Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia
Arvioinnin onnistumisen edellytyksiä Laitoksen johdon tuki Henkilökunnan sitoutuminen Varattava aikaa; myös arvioinnin oppiminen vie aikaa Varattava resursseja, pienin askelin Tiedettävä, miten käyttää Arviointi pitäisi olla oppimisprosessi, ei velvollisuus Arvioitava oppimisen kannalta olennaisia asioita vrt. kurssipalautteet Toiminnan kuvaamisen lisäksi tarvitaan kriittistä analysointia
Esimerkkejä hyvästä laadusta Opiskelu ja tutkimus integroituu koko opintojen ajan Oppimisen tutkimusta käytetään hyväksi: opetuksen ammattilaisuus Opetuksen tavoitteet ja ydinaines on määritelty Tavoitteena olevat oppimistulokset on määritelty Opetuksen sisällöt ja opetusmenetelmät vastaavat koulutuksen tavoitteita Oppimistuloksia seurataan On olemassa suunnitelma palautetiedon hyväksikäytöstä Tutkintovaatimuksia on verrattu kansainvälisesti korkeatasoisiin ohjelmiin Johto on sitoutunut opetuksen suunniteluun
Kuka vastaa laadusta Koulutettavan vastuu Kouluttajan vastuu Opetuksen kehittämistiimin vastuu Laitoksen johdon vastuu Mitä asiantuntemusta suunnittelu edellyttää? Mitä asiantuntemusta kouluttajana toimiminen edellyttää?
Kommentteja (itse)arvioinneista kokemus ei sinällään opeta arvioinnista ei automaattisesti hyötyä arviointi nähtävä osana kehittämistä jos hyötyä ei nähdä, ei tietoja käytetä hyväksi on johtamisen työkalu silmien avaamista, sokeiden pisteiden löytämistä