WWW.OFM.FI VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU MINORITETSOMBUDSMANNEN OMBUDSMAN FOR MINORITIES VEHÁDATÁITTARDEADDJI.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirkkojen kansainvälinen Vastuuviikko Ihmiskauppa – nykyajan orjuutta.
Advertisements

Työkyvyn tukeminen pientyöpaikoilla
Laittoman maahantulon vastainen toimintaohjelma ja laittoman maahantulon tilanne Suomessa Mia Poutanen poliisitarkastaja Poliisihallitus.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
LAMFALUSSY - RAPORTTI ECOFIN asetti heinäkuussa 2000 ns. viisaiden miesten komitean pohtimaan EU:n arvopaperimarkkinoita koskevan lainsäädännön kehittämistä.
Ajankohtaista kuntauudistuksesta 2012 Valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen Tampereen kaupunkiseudun seutufoorumi.
Seksuaalinen väkivalta
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Ihmiskauppa Suomessa Helsinki Ihmiskaupan vastainen koulutus ja tiedotus •Valtioneuvosto hyväksyi tarkennetun ihmiskaupan vastaisen.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
 Henkilö, jolla ei ole oleskelulupaa  Euroopassa arviolta 5-8 miljoonaa, tarkkaa määrää ei tiedetä  Suomessa paperittomia arvioidaan olevan joitakin.
Kalastuslain kokonaisuudistuksesta järjestöpäällikkö Risto Vesa Kalatalouden Keskusliitto.
kielten keskus Virkakieli ymmärrettäväksi - virkakielityöryhmän esitykset Meneekö viestisi perille? -seminaari Ulla Tiililä Kotimaisten.
1Suomen Motoristit r.y. (c) 2009 Moottoripyörien määräaikaiskatsastukselle ei ole perusteita Teemu S. Lindfors & Santtu Ahonen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
VKS Matti Nissinen Rikosprosessi osana ihmiskaupan torjuntaa.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Väkivaltainen ekstremismi Suomessa
Punaisen Ristin vaikuttamistyö Miten se näkyy senioritoiminnassa?
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä
The Annual Policy Report 2009 Vuosittainen raportti maahanmuuttopolitiikasta Suomessa HUOM : Voit täydentää ylätunnisteen Näytä/Ylä- ja alatunniste (Älä.
Lapsen oikeus palveluihin – ihmisoikeusnäkökulma , Prof. E. Pirjatanniemi.
Vesienhoidon aikataulut TammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJoulu Alueellinen toteutusohjelma Toimenpiteiden seurantajärjestelmä.
Raiskauksen uhrin asema ennen ja nyt
Yliopistolakiuudistuksen vaikutusten arviointi Heljä Misukka Koulutusjohtaja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Globalisaatio ja Suomi I Kansainvälisen työnjaon ja yhteisten markkinoiden laajentuminen jatkunut vuosituhansia, tietoisuus tästä uutta - tavaroiden ja.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
Uusien taidetoimikuntien ja jaostojen perehdytyspäivä Säätytalo Ylijohtaja Riitta Kaivosoja.
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 Sosiaalisten yritysten toimintaedellytykset – ajankohtaista lainsäädännöstä.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Women in fire and rescue services Mira Leinonen Helsinki.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Aineettomien oikeuksien hallinto Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Elintarvikehuoneistojen riskiperusteisempi ennakkovalvonta - tausta Keskustelutilaisuus Tieteiden talo Veli-Mikko Niemi MMM.
Tutkijan identifiointi - kansallisen tason toteuttamisvaihtoehdot CSC:n toteuttama esiselvitys OKM:n toimeksiannosta Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
Ohjelmasta tekoihin Työpoliittisen toimintaohjelman käytännön toimet.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Poikkihallinnollinen ohjelma naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämiseksi ( ) Paula Karjalainen Ylitarkastaja
OIKEUSPROSESSI LAPSEN SEKSUAALISEN HYVÄKSIKÄYTÖN TAPAUKSISSA Asianajaja Anne Harsia
Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö Jyväskylä Matti Tolvanen OTT, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen OTT, rikos ja prosessioikeuden.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolain uudistus työelämän näkökulmasta Xamk yt-neuvottelukunta
Ihmisoikeuskeskus - osa Suomen kansallista ihmisoikeusinstituutiota VALTAKUNNALLISET VAMMAISNEUVOSTOPÄIVÄT
IHMISOIKEUSKESKUS - TEHTÄVÄNÄ IHMISOIKEUKSIEN EDISTÄMINEN Valtakunnallisen vammaisneuvoston VANEn seminaari YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Työelämän uudet valvonnan muodot
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Tieteellinen tutkimus
Uhripolitiikan suuntaviivoja
Vuosi rikosuhridirektiiviä – mikä on muuttunut? Kommenttipuheenvuoro
Kunniakulttuurin näkymiä arjen työssä - seminaari Vanha Kirjastotalo to Marianne Rautiokoski.
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Tuotesuunnittelu ja tietosuoja-asetus OTK Maria Rehbinder
Esityksen transkriptio:

