1 Liikenneturvallisuuden periaatepäätöksen toteutuminen 2006-2007 Harri Peltola, Juha Luoma ja Niina Sihvola Tutkimusraportti : VTT-R-11216-07.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
Katja Mikkonen Kari Niklander
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
Mikä on paremmin kun hanke päättyy 2016? Mikä on muuttunut 2018 kun hankkeen päättymisestä on kulunut vuosi? Missä partneriryhmän ulkopuolella tuotteet.
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Tulvadirektiivin esittely Tulvadirektiivityöryhmä Minna Hanski, MMM.
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Liikenteen kameravalvontaan liitetyn haltijavastuun toteuttamisvaihtoehtojen vertailua (HALTI) LINTU -seminaari Jarkko Niittymäki, TkT LT-Konsultit.
Syysliittokokous Olli Luukkainen
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Annu Korhonen1 LINTU-ohjelma Annu Korhonen Linea Konsultit Oy LINTU-ohjelman koordinaattori Väylät ja liikenne 2002 Jyväskylä
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
1 STM ja Stakes Rintanen Miten hoitotakuu toteutuu terveyskeskuksissa? Trendiyhteenvetoja Terveyskeskusten johtavien lääkärien kannat kysely maalis-huhtikuussa.
Tieliikenteen haasteet
Itä-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Joensuu, Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
HeTa1 Taloushallinnon palvelujen keskittämismahdollisuudet HeTa- esiselvitys 2007.
HAIPRON KÄYTTÖ JA KOKEMUKSET – Turvallisuuspäällikkö Lasse Koste
Metsähallitus MOSS:in käyttöönotto Metsähallituksessa Luonnonvarat-tapaaminen Satu Sorjonen
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Opintoaikojen rajauslaki WebOodissa Inka Paukku, Tietohallintopalvelut, TaiK.
Myrskyn jälkeen -esiselvityshanke –
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Ympäristötukien valvonta 2007 Maija Kyrö MMM / Tukiyksikkö.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
Ympäristönäkökulma EU:n rakennerahasto-ohjelmien toteutuksessa EAKR-ohjelmien seurantakomiteat Tuomas Kallio, Suomen ympäristökeskus.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
6σ Six Sigma. Yleistä 6 Sigma on tilastotieteeseen perustuva laatujohtamisen työkalu Perusajatus on, että prosessin virheitä on pystyttävä mittaamaan,
Tietovarannon järjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin kehittäminen.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
1 STM ja Stakes Rintanen Hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille maaliskuussa.
Elintarvikehuoneistojen riskiperusteisempi ennakkovalvonta - tausta Keskustelutilaisuus Tieteiden talo Veli-Mikko Niemi MMM.
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
Kuntatalo Helsinki Kuntien tietoliikenneratkaisun esiselvityksen esittely- ja keskustelutilaisuus Simo Tanner
Yhtenäiset metatiedot ja tietorakenteet (284) (VM003:00/2007) Ohjausryhmän kokousmuistio Pekka Kuittinen projektipäällikkö.
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA
Vesihuollon kehittämissuunnitelma
SIEMENKAUPPA JARMO TERVALA
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Työn tavoite ja lähtökohdat
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Työn tavoite Laaditaan liikenneturvallisuussuunnitelma
MITEN PÄÄTÖKSIÄ TEHDÄÄN : EU-LAIN VAIHEET
Kotimaanliikenteen matkustaja-alusyrittäjien turvallisuuspäivä
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Imatran seudun liikenneturvallisuussuunnitelma
Maakunta- ja soteuudistuksen ajankohtaiskatsaus Asko Peltola
FLEGT ja EUTR ajankohtaiskatsaus
FLEGT ja EUTR ajankohtaiskatsaus
Esityksen transkriptio:

1 Liikenneturvallisuuden periaatepäätöksen toteutuminen Harri Peltola, Juha Luoma ja Niina Sihvola Tutkimusraportti : VTT-R

2 Mitä tavoiteltiin? Selvitetään kuinka paljon eri vastuutahot ovat toteuttaneet Valtioneuvoston periaatepäätöksessä ( ) ehdotettuja toimenpiteitä ja mitkä tekijät ovat olleet mahdollisesti vielä toteutumattomien toimien esteinä. Selvityksen perusteella tehdään ehdotuksia liikenne- turvallisuuden parantamiseksi. Liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta vuoden 2007 lopulla.

