Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson 18.4.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Henkilökohtaisten avustajien työnantajien vertaistukiryhmä
Advertisements

TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Protestin käsittely Michael Röllich.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Tervetuloa! Tutoreiden koulutuspäivä Susanna Koistinen ja Jenna Anttonen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Vesa Artman Tammikuu  Lasten säännöt koskevat sarjoja 13 v ja alle  Normaali (kansainvälinen sääntö) koskee sarjoja 14 v ja yli  Veteraanisarjoilla.
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Työrauha ja haastavat tilanteet
Maikki Naarala Rehtorin kanslia
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksoreklamaatio Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksoreklamaatio.
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Läheltä piti -tilanteet
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Onnistunut tapahtuma Miten teet tilaisuudestasi kiinnostavan? Vaikuttajan näkökulma – Antti Kaikkonen.
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
Sykettä Savilahdella –hankkeen ohjausryhmän toiminta vuosina
Päätöksenteko yhdistyksissä
Asiantuntijaryhmät UKJ-suunnittelussa UKJ-ohjausryhmän kokous Minna Kivinen.
TENTTIVILPPI JA PLAGIOINTI
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
Matti Urhonen & Antti Kohtala TTE4SN Opiskelijan etiikka ja moraali Onko sitä?
Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa
HY:n Oodi-päivä: Opintosuorituksen kieli Esko Koponen Asiantuntija, kansainväliset opintoasiat Rehtorin kanslia/opintoasiat
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Erillisopinto- oikeudet Oodissa Merkitsemiskäytäntöjen selkiyttäminen ja yhtenäistäminen Tiina Kotti / Opi-tieto.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Keudan oppilaskuntien koulutus Keudan ohjeita oppilaskunnassa toimimisesta Erja Kärnä opiskelija-asioiden päällikkö.
HyPS P06 Joukkueen omat säännöt 1. 2 Säännöt Kannustamme reilusti ja rehdisti kaikkia, emme arvostele toisten suorituksia Kiusaamissa ja häiriökäyttätymisissä.
Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa käytyyn keskusteluun viitaten LVI:n suunnittelu.
Prosessin pää-/ongelmakohdat  Ilmoittaja – Opettaja, ohjaaja, tentinvalvoja, toinen opiskelija, ulkopuolinen henkilö, epäilty opiskelija itse – Nimetön.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Tekesin Asiointipalvelut. Miksi Asiointiin?  Asioinnissa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta.
Oulunsaloon lukioon Kevät Hakeminen lukioon keväällä 2015  Haku valtakunnallisessa yhteishaussa – osoitteessa
Vilppiä ja plagiointia koskevia määräyksiä Jyväskylän yliopistossa.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
HUOLTAJAILTA. TUTKINNON SUORITTAMINEN Tutkinnon voi hajauttaa kolmeen perättäiseen kertaan Osallistumisoikeus kirjoituksiin  kirjoitettavan aineen pakolliset.
Tärkeitä vuosilukuja 1951 Piispat vastustivat homoseksuaalisten suhteiden kriminalisointia Biskopsbrevet).
Mannervesi Ravitsemis- ja puhtaanapitopalveluiden järjestämistavan valinta Johtoryhmä Dnro 455/ /2016.
KOKOUSTAITO Oletko koskaan osallistunut kokoukseen?
Vilpistä ja sen selvittämisestä | Petri Sjöblom
Kiusaamisasioiden käsittely Kaustisen perusopetuksessa
Koulun kandiopiskelijoiden opintojen jatkaminen maisteriohjelmissa: siirtymävaiheen ohjeet, prosessi ja aikataulu vuoden opiskelijainfotilaisuus.
ASPA-ryhmän kuulumiset
Osaamisen näytön prosessi
YLIOPISTON JOHTOSÄÄNTÖ
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimipaikan opiskelijakunnan hallitus
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Tärkeitä vuosilukuja Tärkeitä vuosilukuja 1951 Piispat vastustivat homoseksuaalisten suhteiden kriminalisointia Biskopsbrevet).
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Englannin ja ruotsin tasokokeet
Koulutuksen tutkimuslaitos
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Kooste työpajan kysymyksista
Esityksen transkriptio:

Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson

Uuden prosessin pääkohdat (ehdotus)  Ilmoitus vilppiepäilyksestä tulosyksikön johtajalle  Selvitys jos vilppi on tapahtunut (kokous)  Mahdollisuus viedä ratkaisu tutkintolautakunnalle  Jos vilppi on todettu asia viedään rehtorille – Opintosuoritus on hylätty mutta seuraako asiassa vielä kurinpitotoimenpiteitä  Opiskelija voi viedä päätös kurinpitotoimenpideistä hallinto-oikeuden käsiteltäväksi

Havaintoja ja kysymyksiä  Ilmoittaja – Opettaja, ohjaaja, tentinvalvoja, toinen opiskelija, ulkopuolinen henkilö, epäilty opiskelija itse – Nimetön ilmoitus ongelmallinen mutta mahdollinen (TENK) – Päämääränä matala kynnys  Tulosyksikön johtaja selvittää ja päättää – Neutraali selvityskokous missä kaikki ovat läsnä (voidaan pitää vaikka joku ei ilmesty paikalle) – Selvät ohjeet prosessille (ennen, kokouksen aikana ja sen jälkeen) – Vilpin selvittämisen lisäksi panostetaan kysymykseen Miksi?

 Opiskelijalla on aina edustaja apunaan – Yliopisto haluaa että edustaja on ylioppilaskunnan korkeakoulutuspoliittinen sihteeri  Sähköinen asiointi aiheuttaa ongelmia – Nopeuttaa käsittelyä mutta vaatii vastaanottajan suostumusta – Riittääkö yleislauseke yliopiston ja opiskelijan solmimassa sopimuksessa opintojen alussa?

 Voiko johtajan päätös viedä suoraan tutkintolautakuntaan? – Johtaja ottaa rehtorin päätöksellä osittain arviointivastuun opettajalta? – Voiko kaikki selvityksen mukana olevat tahot viedä asian lautakuntaan?  Opiskelijan oikeudet prosessin aikana – Voiko yliopisto estää opiskelijaa suorittamasta opintosuoritusta uudelleen? – Voiko yliopisto estää opiskelijaa suorittamasta tutkintoa?

 Todistettu vilppi, mitä hylätään? – Aikaisemmin annettiin opettajalle tulkintavapaus – Aiheutti paljon keskustelua, nyt säännöt tiukennetaan  Tutkintolautakunta antamaan varoituksia? – Ruotsissa on esimerkkejä missä selvittäjänä toimiva lakimies antaa varoitukset  Opiskelijan kuuleminen kurinpitoprosessissa – Usein opiskelija pitää tätä turhana

Lisätietoja prosessista (valmistuu ennen kesälomia) löydätte tästä osoitteesta Otamme mielellään vastaan kysymyksiä ja kommentteja