Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Koulutustilit – väliraportin johtopäätöksiä Ida Mielityinen Kansalaisopistojen rehtoripäivä.
Tutkinto järjestetään jokaisen aluekeskuksen alueella, jolle ilmoittautuu ryhmiin tarvittava määrä oppilaita AY-TUTKINNON 2014 ILMOITTAUTUMISET ON KÄYNNISSÄ.
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
OTE ammattiin – KIINNI elämään Kotityöpalvelujen ammattitutkinto tuettuna oppisopimuskoulutuksena.
Työpaikkakouluttajan ABC
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
Ritva Kareketo kouluttaja
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OHJAUKSEN MITTARISTO.
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Mikä ihmeen oppisopimus?
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
oppisopimuskoulutuksena
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Kuntainfo Ajankohtaista monialaisten palvelujen kehittämisestä
Koulutusvienti käyntiin
Ammatillisen koulutuksen reformista
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa Kehittämis- ja asiantuntijpalvelut Mervi Huttula mervi.huttula@me.com tel 040 548 0549

1) Asiakasprofiili ammatillisessa koulutuksessa? Tilastollisesti opiskelijoista erityistä tukea tarvitsevien osuus on 7-10 %; suhteellinen osuus tilastollisesti kasvava Aikuiskoulutuksessa ja oppisopimuskoulutuksessa erityistä tukea tarvitsevien tunnistamisen ja tunnustamisen menettelyt osana henkilökohtaistamista ovat vasta nousemassa koulutuksenjärjestäjien kehittämisen painopisteisiin Mm.VALMA-uudistuksen myötä oletuksena on, että asiakasvirtoja ammatillisista erityisoppilaitoksista siirtyy yleisiin oppilaitoksiin Maksullisen palvelutoiminnan asiakkuudet liikelaitosten alle jatkossa Samanaikaisesti ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuuden parantuessa on saavutettu myös erityisen lahjakkaita opiskelijoita perustutkintojen piiriin Yli- ja alisuoriutumisen ilmiöt edellä kuvautuista johtuen 9.10.2014 Ammatillisen johdon seminaari/Mervi Huttula

2. Koulutuksenjärjestäjien toiminnan ohjaus Koulutuksenjärjestäjän toiminnan ohjaus perustuu jatkossa suoritteisiin ja uudistuviin laadunhalllinnan kriteereihin Tutkintoon johtamatonta koulutusta valtion tukemana yleisissä oppilaitoksissa voidaan järjestää enää osana ammatillisesti valmentavaa koulutusta ja vapaata sivistystyötä Nuorten - ja aikuisten osaamisohjelmien vauhdittamisratkaisut Työvoimakoulutuksina jatkossa voidaan järjestää enää maksimissaan osatutkintoja Koulutuksenjärjestäjiä halutaan kannustaa "ristiinpölyttämään" tapoja muodostaa tutkinto nuorten- vs. aikuiskoulutusta hyödyntäen 9.10.2014 Ammatillisen johdon seminaari/Mervi Huttula

3. Tutkinnon saavuttamisen strategiat? Vastaako koulutuksenjärjestäjien organisoitumismallit tulevaisuuden asiakkuuksien hallintaan? Millä keinoin saavutetaan taloudellisesti kestävät tutkinnon/koulutuksen palveluprosessit vastaamaan entistä haasteellisempiin asiakkuuksien hallintaan Mahdollistaako koulutuksenjärjestäjän tarjoamat tutkinto- ja muut ohjauspalvelut tutkinnossa saumattomasti etenemisen?  tutkintoa edeltävät -, tutkinnon aikaiset - ja työelämään siirtymisvaiheen aikaiset ohjauksen tukitoimet Yksilö ja yhteisö-näkökulmat. Vrt opiskelijahuoltolain hoitamat tehtävät Opettajan/muun ohjauhenkilöstön välittömät asiakkuudet opiskelijan ohjauksen rinnalla  työpaikalla tapahtuvan ammtin oppimisen mahdollistavat tukimuodot työntekijöille ja työantajille 9.10.2014 Ammatillisen johdon seminaari/Mervi Huttula

"Liiketoiminta alkaa aina ihmisestä ja liiketoiminta päättyy aina ihmiseen. Jos et ymmärrä ihmistä, et ymmärrä, mihin oman tuotteesi arvo todellisuudessa perustuu." Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitoksen johtaja Anssi Tuominen. Valtakunnalliset ammatillisten erityisopettajien koulutuspäivien puheenvuoro, syyskuu 2014. 9.10.2014 Ammatillisen johdon seminaari/Mervi Huttula