Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma Hannariina Hakala Muko-08
Tutkijan esiymmärrys Oma kiinnostus: 8-vuotias pikkusisko – oma lapsuus, kun itse oli 8-vuotias Halu tutkia oman lapsuutensa ja nykyajan lasten musiikkimieltymyksien eroja Musiikkimakua/musiikkimieltymyksiä on tutkittu paljon eri konteksteissa
Tutkimustehtävä Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten 2000-luvun lasten musiikkimieltymykset eroavat/ovat samanlaisia kuin 1990-luvun lasten musiikkimieltymykset Tehtävänä on selvittää, minkälaista musiikkia lapset kuuntelevat nykyään ja vastaavasti minkälaista musiikkia lapset kuuntelivat 1990-luvulla Musiikkimaku on tietenkin eri, mutta miten mieltymykset eroavat? Vertailuvuosina 8-vuotiaat vuosina 1995 ja 2009 Tutkimuksessa alustettava myös 1990- ja 2000-luvun musiikillisia pääpiirteitä ja musiikin kehitystä
Tutkimuksen lähtökohdat 8-vuotias musiikin kuuntelijana ja vastaanottajana Musiikkimaun muotoutuminen lapsuudessa – yksilöllinen (persoonallinen ja henkilökohtainen) ja yhteisöllinen (yhteisön rakenteet ja odotukset) Ympäristön vaikutus musiikkimieltymyksiin Tekniikan kehittymisen vaikutus Sukupolvien välinen ero Nykyajan muuttunut yhteiskunta – muuttuneet arvot Lastenlaulujen merkitys verrattuna populaarimusiikkiin?
Teoreettinen viitekehys?? Lapsen musiikillinen kehitys Musiikkimieltymyksen synty – LeBlanchin malli (vuorovaikutusteoria musiikkimieltymyksen synnystä) Musiikin kuuntelijan vastaanottama informaatio ja kuuntelijan luonteenpiirteet vaikuttavat yhdessä kuuntelijan päätökseen siitä, pitääkö hän musiikista Vastaanotettu informaatio = konkreettinen musiikillinen ärsyke, mutta myös kuuntelijan kulttuurinen ympäristö Musiikkiin liittyvillä assosiaatioilla ja perheellä, ikätovereilla, medialla ja opettajilla on vaikutusta siihen, pitääkö kuulija musiikista
Aineiston keruu Haastattelututkimus ryhmäkohtaisesti Vuoden 2009 8-vuotiaat Vuoden 1995 8-vuotiaat (eli oma ikäluokka) N. 10-20 lasta/ikäryhmä Mahdollisesti vielä erillinen vapaamuotoinen lomakekysely eri ryhmille tai ainekirjoitus Aineiston vertailu
Aikataulu ja prosessin analyysi Aineistonkeruu syksyllä 2010-keväällä 2011??? Mahdollisesti kandityö keväällä 2011, joka ei siis vielä ole ajankohtainen Tutkimuksen laajentaminen graduun???????