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU MINORITETSOMBUDSMANNEN OMBUDSMAN FOR MINORITIES VEHÁDATÁITTARDEADDJI

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU MINORITETSOMBUDSMANNEN OMBUDSMAN FOR MINORITIES VEHÁDATÁITTARDEADDJI Kertomus 2014: Ydinkohdat ja suositukset Ylitarkastaja, oikeustieteen tohtori Venla Roth Kertomus 2014 julkistamistilaisuus Ihmiskauppaa käsittelevä seminaari 11.9.

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Kansallinen ihmiskaupparaportoija  Tehtävänä on:  seurata ihmiskauppaan liittyviä ilmiöitä, kansainvälisten velvoitteiden toteutumista ja kansallisen lainsäädännön toimivuutta,  antaa ihmiskaupan vastaiseen toimintaan ja uhrien oikeuksien toteutumiseen liittyviä ehdotuksia, suosituksia, lausuntoja ja neuvoja,  pitää yhteyttä kansainvälisiin järjestöihin,  antaa oikeudellista neuvontaa ja avustaa uhreja tarvittaessa, sekä  raportoida säännöllisesti valtioneuvostolle ja eduskunnalle ihmiskaupasta ja siihen liittyvistä ilmiöistä.

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Kansallinen ihmiskaupparaportoija  Ihmisoikeustoimija.  Itsenäinen ja riippumaton valvoja.  Kannanotot perustuvat tutkittuun tietoon.  Yhteistyö.  Toimenkuva jakautuu: 1.Raportointi 2.Valvonta 3.Edistäminen

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Kansainvälinen esimerkki  Raportoijalla merkittävä vaikutus ihmiskaupan vastaisen työn kehittymiselle.  Vahva mandaatti, raportointi eduskunnalle poikkeuksellinen menettely.  Useissa kv. järjestöissä Suomen raportoijamallia pidetään esimerkkinä muille maille.  Monet maat pohtivat vastaavan mandaatin perustamista.

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Kertomus 2014  Kertomus jakautuu kahteen osaan: 1.Kertomus 2010: arvio eduskunnan toimenpidevaateiden toteutumisesta. 2.Arvio seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi joutuneiden ihmiskaupan uhrien oikeuksien toteutumisesta rikosprosessissa.

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Kertomuksen johtopäätökset 1.Ihmiskauppaan ei panosteta. 2.Tiedon, lainsäädännön ja toimintamallien puute viranomaisissa – työn tavoite? 3.Vahva rikostorjunta- ja ulkomaalaisvalvontapainotteisuus – löydämme sitä, mitä etsimmekin. 4.Ihmiskauppasäännösten monimutkaisuus ja vaikea sovellettavuus, epäselvyys suhteessa paritussäännöksiin.

