Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori 10.02.2005 Koulutus- ja kehittämiskeskus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Future Learning Environment
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PALVELUALA 2009 Verkko-oppimisen tavoitteet Merja Talkio-Vilanen.
Koulutuspäällikköpalaveri / Palvelualat Tuija Hilden heidi Kaartokallio.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
VOA-oppimispäiväkirja
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Tutkimuksen keskeinen kysymys Pmiten oppimista voidaan tehostaa, tai Pmiten oppimistuloksia voidaan parantaa, tai Pmiten s stet n opetuksen resursseja,
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Korkeakoulujen liikuntatoimien verkostotapaaminen Kuopio – Savonia-amk & Sykettä Eija Partanen-Kivinen Liikuntatieteellisten aineiden lehtori.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OHJAUKSEN MITTARISTO.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Vanhempainilta
ELGPN:n toiminnan tulosten ja työkalujen levittäminen ja hyödyntäminen Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämisessä Raimo Vuorinen & Jaana Kettunen Jyväskylän.
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Korkeatasoisen ja vaikuttavan tutkimuksen tukeminen:
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Esityksen transkriptio:

Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia

Arvioinnin onnistumisen edellytyksiä Laitoksen johdon tuki Henkilökunnan sitoutuminen Varattava aikaa; myös arvioinnin oppiminen vie aikaa Varattava resursseja, pienin askelin Tiedettävä, miten käyttää Arviointi pitäisi olla oppimisprosessi, ei velvollisuus Arvioitava oppimisen kannalta olennaisia asioita vrt. kurssipalautteet Toiminnan kuvaamisen lisäksi tarvitaan kriittistä analysointia

Esimerkkejä hyvästä laadusta Opiskelu ja tutkimus integroituu koko opintojen ajan Oppimisen tutkimusta käytetään hyväksi: opetuksen ammattilaisuus Opetuksen tavoitteet ja ydinaines on määritelty Tavoitteena olevat oppimistulokset on määritelty Opetuksen sisällöt ja opetusmenetelmät vastaavat koulutuksen tavoitteita Oppimistuloksia seurataan On olemassa suunnitelma palautetiedon hyväksikäytöstä Tutkintovaatimuksia on verrattu kansainvälisesti korkeatasoisiin ohjelmiin Johto on sitoutunut opetuksen suunniteluun

Kuka vastaa laadusta Koulutettavan vastuu Kouluttajan vastuu Opetuksen kehittämistiimin vastuu Laitoksen johdon vastuu Mitä asiantuntemusta suunnittelu edellyttää? Mitä asiantuntemusta kouluttajana toimiminen edellyttää?

Kommentteja (itse)arvioinneista kokemus ei sinällään opeta arvioinnista ei automaattisesti hyötyä arviointi nähtävä osana kehittämistä jos hyötyä ei nähdä, ei tietoja käytetä hyväksi on johtamisen työkalu silmien avaamista, sokeiden pisteiden löytämistä