Miksi kokemusta kannattaa kuunnella? Yhteiskuntatieteilijän näkökulma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuule kokemus – Miksi ja Miten. Diak Helsinki 4. 10
Advertisements

TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Toimintaympäristön analyysi
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
Työhönvalmennuksella työelämään
Haastattelukysymysten laatiminen
Sikiöaikaisten alkoholivaurioiden sosiaaliset merkitykset ja moraaliset jännitteet lasten ja nuorten palvelujärjestelmässä Tutkija, YTT Susan Eriksson,
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Mike on mahtava tyyppi!.
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Kaikkea mahdollista! Tässä esityksessä on arvoituksia ja muuta pakollista asiaan kuuluvaa. Tämä esitys on lopullinen eikä siitä voi valittaa. Aloitetaanpa…
Tutkimussuunnitelma…
Tutkijan itsenäistyminen
Big Society ja paikallisuuden paluu yhteiskuntapolitiikkaan Ilkka Haavisto yhteisöllisyyden.
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
© Carita Jaden seikkailu Osa 1 Ala tulla jo!
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Avoin keskustelutilaisuus syömishäiriöiden hoidosta ja kuntoutuksesta
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä. Lue oppikirjasta s  Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Salli osallisuus! Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry 75 -vuotta Juhlaseminaari Projektipäällikkö Anne Pyykkönen oSallisuushanke Salli.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Etnografinen aineisto maahanmuuttotutkimuksessa
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
AIKUISPOTILAIDEN LÄHEISTEN KOKEMUKSIA HOITOTYÖNTEKIJÖILTÄ SAADUSTA TUESTA TtM Minna Aura Pro gradu -tutkielma
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Järjestön logo tähän Olla vertainen Vertaistoiminta yhteisöllisyytenä, osallisuuden tukena ja paikkalähtöisenä toimintana Mona Särkelä-Kukko.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
LUENTOSARJAN RAKENNE Jaana Lähteenmaa & Leena Suurpää: Johdattelua suomalaisen nuorisotutkimustiedon äärelle Jaana Lähteenmaa: Tiedonintressit.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
LASTENKULTTUURI -luento
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
Terapeuttiset kirjeet ja dokumentit- narratiivisen työtavan koulutus
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Yhteenveto palveluketjuseminaarisarjan keskeisestä sisällöstä Minna Anttila TtT, Projektitutkija Turun yliopisto hoitotieteen laitos
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
Internalismi ja eksternalismi
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
2 Tutkimuksen suunnittelu
Taru Kekoni YTT, Yliopistonlehtori Itä-Suomen yliopisto Yhteiskuntatieteiden laitos.
Työniloa ja hyvää oloa! AMK-kirjastopäivät Leena Markkanen.
Päihdeongelmat, oikeus hoitoon ja valinnanvapaus sote- palveluissa Kuopion asumisen päivät 2016 Riikka Perälä, VTT Kehittämis- ja edunvalvontakoordinaattori.
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
Moraali Eräät nohevat 9A.
Hyvän elämä ja sen eväät
Oppia ikä kaikki, myöskö 50 + yrittäjyyden opiskelussa?
JULKISISSA JA PUOLIJULKISISSA TILOISSA
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Esityksen transkriptio:

Miksi kokemusta kannattaa kuunnella? Yhteiskuntatieteilijän näkökulma Riikka Perälä Tutkijatohtori HY, sosiaalitieteiden laitos

Kenen kokemuksesta on kyse? Yhteiskunnan jäsen, kansalainen Alakulttuurin tai tietyn väestönosan edustaja (nyk. esim. haavoittuvat väestöryhmät) Palveluiden käyttäjä Päihteiden käyttäjä

Mitä kokemuksella tarkoitetaan? Tutkimuksen kohteena olevien ihmisen ilmiöille antamia merkityksiä ja tapoja tehdä ymmärrettäväksi ympäröivää maailmaa (”insiders’ view to society”) (Esim.) päihteidenkäyttöön liittyvää inhimillistä kokemusmaailmaa Teoreettisena tavoitteena esim. ymmärtää kärsimystä tai addiktiota (miksi Jeppe juo?) tai päihteidenkäyttäjän suhdetta yhteiskuntaan Palveluiden käyttöön tai järjestelmän toimintaan liittyviä kokemuksia Teoreettisena tavoitteena ymmärtää esim. päihteidenkäyttäjien kansalaisuutta tai hyvinvointivaltion muutosta Myös konkreettisia palveluiden kehittämiseen liittyviä tavoitteita

Miksi kokemusta halutaan kuulla? Ymmärryksen lisääminen: mitä esimerkiksi ihmiset itse ajattelevat omasta päihteiden käytöstään. Sovellettuna tällainen tieto antaa välineitä esimerkiksi päihdeongelmista kärsivän kohtaamiseen -”enemmähä mä oon apina ku ihmine” -”ei oo kiva kulkee tuolla kadulla ja ajatella, että moi, mä oon Virpi ja mä käytän huumeita”

Miksi kokemusta halutaan kuulla? Stereotypioiden murtaminen, joka antaa mahdollisuuden esimerkiksi parempien politiikkaohjelmien suunnitteluun Rationaalinen politiikka vs. moraaliset paniikit Vastapuheen käsite (Juhila 2004), jonka avulla voi ”kriisiyttää” esim. huumeidenkäyttöön tai –käyttäjiin liitettyjä mielikuvia

Miksi kokemusta halutaan kuulla? Tiedon lisääminen päihteidenkäyttöön liittyvistä erilaisista ilmiöistä, joka mahdollistaa esimerkiksi paremmin käyttäjien tarpeisiin vastaavien hoito-ohjelmien kehittämisen ”ihmelääkkeet” vs. realistiset pitemmän tähtäimen tavoitteet Tiedon lisääminen palvelujärjestelmästä Ainaki se mikä mulle jäi kutittaa siinä hoitohommassa oli just se, että ku kysy, että no, mulla ei oo nyt elämässä mitään, että olisko antaa jotai siihen tilalle, niin kukaan ei osannu vastata yhtää mitään

Ongelmia Tutkittavien ”väärät” odotukset tutkijalta (tutkija ei ole terapeutti, julkisuuden saaminen, asioiden välitön korjaaminen) Tutkittavien hyväksikäyttö oman tutkijanuran edistämiseksi Tutkittavien riittämätön tieto tutkimukseen osallistumisesta ja sen ehdoista ja seurauksista Tutkittavien anonyymiuden suojeleminen