Poliittisen johtamisen uudistaminen osana toimintamallin muutosta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
konsernin johtamisjärjestelmä
Advertisements

Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Jussi Laitinen & Reko Martti
TAMPEREEN TURVALLISUUSSUUNNITELMA
Pikassoksen alueellinen varhaiskasvatusseminaari Tampere Anne Liimola
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Toimialaorganisaatio
Tampereen kaupungin toimintamallin uudistaminen Avustukset uudessa toimintamallissa Tuula Martikainen
Konsernijaosto, demokratiatyöryhmä /MT
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
Sopimusohjausjärjestelmä ja tuottajan näkökulmaa
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Nuorisovaltuustomalli KUNTA-työryhmän puheenjohtaja Juho Mölsä.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Sopimusohjaus ja tilaajalautakuntien tehtävät
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
OHJELMAT TURKU SOPIMUS KV RVS RVSRVS KH taso Nuorisolautakuntataso Operatiivinen taso Strateginen palvelusopimus SPS Strateginen palvelutuotantosopimus.
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
Turun kulttuuritoimen sopimusohjaus
Demokratian vahvistaminen ja uusi kuntalaki
Tulevaisuuden Tampere ? Tampereen kaupungin toimintamallin uudistus
VAIKUTTAVUUS Kriittinen menestystekijä Arviointikriteerit
Tampereen kaupungin toimintamalli uudistuu … Ostopalvelusopimukset uudessa toimintamallissa Eeva Päivärinta
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
T a m p e r e e n k a u p u n k i Tulevaisuuden Tampere? Tampereen kaupungin toimintamallin uudistus Kaupunginvaltuuston strategiaseminaari.
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Talousarvio 2007 Taloussuunnitelma 2007–2009
Sastamalan toimintamalli
Tilinpäätös 2004.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
TAMPEREEN KAUPUNGIN KONSERNIHALLINNON ORGANISAATIO
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Strategiaryhmä (STR) Gardin Mauri, Ansala Matti, Anttila Martti, Kautto Erkki, Anttila Reijo, Pesonen Hannes, Päkkilä Jussi Strategiaryhmä (STR) Gardin.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Kaikissa malleissa tärkeää: – kuntalain mukaiset oikeudet ja velvoitteet – kunnan omista tarpeista lähtevän mallin ja toimintatavan kehittäminen – mallin.
ROVANIEMEN KAUPUNGIN TOIMINNANOHJAUSMALLIN JA ORGANISAATION TOIMIVUUDEN ARVIOINTI VÄLIRAPORTTI KESÄKUU 2014 PETRI VIRTANEN & JARI STENVALL © Petri Virtanen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
A) Nykyinen luottamushenkilöorganisaatio
Kemijärven kaupungin organisaatiorakenne
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Kemijärven kaupungin organisaatiorakenne
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
A) Nykyinen luottamushenkilöorganisaatio
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
(yksilöasioiden jaosto)
(yksilöasioiden jaosto)
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Maakunnan hallintosääntö
MAAKUNNAN TOIMINNAN RAKENNE JA JOHTAMISJÄRJESTELMÄ
Kaupunkistrategian laadinta
Esityksen transkriptio:

Poliittisen johtamisen uudistaminen osana toimintamallin muutosta Toimintamallin uudistus Jyväskylässä, Oulussa, Tampereella ja Turussa Tampere 7.3.2006 strategiapäällikkö Kari Hakari Tampereen kaupunki

Toimintamallin uudistuksen tavoitteet Poliittisen päätöksenteon vahvistaminen valtuuston strategisen ohjausvallan kasvattaminen luottamushenkilöpäätöksenteon vahvistaminen poliittisen johtamisen ja virkamiesjohtamisen työnjaon selkeyttäminen tilaajan ja tuottajan tehtävien eriyttäminen Palvelutuotannon tehostaminen prosessiajattelun toteuttaminen - poikkihallinnollisuus keskittyminen ydintehtäviin vaihtoehtoisten tuotantotapojen etsiminen Strategisen johtamisen vahvistaminen konsernijohtamisen uudistaminen omistajaohjauksen varmistaminen

