Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LUENTOSARJAN RAKENNE 26.10. Jaana Lähteenmaa & Leena Suurpää: Johdattelua suomalaisen nuorisotutkimustiedon äärelle 9.11. Jaana Lähteenmaa: Tiedonintressit.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LUENTOSARJAN RAKENNE 26.10. Jaana Lähteenmaa & Leena Suurpää: Johdattelua suomalaisen nuorisotutkimustiedon äärelle 9.11. Jaana Lähteenmaa: Tiedonintressit."— Esityksen transkriptio:

1 LUENTOSARJAN RAKENNE 26.10. Jaana Lähteenmaa & Leena Suurpää: Johdattelua suomalaisen nuorisotutkimustiedon äärelle 9.11. Jaana Lähteenmaa: Tiedonintressit nuorisotutkimuksessa sekä tyttötutkimuksessa 70-luvulta tähän päivään. Niiden kietoutuminen metodologisiin ratkaisuihin sekä tutkittavien ”toimijuuden” hahmottamiseen. 23.11. Leena Suurpää: Triangulaation monet merkitykset ja sovellukset monitieteisessä nuorisotutkimuksessa 7.12. Jaana Lähteenmaa & Leena Suurpää: Nuorisotutkija mediavälitteisen tietoyhteiskunnan kentillä: moraalisia paniikkeja ja tieto-ohjausta

2 KURSSIN SUORITTAMINEN Yksilötyö: 2-4 sivun kirjoitus, jossa tarkastellaan itse valittua ajankohtaista nuorisoilmiötä tiedonintressien näkökulmasta. Kirjoitus muotoillaan tutkimussuunnitelmaksi. –Palautus 14.12 mennessä kurssin vetäjille. Ryhmätyö (2-3 opiskelijaa/ ryhmä): 1-2 sivun kirjoitus, jossa ryhmä kuvaa ja arvioi yhden valitsemansa kirjan, erityisesti kirjassa sovelletun tietokäsityksen ja/tai metodologisten valintojen näkökulmasta. Kirjoitukset julkaistaan Kommentti-verkkokanavalla –Kirjoitukset toimitetaan kurssin vetäjille 22.11. mennessä ja ne julkaistaan 25.11 –Valittujen teosten kirjoittajat vastaavat opiskelijoille Kommentti-kanavalla joulukuun alussa –Elina Pekkarinen: Lastensuojelun tieto ja tutkimus (ilmestyy 27.10) Anne-Mari Souto: Arkipäivän rasismi koulussa (väitöskirja, ilmestynyt huhtikuussa 2011) Petri Paju: Koulua on käytävä (väitöskirja, ilmestyy 28.10) Sami Myllyniemi: Nuorisobarometri 2010 (ilmestynyt joulukuussa 2010)

3 Nuorisotutkimuksen tieto: akateemisen soveltavaa Akateemisen perustutkimuksen ja soveltavan käytäntö- tutkimuksen risteys: limittyvät tiedonintressit… akateemiset (perustutkimukselliset) intressit hallinnollis-poliittiset intressit käytännön intressit julkisuuksien intressit tutkijan arjen intressit … sekä tiedon erilaiset tuotantoehdot Odotukset: mitä tutkimuksella tavoitellaan ja mitä sillä tavoitetaan? Tutkijaroolit: missä rooleissa tutkijan odotetaan toimivan? Sisäänpääsy: onko tutkija tervetullut yhteistyökumppani? Autonomia: mitkä ovat tutkijan toimintatilat ja rajat? Tunteet: tutkimuksen resurssi pikemminkin kuin puolueettomuuden haaste? 26.10.2011Leena Suurpää

4 Nuoria koskeva tiedon tuotanto 2000-luvulla Tietoon perustuva poliittinen ohjauksen trendi 2000-luvulla -selkeärajainen erottelu asiantuntijatiedon ja käytännön tiedon välillä haurastuu -projektitieto, tutkimus ja kehittäminen, indikaattoritehtailu, pika-analyysit, selvitysbuumi Millaisista intresseistä käsin yhteistoiminnallisesti rakentuvaa tietoa tuotetaan? Kuka määrittää tutkimuksen lähtökohdat, käsitteet ja tarkoitukset? Kuka omistaa tiedon? Aineistot? Tulokset ja tulkinnat? Suomalainen konsensushenkisyys: mikä tila löytyy väittelylle tiedonintresseistä, tiedon käytöstä ja arvioinnista?

5 Nuorisotutkimuksen tieto: mihin ääni riittää? Nuorten kuulemisen ajankohtaisuus (mm. lastensuojelu- ja nuorisolaki) Mihin ”äänen antaminen” riittää (”puhtaan” nuorten äänen romantisointi) Nuorten toimijuuden normi vs. sosiaalisten ongelmien yksilöllistäminen Sukupolvien ohipuhuminen ja hiljaisuuden koodi, esim. rasismi: –Aikuisille kertominen karsastettu kulttuurinen teko: hiljaisuus voi olla pakotettua tai valittua –Kertomisella voi olla kielteisiä seurauksia vertaisryhmän yhteisöllisyyden kannalta –Sukupolvien välinen luottamuspula – ulkokohtaisuuden kokemukset mm. viranomaisyhteyksissä –Nuoret kokevat olevansa toisarvoisia toimijoita aikuisten rinnalla (Nuorisobarometri) –Vetäytymisen ja vaikenemisen oikeus

6 VAELTAVA TIETO LÄHIÖSTÄ SEMINAARISALIIN 28.3.2015

7 TIEDON HIERARKIAT Lastenvaunut lähiötalon katolla: mikä havainto, mikä tieto? -tiedonpolitiikka ja asiantuntijuuden kiistat: kuka omistaa lähiöiden kertomuksen? -helppo vs. vaikea havainto –tieto hyödykkeenä –monipaikkainen – vaeltava tieto? –vastatieto – siis mikä? 28.3.2015

8 TIEDON HIERARKIAT Katu palaa: urbaaneja taisteluita -kokonaisten tarinoiden kertomisen tarve -milloin tutkimus päättyy? - metodologisen narsismin sudenkuopat -havaintojen nurkkakuntaisuus vs. vaeltavan tutkijan haaste


Lataa ppt "LUENTOSARJAN RAKENNE 26.10. Jaana Lähteenmaa & Leena Suurpää: Johdattelua suomalaisen nuorisotutkimustiedon äärelle 9.11. Jaana Lähteenmaa: Tiedonintressit."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google