3 Kysely periaatepäätöksessä nimetyille vastuutahoille Liikenne- ja viestintäministeriö OPM OM SM STM/Stakes VM MMM Tiehallinto AKE RHK lääninhallitukset Tilastokeskus Liikenneturva kunnat (Kuntaliitto) Opetushallitus Koulut (OPM) Tulli alan järjestöt (AKT)

4 Tulokset – periaatepäätöksestä: Toteutunut47 % Toteutunut/aloitettu, toteutuminen melko varmaa 3 % Aloitettu, toteutuminen melko varmaa26 % Aloitettu, toteutuminen melko varmaa/epävarmaa13 % Aloitettu, toteutuminen epävarmaa 8 % Ei ole aloitettu 3 %

5 Toteutuksen esteitä toimenpiteitä ei ole vielä ehditty aloittaa tai niiden toteutus kestää toimenpide odottaa jonkin kansallisen tahon tai EU:n päätöstä tai asian edistämistä - priorisointia lainsäädäntö ei ole riittävän kehittynyt tietojärjestelmien muutostyöt ovat kesken resurssipula, minkä ratkaisemiseksi toimenpiteille toivotaan saatavan erillisrahoitusta

6 Liikenneturvallisuus- suunnitelma, 262 VNPP, 324 Ennuste, 337 Tieliikenneonnettomuuksissa 12 edellisen kuukauden aikana kuolleet

7 Voidaanko vuoden 2010 ennustetta parantaa? 1.Liikenneturvallisuussuunnitelman toimenpiteet, jotka eivät ole periaatepäätöksessä 2.Periaatepäätöksen toimenpiteet, jotka eivät ole toteutumassa sellaisina kuin suunnitelmaa laadittaessa arvioitiin 3.Suunnitelmien ulkopuolella tapahtunut kehitys

8 1. Liikenneturvallisuussuunnitelman toimenpiteet, jotka eivät ole periaatepäätöksessä Keskikaiteita lisää 450–600 km Promilleraja 0,2 ‰ + tarkkuusalkometrit poliisiautoihin + prosessin yksinkertaistaminen Ajonopeuksien seurantajärjestelmä pakolliseksi ylinopeuksien ongelmakuljettajille Turvavyömuistutin/lukko pakolliseksi kansallisesti Autokannan uusiutumisen ja vanhojen autojen poistumisen nopeuttaminen

9 Liikenneturvallisuussuunnitelmassa: Tehokkaimmin turvavöiden käyttöä voidaan kuitenkin lisätä teknisillä laitteilla, jotka voivat olla joko muistuttavia tai pakottavia. Jälkimmäinen olisi esimerkiksi sellainen, että turvavyön kytkemättä jättäminen millä tahansa matkustajapaikalla estää auton liikkeellelähdön tai rajoittaa enimmäisnopeuden esimerkiksi enintään 20 km/h:iin. Periaatepäätöksessä: Ajokorttiseuraamusjärjestelmää kehitetään niin, että määrättäessä seuraamusta toistuvista rikkomuksista otetaan käyttöön ns. pistejärjestelmä. Uuden järjestelmän myötä voidaan nykyistä paremmin ottaa huomioon myös turvalaitteiden käytön laiminlyönti ja eräitä muita rikkomuksia. Toteutusnäkymä: Virhepistejärjestelmäasiaa on selvitetty. Helpoiten asia etenee siten, että lisätään rikkomuksia, jotka otetaan huomioon seuraamuksia määriteltäessä. Uusia rikkomuksia on jo linjattu. Pistejärjestelmän käyttöönoton edellyttämä AKE:n tietojärjestelmä ei valmistu vuoden 2010 loppuun mennessä. Turvavyömuistutin/lukko

10 Liikenneturvallisuussuunnitelmassa: Autoilun verotusta on kehitettävä siten, että se nopeuttaa uusien autojen käyttöönottoa, ohjaa turvallisten autojen valintaan, lisää uusien turvalaitteiden hankintaa ja varsinkin nopeuttaa vanhojen autojen poistamista liikenteestä. Periaate päätöksessä: - Toteutusnäkymä: Uusien autojen verotuksen keventäminen saattaa autokannan uudistumisen sijaan kasvattaa autokantaa ja sitä kautta suoritetta Autokannan uusiutuminen

11 2. Periaatepäätöksen toimenpiteet, jotka eivät ole toteutumassa sellaisina kuin suunnitelmaa laadittaessa arvioitiin Raskaan liikenteen valvonnan tehostaminen ja kohdentaminen ei toteudu kuin osin Valvontatoleranssien laskun vaikutus ei ilman lisä- panostusta ole arvioidun suuruinen Nopeusrajoituksen yleisohjeen uusiminen ei toteutune e-CALL hätäpalvelujärjestelmä ei toteutune niin nopeasti kuin arvioitiin

12 Uusien autojen verotuksen keventäminen saattaa kasvattaa autokantaa ja sitä kautta suoritetta Kunnallisen nopeusvalvonnan nopea eteneminen näyttäisi olevan myötätuulessa 3. Suunnitelmien ulkopuolella tapahtunut kehitys

13 Kiitos mielenkiinnostanne!