Miksi sisävesitiekuljetuksia tarvitaan? Energian kulutus vesitiekuljetuksissa on murto-osa maantiekuljetusten kulutuksesta Energian kulutus vesitiekuljetuksissa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusiutuvat energialähteet Suomessa ja Saksassa Erneuerbare Energiequellen in Finnland und Deutschland Juha Rautanen, Motiva Uusikaupunki,
Advertisements

Vihreä sähkö.
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Hiihtokeskus Paljakka
Raimo Päivärinta Luokite-esitelmä.
Kiinteistöpalvelualalla riittää töitä!
Metsät ja hyvinvointi – metsien käytön mahdollisuuksia Sini Harkki Vapaus valita.
Taloustutkijan terveiset hallitusohjelman valmisteluun Pasi Holm Pellervon Päivä
Vihreän kasvun malli eli miten yhteiskunnan sähkön tarve turvataan ilman lisäydinvoimaa Oras Tynkkynen Helsinki.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kansantaloutemme menestystekijät, uhat ja mahdollisuudet Tammikuun kihlaus –seminaari Pääjohtaja.
Case: City Car Club Autojen yhteiskäyttö Turussa Työpaja
Katja Mikkonen Kari Niklander
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
Suhdannekatsaus maaseudun yritysten kannattavuuteen ja rahoitustilanteeseen 2009/2010 Perttu Pyykkönen Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos Maaseudulta.
Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
RATKAISUNA RAKENNETTU YMPÄRISTÖ. RAKENNETTU YMPÄRISTÖ  Aiheuttaa 40 % kasvihuonekaasupäästöistä  Kuluttaa 40 % energiasta  Teollisuutta tai liikennettä.
SUVI -esiselvityshanke – TAVOITTEINA ON SELVITTÄÄ ALUEELLISEN DIGIMEDIATUOTANNON:  Jakelukanavat, jakelutekniikat  Kustannukset.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Onko mahdollista yhdistää Vihreä verouudistus ja tuloerojen kaventaminen? Anni Sinnemäki
MAASEUDUN KEHITTÄMINEN Kirsi Viljanen, maa- ja metsätalousministeriö Joensuu.
Autoala. Autoteollisuus  Valmistaa autoja  Suurin valmistavan teollisuuden ala  Suurien autoteollisuusmaiden talouden tukipilari  Suurin osa suomen.
Energiateollisuuden Ilmasto- ja päästökauppaseminaari Arto Lepistö TEM.
Saimaan vesiliikenteen merkitys teollisuudelle
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
KESKI-SUOMEN MAAKUNTAOHJELMA MAAKUNTAOHJELMAN TOTEUTTAMINEN Vahvuuksia voimistaen ja voimavaroja kooten uudella kehittämisotteella Hannu Korhonen.
VIHREIDEN TYÖPAIKKOJEN MAHDOLLISUUKSIA Ville Niinistö
Seinäjoen logistiikka-alue – Suupohjan rata – Kaskisten satama
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
Seitsemän syytä optimismiin Kööpenhaminassa Helsinki.
Linnaseutu ry •Hämeenlinnan seudun maaseudun kehittämisyhdistys •Leader -rahoitus.
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
Lions Clubs International D 107-N ”NETTIKLUBI” Koulutus- ja keskustelutilaisuus toimivien klubien.
Miten korvata kivihiili
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Suomen satamien logistiikka ja Haminan satamaan vaikuttavat alueet
E-lasku  osa tehokasta maksuprosessia
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
ENERGIAKATSELMUSPÄIVÄ Pietarissa Hyviä käytäntöjä ja tuloksia Suomen energiakatselmusohjelmasta Seppo Silvonen, Head of Unit.
Miten energiankulutus käännetään laskuun? Seminaari Sirkka Vilkamo Työ- ja elinkeinoministeriö.
Eikö talous enää kasva? Timo Lindholm / Sitra
Työterveys ja -turvallisuus on yhteinen asia. Hyväksi sinulle. Hyväksi tuottavuudelle. Yhteistyöllä riskit hallintaan Terveellinen työ -kampanja 2012–2013.
Taidetoimikunnat Taiken asiantuntijoina ja vaikuttajina Esa Rantanen
EU-RAHOITUS KAINUUSSA JORMA TEITTINEN KAINUUN MAAKUNTA -KUNTAYHTYMÄ
Akava tyrmää vuorotteluvapaa- korvausten leikkaamisen
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Pohjoismaat ja Venäjän markkinat Toimitusjohtaja Leif Fagernäs Pohjola-Nordenin seminaari
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Suomen talouden näkymät Pääjohtaja Erkki Liikanen
Yrittäjyys ja kilpailukyky
Keski-Suomen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus
ILMAILULAITOS KUOPION LENTOASEMA
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Antero Alenius Sastamala vai Punkalaidun Kuntalaiset
JUL 1 Energiatehokkuus Jukka Leskelä Energiateollisuus ry Miten energian kulutus käännetään laskuun -seminaari Eduskunta
Asumisneuvontaa Jyväskylän seudulla Suomen Setlementtiliitto Asumisen seminaari
Uusiutuva energia ja Suomi Timo Juurikkala.
Sukunimi Salo 2009 Salon kaupungin energia- ja kasvihuonekaasutase vuodelle 2009.
Vaikeasti työllistyvät – yhteinen haaste Kuntatalo Avaus Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Savonia yrityspalvelut EBC-Profiili –hanke (6/06 – 12/07) (tilanne ) EBC-Profiili –hankkeen aikataulu ja tilanne: Hakemus jätetty.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä KESKI-SUOMEN MATKAILUELINKEINON STRATEGIA 2010 Suomalaisin Suomi – viihdy ja voi hyvin.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Datan avaaminen kunnissa, tilanne syksyllä 2014 Avoimen tiedon ohjelma, Elisa Kettunen, erityisasiantuntija.
Julkinen Energian merkitys rautatieliikenteessä WEC Energiapäivä Tero Kosonen
Kanavan suosio kasvaa mobiili turvallisuuskysymykset
Päärataseminaari Hotelli Presidentti, Helsinki
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Moni- ja yksivuotinen haku
Esityksen transkriptio:

Miksi sisävesitiekuljetuksia tarvitaan? Energian kulutus vesitiekuljetuksissa on murto-osa maantiekuljetusten kulutuksesta Energian kulutus vesitiekuljetuksissa on murto-osa maantiekuljetusten kulutuksesta Kaluston pitoaika on viisinkertainen Kaluston pitoaika on viisinkertainen Ulkoiset kustannukset ovat murto-osa maantie- ja rautatieliikenteen kustannuksista Ulkoiset kustannukset ovat murto-osa maantie- ja rautatieliikenteen kustannuksista

Miksi vesitieverkkoa tulee kehittää Liikenteen ulkoiset kustannukset aiheuttavat yhteiskunnalle suuret menot; suurin aiheuttaja on maanteiden raskas liikenne. Liikenteen ulkoiset kustannukset aiheuttavat yhteiskunnalle suuret menot; suurin aiheuttaja on maanteiden raskas liikenne. Päästökauppa tulee myös liikenteeseen; energian käytöltään edullinen vesikuljetus on kilpailuetu elinkeinoelämälle. Päästökauppa tulee myös liikenteeseen; energian käytöltään edullinen vesikuljetus on kilpailuetu elinkeinoelämälle.

EU ajaa ”Aiheuttaja maksaa” – periaatetta myös liikenteeseen; raskaalle kuorma-autoliikenteelle tulossa suurimmat maksut EU ajaa ”Aiheuttaja maksaa” – periaatetta myös liikenteeseen; raskaalle kuorma-autoliikenteelle tulossa suurimmat maksut polttoaineiden hinnat nousevat; eniten kustannuspaineita maantieliikenteelle polttoaineiden hinnat nousevat; eniten kustannuspaineita maantieliikenteelle

Bioenergian käytön massiivinen lisäys edellyttää myös vesikuljetusten voimakasta kehittämistä Bioenergian käytön massiivinen lisäys edellyttää myös vesikuljetusten voimakasta kehittämistä

Vesitieverkon kehittäminen on eräs parhaista tavoista tukea teollisuuden toimintaedellytyksiä ja alueellista tasapainoa Vesitieverkon kehittäminen on eräs parhaista tavoista tukea teollisuuden toimintaedellytyksiä ja alueellista tasapainoa Eri kuljetusjärjestelmien yhteiskäyttö ja keskinäinen avoin kilpailuttaminen tuovat uusia mahdollisuuksia Eri kuljetusjärjestelmien yhteiskäyttö ja keskinäinen avoin kilpailuttaminen tuovat uusia mahdollisuuksia

Riippuvuutta Venäjän toimista Saimaan kanavalla on syytä vähentää Riippuvuutta Venäjän toimista Saimaan kanavalla on syytä vähentää Meriyhteys sisävesiltä on saatava ympärivuotiseksi Meriyhteys sisävesiltä on saatava ympärivuotiseksi

Metsähakkeen keräilyn ja kuljetukseen liittyvät työllisyysvaikutukset kerrannaisvaikutuksineen – htv/v

Jyväskylän biovoimala Vuotuinen bioenergian tarve 5,5 milj m3 Vuotuinen bioenergian tarve 5,5 milj m3 70% metsähaketta + 30% turvetta 70% metsähaketta + 30% turvetta Sisävesikuljetukset 3,0 milj.m3 Sisävesikuljetukset 3,0 milj.m3 Kuljetusetäisyydet 50 km – 150 km Kuljetusetäisyydet 50 km – 150 km Energian käytöstä 75% kuuden talvikuukauden aikana Energian käytöstä 75% kuuden talvikuukauden aikana Jääolosuhteet saattavat olla vaikeat ( cm) Jääolosuhteet saattavat olla vaikeat ( cm)

