LUONNONHOITOA JA MÄÄRÄAIKAISTA METSÄLUONNON SUOJELUA Kestävän metsätalouden rahoituslaki (KEMERA) METSOn toteutuskeinona Ympäristöministeriö ja Maa- ja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leena Kalin Metsätaloustarkastaja
Advertisements

Rakennetukien kesäpäivät Ajankohtaista rakennetukien myönnöstä Kouvola Sanna Koivumäki.
Kosteikkojen ja suojavyöhykkeiden yleissuunnittelu ja toteuttaminen
Ohjelmaperusteiset tuet
METSO Metsien monimuotoisuuden toimintaohjelma
Sanginjoki – Pohjois-Suomen Nuuksio Sanginjoen ulkometsän suojeluhanke Me, aloitteen tehneet järjestöt, esitämme, että Oulun kaupungin tulee kehittää omistamaansa.
Metsähallituksen toiminnan monipuoliset hyödyt yhteiskunnalle
Valtakunnallinen METSO-koulutus 2009 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö 1 Kestävän metsätalouden rahoituslaki (KEMERA) METSOn toteutuskeinona.
Sivu VALINTAKRITEERIT. Ohjelman varojen kohdennus Sivu 2 Julkinen rahoitus yhteensä miljoonaa euroa kaudella.
Henkilöstön virkistysrahan käyttö HUS:ssa
METSO Metsien monimuotoisuuden toimintaohjelma
Metsänhoidon suositukset
Maatalouden vesiensuojelu Sininen Haapavesi- hankkeessa
Forest Knowledge Know-how Well-being Valtion talousmetsien monimuotoisuushyötyjen arviointi Juha Siitonen Metla, Vantaa.
Perinnebiotooppien rahoitus
METSO Metsien monimuotoisuuden toimintaohjelma
METSO- toimintaohjelma Monimuotoisuuden turvaaminen yksityismetsissä – kokemuksia tähän asti Lea Jylhä METSO-ohjelman valtakunnallinen vuosiseminaari
Maataloustukien täydentävät ehdot Viherryttämistuki
Metsä Tieto Osaaminen Hyvinvointi Yleiskaavaselvityksen toteuttaminen Helena Mäkelä, Kari T. Korhonen, Tuula Packalen, Hannu Hirvelä Kaavoituksen vaikutukset.
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
METSO koulutus 2009 Ympäristöministeriö & Maa- ja metsätalousministeriö 1 METSO -kohteiden valintaperusteet: Suojeltavat elinympäristöt ja rakennepiirteet.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Hautausmaiden kulttuuriperinnön hoidon rahoittaminen Turun arkkihiippakunnan koulutuspäivä Harri Palo.
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Vantaan kaupungin alueraha Vantaan kaupungin aluerahaa myöntävät aluetoimikunnat ja Svenska Kommittén Eri aluetoimikunnilla.
Luontokartoitukset soilla Mihin niitä käytetään? -Ympäristövaikutusten arvioinnit -Kaavoitushankkeet -Lupaprosessit -Natura-arvioinnit.
METSO-koulutus 2009 Ympäristöministeriö & Maa- ja metsätalousministeriö 1 METSOn valintaperusteiden alueellinen soveltaminen, tavoitteet ja käytännön toteutus.
Kotiseutukosteikot - Life: kosteikkokoulutus Jyväskylä Luonnonsuojelu- ja metsälain kohteiden huomioiminen kosteikkohankkeissa Juha Jämsén.
Metsähallitus-Akatemia
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Salaojateknikoiden neuvottelupäivät Hyvinkäällä Kehitysinsinööri Heikki Pajula, SYKE Ojitushankkeiden rahoitus.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Luonnonmukainen vesirakentaminen peruskuivatushankkeissa
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
LUONNONARVOKAUPPA kokemuksia ja tulevaisuuden näkymiä
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Talousmetsän kierto Talousmetsän kierto – oppimateriaali perusopetukseen ( , päivitetty 06/2012) Lisätietoja: Taustatietoa ja linkkejä löytyy.
Metsävähennys Timo Hannonen Mhy Päijät-Häme.