Uudistuksen lyhyt historia 10.10.2001 Kaupunginvaltuuston päätös kaupunkistrategiasta 14.1.2002 Kaupunginhallituksen päätös kaupunkistrategian täytäntöönpanohankkeesta (toimintamallin uudistuksesta) 29.1.2003 Kaupunginvaltuuston päätös uudistuksen periaatteista 11.6.2003 Kaupunginvaltuuston päätös siirtymisestä pormestarimalliin 1.1.2007 15.12.2003 Kaupunginhallituksen päätös uudistuksen jatkamisen periaatteista ja aikataulusta 1.9.2004 Kaupunginvaltuuston päätös yhdyskuntapalveluiden sekä perusopetuksen ja päivähoidon uusista toimintamalleista (pilotit) 18.5.2005 Kaupunginvaltuuston päätös toimintamallin kokonaisuudistuksesta

Tampereen uusi toimintamalli 2007- Tampereen kaupungin johtoon valitaan luottamushenkilöinä toimivat pormestari ja neljä apulaispormestaria Kaupunki siirtyy tilaaja – tuottaja-malliin kaikissa toiminnoissaan Tilaamisesta vastaavien lautakuntien rakenne uudistetaan prosessiperusteisesti Konsernihallintoon muodostetaan tilaajayksikkö, jonka tehtävänä on avustaa tilaajalautakuntia palveluiden tilaajatehtävissä Tuotanto-organisaatiot uudistetaan vastaamaan uutta toimintamallia Kuntalaisten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi otetaan käyttöön alueelliset palvelufoorumit

Organisaatiorakenne 2007- Kaupunginvaltuusto Tarkastuslautakunta Kaupunginhallituksen jaostot Kaupunginhallitus Keskusvaali- lautakunta Suunnittelu- jaosto Henkilöstö- jaosto pormestari Tilaajalautakunnat Konsernihallinto Lasten ja nuorten palvelut Osaamis- ja elinkeino- palvelut Elämänlaatu- ja sivistys- palvelut Toimintakykyä ja terveyttä edistävät palvelut Ikäihmisten palvelut Yhdyskunta- palvelut Hallinto ja henkilöstö Talous ja strategia Liiketoiminta ja rahoitus apulaispormestarit (4 kpl) johtaja johtaja johtaja Lautakuntia avustava tilaajaorganisaatio tilaajatiimit Ulkoiset liikelaitokset Sisäiset liikelaitokset Hyvinvointipalvelut Yhdyskunta- tuotanto Palvelukeskukset Sähkölaitos (johtokunta) Tilakeskus (johtokunta) Sosiaali- ja terveyspalvelut Sivistyspalvelut katu- ja vihertuotanto suunnittelupalvelut mittaus-, kartta- ja geotekniikkapalvelut muu tuotanto Taloushallinto Liikennelaitos (jk) Tietotekniikka- keskus (jk) Hallintopalvelut Tampere Vesi (jk) Auto- ja kone- keskus (jk) Lähipalvelut Laitoshoito Erikoissairaanhoito päivähoito ja perusopetus Toisen asteen koulutus TAMK Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut Työterveyshuolto (jk) Tampereen Ateria (jk) Logistiikka- keskus (jk) Aluepelastuslaitos jk jk jk jk jk hall jk johtokunta Kehittämisyksikkö

Muutokset poliittisessa johtamisessa Pormestarijärjestelmään siirtyminen pormestari neljä apulaispormestaria Tilaaja – tuottaja-mallin vaikutukset poliittiseen johtamiseen tilaajalautakunnat tuotannon johtokunnat Suoran demokratian lisääminen palvelufoorumit

Pormestarimallin taustalla Tarve valtuuston poliittisen vallan vahvistamiseen ja poliittisen ohjauksen selkeyttämiseen Tarve järjestää kunnan johtamisjärjestelmä sellaiseksi, että kunnan keskeisin johtotehtävä on nykyistä selkeämmin poliittisessa kontrollissa ja sille vastuullinen Tarve tunnustaa, että kunnalla on normatiivisin valtuuksin ja vastuin varustettu poliittinen johtaja, jonka kautta toteutuu edustuksellisen demokratian edellyttämä vastuunjako läpi koko organisaation  Pormestarimallin käyttöönotto tarjoaa nykyistä paremmat puitteet luottamushenkilöjohtamisen ja virkamiesjohtamisen yhteensovittamiselle ja päätöksenteon demokraattiselle ohjaamiselle.

