Hyvinvointi – Pahoinvointi avointen kysymysten analyysia Yhdistysten ja piirien neuvottelupäivät 2012 Antti Kronqvist ja Joonas Lehtinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Pihtiputaan seurakunta Miten kehittää v. työtä?
LUVALLISET POISSAOLOT
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
Työhönvalmennuksella työelämään
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Ystävän avulla apua yksinäiseen arkeen
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
Sikiöaikaisten alkoholivaurioiden sosiaaliset merkitykset ja moraaliset jännitteet lasten ja nuorten palvelujärjestelmässä Tutkija, YTT Susan Eriksson,
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Neuvottelupäivät 2012 Kysely: Hyvin- vai pahoinvointia kuurojen yhteisössä? Diskussionsdagarna 2012 Enkät: Välmående eller dåligt mående i dövsamhallet?
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
 Polun taustalla HUMU-ryhmän selvitys suomalaisten huippu-urheilijoiden poluista  Suomalaisten arvokisa menestyksen heikkeneminen 1970  2000-luku 
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
KULUTTAJANA VAIKUTAT LÄHELLE JA KAUAS TÄMÄN AINEISTON TUOTTAMISEEN ON KÄYTETTY MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN TUKEA Kuva: Ruokatieto / Jussi Ulkuniemi.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
TTL Sosiaalisessa mediassa
BPW Finland UUSIA AJATUKSIA TOIMINNASTAMME - MITEN NE TOTEUTETAAN Leena Roivas Puheenjohtaja
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
Tampereen yhdistysrakenne hanke
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Pellervon Pirkanmaan seminaari Pellervo-Seuran valtuuskunnan puheenjohtaja Erkki Vähämaa.
Punaisen Ristin vaikuttamistyö Miten se näkyy senioritoiminnassa?
TURUN YLIOPISTO MITÄ VOIMME OPPIA KANSALAISKYSELYSTÄ ? Sirkka-Liisa Kivelä professori, ylilääkäri.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
-Jäseniä (Kaupungissa 54627) -Ikäluokka vuotiaat Mikkelin hiippakunta -Hallinnollisesti 6 alueseurakuntaa, nuorisotyö hoidetaan keskitetysti.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
Anna-Liisa Lämsä: Tuhat tarinaa lasten ja nuorten syrjäytymisestä.
Pohjois-Karjalan järjestöpäivät 2011 Monikulttuurisuustyöpaja
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Heinolan Tanssikerhon oma seura analyysi 2/23/15.
Suomen Latu Liity – se kannattaa. Suomen Latu on ulkoilun kattojärjestö Suomen Latu on retkeilyn edistäjä, ulkoilun asiantuntija ja kaikille avoin järjestö.
Mihin metsiä käytetään tulevaisuudessa? – Ota kantaa -kyselyn tulokset
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Amiram D. Vinokur & Michelle van Ryn Social Support and Undermining in Close Relationships: Their Independent Effects on the Mental Health of Unemployed.
Koulussa elämää opettelemassa
Yhteenveto palveluketjuseminaarisarjan keskeisestä sisällöstä Minna Anttila TtT, Projektitutkija Turun yliopisto hoitotieteen laitos
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Yleistä tutkimuksesta
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
KÄSÄMÄ Kyläkahvila kahvit ja osallistujien lyhyt esittely Kunnan tervehdys Oppimiskahvila jossa teemoina: *kylän hurjat ideat(muutkin)*mutkaton.
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely avoin varhaiskasvatus Varhaiskasvatuksen asiantuntija Marita Käyhkö
Sosiaalinen syrjäytyminen
Neuvottelupäivien palautteenkeruu. Vastaajien ikäjakauma ja työllisyystilanne.
Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden eurooppalainen teemavuosi Eeva Karjula Eläkeliiton Keski-Suomen piirin toiminnanjohtaja.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Kanuunan teemaseminaari SALO
Temperamentti.
Yksilön lyhyt historia
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
vaikuttaminen - järjestötoiminnan perusteet ammattiin
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Hyvinvointikyselyn 2018 tulokset
Lyk LAPSIPERHEET -kyselyyn Kittilässä.
Esityksen transkriptio:

Hyvinvointi – Pahoinvointi avointen kysymysten analyysia Yhdistysten ja piirien neuvottelupäivät 2012 Antti Kronqvist ja Joonas Lehtinen

14. Voin hyvin, koska Jag mår bra för att... Sosiaaliset suhteet ja ihmissuhteet ovat erittäin merkittävä tekijä hyvinvoinnin kannalta. (perhe, ystävät, lähimmäiset) Työ, opiskelu ja liikunta/harrastukset olivat tärkeä hyvinvointia tuottavia tekijöitä. Kuurojen yhteisö ja viittomakieli nähtiin voimavarana. Asunto, koti ja hyvä taloudellinen tila olivat kovista arvoista ne, jotka nousivat esiin. Pehmeät arvot olivat tärkeämpiä kuin kovat arvot vastaajien mielestä.

15. En voi hyvin, koska Jag mår inte bra för att... Pahoinvointia aiheutti työttömyys ja työnsaannin vaikeus (taloudellinen tila, velka, elintaso). Kuinka kuurojen yhteisön tulevaisuus (kuurojen määrä, asema, lasten koulutus, palvelut). Ihmisten väliset suhteet näyttävät tuovan pahoinvointia, mihin vaikuttavat ihmisten omat sosiaaliset taidot (juoruilu). Oman ja läheisten epävarma terveydentila oli eräs huolestuttava tekijä.

22. Miksi yhdistys voi mielestäni hyvin/kohtalaisesti/huonosti?22. Varför föreningen mår enligt mig bra/nöjaktigt/dålig? Aineiston perusteella voidaan todeta, että enemmistö vastaajista koki yhdistysten voivan huonosti (127), kuin hyvin (43), muut ”ei osaa sanoa” (5). Sosiaaliset suhteet/taidot olivat merkittävä tekijä mistä pahoinvointia yhdistykselle seurasi. Huonot välit (juoruilu ja selän takana puhuminen) aiheuttivat selvästi huonoa ilmapiiriä ja erilaisia konflikteja, jopa siihen pisteeseen, että osa ei käynyt tästä johtuen yhdistyksellä. Nuoret ja niiden puute koettiin erääksi yhdistyksen huonon voinnin syyksi.

Jatkuu… Yhdistysten muutoshalukkuus nähtiin ongelmalliseksi (tilat, yhdistysten aukioloajat). Joissain yhdistyksissä ilmapiiri ja sosiaaliset suhteet olivat hyviä. Jäseniä oli otettu huomioon ja oltiin kavereita keskenään. Vapaaehtoisia niin johtokuntiin kuin myös yleiseen toimintaan oli vaikea saada. Nuorten keskinäinen yhteishenki nähtiin positiivisena. Yhdistysten ohjelmatarjonta oli vastausten perusteella enemmän positiivinen kuin negatiivinen asia (ohjelma, tiedotus, tapahtumat).

23. Mielestäni yhdistyksen toimintaan voisi perinteisten jäsenten lisäksi osallistua enemmän muita henkilöitä, keitä?23. Jag tycker att flera kunde delta i föreningens verksamhet utöver de vanliga medlemmarna, vem? Voidaan nähdä, että kuurojen yhteisö on avoin ja avarakatseinen kysyttäessä, ketkä ovat tervetulleita yhdistysten toimintaan. Oltiin valmiita hyväksymään ja vastaanottamaan yhdistysten toimintaan viittomakielen parissa toimivia tai siitä kiinnostuneita ihmisiä avoimesti.

Ketä voisi ottaa mukaan yhdistystoimintaan? Viittomakielestä kiinnostuneet Kuurojen vanhempien kuurot lapset (CODA) Kuurojen perheenjäsenet ja lähisukulaiset. Tulkit ja tulkkiopiskelijat Sisäkorvaistutteiset Kuurojen parissa työskentelevät ihmiset, kuten papit, diakonit ja seurakunnan työntekijät.