Ympäristötukien valvonta 2007 Maija Kyrö MMM / Tukiyksikkö.
Ympäristökorvausjärjestelmän info Keuruu
YHTEISKUNTA MAANOMISTAJANA- VOIKO VAIKUTTAA
NÄIN HOIDAN METSÄÄNI Juha Juuti
Metsäntutkimuslaitos Monimuotoisuusverkostojen sosio- taloudellisia vaikutuksia etsimässä MMM, HL, Leena A. Leskinen Ekologiset tarkastelut.
Maatalouden vesiensuojelu
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Pohjoisen periferian valtioiden välisen yhteistyön ohjelma Kuopio Petri Haapalainen.
Uhanalaisia, turvetta ja hiilensidontaa
UPM säästöpuuryhmän poltto Kulotusseminaari Ruokolahti Juha-Matti Valonen Senior specialist UPM Environment Sustainable forestry.
Sininen Haapavesi Metsätalouden vesiensuojelu Ruokolahti
Talousmetsien luonnonhoidon tilannekatsaus Monimetsä-hankkeen työpaja
Kuukkelihankkeen loppuseminaari Lapua Markus Nissinen Metsänomistajien liitto Länsi-Suomi Kuukkelihankkeen loppuseminaari Lapua Markus.
VALTION AVUSTUKSET YKSITYISTEIDEN PERUSKUNNOSTUKSEEN.
Metsänkäsittely ja kuukkeli Juha Ojala MMM metsäosasto.
Pienvesistrategia sanoista teoiksi - miniseminaari Lauri Saaristo, Tapio Oy Metsätalouden toimijoille tietoa ja työkaluja pienvesien suojelemiseksi.
Ahlaisten Kievari KEMERA Metsänhoitoyhdistys Satakunta Kestävän metsätalouden määräaikainen rahoituslaki astui voimaan
Kuukkelin suojelu suurten metsänomistajien näkökulmasta– case UPM Kuukkeli-yhteistoimintaverkoston loppuseminaari Joensuu Juha-Matti Valonen.
Luontoinventoinnit kaavoituksen ja maankäytön suunnittelun apuvälineinä Mitä luontokartoittaja tekee? Esko Vuorinen luontokartoittaja Silvestris luontoselvitys.
Metso- henkinen luonnonhoitohanke
Metsätalous ja vesiensuojelu
Metsätalous ja vesiensuojelu
Luonnonhoitosuunnitelmat, ennallistamis- ja luonnonhoitotyöt
Lounais-Lapin arvokkaiden luontokohteiden kartoitus NATNET-hankkeessa
Kalataloudellinen kunnostus
Vaikuta lähivesiin – vesistökunnostus-seminaari, Tampere
Metsien monimuotoisuuden toimintaohjelma METSO
Jukka Ruutiainen Suomen metsäkeskus
Liittyminen olemassa olevaan yhteismetsään, Yhteismetsien yhdistyminen, yhteismetsän purkaminen Suomen Yhteismetsäpäivät 2019, Oulu Kari Tuppurainen.
