Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille. Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen. Ehdotus Arenelle, käsitteli ” Hallitus katsoo, että asia tarvitse jatkovalmistelua. Tulee selvittää ainakin mikä on opetus- ja kulttuuriministeriön sekä yliopistojen kanta asiaan.” S2-kypsyynäytteen tilanne
Ehdotus oikeus- ja kulttuuriministeriölle. Vastaus Anita Lehikoiselta ” Otamme esityksenne esille opetus ‑ ja kulttuuriministeriön asettamassa ruotsin kielen opettamisen kehittämistyöryhmässä.”
Täysin virtuaalisten suomen kielen ja viestinnän opintojaksojen tarjonta Suomen ammattikorkeakouluissa Suvi-työryhmän järjestämä kysely suvi-verkostolle –
Yhteensä 46 vastaajaa 19 ammattikorkeakoulusta Kyselyitä lähetettiin kaikkiin Suomen amk:ihin yht. 185 kpl. Vastausprosentti 24,9 Vastaajia kpl
Vastaajan pääasiallinen koulutusala
Miksi opetat virtuaalisesti? -Käytännön syyt: lukujärjestys, pitkä matka, vaihdossa olevat. -Sopii tutkimusviestintään. -Tarjoaa laajemmat toteuttamismahdollisuudet -Hyviä kokemuksia. -Johto vaatii. -Yleisön pyynnöstä. -Uusi juttu: miksei? -Tulee työelämäänkin. -Opitaan verkossa työskentelyn taitoja – asiantuntija- ja ammattikäyttö. Miksi et opeta virtuaalisesti? -Monimuoto-opetus parasta. -Soveltuu vain kirjoitusvies- tintään, puheviestintä on vuorovaikutusta. -Kontaktiopetus on tehokasta, virtuaaliopetus ei. -Ei luontevaa, ei tarvetta. -Ei aikaa, ei innostusta. -Haluan säilyttää vuorovaikutteisuuden. -Elävä yleisö paras. -Useimmat toteuttavat yhdistelmää.