30. Mitä itse voin tehdä hyvinvoinnin parantamiseksi?30. Vad kan jag själv göra för att förbättra välmåendet? Selkeästi muita tärkeimmäksi ja tarpeelliseksi aiheeksi nousi toisten ihmisten tukeminen ja huomioiminen. Koettiin, että yhteisön sisällä on puutteita ihmisten välisissä kanssakäymisissä. Nähtiin, että ihmiset itse voisivat omalla käytöksellään ja asenteellaan vaikuttaa yhteisön hyvinvointiin. Vapaaehtoisuuden puute niin omalta kuin muiden osalta nähtiin vähäiseksi.

31. Mitä yhdistys voi tehdä hyvinvoinnin parantamiseksi?31. Vad kan föreningen göra för att förbättra välmåendet? Palveluiden (ohjelma, toiminta, tiedotus) lisääminen koettiin selkeästi hyvinvointia parantavana tekijänä Johtokunnan jaksamisesta oltiin huolissaan. Vapaaehtoisten puute. Sosiaalisten taitojen kehittäminen koettiin hyvinvoinnin edistäjäksi ja ilmapiirin parantavana tekijänä. Epäkohtiin (syrjintä, juoruilu) tehokkaampaa puuttumista toivottiin yhdistyksiltä (jäsenet+johtokunta). Työntekijän palkkaaminen yhdistykselle

32. Mitä Kuurojen Liitto voi tehdä hyvinvoinnin parantamiseksi?32. Vad kan Finlands Dövas Förbund göra för att förbättra välmåendet? Toivottiin selkeästi, että Kuurojen Liitto tekisi enemmän yhteistyötä kuurojen yhdistysten kanssa Kuurojen Liitto olisi lähempänä yksittäisiä ihmisiä kentällä (esim. tyytyväisyyskartoitus). Haluttiin Liiton paneutuvan syrjintätapauksiin (esim. työelämässä) painokkaammin. Viittomakielisten lasten ja nuorten aseman kohentaminen koulumaailmassa. Kursseja, leirejä ja tapahtumia toivottiin enemmän myös eri alaryhmille (seniorit, nuoret, maahanmuuttajat yms.). Kuurojen Liitolta haluttiin myös aktiivisempaa yhteiskunnallista näkyvyyttä esimerkiksi sairaaloihin, kouluihin ja seminaareihin, mutta myös median (sosiaalisen median) suhteen.

Pohdinta On huolestuttavaa, jos yhteisö jonka voimavarana on pidetty yhteisöllisyyttä, ilmenee tällaista pahoinvointia. Sosiaaliset suhteet/taidot nousivat monessa kohtaan esille, näin ollen herää kysymys siitä, mihin yhteisöllisyys on kadonnut. Varsinkin juoruilu nousi useasti esille. Olisi syytä pohtia mitä näille asioille voisi tehdä. Nuorten puute yhdistyksillä nähtiin huolestuttavana. Johtuuko tämä nuorista itsestään vai yhdistyksen toimintatavoista?

Jatkuu… Kuurojen yhteisön (jokainen yhteisöön kuuluva yksittäinen henkilö) tulisi miettiä kuinka ongelmat ratkaistaan yhdessä. Syyllisten etsiminen ei auta yhteisön asiaa. Ei ole pelkästään Kuurojen Liiton tehtävä ylläpitää yhteisöllisyyttä vaan se on jokaisen jäsenen oikeus ja velvollisuus. Vapaaehtoisuus nähtiin myös vähentyneenä aktiivisuutena yhdistystä kohtaan. Tämä seuraa yleistä yhteiskunnallista ilmiötä. On syytä pohtia kuinka vapaaehtoisuutta saataisiin lisättyä ja yhteisöllisyyden merkitystä kasvatettua. Yhdessä yhteisö on vahvempi!