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Raportin ensimmäinen osa

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Kertomus 2010: arviointi  Eduskunta edellytti:  Auttamisjärjestelmää koskevan erillislain valmisteleminen;  Ihmiskauppaa ja paritusta koskevien rangaistussäännösten päällekkäisyyksien poistaminen ja parituksen kohteena olevan henkilön oikeusaseman vahvistaminen (HE 103/2014);  Erikoistuneen valtakunnallisen erikoisyksikön perustaminen ja erikoistuneiden avainsyyttäjien nimeäminen;  Työlainsäädännön ja ulkomaisen työvoiman työsuhdevalvonnan kehittäminen siten, että työperäisen ihmiskaupan ehkäiseminen tehostuu; + Ihmiskaupan vastaisen työn koordinaattorin nimeäminen (perustuu Kertomuksen 2012 suositukseen).

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Raportin toinen osa

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Arvio uhrien oikeuksien toteutumisesta rikosprosessissa  Tarkoituksena selvittää: 1.Paritussäännösten soveltamista ja tulkintaa 2.Ihmiskauppasäännösten soveltamista ja tulkintaa 3.Säännösten rajapintaa ja ihmiskaupan tunnistamista  Selvitys perustuu vuosina (kesä) käsiteltyihin rikosasioihin sekä eri tahojen kuulemiseen.

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Lainsäätäjän tahto ei toteudu  Oikeustila ei ole ratkaisevalla tavalla muuttunut 10 vuoden aikana.  Paritussäännökset edelleen pääsääntö:  Edes väkivalta, uhrin alaikäisyys, turvaton tila, riippuvainen asema tai törkeä taloudellinen hyväksikäyttö eivät useinkaan riitä siihen, että menettelyä tutkittaisiin/syytettäisiin ihmiskauppana.  Huomioon parituksen moitittavuusarvioinnissa, kokonaisarvostelussa ja rangaistusta mitattaessa.

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Uhrin heikkoa asemaa ei nähdä  Ihmiskauppasäännösten soveltamisessa vaikeaa on ollut: 1.Riippuvainen asema/turvaton tila. 2.Tahallisuuden arviointi – tekijän tietoisuus uhrin heikosta asemasta – uhrin suostumus/vapaaehtoinen prostituutio.  Uhrin suostumus prostituutioon edelleen merkittävässä asemassa arvioitaessa ihmiskauppasäännösten soveltuvuutta ko. tapaukseen.

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Ihmiskauppa on seksuaalirikos  Seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvän ihmiskaupan luonnetta seksuaalirikoksena ei ole tunnistettu.  Rakenteet uhrin psyykkisen tilan arviointia varten puuttuvat.  Rikosvastuu ihmiskauppaan liittyvistä seksuaalirikoksista toteutuu vaihtelevasti.  Seksin ostajan rikosvastuu toteutuu huonosti.  Rikosoikeusjärjestelmä rakentunut liiaksi "vahvan uhrin" varaan.

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Ihmiskauppa thaihierontapaikoissa  Thaihierontapaikoissa seksiä myyvien naisten asema niin heikko etteivät he kykene suojautumaan hyväksikäytöltä.  Ihmiskauppaa: turvattoman tilan ja/tai riippuvaisen aseman hyväksikäyttäminen.  Vahvaa taloudellisen hyödyn tavoittelua, sis. myös muuta rikollista toimintaa.

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Suositukset: lainsäädäntö 1.Rikoslakiin ehdotettujen muutosten hyväksyminen tärkeä askel. 2.Rajavartiolaitoksen toimivaltuuksien laajentaminen. 3.Järjestyslain seksin myyjiin kohdistuvan kiellon kumoaminen. 4.Ulkomaalaislain seksin myyjiin kohdistuvan käännytysperusteen kumoaminen. 5.Ihmiskauppakoordinaattoria koskevan lainsäädännön säätäminen.

VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU OMBUDSMAN FOR MINORITIES MINORITETSOMBUDSMANNEN VEHÁDATÁITTARDEADDJI Suositukset: muut toimenpiteet 1.Kokonaisvaltaisen ihmiskauppaa ehkäisevän toimintaohjelman laatiminen. 2.Tunnistamisen ja auttamisen kehittäminen viranomaisissa ja kunnissa. 3.Järjestelmän luominen psyykkisen tilan arviointia varten. 4.Auttamisjärjestelmän kehittäminen (sis. yhteistyö). 5.Voimavarojen kohdentaminen erit. esitutkintaviranomaisissa ja syyttäjälaitoksessa.