Esityksen transkriptio:

LUONNONHOITOA JA MÄÄRÄAIKAISTA METSÄLUONNON SUOJELUA Kestävän metsätalouden rahoituslaki (KEMERA) METSOn toteutuskeinona Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

METSO- ohjelman toimenpiteet kohdistetaan monimuotoisuuden kannalta merkittäviin puustoisiin elinympäristöihin Lehdot Runsaslahopuustoiset kangasmetsät Pienvesien lähimetsät Puustoiset suot ja soiden metsäiset reunat Metsäluhdat ja tulvametsät Harjujen paahdeympäristöt Maankohoamisrannikon monimuotoisuuskohteet Puustoiset perinnebiotoopit Kalkkikallioiden ja ultraemäksisten maiden metsäiset elinympäristöt Muut monimuotoisuudelle merkittävät metsäiset kalliot, jyrkänteet ja louhikot 2 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

KEMERAn keinot METSO -ohjelmassa VNn periaatepäätös METSOsta: Kestävän metsätalouden rahoituslailla (1094/1996) rahoitettavien keinojen tavoitteena on luontaisesti pienialaisten, hoitoa vaativien tai luontoarvoiltaan muuttuvien kohteiden sekä metsätaloustoimien ohella säilytettävien luontoarvojen turvaaminen. Lähteen kunnostussuunnittelua Metsätalouden ympäristötuki -kohde Kuvat: Matti Seppälä 3 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

KEMERA kohdentaminen ja keinot METSO toimintaohjelmassa Kestävän metsätalouden rahoituslain (KEMERA) kautta rahoitetaan metsätalouden ympäristötukea ja metsäluonnon hoitohankkeita Keinot ovat käytössä yksityishenkilöiden metsissä ja yhteismetsissä Metsänomistajalle korvataan toimenpiteestä aiheutuvat kustannukset ja tulon menetykset Kohde jää aina metsänomistajan omistukseen Sopimus tehdään 10–vuoden määräajaksi 4 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

KEMERA rahoituksen yleiset ehdot KEMERAn rahoitusta haetaan Suomen metsäkeskuksen alueyksiköistä www.metsakeskus.fi KEMERAn rahoitusta voidaan myöntää pääsääntöisesti niille alueille, joilla metsälaki on voimassa (ei Ls –lain suojelualueille, eikä kaava-alueilla esim. tonttimaalle). Rahoitus on harkinnanvaraista. Maanomistajalla ei ole ns. subjektiivista oikeutta rahoituksen saantiin, vaan METSO –kohteen monimuotoisuusarvot ovat rahoituksen perusteena. MMM päättää rahoituksen kohdentamisesta ja alueellisista määristä vuosittain ohjatessaan ja neuvotellessaan luonnonhoidon tavoitteista Suomen metsäkeskuksen kanssa. Rahoitusta voidaan myöntää vuosittaisen valtion talousarvion määrärahojen puitteissa. 5 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Ympäristötukisopimukset/ Suomen metsäkeskus Kestävän metsätalouden rahoituslain mukainen ympäristötukisopimus tehdään kymmeneksi vuodeksi kerrallaan Tyypillisiä ympäristötukikohteita ovat esimerkiksi metsälain suojaamat tärkeät elinympäristöt lähialueineen Puro lähimetsineen Kuva: Matti Seppälä Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

KEMERAn ympäristötuki METSO-ohjelmassa Ympäristötuki on tarkoitettu ensisijaisesti metsälain 10 §:ssä tarkoitettujen erityisen tärkeiden elinympäristöjen ominaispiirteiden säilyttämiseen. Käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa ympäristötukea voidaan myöntää myös muihin kohteisiin, kuten METSO –ohjelman luontotyyppien säilyttämiseen Ympäristötukea voidaan myöntää, kun elinympäristön säilyttämisestä aiheutuva taloudellinen menetys on vähäistä suurempi ( yli 4 % tai yli 4 000 euroa metsien hakkuuarvosta) Ympäristötukikohteet jäävät normaalin talousmetsien käsittelyn ulkopuolelle, mutta niissä voidaan tehdä luonnonhoitotöitä. Luonnonhoitotöistä ja mahdollisista sallituista toimenpiteistä sovitaan maanomistajan kanssa tehtävässä sopimuksessa. Luonnonhoitotöihin voidaan myös myöntää ympäristötukea. 7 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

