria

Pieneen näyttelyyn on hyvä vaihtoehto laittaa esille vain yhden kaksoistunnin aikana toteutetut työt, eli kaikilta samaan aiheeseen liittyvät työt. Pieneen galleriatilaan mahtuu vähemmän töitä kuin suureen museoon. Näyttelystä voi silti rakentaa yhtä mielenkiintoisen! Kuva: Tuovi Eskolan näyttely Salakaupassa

Tila on keskeinen asia, kun lähdetään suunnittelemaan näyttelyä. Tavoitteena on suun­nitella näyttely opetuskokonaisuuden aikana toteutetuille töille. Aloitetaan pohtimaan miten työt voisi laittaa esille näyttelytilaksi päätettyyn tilaan. Ideointia auttavat kuvaesityksen näkymät erilaisista näyttelyistä.   Tila on keskeinen ideointia ohjaava tekijä. Pidetäänkö näyttely omassa luokassa, koulun käytävällä vai ehkä pihalla? Tila on keskeinen asia, kun lähdetään suunnittelemaan näyttelyä. Kuva: Monstrum

Kuvalähde: Avoin 140 – Taideteollisen korkeakoulun 140-vuotisjuhlanäyttely Designmuseossa 12.1.–27.2.2011 Avoin 140 Taideteollisen korkeakoulun 140-vuotisjuhlanäyttely Desigmuseossa 2011 http://www.avoin140.fi/

Miten työt laitetaan näyttelyyn esille?   Sijoitus ja sommittelu. Miten esineet/asiat sijoitetaan tilaan? Asetetaanko työt pöydälle, hyllylle, seinälle tai laitetaanko niitä vaikka roikkumaan katosta? Työt voidaan asettaa esille yksin tai sommitella ryhmiin joissa on useamman oppilaan töitä. Kuva: Tuovi Eskolan näyttely Salakaupassa

Lattialle…   Sijoitus ja sommittelu. Miten esineet/asiat sijoitetaan tilaan? Asetetaanko työt pöydälle, hyllylle, seinälle tai laitetaanko niitä vaikka roikkumaan katosta? Työt voidaan asettaa esille yksin tai sommitella ryhmiin joissa on useamman oppilaan töitä. Kuva: Kajahtaneet kudelmat -näyttely Annantalossa 2014

  Sijoitus ja sommittelu. Miten esineet/asiat sijoitetaan tilaan? Asetetaanko työt pöydälle, hyllylle, seinälle tai laitetaanko niitä vaikka roikkumaan katosta? Työt voidaan asettaa esille yksin tai sommitella ryhmiin joissa on useamman oppilaan töitä. … seinälle… Kuvan teos: Inbreeding. Alicia Martin 2007

… vai ehkä kattoon?   Sijoitus ja sommittelu. Miten esineet/asiat sijoitetaan tilaan? Asetetaanko työt pöydälle, hyllylle, seinälle tai laitetaanko niitä vaikka roikkumaan katosta? Työt voidaan asettaa esille yksin tai sommitella ryhmiin joissa on useamman oppilaan töitä. Kuva: SuoMu ja Liikkuva Linna Habitare-messuilla 2014

Jätä esineiden ympärille tarpeeksi tilaa ja pohdi ripustuskorkeutta Esineet tai esineryhmät on hyvä sijoitella siten, että niiden ympärillä on tarpeeksi tilaa. Näyttelysuunnittelussa on tärkeää huomioida myös oikea ripustuskorkeus: Työ tai esine ei saa olla niin korkealla tai matalalla, että katsojan on vaikea tarkastella sitä. SAAVUTETTAVUUS Näyttelyvieraan kaikin tavoin huomioivaa näyttelysuunnittelua kutsutaan saavutettavaksi ja esteettömäksi suunnitteluksi. ?

Miten kerrot yleisölle näyttelyn töistä? Töiden paikkojen valinnan ja kiinnittämisen lisäksi onnistuneessa näyttelysuunnittelussa huomioidaan se miten näyttelykävijälle kerrotaan esillä olevista töistä: Näyttelyssä on hyvä olla esite tms. jossa kerrotaan näyttelystä: näyttelyn nimi, mikä, ketkä, mitä, milloin jne. Kuvalähteet: Holzer Koblerin näyttelyarkkitehtuuria http://www.pinterest.com/pin/41939840251276808/ ja Galleria Titanikin infokyltti. Miten kerrot yleisölle näyttelyn töistä? ?

Teoskyltit? Seinäteksti? Pohjapiirros? Mutku –näyttelyyn voidaan tehdä esim. seinään teipillä kiinnitettävät teoskyltit (joissa on esim. tekijän nimi, teoksen nimi, materiaalitiedot ja vuosi) tai pohjapiirros, johon on merkitty kaikkien oppilaiden työt. ?

Tehtävä SUUNNITELLAAN NÄYTTELY Muistellaan minkälainen tila on. Onko siellä pöytiä, tuoleja ja seinätilaa? Tuleeko seinille jotakin?   Mietitään ryhmissä miten suunnitelma toteutetaan, mitä materiaaleja käytetään ja mitä kiinnitysvälineitä näyttelyn rakentamiseen tarvitaan.   Lopuksi näyttelysuunnitelmista voidaan valita toteutettavaksi yksi kokonaisuus tai useampia esimerkiksi äänestämällä. Muistellaan minkälainen tila on ja onko siellä pöytiä, tuoleja, seinätilaa jne. Tuleeko seinille jotakin? Onko tilaan mahdollista rakentaa näyttelyständejä, joiden päälle esineet asetellaan? (esim. maalatuista pahvilaatikoista)   Mietitään ryhmissä myös miten suunnitelma toteutetaan, eli mitä materiaaleja käytetään, ja mitä kiinnitysvälineitä näyttelyn rakentamiseen tarvitaan. Lopuksi näyttelysuunnitelmista voidaan valita toteutettavaksi yksi kokonaisuus tai useampia osia esimerkiksi äänestämällä. Kuva: Kajahtaneet kudelmat -näyttely Annantalo 2014

Muistellaan minkälainen tila on ja onko siellä pöytiä, tuoleja, seinätilaa jne. Tuleeko seinille jotakin? Onko tilaan mahdollista rakentaa näyttelyständejä, joiden päälle esineet asetellaan? (esim. maalatuista pahvilaatikoista)   Mietitään ryhmissä myös miten suunnitelma toteutetaan, eli mitä materiaaleja käytetään, ja mitä kiinnitysvälineitä näyttelyn rakentamiseen tarvitaan. Lopuksi näyttelysuunnitelmista voidaan valita toteutettavaksi yksi kokonaisuus tai useampia osia esimerkiksi äänestämällä. Kuvalähde: http://www.pinterest.com/pin/165648092515711245/ Onko tilaan mahdollista rakentaa tasoja, joiden päälle esineet asetellaan? esim. pahvilaatikoista tai -rullista.     Kuva: Aiga National Design Center

RAKENNETAAN NÄYTTELY Sommitellaan oppilaiden työt ryhmiin ja etsitään niille sopivat paikat. Kiinnitetään ja asetellaan infotekstit paikoilleen. Lopuksi tarkastellaan näkyvätkö kaikki työt yhtä hyvin? Minkälainen valaistus tilassa on? Tarvitaanko lisää valaistusta? Lopuksi pidetään avajaiset! Kuva: Kajahtaneet kudelmat -näyttely Annantalo 2014