Yleisen kielitieteen peruskurssi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Advertisements

@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
Olio-ohjelmoinnin perusteet luento 3: Muuttujista ja funktioista Sami Jantunen LTY/Tietotekniikan osasto.
Lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen ja opettaminen
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Suomen kielen ominaispiirteet.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Semantiikka/ Kysy kirjastonhoitajalta 05/2008. Semanttinen vastausliittymä Prototyyppi Opas luotiin FinnOnto-projektin osana (2006). Opas sisälsi vastaajan.
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
KESTOPREESENS.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
13. Pakkaukset.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Kielenhuoltoon liittyviä käsitteitä. Käsitteiden määrittelyä Kielenhuolto: ”Kielenhuollolla tarkoitetaan monia erilaisia tapoja vaikuttaa kielenkäyttöön.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Mitä fonetiikka on? Fonetiikka tutkii puheen: Tuottamista
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Yleisen kielitieteen peruskurssi
Suomen kieli maailman kielten joukossa
2. Vuokaaviot.
Yleisen kielitieteen peruskurssi
Yleisen kielitieteen peruskurssi
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Heuristinen arviointi Antti Nummiaho Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,
Tehtävä: lukiokoulutusten vertailu
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
4. Attribuutit 4.1. Sisällys Yleistä attribuuteista. Näkyvyys luokan sisällä ja ulkopuolelta. Attribuuttien arvojen käsittely aksessoreilla. 4.2.
Vierassanojen oikeinkirjoitus
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Yleisen kielitieteen peruskurssi
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 9 – Henri Hytönen Optimointiopin seminaari - Kevät 2007 Kaoottiset attraktorit
6. Relaatioalgebra ja relaatiokalkyyli
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110
Vaatimustenhallinta.
Yleisen kielitieteen peruskurssi
BK50A2300 Konstruktiomateriaalit ja niiden valinta Luennot / syksy 2013 TkT Harri Eskelinen Johdantoluento 2013.
Sano verbit minä-muodossa
Yleisen kielitieteen peruskurssi
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110
Yleisen kielitieteen peruskurssi CCYK110
VOKAALIT, KONSONANTIT JA KAKSOISKONSONANTIT
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
8. Periytyminen Sisällys Mitä on periytyminen? Yksittäis- ja moniperiytyminen. Oliot ja perityt luokat. Periytymisen käyttö.
XSL Teppo Räisänen
Aiheet ● Ohjelmointikielten kääntäminen ● Kieliopin määrittely ● Kääntäjän toiminta.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
S2-opetus esiopetuksessa
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Kielestä ja sen tehtävistä Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
SUOMEN KIELEN OMINAISPIIRTEET Suomi kuuluu uralilaiseen kielikuntaan, suomalais- ugrilaisten kielten ryhmään, ja sen sukukieliä ovat mm. viro, unkari ja.
Tutkimattomia kieliä on yhä!.  Miten paljon kieliä maailmassa puhutaan?  Mikä on maailman puhutuin kieli?  Miten paljon puhujia on arabian kielellä?
Tervetuloa keskustelukurssille!. Kurssi-info Puhutaan suomea Tilanteet, puhefunktiot Keskustelut, pelit, roolileikit… Vaihdetaan ryhmää / paria usein.
Suomen kielen ominaispiirteet.
Johdatus viron kielen tutkimukseen 6: Viron äännesysteemi, astevaihtelu ja sijamuodot Martin Ehala.
Syntaksin harjoituskurssi
OPETUSVINKKI.
Kielen- ja tekstinhuoltoa
8. Periytyminen.
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110
Englannin ja ruotsin tasokokeet
Tervetuloa uudelle luokalle!
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Yleisen kielitieteen peruskurssi Cyk 110 Sl 06 Laury

Kielen kuvaus –tehtävästä (lisäopintopisteet) Tehtävänä on kuvata jonkun opiskelijalle ennestään tuntemattoman kielen foneettinen, fonologinen, morfologinen ja syntaktinen järjestelmä sekä sen demografisia ja yhteiskunnallisia piirteitä sekä kontakteja muihin kieliin Tehtävän voi suorittaa ryhmätyönä (esim. eri osa-alueet voi jakaa ryhmän eri jäsenille) – lopullisesta tuotteesta käy ilmi, miten työ jaettiin. Tässä vaiheessa voi jo muodostaa ryhmän ja käydä kirjastossa tutustumassa referenssikielioppeihin Referenssikielioppi (reference grammar) on jonkun kielen tieteellinen kuvaus lingvistien tarpeisiin Projektin onnistuminen riippuu osaksi lähteenä käytetyn kieliopin luonteesta!

