Psykologian koulukuntien ihmiskuvat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Advertisements

Minä. Ikuinen mysteeri? Psykologiassa keskeisin kiinnostuksen kohde
ELÄMÄN LÄHDE JA PARANEMISEN MAHDOLLISUUDET
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Tunteet ja niiden synty
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Henkilökohtaiset tavoitteet Persoonallisuus ja temperamentti
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
MOTIVAATIO.
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
LAZARUKSEN TUNNETEORIA
Persoonallisuusteoriat
 Kyky harkita asioita monipuolisesti ja järkevästi  Ongelmat tarkasti tai löyhästi määriteltyjä  Arki vs. tiede  Miten tutkimustieto pätee arjen ongelmissa?
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Nuoruus kehitysvaiheena
Life cycles and learning cycles
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Rajaa terveyden ja sairauden välille on vaikea vetää
Ihmisen kolme olemusta
Mielenterveyshäiriöiden hoito
Mielenterveys s. 110 –
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Kognitiivinen psykologia tutkii
Oppimisorientaatioita
TUNTEET -spontaani fysiologinen reaktio -yhteys aikaisempiin kokemuksiin -usein myös tiedostamattomaan Tunneälytaitoja voi oppia prosessiin osallistumalla.
Allergiat.
Ops seminaari Askola.
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
Mieli voi sairastua, niin kuin kehokin Erilaisia mielenterveysongelmia voi esiintyä kaiken ikäisillä Tilapäinen oire saattaa olla terveen mielen reaktio.
PSYKOLOGIAN TEORIASUUNTAUKSET….. BEHAVIORISMI Ärsyke-reaktio Klassinen ehdollistuminen Välineellinen ehdollistuminen Mallioppiminen Ulkoisesti havaittava.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
TIETOISUUS Sensorisen deprivaation koe - alkuperainen Split brain
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Psykologian perustiedot 1
Havainnointi ja maailmankuva
Hyvän elämän tekijöitä
8 Humanistisen psykologian persoonallisuuskäsitys on myönteinen
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
11 Psyykkinen itsesäätely on puolustus- ja hallintakeinojen käyttöä
3 Minuudessa on kaksi puolta
Humanistinen psykologia
Nuoren itsetuntoon vaikuttavat psykologiset tekijät
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Eksistentialismi Eero Jussila.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Lapsuus ja nuoruus.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Elämänkaarinäkökulma
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Opintopsykologi Katja Hietanen
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Opiskeluhuollon palvelut
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

Psykologian koulukuntien ihmiskuvat

Behaviorismi John B. Watson: ”Antakaa minulle kasvatettavaksi tusina terveitä lapsia ja takaan, että voin kouluttaa heistä kenestä tahansa lääkärin, tuomarin, taiteilijan, kansanedustajan – jopa varkaan tai kerjäläisen, hänen perimästään tai kyvyistään riippumatta.”

Behaviorismi Psykologian valtavirtaus 1900-luvun alusta 1950-luvulle Ihmistä voidaan tutkia luonnontieteiden menetelmillä ja tarkkuudella Mieltä, psyykeä, ei ole käyttäytyminen ja persoonallisuus ovat oppimisen tulosta Ärsyke → reaktio = käyttäytyminen (S-R-ketju) Mekaaninen ihmiskuva Oppiminen tapahtuu ehdollistumisen kautta Ympäristö muovaa ihmistä: ihminen passiivinen Pavlov, Skinner Psyykkiset häiriöt opittuja: voidaan myös oppia pois

Ansiot Kritiikkiä Kokeellinen tutkimus psykologiaan Vaati tarkkoja käsitteitä Ympäristön tutkimus Kritiikkiä Ei huomioi yksilöllisiä eroja Ihminen ei ole sätkynukke, joka reagoisi vain ulkoisiin ärsykkeisiin

Psykodynaamiset teoriat Pohjautuvat Sigmund Freudin (1856-1939) kehittämään psykoanalyysiin, joka on sekä psykoterapiamuoto että persoonallisuusteoria Freud: mielen rakenne id: mulle kaikki heti nyt Superego kieltää ja vahtii Järkevä ego sovittelee

Tietoisuus ja tiedostamaton Ikävät muistot ja kielletyt halut torjutaan tietoisuudesta Tiedostamattomat voimat vaikuttavat ihmisen toimintaan Näiden voimien toiminta on psykodynamiikkaa Torjunta voi johtaa mielenterveysongelmiin Torjutun asian välttelemiseksi henkilö voi muodostaa reaktion (neuroosin), joka hankaloittaa toimimista arjessa Korostaa ihmisen menneisyyden vaikutusta nykyisyyteen

Ansioita: Kritiikkiä Kiinnitti huomion lapsuuteen Huomio psyykkisiin häiriöihin Hoidettaessa on purettava tiedostamaton muisto Huomio seksuaalisuuden kehitykseen Kritiikkiä Määrääkö lapsuus kohtalon? Teoria muodostettu sairaita hoitaessa; entä ne terveet? Käsitteet vaikeasti määriteltävissä Vaikea tutkia tieteellisesti

Humanistinen psykologia Korostaa ihmisen ainutkertaisuutta ja yksilöllisyyttä sekä subjektiivista kokemusta Ihminen etsii tarkoitusta elämälleen, henkistä kasvua Eksistentialismi – vapaus valita oma suunta, toteuttaa itseään → vastuu omasta elämästä

Häiriöiden syy: Tavoite: Häiriöiden taustalla vääristynyt minäkäsitys, itsetunto ja itsensä toteuttamisen estyminen Tavoite: Terve minäkäsitys, omien tunteiden kokeminen Todellisen minän löytäminen Itsensä toteuttaminen Minää vääristävistä defensseistä luopuminen

Kognitiivinen psykologia Ihminen aktiivinen tiedonkäsittelijä, ajattelua muuttamalla voi muuttaa elämää Skeemat, kuten minäkuva ja maailmankuva, ohjaavat tiedonkäsittelyä Ihmisen omat tulkinnat, uskomukset ja mielikuvat korostuvat ja vaikuttavat persoonallisuuteen Ei keskeistä se, mitä koemme, vaan se, miten kokemamme tulkitsemme Luottamus itseen ja omiin kykyihin auttaa pärjäämään elämän haasteissa (selviytymisennuste) Kontrollikäsitys: sisäinen tai ulkoinen: sisäinen vähentää stressiä ja lisää tyytyväisyyttä Opittu avuttomuus

Keskitytään ajatusmaailman muuttamiseen Psyykkiset häiriöt seurausta ajatusten vinoutumisesta, epärealistisesta minäkäsityksestä, virheellisistä tulkinnoista Keskitytään ajatusmaailman muuttamiseen käytetty esim. erilaisten fobioiden, skitsofrenian, depression ja syömishäiriöiden hoitoon, vaikutus pysyvämpi kuin lääkehoidossa