KEMERAn ympäristötuki METSO -ohjelmassa Ympäristötukikohteet merkitään maastoon sinisellä merkintämaalilla Ympäristötukisopimuksen tiedot merkitään kiinteistörekisteriin ja sopimus on voimassa vaikka maanomistaja vaihtuu. Uudella omistajalla on mahdollisuus irtisanoa sopimus ja maksaa takaisin loppuosa korvauksesta. Kun sopimuskausi päättyy, alueen käyttö jatkuu metsänomistajan haluamalla tavalla. Useimmiten ympäristötukisopimus voidaan tehdä uudelle 10 –vuotiskaudelle. Tuen piirissä olleissa metsälakikohteissa ominaispiirteet on säilytettävä jatkossakin metsälain mukaisesti, jos ympäristötukisopimusta ei uusita. Ympäristötuki on verollista tuloa metsäverotuksessa, josta voi vähentää ympäristötukikohteeseen kohdistuvat menot. 8 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Laskentaesimerkki Ympäristötuesta Metsänomistaja omistaa yhdessä kunnassa metsää. Välittömästi hakattavissa oleva puumäärä on 1 000 m³. Metsässä on erityisen tärkeä elinympäristö, luonnontilaisen puron välitön lähiympäristö pinta-alaltaan 1,2 ha. Elinympäristön hakattavissa oleva puumäärä on 250 m³. MMMn vahvistama alueellinen puutavaran keskikantohinta on 30,00 €/m³. (tässä esimerkkihinta, tarkista alueen ajanmukainen hinta) Kaiken puuston hakkuuarvo 1 000 m³ * 30,00 €/m³ = 30 000 € Kohteen hakkuuarvo 250 m³ * 30,00 €/m³ = 7 500 € Vähäinen haitta, 4 % 30 000 € * 0,04 = 1 200 € Hakkuuarvokorvaus 7 500 € - 1 200 € = 6 300 € Peruskorvaus (1,2 ha ) 2 * (10 * 30,00 €/m³) = 600 € Muu korvaus (esim. luonnonhoitotyö) 410 € Ympäristötuki yhteensä (6 300 € + 600 €)/3 + 410 € = 2 710 € (maksetaan 10 v. sopimuskauden alkaessa) 9 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Luonnonhoidolla voidaan turvata ja lisätä metsien monimuotoisuutta puuntuotannon rinnalla tai suojelusopimukseen liittyen Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

KEMERAn luonnonhoitohankkeet METSO -ohjelmassa Luonnonhoito on luonnonarvojen ylläpitämistä, lisäämistä tai metsän palauttamista luonnontilaisemmaksi hoitotoimenpiteillä (esim. lähteen kunnostaminen, kuusten poistoa lehdosta) Luonnonhoitotöitä voidaan tehdä Kemeran rahoituksella metsäluonnon hoitohankkeissa. Metsäluonnon hoitohankkeet voivat olla esim. elinympäristöjen hoitohankkeita, soiden ennallistamista tai uhanalaisen lajiston hoitoa. Tuki korvaa hoitotöiden kustannukset. Rahoituslain mukaiset metsäluonnon hoitohankkeet suunnitellaan Suomen metsäkeskuksen alueyksikköjen toimesta tai valvonnassa. Luonnonhoitohankkeet toteutetaan alueellisina, useiden tilojen yhteisinä hankkeina. 11 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Esimerkki METSO luonnonhoitokohteesta Rehevä korpi, jossa luonnonhoitotyönä vesitalouden palauttaminen ojia tukkimalla. Kuva: Matti Seppälä Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Luonnonhoitohankkeiden uusi menettely Suomen metsäkeskuksessa Metsäluonnon hoitohankkeiden toteuttaminen on muuttunut vuodesta 2013 alkaen. Suomen metsäkeskuksen alueelliset Julkisten palvelujen yksiköt edistävät, suunnittelevat ja rahoittavat uusia metsäluonnon hoitohankkeita. Luonnonhoitohankkeet toteutetaan hankehaku -menettelyn kautta. Hankehaussa valittu toimija toteuttaa luonnonhoitohankkeen metsäkeskuksen valvonnassa. Luonnonhoitotöitä voidaan suunnitella myös ympäristötukisopimuskohteille. Toimijat toteuttavat myös ympäristötukisopimuskohteiden luonnonhoitotöitä. Metsänomistaja voi tehdä esityksen luonnonhoitohankkeesta metsäkeskuksen