Uhkat sisävesiliikenteelle Nykyinenkin liikenne poistuu, ellei sopimusta Saimaan kanavan jatkosta synny Nykyinenkin liikenne poistuu, ellei sopimusta Saimaan kanavan jatkosta synny Ympärivuotisuus puuttuu Ympärivuotisuus puuttuu Meriyhteys ei omissa käsissä Meriyhteys ei omissa käsissä Yhteys Päijänteen ja Saimaan väliltä puuttuu Yhteys Päijänteen ja Saimaan väliltä puuttuu Valtiovalta ei huomioi vesiliikennettä Valtiovalta ei huomioi vesiliikennettä Käyttäjien luottamus huononee entisestään Käyttäjien luottamus huononee entisestään

Mahdollisuudet Vesiliikenne yhä kilpailukykyisempi hinnaltaan ja energiankäytöltään Vesiliikenne yhä kilpailukykyisempi hinnaltaan ja energiankäytöltään Vaihtoehtoiset meriyhteydet käytössä Vaihtoehtoiset meriyhteydet käytössä Molemmat järvialueet yhteydessä mereen ja toisiinsa Molemmat järvialueet yhteydessä mereen ja toisiinsa Alueen kokonaiskilpailukyky kasvaa Alueen kokonaiskilpailukyky kasvaa Tavaravirrat monipuolistuvat Tavaravirrat monipuolistuvat Käyttäjät ymmärtävät vesiteiden hyödyt ja mahdollisuudet Käyttäjät ymmärtävät vesiteiden hyödyt ja mahdollisuudet Kalusto kehittyy ja monipuolistuu Kalusto kehittyy ja monipuolistuu Bioenergia avaa uusia kuljetusmahdollisuuksia Bioenergia avaa uusia kuljetusmahdollisuuksia

Molemmat suuret järvialueemme on saatava ympärivuotisen meriyhteyden piiriin sekä yhdistettyä toisiinsa

EU:n liikennepoliittiset linjaukset tulevat vaikuttamaan ratkaisevasti eri kuljetusmuotojen väliseen kilpailukykyyn

Vesiliikenteen merkitys teollisuuden sijoittumiselle ja kilpailukyvylle tulee entisestään korostumaan seuraavien vuosikymmenien kuluessa

Sisävesiliikenteen kehittämiskeskus IWT Promotion Centre of Finland IWT PROMO FINLAND EU perustaa aluksi kolme maakohtaista sisävesiasioihin keskittyvää toimistoa EU perustaa aluksi kolme maakohtaista sisävesiasioihin keskittyvää toimistoa Sisävesiliikenteen kehittämiskeskukset aloittavat toimintansa vuoden 2008 alussa Sisävesiliikenteen kehittämiskeskukset aloittavat toimintansa vuoden 2008 alussa Suomen Vesitieyhdistystä kehotettiin hakemaan ensimmäisten joukossa Suomen Vesitieyhdistystä kehotettiin hakemaan ensimmäisten joukossa Hakemus jätettiin Hakemus jätettiin Hakemuksen kokonaisbudjetti on € Hakemuksen kokonaisbudjetti on € Ensimmäinen toimintavuosi on ns. ”Käynnistys ” vuosi Ensimmäinen toimintavuosi on ns. ”Käynnistys ” vuosi

Projektin tarkoitus Kehittää selkeä sisäveskuljetusten edistämisstrategia Suomen järvialueelle, ottaen huomioon nykyiset ja tulevat bioenergian kuljetustarpeet yhdistettynä kestävään kehitykseen Kehittää selkeä sisäveskuljetusten edistämisstrategia Suomen järvialueelle, ottaen huomioon nykyiset ja tulevat bioenergian kuljetustarpeet yhdistettynä kestävään kehitykseen Keskuksen tarkoituksena on yhdistää julkisen –ja yksityisen sektorin toimijoiden tavoitteet ja edunvalvonta sisävesikuljetuksiin liittyvissä kysymyksissä toimimalla yhteistyössä muiden vastaavien organisaatioiden kanssa Suomessa ja muualla EU:ssa Keskuksen tarkoituksena on yhdistää julkisen –ja yksityisen sektorin toimijoiden tavoitteet ja edunvalvonta sisävesikuljetuksiin liittyvissä kysymyksissä toimimalla yhteistyössä muiden vastaavien organisaatioiden kanssa Suomessa ja muualla EU:ssa Keskus tulee toimimaan tiedonvälittäjänä, tiedottajana, kehitystyön koordinoijana ja seminaarien ja kampanjoiden järjestäjänä. Keskus tulee toimimaan tiedonvälittäjänä, tiedottajana, kehitystyön koordinoijana ja seminaarien ja kampanjoiden järjestäjänä.

Mukaan ovat alustavasti lupautuneet Merenkulkulaitos Merenkulkulaitos Järvi-Suomen uittoyhdistys Järvi-Suomen uittoyhdistys Saimaan Satamien neuvottelukunta Saimaan Satamien neuvottelukunta Oy Saimaa Terminals Ab Oy Saimaa Terminals Ab Joensuun Laivaus Oy Joensuun Laivaus Oy Jyväskylän Energia Oy Jyväskylän Energia Oy Maakunnalliset liitot Maakunnalliset liitot Suomen Vesitieyhdistys toimii vastuuorganisaationa Suomen Vesitieyhdistys toimii vastuuorganisaationa