Millainen ehdokas olen?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Heijastuksia elämästä
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Jumalan kanssa.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Kuvailmaukset kirjoittajan apuna ja ongelmana Tiellä on poski, lähteellä silmä, merellä selkä ja kynttilällä sydän.. Kirjoittaja luo kielikuvia tiedostamatta.
John Rawls REILUPELI.
Valitse haluamasi raportti, jonka parametreja haluat muuttaa ja tuplaklikkaa sitä.
Katso Aitolasta lisää:
Mike on mahtava tyyppi!.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Alustava liiketoimintasuunnitelma
10 vinkkiä voimaantumiseen
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Nuoret ja eduskuntavaalit
Koirat…. vastaan ihmiset….
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
14 websuunnitteluvinkkiä!
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Mitä sinä tiedät suomalaisesta mökistä
Puhu parin kanssa. Millainen sinun perhe on. - Minulla on pieni perhe
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
EU-vaikuttaminen Suomessa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Oriveden Kokoomus ry Seurakuntavaaleja vietetään vasta syksyllä, mutta jo alkuvuodesta on tehty päätöksiä koskien esimerkiksi ennakkoäänestyspaikkoja.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Lihavuus on onnellisten hetkien kertymää....
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Vaalijärjestelmä: Erilaisia vaalitapoja:
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Puolueet: Puolueiden merkitys:
Demokratiaa etsimässä Helsingin demokratiaryhmän pohdinnoista.
© 2010 IBM Corporation1 Objektien käyttöoikeudet  Kaikilla sisällönhallinnan objekteilla on käyttöoikeudet. Käyttöoikeudet on jaoteltuina Lukuoikeuksiin,
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
Vihreitä viestejä Vihreä liitto rp Elokuu 2006 Taina Marjanen, Mainostoimisto Toukokuu.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
OneDrive -palvelussa Suoraan Office ohjelmasta Online
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Otsikko TAMPEREEN KESKUSTAN ÄÄNESTÄJÄTUTKIMUS 2008 Teettäjä Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry Tavoitteena testata Keskustan vaaliteesien hyväksyttävyyttä.
Vaalit Suomessa.
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
ASIANTUNTIJAESITYKSEN LAATIMINEN
SUOMEN PUOLUEET Vasemmisto Porvarit Keskusta Oikeisto
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
SUOMEN PUOLUEET Vasemmisto Porvarit Keskusta Oikeisto
Esityksen transkriptio:

Millainen ehdokas olen? Koulutus Vihreän liiton kesäpäivillä 13.8.2006 Ville Ylikahri

Taustaa: Vaaleja ei tietenkään voi verrata suoraan ostamiseen ja myymiseen, mutta tässä esityksessä kärjistän tietoisesti. Oman ”brändin”, kohderyhmän ja mahdollisimman vetoavan viestin miettiminen ei sulje pois aatteen paloa.  Suurin osa esimerkeistäni on Helsingistä, omista kokemuksistani.

Kampanjan suunnittelu Perinteinen tapa: Mietitään, mitä halutaan kampanjassa sanoa. Halutaan, että mahdollisimman moni huomaa viestimme. Mainostetaan vaaliteemojamme kuvan kanssa. Parempi tapa: Mietitään, kuka minä olen ehdokkaana. Mietitään, keihin vetoan. Mietitään miten vakuutan ja tavoitan kohderyhmäni. Tehdään kampanja tämän suunnitelman mukaan.

Miten tuot itsesi esiin äänestäjälle? Sinä olet pääosassa, eivät teemasi. Anna itsestäsi asiantunteva kuva. Tuo oma persoonasi kampanjassasi esiin. Mieti kuka äänestää sinunlaistasi ehdokasta ja suuntaa viestisi heille. Pääteemasi tulee tukea sitä mitä sinä olet. Ole ahkera: hyvin suunniteltu on vasta puoliksi tehty…

Sinä olet pääosassa Ihmiset valitsevat kansanedustajan, eivät teemoja. Tutkimusten mukaan äänestäjät ovat vähemmän sitoutuneita puolueeseen ja aatteisiin kuin aiemmin, ja henkilöt korostuvat politiikassa. Aatteellinenkin äänestäjä joutuu valitsemaan puolueen sisällä ehdokkaan Suomen vaalijärjestelmässä, jossa ei ole pitkiä listoja. Muista siis koko ajan: sinä olet vaalien myytävä tuote.

Ole asiantuntija Suurin osa äänestäjistä haluaa eduskuntaan sellaisia ihmisiä, jotka pystyvät toimimaan siellä, jotka ymmärtävät systeemit eivätkä ole vietävissä. Tuo esiin teemoja, joista osaat puhua. Opettele asioita, vastaa fiksusti vaalikoneisiin, laita nettisivuillesi perusjuttujen lisäksi kirjoituksia, jotka osoittavat kokemusta ja asioidenhallintaa.

