Persoonallinen ihminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mistä on tämän päivän nuoret tehty?
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Minä. Ikuinen mysteeri? Psykologiassa keskeisin kiinnostuksen kohde
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Yksilö ostajana.
Yksilön yhteiskuntavastuusta C:\A2009\BM\Yht © YksilöYhteiskunta Yksilön.
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Kolmivaiheinen nuoruus: kehitystehtävät
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Nuoruus kehitysvaiheena
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Aggressiontunne Luento nro 1..
Rajaa terveyden ja sairauden välille on vaikea vetää
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ihmisen kolme olemusta
PAOn henkilökunnan koulutuspäivä
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Ihmissuhteet ja vuorovaikutus, kehittämisen isoin haaste
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Mistä ja miten persoona kehittyy?
ITSETUNTO JA ITSESÄÄTELYTAIDOT Päivi Juustila. ITSETUNTEMUS on hyvän ja terveen itsetunnon edellytys  Itsetuntemus on oman kehon, ajatusten ja tunteiden.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
KOULU-NUORISOTYÖNTEKIJÄN AMMATTI- IDENTITEETTI Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Kroppasuhde, mielihyvä ja riippuvuus Kirjan sivut
M INÄ YHTEISÖN OSANA Hurtig TEHTÄVÄ Täytä MINÄ- mind map. Tarkastele itseäsi realistisesti. Missä olen hyvä? Missä minulla on kehitettävää?
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
MINÄ KÄSITYS Mari.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Ja tee leikkimielinen persoonallisuustesti
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Temperamentti.
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Opintopsykologi Katja Hietanen
Minä ja identiteetti – minäkuvat ja itsetunto
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Esityksen transkriptio:

Persoonallinen ihminen Henna Huusko 20.11.2012

Tunnin aiheet: Persoonallisuus Temperamentti Minä ja minäkäsitys Identiteetti

Intohimosalaatti Kirjataan ylös omia intohimoja n. 5 minuuttia, verrataan niitä pareittain Prosessoidaan intohimoista neljän hengen ryhmissä ryhmän vahvuudet ja pohditaan miten ne voisivat täydentää toisiaan

Käsitteitä Persoonallisuus: psyykkisten tekijöiden ainutlaatuinen melko pysyvä kokonaisuus Identiteetti: kuka olen, mihin kuulun Temperamentti: perityt luontaiset reaktiotavat Minäkäsitys: minäkuvat, itsetunto Minä, minuus: toimija ja toiminnan kohde, ne ominaisuudet, jotka yksilö hyväksyy itseensä

Persoonallisuus Ihmisen sisäinen psykofyysisten rakenteiden dynaaminen kokonaisuus, joka vaikuttaa siihen, miten ihminen sopeutuu ympäristöönsä (Gordon 1937) Nykykäsityksen mukaan persoonallisuudella tarkoitetaan sekä ihmisen ulkoista, muille näkyvää toimintaa että ihmisen sisäistä, yksityistä kokemusmaailmaa (Hogan ym. 2000) Persoonallisuudella tarkoitetaan ajatusten (kognitioiden), tunteiden (emootioiden) ja käyttäytymisen muodostamaa kokonaisuutta, joka on kullekin ihmiselle luonteenomainen ja melko pysyvä eri tilanteissa ja eri aikoina (Pervin 2003) Persoonallisuus heijastaa sekä ihmisen biologista perustaa (geeniperimää) että ympäristövaikutuksia

