Viestintätutkimuksen nykytila: Ranska Liina Puustinen Helsingin yliopisto, viestinnän tutkimuskeskus CRC
Viestintätutkimuksen nykytila, CRC2 Selvityksen tausta Selvitys keskittyy akateemiseen viestintätutkimukseen: Sciences de l’information et de la communication (Infocom / SIC) -> Informaatio ja kommunikaatiotieteet 18 tutkijan haastattelua yliopistoista, korkeakouluista ja tutkimuskeskuksista sekä 2 julkisorganisaatioista Internethakuja, tutkimuskirjallisuutta ja -raportteja Tieteellisten journaalien määrällinen sisällön analyysi Mukana tietoa yksityisen sektorin tutkimustoimistoista
Viestintätutkimuksen nykytila, CRC3 Tärkeimmät selvityksen tulokset Infocom on nuori, monitieteinen ja hajanainen tutkimuksen ala Tutkimus keskittynyt ranskankieliselle alueelle Tilaustutkimukset lisääntyvät, sopimuksia perinteisesti julkisen sektorin toimijoiden kanssa Infocom hakee vielä muotoaan
Viestintätutkimuksen nykytila, CRC4 Informaatio ja kommunikaatiotieteet Monitieteinen ala, jota opetetaan ja tutkitaan yliopistoissa, korkeakouluissa ja kansallisessa tutkimuskeskuksessa (CNRS) Perustettu 1975 CNU (Conseil national des universités) Mutta tutkimus alkoi kehittyä vasta 1990-luvulla Viestintää tutkitaan myös “perinteisten” tieteenalojen parissa
Viestintätutkimuksen nykytila, CRC5 Informaatio ja kommunikaatiotieteet Opettajien ja tutkijoiden lukumäärän kasvu
Viestintätutkimuksen nykytila, CRC6 Mitä tutkitaan eniten? Elina Perttula 2007 Viiden tieteellisen aikakausilehden sisällön analyysi
Viestintätutkimuksen nykytila, CRC7 Yleisimpiä laajoja suuntauksia Uuden teknologian tutkimus sosiaalisten käytäntöjen näkökulmasta Kulttuuriteollisuus ja viestinnän poliittinen taloustiede Ranskalainen kulttuurin tutkimus, mediasosiologia, semiotiikka, diskurssianalyysi Audiovisuaalisen viestinnän ja journalismin tutkimuksella vahva perinne
Viestintätutkimuksen nykytila, CRC8 Tutkimuksen tärkeimpiä sovellutuksia France Telecom R&D, Laboratoire Sociologie des Usages et traitement Statistique des Informations : Miten ihmiset käyttävät uutta viestintäteknologiaa? Grenoble 3, GRESEC: Kulttuuriteollisuuden tutkimus Miten viestintäkulttuuri muuttuu?
Viestintätutkimuksen nykytila, CRC9 Infocomin tulevaisuuden näkymiä Kasvavia tutkimusalueita: Uuden viestintäteknologian tutkimus Kulttuurinen viestintä, museologia Organisaatioviestintä Tieteenala vakiintuu ja kehittyy Haasteena monitieteisyydestä johtuva näkökulmien hajanaisuus Uusi tutkijasukupolvi kehittää alalle erityistä näkökulmaa ja kansainvälistyy