alueyksikköön. www.metsakeskus.fi 7.4.2017 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Alueellinen luonnonhoidon suunnittelu ja hankehaku Metsäkeskus käynnistää luonnonhoitohankkeet alueellisen suunnittelun kautta. Luonnonhoidon suunnittelu voi käynnistyä maanomistajien esityksestä tai suostumuksella. Suunnittelussa kerätään tiedot luonnonhoidon kohteista ja siitä, mitä luonnonhoitotoimia kohteilla on tarkoitus tehdä sekä hankitaan maanomistajien suostumukset toteutukseen. Alueellisen suunnittelun tarkkuus voi vaihdella hanketyypeittäin. Suunniteltavan alueen koko voi vaihdella kymmenistä hehtaareista muutamiin tuhansiin hehtaareihin ja maanomistajia/tiloja alueella on useita (jopa kymmeniä/satoja). Alueellisen suunnitelman valmistuttua se asetetaan hankehakuun metsäkeskuksen tietopalvelun www.metsakeskus.fi kautta. Hankehaussa valittu toimija toteuttaa luonnonhoitohankkeen metsäkeskuksen valvonnassa. 7.4.2017 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Metsäluonnonhoito / Suomen metsäkeskuksen alueyksiköt Luonnonhoitotyöt suunnitellaan yhdessä metsänomistajan kanssa eikä hänelle aiheudu hoidosta kuluja. Tavallisesti hoidon kohteena ovat METSO -valintaperusteiden kolmannen luokan kohteet Elinympäristöjen hoitoa ja kunnostusta on tehtävä usealla tilalla, kohteiden ei tarvitse olla samalla alueella vierekkäin Luonnonhoitotöitä voidaan tehdä suojeltujen METSO elinympäristöjen lisäksi myös sellaisilla kohteilla, joihin ei liity määräaikaista tai pysyvää suojelupäätöstä. Harjumetsien hakkuiden yhteydessä voidaan parantaa avoimista paahderinteistä pitävien lajien elinmahdollisuuksia. Kuva: Lauri Saaristo Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Metsäluonnonhoidolla voidaan edistää luonnonarvojen kehittymistä Hoito ja kunnostamista tarvitsevissa lehdoissa (jalopuustoisissa tai lehtipuuvaltaiset) Vesitaloudeltaan muuttuneissa pienvesissä (lähteet, lähteiköt, purot ja niihin liittyvissä elinympäristöissä) Ojitetut korvet, letot ja muut rehevät puustoiset suot Harjujen paahdeympäristöissä Puustoiset perinneympäristöt Esimerkiksi jalopuustoisista lehdoista voidaan hoidon yhteydessä poistaa kuusia. Etenkin yhtenäiset tiheät kuusialikasvokset on syytä raivata. Kaikkia kuusia ei pidä kuitenkaan poistaa, koska niillä on merkitystä mm. lehtojen sienille ja ne tarjoavat suojaa linnuille ja nisäkkäille. Tukittu oja puustoisessa korvessa. Kuva: Matti Seppälä Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Esimerkkejä metsäluonnonhoidosta Lähteen ennallistaminen ja Palojatkumo yksityismetsissä – hankkeen kulotuskohde sekä jalopuumetsän luonnonhoito Kuvat: Sanna Kotiharju, Pekka Vainikka ja Saara Lilja-Rothsten Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Lehdot ja KEMERAn luonnonhoito Metsälaki turvaa ympäristöstään selvästi erottuvia, luonnontilaisia tai luonnontilaisen kaltaisia lehtolaikkuja METSOn toimenpiteet voivat kohdentua lehtokuvioihin tai lehtokokonaisuuksiin Hoitokohteet usein metsälain mukaisten lehtolaikkujen ja luonnonsuojelulain mukaisesti suojeltujen lehtojen läheisyydessä Hoitotoimilla voidaan edistää luonnonarvojen kehittymistä Vesitaloudeltaan muuttuneissa esim. pienvesien yhteydessä olevissa kosteissa lehdoissa Harjujen kuivilla lehtolaikuilla (sulkeutuneet, kuusialikasvos) Jalopuustoisissa tai lehtipuuvaltaisissa tuoreissa lehdoissa Lehdoissa, joita maanomistaja haluaa monimuotoisemmiksi (puuston rakenteen monipuolistaminen, pienaukkoja, lehtipuun suosiminen ja viljely) 18 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Runsaslahopuustoiset