Persoonallisuuden rakentuminen… Persoonallisuus rakentuu menneiden kokemusten varaan, mutta siihen liittyvät myös ihmisen nykyiset kokemukset ja tulevaisuuden ennakointi. Yleisesti persoonallisuutta luonnehtivat sekä pysyvyys ja säännönmukaisuus että muuttuminen ja kehittyminen Persoonallisuuden pysyvyys on ihmissuhteiden perusta Persoonallisuuden on huomattu myös kehittyvän ja muuttuvan ajan ja ympäristön välisen vuorovaikutuksen seurauksena Ympäristövaikutuksilla tarkoitetaan esim. vanhempien ja muiden ihmisten odotuksia, vaatimuksia tai kielteistä ja myönteistä palautetta Persoonallisuuden on havaittu muuttuvan aikuisuudessa siten, että se parantaa mahdollisuuksiamme toimia ihmissuhteissa ja yhteiskunnassa (tapahtuu sopeutumista)  ihmiset muuttuvat keskimäärin sosiaalisesti varmemmiksi, sovinnollisemmiksi, tunnollisemmiksi ja tunne-elämältään tasapainoisemmaksi

Persoonallisuus ja temperamentti Persoonallisuuden piirteiden perusta on jo lapsena ilmenevässä temperamentissa Temperamentilla on geneettinen perusta, mutta geenit toimivat kuitenkin aina vuorovaikutuksessa ympäristötekijöiden kanssa esim. alttius masennukseen stressaavissa elämäntilanteissa Temperamentin ja persoonallisuuden välinen ero on siinä, että persoonallisuus syntyy ympäristön vuorovaikutuksesta, kun taas temperamenttipiirteet ilmaantuvat varhain, jo ennen kuin ympäristö on ehtinyt niihin vaikuttaa Temperamentti määritellään usein hyvin varhaisessa iässä havaittavissa oleviksi yksilöiden välisiksi eroiksi. Nämä erot ovat suhteellisen pysyviä ja johtavat tiettyihin ennustettavissa oleviin käyttäytymistyyleihin, joilla on biologinen pohja

Temperamentti on… Yksilöllinen käyttäytymistyyli tai reaktiopatteri, joka ilmaantuu jo hyvin varhain, on huomattavan pysyvä yli iän ja erilaisten tilanteiden, ja jonka biologinen pohja on vakuuttavasti osoitettu Temperamentti vastaa kysymykseen ’kuinka’ eli miten ihminen tekee sen mitä tekee Temperamentti heijastuu ihmisille tyypillisissä tavoissa reagoida uusissa tai yllättävissä tilanteissa Ihmisten välinen perusero lähestyminen ja välttäminen Toiset ovat valmiita kohtaamaan haasteellisia tilanteita, toisilla on taipumus vetäytyä niistä

Temperamentin jaottelut: Thomas & Chess; muodostuu 9:stä temperamenttipiirteestä: Helppo, Hitaasti lämpenevä ja Vaikea temperamentti Buss & Plomin: Emotionaalisuus aktiivisuus ja sosiaalisuus Rothbart: (vanhempien lasten) 1. Positiivinen affektius 2. Sosiaalinen inhibitio eli estyneisyys, välttäminen 3. Ärtyneisyys ja hermostuneisuus 4.Aktiivisuustaso 5. Tarkkaavaisuuden suuntaaminen, kontrolli ja sinnikkyys Kagan: estyneisyys kaiken temperamentin lähtökohta Kaikille yhteinen: Lähestyminen ja välttäminen

Viisi persoonallisuuden piirrettä Esimerkkejä ilmenemistavoista Vastakohta Ekstraversio Aktiivinen, puolensa pitävä, innostunut, ulospäin suuntautunut Introversio Neuroottisuus Ahdistunut, huolestunut, jännittynyt, itseään säälivä Tunne-elämän tasapainoisuus Tunnollisuus Järjestelmällinen, suunnitelmallinen, luotettava, vastuuntuntoinen Ajattelemattomuus Avoimuus Taiteellinen, utelias, luova, asioista laajasti kiinnostunut Rajoittuneisuus Myönteisyys Antelias, ystävällinen, luottavainen Kielteisyys