Kotitehtävät 2. 1. i æ s u vokaaleja 2. pʰ n m w bilabiaaleja pʰ n m w sonorantteja ʤ ʃ s ʒ frikatiiveja ʤ ʃ s ʒ postalveolaareja a ɔ u æ väljät ja puoliväljät [-supp.] ɑ ɔ u æ takavokaaleita b g k d soinnillisia klusiileja f s z ʃ soinnittomia frikatiiveja f s z ʃ sibilantteja

tʰ pʰ t d soinnittomia klusiileja tʰ pʰ t d alveolaareja i æ y u etuvokaaleja i æ y u suppeita vokaaleja β ð ɸ ɣ soinnillisia frikatiiveja e ɔ ɛ ɪ höllät vokaalit e ɔ ɛ ɪ etuvokaaleja (laveita) e ɔ ɛ ɪ välisiä vokaaleja

Wichita [kʷ] on labiaalistunut, mutta silti velaarinen (koko artikulaatio ei muutu) nasaalien ja labiaalisen klusiilin puuttuminen on epätavallista (joskin vel. klus. on labiaalistunut!) vokaalitilaa ei ole maksimoitu (etinen järjestelmä, vrt. konsonantteihin) Huom. Vokaalit ovat etisiä, konsonantit taas eivät

Kertausta – foneemin ja allofonin käsite äännetyyppi (’äänneperhe’) tietyssä kielessä Merkitystä erotteleva, kontrastiivinen distribuutio [bɑɹkɪŋ] vs. [pʰɑɹkɪŋ] kielen puhujille foneemin eri muunnokset, allofonit ’sama’ äänne Allofoni foneemin allofonien distribuutio riippuu foneettisesta ympäristöstä (esim. ru. [ø] > [ɶ] / _ r) Distribuutiona täydennysjakauma (missä toinen esiintyy, toinen ei koskaan esiinny)

Täydennysjakauma (komplementaarinen distr Täydennysjakauma (komplementaarinen distr.) ja oppositio (distinktiivisyys) (kertausta) englannissa: [pʰ] [p] ovat saman foneemin allofoneja hindissä: /pʰ/ /p/ kuuluvat eri foneemeihin /pʰəl/ ‘hedelmä’ /pəl/ ‘hetki’ /kapi/ ‘kopio’ /kapʰi/ ‘suuri’ englannissa [pʰ] esiintyy painollisen tavun alussa, [p] taas ei koskaan Äänteet ovat täydennysjakaumassa missä toinen esiintyy, toinen ei koskaan esiinny distribuutio on ennustettavissa äänteet ovat saman foneemin allofoneja vaihtelemalla ei saa aikaan eri sanoja

Hindissä samat äänteet kuuluvat eri foneemeihin niiden distribuutio on päällekkäinen, kontrastiivinen kumpikin voi esiintyä samassa ympäristössä kuin toinen esiintymät eivät ole ennustettavissa löytyy minimipareja

Foneemit äänneperheinä Foneemi jossain kielessä muodostaa joukon samantapaisia äänteitä, jotka eivät ole oppositiossa (= saman foneemin allofonit) Näistä joku on pääallofoni, laajimmin esiintyvä perheen edustaja engl. vokaalit, joilla myös nasaalinen artikulaatio, eli [æ/æ̃]; näistä nasaalivokaali esiintyy vain nasaalikonsonanttien edellä, joten pääallofoni on oraalinen

Fonologiset piirteet Foneettiset perusominaisuudet Esim. etinen, suppea, tiukka Piirteitä, joiden avulla voidaan kuvata eri kielten äännerakenteen johdonmukaisuuksia esim. engl. [+ tiukka] on piirre, joka liittyy vokaalin esiintymiseen tietynlaisissa tavuissa (sekä avoimissa CV että suljetuissa CVC-tavuissa) suomessa piirre [+väljä] ennustaa vokaalin piirteeksi [-pyöreä] Piirteitä kuvataan piirrematriisilla (esim. suomen vokaalit ojenteessa)

Luonnollinen luokka Ryhmä äänteitä tietyssä kielessä, joiden määrittelyyn tarvittava piirteiden määrä on pienempi kuin yksittäisen jäsenen kuvaamiseen tarvittavien piirteiden määrä esim. suomen pyöreät etuvokaalit [y, ø], jotka eroavat piirteen [suppea] suhteen Eri kielissä eri luonnolliset luokat ja eri jäsenet samoissa luokissa esim. suomen klusiilit [ptk, d] vrt. engl. [ptkbdg] suomesta puuttuvat soinnilliset klusiilit (ainakin joistakin murteista) etuvokaalit: suomessa on pyöreitä etuvokaaleja [y, ø], jotka puuttuvat englannista