Ole asiantuntija Alexander Stubbin eurovaalit 2004: ”Anna äänesi asiantuntemukselle” ”Kaveri on EU-asiantuntija” ”Kukapa nyt EU:hun hurahtaisi? Paitsi asiantuntija” Minerva Krohn eduskuntavaalit 2003: ”Perehtynyt päättäjä, luotettu helsinkiläinen”

Tuo itsesi esiin Monet haluavat äänestää nimenomaan maanviljelijää, rokkaria tai homoa tai jotain muuta "stereotyyppiä", jonka he kokevat omakseen. Mitä stereotyyppiä sinä edustat äänestäjille? Mieti, mitkä persoonasi piirteet, harrastuksesi tai työkokemuksesi ovat myyviä ja korosta niitä.

Miten tuoda itsensä esiin? Titteli: kotiäiti, insinööri, aktivisti, kaupunginvaltuutettu, … Kuvaileva vaalilause: "poppari Punavuoresta", "asiat osaava", bioenergian puolestapuhuja jo vuodesta 1980” Ajamasi teemat kertovat epäsuorasti sinusta, joten voit tuoda itsesi esiin myös niiden kautta. Kampanjan ulkoasu kertoo paljon sinusta.

Kuka sinua äänestää? Ota selvää, millaiset ihmiset ovat äänestäneet vihreitä omassa vaalipiirissäsi. Ota selvää, missä vihreitä on äänestetty ja miten heidät tavoittaa, ja suunnittele kampanjasi niin, että tavoitat heidät. Jos olet ollut aiemmin ehdolla, varmista kampanjallasi, että vanhat äänestäjäsi tietävät sinun olevan ehdolla, tunnistavat sinut ja pitävät sinua edelleen hyvänä tyyppinä.

Kuka sinua äänestää? Mieti, kenen ääniä kalastelet: laajasti perusvihreitä ääniä (lähinnä nuoria akateemisia naisia) jotain tiettyä osaa tästä perusäänestäjäkunnasta (esim. kulttuurialalla työskentelevät, homot ja lesbot) etsitkö kannattajia sellaisesta ryhmästä, joka ei ole itsestäänselvää vihreää kannattajakuntaa (esim. yrittäjät, insinöörit, vanhukset) Älä ärsytä turhaan ydinkannattajakuntaasi. Älä esim. korosta sitä, oletko mahdollisesti sini- tai punavihreä, jos se ei ole kampanjasi kantava teema.

VIHREIDEN TYYPILLINEN KANNATTAJA - Vihreitä äänestäneistä lähes puolet on opiskelijoita tai toimihenkilöitä. - Myös johtavassa asemissa olevia ja yrittäjiä on huomattavia määriä. - Kolme neljästä on naisia - Iältään alle 40-vuotiaita - Tyypillinen vihreä on nuori koulutettu kaupungissa asuva nainen - Suhteellisesti suurin kannatus on nuoremmissa ikäluokissa - Vihreät ovat muista luokkakantaisista puolueista poiketen sukupuoli- ja sukupolvipuolue - Vihreiden kannattajia on paljon yhteiskunnan palvelutehtävissä (opettajat, sairaanhoitajat…) ja uusissa palvelualan tehtävissä - Vihreiden kannattajia on kulttuurinen keskiluokka - Oikeisto-vasemmisto-akselilla vihreät sijoittuvat "poliittiseen keskustaan" tai hieman vasemmalle - Vihreitä lähellä ovat tai olleet "city-keskustalaiset", nuorsuomalaiset, kokoomuksen sosiaalisiipi ja osa maltillisesta vasemmistosta, arvoliberaalit ja puna-vihreät

Kuka sinua äänestää? Ehdokkaiden profiloinnissa tarvitaan koko ehdokaslistan yhteistyötä. Vaalipäälliköt tietävät aiempien vaalien kokemukset ja koordinoivat, etteivät kaikki ehdokkaat havittele samoja ääniä. Piireissä, joissa on vaaliliitto, kärkiehdokkaan tulee tietenkin tavoitella laajasti äänestäjiä varsin ympäripyöreillä teemoilla.

Kampanjan kärkiteemat Kun olet hahmottanut, kuka olet, tai oikeammin, miltä vaikutat äänestäjien silmissä, on aika palata politiikan sisältöön. Mitkä teemat valitset itsellesi kärkiteemoiksi? Valitse ne: jotka kertovat sinusta itsestäsi joissa olet asiantuntija joissa olet uskottava joita ydinkannattajakuntasi pitää tärkeinä joilla erotut muista samankaltaisista vihreistä ehdokkaista

Ole ahkera Esiinny, kirjoita, innosta tukiryhmääsi. Usko itseesi. Tuo jokainen teemasi esiin ja tavoita jokainen kohderyhmäsi. Kun olet tehnyt hyvät suunnitelmat, niin älä jää puolitiehen, vaan toteuta ne. Tsemppiä!