Persoonallisuus ja tunteiden säätely Tunteiden säätely on persoonallisuuteen liittyvä dynaaminen prosessi Tunteiden säätelystrategioita voidaan ryhmitellä eri tavoin: Tiedolliset (kognitiiviset) ja toimintaan perustuvat (behavioraaliset) keinot (Parkinson & Totterdell) Ulkoinen vs. Sisäinen ja Sosiaalinen vs. Yksinäinen (Brenner & Salovey) Tilannesidonnaiset strategiat (Gross)

Persoonallisuuteen liittyvien voimavarojen vahvistaminen Persoonallisuuteen liittyvät voimavarat voivat auttaa selviytymään esim. työelämän haastavista tilanteista Pysyvyyden tunnetta lisäävien toimenpiteiden on todettu vaikuttavan myönteisesti käyttäytymiseen ja mielenterveyteen Persoonallisuuteen liittyviä voimavaroja ovat mm.: Myönteiset elämänkokemukset Hallintaa ja hyvinvointia lisäävät persoonallisuuden ominaisuudet Sosiaaliset voimavarat: läheiset ihmiset ja työyhteisö Persoonallisuuden voimavarojen käyttömekanismit: Tiedollinen Hallinnallinen Motivaatio

Minä Minä tai minuus on persoonallisuuden keskeinen rakenne Ohjaa ihmisen toimintaa  oman toiminnan, tunteiden ja ajatuksien tarkkailu Minä on tietoinen itsestään = minätietoisuus Minä tulkitsee palautteet psyykkisen itsesäätelyn avulla Minää ovat kaikki ne ajatukset, tunteet ja teot, jotka ihminen kokee osana itseään ja hyväksyy itseensä

Minäkäsitys = ihmisen käsitys itsestään, siitä, millainen hän on erilaisissa tilanteissa ja tehtävissä Minäkäsitykseen kuuluu useita minäkuvia Fyysinen minäkuva Suoritusminäkuvat Emotionaalinen minäkuva Minäkäsitykseen kuuluu kolme ulottuvuutta Todellinen minä Ihanneminä Normatiivinen minä Julkinen minä ja salattu minä Minän rajat ja rajojen ylittäminen (flow)

Minäkäsitykseen vaikuttaa… Ympäristön antamat palautteet Biologiset ja sosiaaliset lähtökohdat (kulttuuri, vanhemmat, temperamentti) Itsetunto on keskeinen osa minäkäsitystä Itsetunto näkyy siinä, miten ihminen arvostaa itseään Huono itsetunto saa ihmisen luovuttamaan liian helposti Hyvä itsetunto kestää pettymyksiä paremmin, antaa tunnustusta muillekin ja ei koe muita kilpailijoina tai uhkana Onnistuminen vahvistaa itsetuntoa ja epäonnistuminen heikentää sitä Ihminen voi kohottaa itsetuntoaan luomalla realistisia tavoitteita ja ponnistelemalla niitä kohti sinnikkäästi Itsetunto voi olla: Hyvä tai huono, suorituksiin sidottu tai ”ostettu”

Pohdintatehtävä 1 Millaisia seurauksia on… Liian negatiivisesta minäkäsityksestä (olen huono) Liian positiivisesta minäkäsityksestä (olen hyvä kaikessa) Negatiivisesta sosiaalisesta minäkuvasta (en kuulu joukkoon) Siitä, että ihanneminä asettaa ylisuuria odotuksia todelliselle minälle (on oltava paras, komein, menestynein)

Lapsen itsetunnon parantaminen Anna lapselle riittävästi aikaa ja huomiota Anna lapsen yrittää itse, älä riennä heti apuun. Älä silti hylkää tai jätä yksin, ole tukena! Vältä kaaosta. Järjestys ja pysyvyys ihmissuhteissa ja ympäristössä tuo turvaa Anna myönteistä ja aitoa palautetta Älä vähättele ja mitätöi Vältä kytkemästä arvostusta tai rakkautta menestykseen, suorituksiin tai tekoihin Miten soveltaisit näitä ohjeita kaikenikäisten itsetunnon kohentamiseen?