Vastauksia/reaktioita viime luennon kysymyksiin ja kommentteihin s/ʃ japanissa ja englannissa engl. /sɪp/ /ʃɪp/ (kaksi eri foneemia) japan. [ʃimasɯ] [sɯʃi] (saman foneemin allofoneja) cf. <susi> (japan. rav.), mutta <shushi> (Hels. Kauppatorilla) engl. soinnittomien klusiilien aspiraatio tavunalkuisina it. kanadanenglannissa myös [kɑɹ] pro [kʰɑɹ]? kontakti ra. kanssa? Englanti aspiraatiokielenä Sanoissa cap ja gap kontrasti on aspiraatio; tavunalkuiset <bdg> ovat foneettisesti soinnittomia, mutta aspiroimattomia (vrt. [pʰɑɹkɪŋ] [bɑɹkɪŋ])

Tavu Koostuu äänteistä Rakenne σ (tavu) O (onset) R (rhyme) N (nucleus) C (coda) s p r ɪ n t

Kaikissa kielissä on tavuja Tavallisinta on, että tavun ydin on vokaali, mutta se voi olla myös sonorantti: [bɹd] bird σ O R N C b ɹ d

Tavussa on aina ydin (nucleus) Tavuissa on tavallisesti yksi konsonantti alussa (onset) Tavuissa on usein yksi konsonantti lopussa (coda Tavallisin tavutyyppi on siis CV, ja CVC Tavunalkuiset konsonanttiyhdistelmät ovat harvinaisempia kuin tavunloppuiset Kielen puhujat tietävät millainen tavutyyppi omassa kielessä on, ja he mukauttavat outoja tavuja Engl. [skʌt] Scott > [kotsi]

Fonotaksi Yhdistelymahdollisuudet/rajoitukset vrt. wichita! Konsonantti- ja vokaaliyhtymät Kuinka monta konsonanttia voi esiintyä peräkkäin tavun tai sananalkuisina tai -loppuisina, ja missä järjestyksessä Tendenssejä: Kasvava sonorisuus tavun ydintä kohti Soinnilliset seuraavat soinnittomia alussa eng. [sw-, pl-, kr-, *lp-, *rk-] Likvidat edeltävät klusiileja ja frikatiiveja lopussa su. [-rs, -ŋk, *-sr, -kŋ]

Vokaalit Vokaalisointu: suomessa ei samassa sanassa sekä [u o ɑ] että [y ø æ] - ’Layry’ pro Laury

Fonologisista säännöistä Fonologisten sääntöjen voi ajatella toimivan foneemitason ja allofonitason välillä, täten: /α/ > [β] / __ γ > [α ] muualla Esim. /ø/ > [ɶ] / __ r > [ø ] muualla

Säännöt voivat toimia tavun tasolla Engl. svaavavokaalin [ ə ] kato painollisen tavun edellä: esim. sanoissa police, parade (ei pakollinen sääntö) [ ə ] > 0 / C0 __ σ C0 V [+painollinen] eli svaavavokaali katoaa painollisen tavun edellä (tavun edellä jonka vokaalilla on paino) [plís, pɹéd]

Fonologisten harjoitusten ratkaiseminen Tagalog h/ʔ kahon ’laatikko’ hariʔ ’kuningas’ ʔumagos ’virrata’ ʔaɾi ’omaisuus’ kaʔon ’hakea’ humagos ’maalata’ 1. Etsi minimipareja. Jos niitä on, äänteet ovat eri foneemeja (eri foneemien allofoneja), distribuutio on distinktiivinen (kontrastiivinen).

Tagalogin d/ɾ datiŋ ‘saapua’ dami ’määrä’ dumi ’lika’ daɾatiŋ ‘saapuu FUT’ manduɾukot ’taskuvaras’ daɾaʔiŋ ‘valittaa FUT’ maɾumi ‘likainen’ maɾami ‘monta’ daʔiŋ ‘valittaa’ mandukot ‘käydä taskuvarkailla’

Jollei niitä löydy, tee lista ympäristöistä, joissa äänteet esiintyvät Etsi minimipareja Jollei niitä löydy, tee lista ympäristöistä, joissa äänteet esiintyvät d ɾ # __ a a ___ a # __ u u ____u n __ u a ____u 3. Tee yleistys

/d/ > [ɾ] / V ____ V > [d] muualla Entä / ɾ / > [d] / # ___ Kumpi sääntö on parempi, ja miksi?

Kotitehtävät Palautettava tiistaina Kaikki tehtävät on palautettava ennen tenttiin tuloa Osasuorituksetkin hyväksytään Fonologian tehtävissä ainakin ympäristöt on listattava