kohteet ja KEMERAn luonnonhoito Luonnonhoidon tavoitteena tärkeiden rakennepiirteiden turvaaminen ja lisääminen tavanomaista runsaammin, esim. palaneen puuaineksen lisääminen, lahopuun tuottaminen, jalojen lehtipuiden tai järeän ja vanhan lehtipuun suosiminen Metsien monimuotoisuutta edistävä säästöpuuryhmien poltto tai muu kulotus Karujen kasvupaikkojen kasvillisuuden avaaminen ja kasvupaikan raivaaminen, myös karujen kohteiden pienialaisilla kulotuksilla voidaan vähentää lajistolle haitallista rehevyyttä. Luonnonhoito voi liittyä lajien elinmahdollisuuksien turvaamiseen 19 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Pienvesien lähimetsät ja KEMERAn luonnonhoito Metsälaki turvaa ympäristöstään selvästi erottuvia, luonnontilaisia tai luonnontilaisen kaltaisia pienvesien välittömiä lähiympäristöjä Hoitotoimia voidaan tehdä esim. metsälakikohteiden läheisyydessä pienvesissä, joiden luonnontila on muuttunut Purot ja norot kunnostetaan palauttamalla vesi vanhaan uomaan tai korjaamalla vesiuomaan kiveämällä tai asentamalla liekoja, jotta veden vaikutus lähiympäristöön palautuu Puron kunnostaminen luonnonhoitotyönä Kuva: Sanna Kotiharju 20 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Pienvesien lähimetsät ja KEMERAn luonnonhoito Lähteet, tihkupinnat ja lähdenorot poistetaan rakenteita lähdealtaasta, tukitaan kaivettuja ja lähdettä kuivattavia ojia, nostetaan peratun lähdenoron pohjaa jotta lähdevesi leviää luontaisesti, tasoitetaan koneiden tekemiä painumia tihkupinnoilla, lisätään lähteen varjostusta Kunnostamisen yhteydessä voidaan kunnostaa pienvesiin liittyvät korvet, kosteat lehdot, tulvametsät ja pienvesivaikutteiset suot Purokunnostus tukee myös vesiensuojelun tavoitteita Kunnostus ensisijaisesti kokonaisuuksittain esimerkiksi lampien väliset purot/norot, lähteet myös yksittäin Kunnostuskelpoinen lähde Kuva: Matti Seppälä 21 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Esimerkki lähteen kunnostamisesta: ennen ja jälkeen tilanne Lisätietoa kuvasta: Monimuotoisuuskulotukset talousmetsissä, kuten säästöpuuryhmien poltot ovat osa metsäluonnonhoidon keinovalikoimaa. Monet lajit ovat riippuvaisia metsäpaloista. Kuvat: Janne Raassina Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Puustoiset suot ja KEMERAn luonnonhoito Metsälaki turvaa ympäristöstään selvästi erottuvia, luonnontilaisia tai luonnontilaisen kaltaisia reheviä korpia ja Lapin läänin eteläpuolella lettoja Soiden ennallistamiseen sopivia kohteita voi olla esimerkiksi metsälakikohteiden ympärillä tai suojelussa olevien soiden reuna-alueilla, joissa ennallistaminen parantaa suon ekologista kokonaisuutta Ennallistamiskohteille voidaan mahdollisesti myöntää myös ympäristötukea. Luonnonhoitotöinä mm. ojien tukkiminen ja patoaminen, hakkuilla voidaan mm. vähentää haihduttavaa puustoa. Puustoisilla soilla kunnostaminen kohdennetaan tuottamaan vesitaloudeltaan toimivia kokonaisuuksia 23 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Lettokeidas; puuston osittainen poistaminen talvitöinä Osa ojituksen jälkeen syntyneestä puustosta poistetaan ja sen jälkeen ojat tukitaan. Kuvat: Matti Seppälä Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Metsäluhdat ja tulvametsät ja KEMERAn luonnonhoito Metsälaki turvaa ympäristöstään selvästi erottuvia, luonnontilaisia tai luonnontilaisen kaltaisia pienvesien välittömiä lähiympäristöjä sekä kitu- ja joutomaan rantaluhdat Hoitotoimia voidaan tehdä luonnontilaltaan muuttuneilla kohteilla esim. metsälain elinympäristöjen läheisyydessä Purot puron kunnostuksella