Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
2
ILMAILULAITOS KUOPION LENTOASEMA
”Mualiman kaanein”
4
Kuopion lentoaseman erityispiirteitä
Perinteisesti ”liikemies”/ jatkomatkustajia Nykyisin ”jokamiehen oikeus” Tarjonta kasvanut Hinnat laskeneet Lentoturismi (charterlennot) kovassa kasvussa Maisemallisesti ”Maailman kaunein” lentoasema Saapuvat charterlennot/-sarjat kasvussa tavoite> ympärivuotisuus! Ns. YT-lentoasema Takaa monipuolisen lennonvarmistuspalvelun
9
Yksi syy lisääntyneeseen matkustamiseen
13
Kuopion lentoaseman erityispiirteitä
Kehittämiskohteet: Lisää parkkitilaa > syksy 2005 Rissalan Yrityskylä > 2005 – Sisääntulotie > Terminaalin laajennus > Järviterminaalihanke > Lennonjohdon uusinta >2007 Suoria ulkomaan reittilentoja ??Jyväskylä – Tukholma Poikittaisyhteydet paremmiksi
14
Historiaa ja näkymiä Lentomatkustajamäärän kehitys:
v n v n v ennuste n - lentoyhtiöiden välinen kilpailu positiivista - Varkauden lentoaseman liikenne? - charter lennot lisääntyvät Mahdollista, n v:n kuluttua matkustajaa
16
JÄRVITERMINAALI Idea käynnistyi noin viisi vuotta sitten
Tavoitteena luoda koko Saimaan altaan ympärivuotista matkailua palveleva loistavalla paikalla niin matkailullisesti kuin maisemallisestikin oleva keskus. Hankkeessa mukana mm. Kuopio, Siilinjärvi, Nilsiä, Juankoski, TE- keskus, Pohjois-Savon liitto, Ympäristökeskus, Merenkulkupiiri, sekä Ilmailulaitos
17
JÄRVITERMINAALI Tilanne nyt: Väylän luotaukset tehty
Väylän ympäristölupahakemukset käsittelyssä Vuosi 2007 edelleen tavoitteena aloittaa rakentaminen
19
Näkemys markkinoiden kehittymisestä > 2008
Taantumavaihe kuroutunut kiinni. Suomen lentomatkustus seuraa yleistä kansantalouden kehittymisvauhtia Kansainvälinen lentomatkustus kasvaa jaksolla keskimäärin 2.5 – 4 %/v Kotimaan lentomatkustus kasvaa jaksolla keskimäärin 1.5 – 3 %/v
20
Näkemys markkinoiden kehittymisestä > 2008
Low-cost -lentoyhtiöiden vakiintuminen/voimistuminen lisää kysyntää noin 1-3 %-yksikköä/v. Paikalliset vaikutukset ovat lentoasemakohtaisesti suurempia. Pienten kenttien mahdolliset liikennekatkokset tai liikenteen loppuminen Kansainväliset kriisit ja mahdollinen kansainvälinen terrorismi laskee kysyntää 3-6 % “normaalista”. Vaikutus on yleensä 3-6 kuukautta elleivät tilanteet toistu.
21
Investoinnit Investoinnit ovat lähivuosina pääsääntöisesti korvausinvestointeja ja turvallisuutta varmistavia investointeja noin 35 M€/vuosi Kehittämisinvestointeja on noin M€/vuosi Näköpiirissä ei ole suuria yksittäisiä kehittämiskohteita Kehittämiskohteet valitaan liiketaloudellisin perustein kysynnän mukaan
22
Miten turvataan kilpailukyky kansainvälisessä liikenteessä?
Kansainväliset henkilöliikenneyhteydet tarkoittavat Suomen tapauksessa ennen kaikkea hyviä lentoyhteyksiä. Lentokuljetuksia lukuun ottamatta sijaitsemme 2-3 päivää kauempana päämarkkinoilta kuin keskieurooppalaiset kilpailijat.
23
Helsinki-Vantaan kehittyminen merkittäväksi kansainväliseksi kauttakulkuasemaksi (Gateway) Venäjä/Kaukoitä mahdollistaa monipuolisen ja toimivan reittiverkoston muodostumisen. Voimakkaasti lisääntyvän Kaukoidän kaupan ja lentoliikenteen myötä meille tarjoutuu mahdollisuus merkittävään matkustajakoneiden rahtikapasiteettia hyödyntävään kauttakulkevaan lentorahtiin.
24
Logistinen asemamme on edullinen Venäjään nähden, mikä lisää toimivan infrastruktuurin, lentoasemien, satamien ja rajanylityspaikkojen merkitystä. Palvelutasomme satamissa, lentoasemilla, maantie- ja rautatiekuljetuksissa, terminaaleissa ja rajanylityspaikoilla on jatkuvasti kehityttävä kilpailukykymme suotuisan kehityksen varmistamiseksi.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.