”Jos menisin toimistoon ja se ihminen tietää mitä tarvitsen, ei ehdota mitä tekisin, se odottaa mitä kysyn” Bikva-arviointimallin soveltaminen käytännössä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Welcome Office Slussen Neuvontakeskus? Matalan kynnyksen palvelua maahanmuuttajille Pia Hägglund |
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Jumalan kanssa.
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
John Rawls REILUPELI.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
EVU:n 40-v. historiakirja Alustava suunnitelma Kari Kallio
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Maahanmuuttaja mielenterveyspalveluissa
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Avaimia itsensä valmentamiseen
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Kokemuksellisen oppimisen oppimistyylit
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman.
Kokkolan ammattiopisto
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
A SIAKAS YKKÖSEKSI Feargal Quinn. F AKTAT KIRJASTA Kirjoitettu 1990 Kirjoittaja Feargall Quinn Kirjoittaa omakohtaisesta kokemuksesta Perustanut ruokakauppa.
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Haastatteluun valmistautuminen
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
T /5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio.
Kilpailijan starttikurssi
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops seminaari Askola.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
Maahanmuuttajien hoitotyö terveysasemilla -osaamisen kehittäminen
Harjoituksia II.
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Opinnoista töihin: FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
MIELI pt (personal trainer)
Esityksen transkriptio:

”Jos menisin toimistoon ja se ihminen tietää mitä tarvitsen, ei ehdota mitä tekisin, se odottaa mitä kysyn” Bikva-arviointimallin soveltaminen käytännössä

Seutukehittäjähankkeen tavoitteina maahanmuuttajatyön osalta 1. Maahanmuuttajatyön palvelujärjestelmän kartoittaminen ja vaihtoehtoisten toimintamallien etsiminen Tampereella ja kaupunkiseudulla -> nykyisten palvelujen vahvuudet ja osaaminen sekä tärkeimmät kehittämisen kohteet 2. Seutuyhteistyön edellytysten ja palvelutarpeen selvittäminen – tähtäimessä alueellinen maahanmuuttaja-asiakastyön kehittämisyksikkö HELPPO NAKKI?!? MITEN? KETÄ HAASTATELLAAN? MIKSI? JA VIELÄ SUHT LYHYESSÄ AJASSA…

Siksi Bikva: - Strukturoituja lomakekyselyjä oli jo tehty, mutta nyt haluttiin esille asioita jotka maahanmuuttajat itse kokivat tärkeiksi - Bikvan eri vaiheet ja ryhmissä toteutetut haastattelut mahdollistaisivat moniäänisesti tuotetun ja yhteisesti jaetun käsityksen palveluista - Maahanmuuttajien osallisuuden vahvistaminen -> kohderyhmän oman asiantuntijuuden hyödyntäminen - Työntekijöille ja johtotasolle välittyy asiakkaiden kokemuksellinen kuva palvelujen laadusta Asiakkaista lähtevä haastattelu käynnistää arviointi- ja oppimisprosessin eri tasoilla -> nykyisten toimintatapojen ja käytäntöjen tarkastelu ja kyseenalaistaminen NÄYTTÄÄ HYVÄLTÄ TEORIASSA, MUTTA MISTÄ HAASTATELTAVAT?

Asiakkaiden haastattelurunko 1. ENNEN Millainen oli muutto/tulo Tampereelle? Kuinka kauan siitä on? Kun muutit tänne, mikä oli silloin vaikeaa, hankalaa ja/tai monimutkaista? Mitkä asiat silloin sujuivat hyvin, mikä oli helppoa? Mistä sait apua ja tukea vaikeisiin asioihin ja tilanteisiin? Millaista se apu oli? 2. NYT Mitkä asiat ovat nykyään sinulle vaikeita tai hankalia, mikä on huonosti? Ovatko ne samoja vai eri asioita kuin aluksi (vai sekä että)? Mikä on helppoa, mitkä asiat sujuvat nyt hyvin? Jos ajattelet elämää Tampereelle/Suomeen muuton aikaan ja tällä hetkellä, mikä tai mitkä asiat ovat muuttuneet? Miksi? Mikä on vaikuttanut siihen, että elämänmuutoksia parempaan tai huonompaan on tapahtunut? Mistä nyt saat tukea? 3. HAASTATTELUN LOPUKSI Millaisia ajatuksia keskustelu herätti, mikä jäi eniten mieleen? Kenelle (tässä kaupungissa/kunnassa) erityisesti haluaisit kertoa kokemuksistasi tai lähettää jotain terveisiä? Mihin haluaisit vaikuttaa tässä kaupungissa/sillä paikkakunnalla, missä asut?

Maahanmuuttajien ryhmähaastatteluista esille nousseet teemat 1. Vuorovaikutus/kohtaaminen/asiointi erilaisissa palveluissa 2. Tuki 3. Minäkuva/itsetunto 4. Työ ja koulutus 5. Kieli 6. Yhteiskunta/vaikuttaminen/kulttuuriset erot ja yhtäläisyydet 7. Toiveet / mitä pitäisi huomioida

Työntekijäkeskustelujen pohjalta tehty teemoittelu 1. Tieto / sen puuttuminen 2. Taidot / mitä pitäisi oppia ja/tai osata 3. Kokemukset ja niiden jakaminen/vertailu 4. Ongelmat ja/tai niiden ratkaisukeinot 5. Mahdollisuudet / mitä pitäisi olla (enemmän)

Ja prosessi eteni… - Kaupungin maahanmuuttajapalvelujen esimiehet ja koordinaattorit sekä TEK/mamuyksikkö kutsuttiin keskusteluihin - Esillä teemoitellut koonnit asiakas- ja työntekijähaastatteluista - Kaikista aineistoista tehtiin omat SWOTit jotka esiteltiin hankkeen ohjausryhmälle -> arviointiprosessin viimeinen keskustelu MITÄ JÄI KÄTEEN? JA SEURASI?

Maahanmuuttajatyön projektiryhmät 8-12/2006 Seutukehittäjähanke/ Maahanmuuttajatyön osa-alue Perhetyön kehittämisen projektiryhmä Alkuvaiheen vastaanotto- palvelujen projektiryhmä Työntekijöiden koulutuspaketti -projektiryhmä Kriisi- ja traumatyön kehittämisen projektiryhmä Projektiryhmissä jäseninä kuntien työntekijöitä ja asiantuntijoita, 3. sektorin toimijoita, oppilaitoksia sekä maahanmuuttajia

”Meidän tehtävämme on näyttää ne kohdat joita täytyy muuttaa tai ottaa pois” - Haastatteluihin osallistuneet maahanmuuttajat antoivat positiivista palautetta siitä, että vihdoinkin heiltä kysytään heidän mielipiteitään, ajatuksiaan ja kokemuksiaan - Työntekijät pitivät toteutustapaa antoisana ja tuoreena -> ryhmäkeskustelut avartavia, asiakkaiden ääni kuului, erilaisten ja yhteisten kokemusten jakaminen tärkeää - Asiakaslähtöisyys konkretisoitui myös johtotasolle