YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
NUORET JA TYÖTTÖMYYSTURVA
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Toimialue Muonio Kolari Pello Ylitornio Tornio Tervola Keminmaa Kemi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Valvo-hanke - ESR-rahoitteinen, koulutuskuntayhtymä Lappian hallinnoima hanke - hankekunnat: Ylitornio, Kolari, Pello, Muonio.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
EHops-palvelu kansallisessa viitekehyksessä Diasarjan tuottanut Jukka Söderdahl Winnova.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
© Turun Oppisopimustoimisto 2009 Nappaa Nuori Töihin oppisopimuskoulutuksella Varsinais-Suomessa joka kolmas päivä yksi nuori työllistyy oppisopimuksella.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Oulun seudun ammattiopisto OSAO. 2015OSAOn esittelydiat2.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
VALITSE OIKEIN. VALITSE AMMATTI. - OPISKELE SATAKUNNASSA!
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Suoritetut näyttötutkinnot Varastoalan näyttötutkintojen kehittäminen OPETUSHALLITUS TUTKINTOTOIMIKUNNAT UTBILDNINGSSTYRELSEN EXAMENSKOMMISSIONERNA.
Aikuiskoulutus-Välkky Työryhmän jäsenet FAI: Satu Seppänen Faktia: Silvius Maaria (pois) Hami: Kriikku-Kalaja Kirsti Hyria: Tuula Kortelainen.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
OPPISOPIMUKSEN ALOITTAMINEN Verkostoyhteistyö koko prosessin ajan:
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
KOSKI-palvelu Esitys 3/2018.
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Omnia.fi/yhteishaku.
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

TAVASTIA-KIIPULA NAO- YHTEISTYÖ Irmeli Elo, Ammattiopisto Tavastia Marjo Siekkinen, Kiipulan ammattiopisto 1.10.2014

YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä työtä Koulutustarjonta erilainen→ Ei synny kilpailua koulutusten järjestäjien välille Mahdollistetaan mm. opiskelijalle yhden tutkinnon osan jälkeen siirtymisen toiseen oppilaitokseen (esim. kuntoutumisen tukeminen-tutkinnon osa → sosiaali – ja terveysalan perustutkinto/hierojan ammattitutkinto) Suunniteltiin koulutustarjontaa yhdessä

HAKEVA TOIMINTA Yhteistyössä kartoitettiin ja kohderyhmän kanssa työskentelevät Havaittiin verkostoyhteistyön merkitys nuorten tavoittamisessa HAKEVA-RYHMÄ= Alueen nuorten kanssa työskentelevien asiantuntijaryhmä ”Yhden luukun periaate” Helpottaa viranomaisia sekä nuoria tiedonsaannissa Säästi aikaa nuorten parissa työskenteleviltä Innovatiivisuus lisääntyi yhdessä toimiessa Myös viranomaistahot lähtivät innokkaasti mukaan ideoimaan (TE-toimisto)

KOULUTUSYHTEISTYÖ Varastoalan ammattitutkintoon valmistava koulutus, osatutkinto Orientoiva jakso Kiipulasta, muu koulutus Tavastiasta Vastuukouluttaja Tavastiasta, työhönvalmentaja Kiipulasta Työvaltainen koulutus Sosiaali- ja terveysalan pt, lähihoitaja Aluksi tavoitteena tutkinnon osa, jota voisi käyttää useassa tutkinnossa hyödyksi (Ensimmäisen tutkinnon osan jälkeen valinta kumpaan tutkintoon ), mahdollista suorittaa koko tutkinto Vastuukouluttajat molemmista organisaatioista, työhönvalmentaja Kiipulasta

YHTEISTYÖN EDUT Erilaisen osaamisen jakaminen Opiskelijan saama etu Monipuoliset tukimuodot Työssäoppimiseen panostaminen Yksilöllinen tuki (erityisesti henkilökohtaistamisvaiheessa) Vastuun jakaminen Taloudellinen etu, resurssien tehokas käyttö Vaikutus tulevaisuuteen (Yksilö-yhteiskunta+koulutuksen järjestäjä)

HAASTEET Rahoituspäätösten tuoma aikatauluhaaste KELA:lle raportointi tutkinnon osiin johtavissa koulutuksissa Opiskelijoiden rekisteröinti järjestelmiin → tiedonkulku Erilaiset toimintakulttuurit Toimintakäytänteistä sopiminen Erilaisten opiskelijoiden tuomat haasteet opettajille opetuksen toteuttamisessa

KIITOS!