veden vaikutus kuten tulvivuus lähiympäristöön palautuu Pienten lampien lähimetsät palautetaan lammen luontaista tulvarytmiä tukkimalla laskuojaa Tulvivalle alueelle kaivettujen ojien tukkiminen Tervalepän kasvupaikat turvemailla Kunnostus ensisijaisesti kokonaisuuksittain esimerkiksi lampien väliset peratut purot Vesiensuojeluhankkeissa voidaan edistetään tulvivuutta esim. kosteikkojen rakentamisessa myös vesiensuojelutarkoituksissa 25 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Harjujen paahdeympäristöt ja KEMERAn luonnonhoito Paahteisten harjumetsien monimuotoisuutta voidaan turvata ottamalla harjumetsien hoidossa huomioon avoimien, lämpimien elinolo suhteiden syntyminen ja säilyminen Kohteet ovat luontaisten tai ihmisen aiheuttamien häiriöiden loppumisen sekä hakkuiden jälkeisen metsänuudistamisen takia kasvamassa umpeen Luonnonhoitotoimet kannattaa kohdentaa niille kohteille, joilla on vielä jäljellä vaateliasta paahdeympäristöjen lajistoa tai ko. lajisto on lähistöllä (mm. kangasajuruoho) Pinnanmuodoltaan ja ilmansuunnaltaan hyvät kohteet (harjun jyrkät etelä-länsirinteet), jotta paahdeympäristöjen eliölajeilla olisi mahdollisuus levittäytyä nykyistä laajemmalle alueelle Luonnonhoitotöitä: puuston poisto, pintakasvillisuuden poistoa, kivennäismaan paljastaminen, poltot 26 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Maankohoamisrannikon kohteet, puustoiset perinnebiotoopit, kalkki ja ultraemäksiset metsät sekä muut metsäiset kalliot ja KEMERAn luonnonhoito Maankohoamisrannikolla hoidon kohteina voivat olla METSO-elinympäristöt esim. vesitalouden palauttaminen Puustoisilla perinnebiotoopeilla hoito voi metsän käsittelyä ennen muuta varsinaista biotoopin kunnostusta tai hoito (raivaus, niitto laidunnus) Harvinaisilla kalkkimaaperällä hoitona puuston käsittelyä, jonka tavoitteen on avoimuuden tai paahteisuuden palauttaminen, tietyn puulajin, kasvi- tai eliölajin suosiminen Muilla metsäisillä kallioilla hoitotoimina voivat olla vastaavat toimet kuin runsaslahopuustoissa kangasmetsissä Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014) 27

Maanomis-taja tarjoaa kohdetta Yhteinen maasto-käynti tarvittaessa METSOn eteneminen käytännössä ELY-keskukset ja Suomen metsäkeskuksen alueyksiköt toteuttavat METSOa Maanomis-taja tarjoaa kohdetta ELY-keskus tai Metsä-keskus ottaa yhteyttä Yhteinen maasto-käynti tarvittaessa Neuvottelut Päätös Yhteinen maastokäynti tarvittaessa, kaikki metsänomistajat eivät maastoon ehdi tai halua, jos asuvat esim. muualla eli maanomistajan osallistuminen maastossa ei ole välttämätöntä. Monet tahot voivat auttaa maanomistajaa tarjouksen tekemisessä. Näitä ovat esimerkiksi metsänhoitoyhdistykset, monet metsäpalveluyrittäjät sekä luonnonsuojelupiirit. Hakemusten käsittelyaika vaihtelee (n. 2 kk- 8 kk) Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

Mistä tietoa metsänomistajalle, joka on kiinnostunut METSO-ohjelmasta? Suomen metsäkeskuksen julkisen palvelun alueyksiköt neuvovat metsäluonnon hoidossa ja määräaikaisessa suojelussa (KEMERA-keinot) sekä välittävät pysyvästä suojelusta kiinnostuneiden maanomistajien kohteita ELY –keskuksille ELY-keskusten METSO-vastaavat auttavat luonnonsuojelulain mukaisesta METSO-ohjelman toteutuksesta eli alueiden pysyvästä tai pidempiaikaisesta (yli 20v) määräaikaisesta suojelemisesta Yhteystiedot katso www.metsonpolku.fi www.metsakeskus.fi www.ymparisto.fi Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)

KIITOS ! 30 Ympäristöministeriö ja Maa- ja metsätalousministeriö (päivitys helmikuu 2014)