Pohdintatehtävä 2 Millaiset seikat koettelevat eniten itsetuntoasi? Miten ulkonäkö vaikuttaa itsetuntoon? Miten ihminen voi itse vaikuttaa omaan itsetuntoonsa? Väitetään, että narsistiset häiriöt ovat lisääntyneet yhteiskunnassamme. Mistä tämä voisi johtua? Kertooko äärimmäinen julkisuuden tavoittelu jotakin ihmisen itsetunnosta?

Identiteetti – persoonallisuuden kokoava rakenne = ihmisen melko pysyvä kokemus keskeisimmistä ”omimmista” piirteistä Niiden kautta ihminen määrittelee itsensä: Kuka minä olen? Miten minusta tuli tällainen? Mihin olen menossa? Identiteetti on sisäistetty, koko ajan kehittyvä tarina, jonka ihminen itsestään ja elämästään tuottaa

Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria Urie Bronfenbrennerin (1979) ekologinen systeemiteoria käsittelee ihmisen kehittymistä yhteiskunnan kokonaisvaltaiseen jäsenyyteen Kyseessä ennen kaikkea kehityspsykologinen teoria ja siitä käytetään myös nimitystä sosiaalistumisteoria Bronfenbrennerin ekologista systeemiteoriaa sovelletaan paljon kasvatuksen ja koulutuksen tutkimuksessa Bronfenbrennerin teoria rakentuu Mikrosysteemi Mesosysteemi Eksosysteemi Makrosysteemi … käsitteistä…

Bronfenbrennerin teoria… Korostaa lapsen omaa biologiaa ensisijaisena mikroympäristönä, joka toimii kehityksen polttoaineena. Sekä lapsen biologinen kehitys että hänen ympäristönsä vaikuttavat hänen muuttumiseensa ja kasvuunsa Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria painottaa lapsen ympäristön laatua ja kontekstia. Bronfenbrennerin mukaan kehitykseen ja sosiaalistumiseen vaikuttavat ympäristön erilaajuiset kehät, joiden kanssa yksilö on aktiivisessa vuorovaikutuksessa. Tämä sisältää kolme merkittävää oletusta: 1) yksilö nähdään aktiivisena ja ympäristöön vaikuttavana 2) ympäristön nähdään vaativan yksilöä mukautumaan sen ehtoihin ja edellytyksiin ja 3) ympäristön käsitetään koostuvan erilaajuisista sisäkkäisistä kokonaisuuksista sekä niiden keskinäisistä suhteista, mikro-, meso-, ekso- ja makrojärjestelmistä.

Yhteiskunta, kulttuuri

Minun laivani -harjoitus Jokainen työstää oman näköisensä laivan visuaalisesti tai kirjoittaen tai molempia tapoja yhdistäen: Laivassa on RUUMA, joka sisältää kokemuksia Laivassa on PURJEET, voima joka vie eteenpäin Laivassa on ANKKURI, joka estää menemistä Laivassa on PERÄSIN, jonka asento määrittää järkeä tai tunnetta Laivasta näkee PILVIÄ, jotka ovat haaveita ja unelmia Laivan tiellä voi olla KAREJA, joihin matkanteko voi päättyä Mieti tämän identiteetti-laivan pohjalta tulevaisuuden suunnitelmiasi… Palauta tehtävä viimeistään 27.11. tunnille! (voi palauttaa myös aiemmin Ritvalle)

Kirjallisuus Keltikangas-Järvinen, L. 2004. Temperamentti - ihmisen yksilöllisyys. Helsinki: WSOY. Mattila, J. 2005. Ujoudesta, yksinäisyydestä. Helsinki: WSOY. Metsäpelto, R-L. & Feldt, T. (toim.) 2009. Meitä on moneksi. Persoonallisuuden psykologiset perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus. Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2008. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: WSOY.