Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAarno Siitonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, 40100 Jyväskylä www.keskisuomi.fi KESKI-SUOMEN MATKAILUELINKEINON STRATEGIA 2010 Suomalaisin Suomi – viihdy ja voi hyvin !
2
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, 40100 Jyväskylä www.keskisuomi.fi KESKI-SUOMEN MATKAILUN KEHITTÄMISPERIAATTEITA peruslähtökohtana yrityslähtöisyys, julkinen sektori toimii edellytysten luojana matkailukeskittymien vahvistaminen ja monipuolistaminen veturiyritysten ja niitä tukevien yritysverkostojen kehittäminen tapahtuu laajojen kehittämissuunnitelmien pohjalta sekä teemapohjaisen toiminnan tukemisen kautta ulkomaanmarkkinointiin suunnattujen, suuraluekonseptiin perustuvien tuotteistojen kehittäminen
3
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, 40100 Jyväskylä www.keskisuomi.fi KESKI-SUOMEN MATKAILUN VISIO 2010 Maakunnassa on vuonna 2010 vähintään 3-5 merkittävää, valtakunnan tasolla tunnettua matkailukeskittymää.
4
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, 40100 Jyväskylä www.keskisuomi.fi
5
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, 40100 Jyväskylä www.keskisuomi.fi KESKI-SUOMEN MATKAILUELINKEINON TOIMINTA-AJATUS ON: Keski-Suomi tunnetaan osana Järvi-Suomea vetovoimaisista kärkituotteista ja menestyvistä matkailukeskusverkostoista, jotka asiakaslähtöisesti tuottavat, markkinoivat ja myyvät laadukkaita ja kannattavia matkailupalveluita valitsemilleen asiakasryhmille kotimaassa ja ulkomailla.
6
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, 40100 Jyväskylä www.keskisuomi.fi YHTEISTYÖ YKSITYINEN-JULKINEN Tiivistetään yhteistyötä yksityisen ja julkisen sektorin kesken yhteisen näkemyksen määrittelemiseksi Keski- Suomen matkailun kehittämisen suuntaviivoista ja yhteisistä toimintatavoista. Kuntien keskeisin tehtävä on kaavoituksen avulla turvata matkailuyritysten menestyminen ja kasvu. Matkailun MASTERPLAN –suunnitelmat -Himos, Paviljonki, Hankasalmi, Saarijärvi ja Peurunka Center
7
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, 40100 Jyväskylä www.keskisuomi.fi MATKAILUN KEHITTÄMISEN TAVOITTEET VUODELLE 2010 hotellikäyttöasteen nostaminen 50 %:iin (45,7 % v. 2004) yritysten liikevaihdon kasvattaminen 6 % / vuosi yöpymisvuorokausien keskimääräinen kasvu koko maakunnassa 20 000 vrk/vuosi ulkomaisten matkailijoiden määrän lisääminen 17 % => 20 % matkailukeskusverkostojen kehittäminen: 3-5 toimivaa matkailukeskusverkostoa v. 2010
8
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, 40100 Jyväskylä www.keskisuomi.fi Matkailun investoinnit ja tehdyt päätökset Keski-Suomessa: 2005 – 2006 toteutetut ja tehdyt päätökset Hotelli Alexandran laajennus ja ABC:t30 Kannonkosken Piispala 8 Himos87 Peurunka 6,5 Hotelli Keurusselän kylpylä1,2 Alba1,2 Revontuli + Häkärinteet 3,5 Cumulus 5 n. 142 milj. € 2007 – 2010 suunnitelmat: Himos jatkohankkeet Paviljonki Keskimaa Laajavuori Hankasalmi Savutuvan Apaja, Peurunka yms. n. 110 - 120 milj €
9
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, 40100 Jyväskylä www.keskisuomi.fi MATKAILUN KEHITTÄMISPANOSTUKSET KESKI-SUOMESSA 2005-2010: PainopistealueOsuus julkisesta rahoituksesta Matkailukeskusverkostojen kehittäminen60 % Maakunnalliset teemat20 % Muut kehittämistoimenpiteet10 % Uudet avaukset/ideat10 % Lisäksi: Yritysten investoinnitn. 260 milj € Julkiset investoinnitn. 20 - 30 milj €
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.