Tamperelainen pormestarimalli päätoiminen luottamushenkilö valtuusto valitsee valtuustokaudeksi (ensimmäinen kausi 2007-2008) valitaan valtuutetuista vastuullinen valtuustolle valtuusto voi erottaa yksinkertaisella enemmistöllä luottamuksen mentyä kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja esittelijä rinnalla ei toimi kaupunginjohtajaa, muina esittelijöinä toimivat konsernihallinnon johtajat johtaa sekä tilaaja- että tuottajaorganisaatioita

Tamperelainen pormestarimalli Apulaispormestarit (4 kpl) päätoimisia luottamushenkilöitä valtuusto valitsee valtuustokaudeksi (ensimmäinen kausi 2007-2008) valitaan valtuutetuista vastuullinen valtuustolle valtuusto voi erottaa yksinkertaisella enemmistöllä luottamuksen mentyä asiakasprosessien perusteella muodostettujen lautakuntien puheenjohtajia vastaavat 1-2 ydinprosessista eivät ole organisaatioiden johtajia lautakuntia palvelevaa tilaajaorganisaatioita johtaa virkamies

Esittelijät kaupunginhallituksessa ja lautakunnissa Kaupunginhallitus Pormestari esittelee seutu- ja kaupunkistrategian, talousarvion sekä kuntademokratiaan liittyvät asiat sekä muut asiat, jotka eivät kuulu konsernihallinnon johtajan esiteltäviksi Muissa asioissa kaupunginhallitus voi määrätä pormestarin esityksestä muun esittelijän Konsernihallinnon johtajat esittelevät toimivaltaansa kuuluvat asiat Pormestari voi ottaa esiteltäväkseen muun esittelijän esiteltäväksi kuuluvan asiat Lautakunnat Tilaajapäälliköt esittelevät oman toimialansa asiat Apulaispormestarit voivat ottaa lautakunnassa asian esiteltäväkseen

Tilaaja – tuottaja-mallin vaikutukset poliittiseen johtamiseen Tilaajalautakunnat Tilaajalautakunnat määrittävät tarjottavat palvelut, valitsevat palvelun tuottajat, rahoittavat palvelutuotannon sekä arvioivat tuotantojärjestelmän toimivuutta Lautakuntarakenne perustuu prosessiajatteluun asiakaslähtöiset palvelukokonaisuudet lähtökohtana ikäryhmäjako lapset ja nuoret – ikäihmiset, muut hyvinvointipalvelut jaettu kolmeen ydinprosessiin yhdyskuntapalvelut erikseen Lautakuntien puheenjohtajana on päätoiminen apulaispormestari Tilaajalautakunnan jäsenet ovat kaikki valtuutettuja (tai varavaltuutettuja) Lautakunnat vastaavat myös tarvittavasta viranomaistoiminnasta

Tilaaja – tuottaja-mallin vaikutukset poliittiseen johtamiseen Tuotannon johtokunnat tuottajajohtokunnat vastaavat palvelutuotannosta, sen tehokkuudesta ja tuotannon laadusta tehtävä lähellä liikeyrityksen hallituksen jäsenen tehtävää johtokuntarakenne perustuu tuotannon linjaorganisaatioihin johtokunnan jäsenet ovat pääosin muita kuin valtuutettuja Tampereella keskusteltu paljon johtokuntien jäsenten asiantuntemus-vaatimuksesta toimialan osaaminen liiketaloudellinen osaaminen

Tilaaja – tuottajan roolit sekä konserniohjaus Kaupunginhallitus Konsernihallinto Konserniohjaus Tilaaja Tuottaja SOPIMUS ohjaa järjestelmää määrittää tarjottavat palvelut hyväksyy palvelun tuottajat kilpailuttaa, päättää hankinnasta rahoittaa järjestelmän (budjetti) valvoo järjestelmää - vastaa tuotanto-organisaatiosta kehittää palvelutuotantoa kehittää osaamista ja laatua rahoittaa toimintansa myynnillä kilpailee markkinoilla huolehtii asiakassuhteista

Toimintamallin uudistuksen kokonaisuus Uudistuksen eri osatekijät nähtävä kokonaisuutena pormestarimalli <=> prosessiajattelu <=> tilaaja – tuottaja-malli Tilaaja - tuottaja-malli on väline, ei itsetarkoitus se uudistaa poliittisen ohjauksen se tuo ”tuotteen” eli asiakkaan saaman palvelun näkyvämmäksi (hinta-laatu) se mahdollistaa tuotanto-organisaatioiden uudistamisen se mahdollistaa palveluiden vaihtoehtoiset tuotantotavat se mahdollistaa uudenlaisen johtamisen Uudistus etenee vaiheittain usean vuoden ajan vielä ei pystytä sanomaan, mihin lopulta ”päädytään”

Mikä siis muuttuu? poliittinen johtamisjärjestelmä ohjausjärjestelmä hierarkkisesta ohjauksesta sopimusohjaukseen lautakuntarakenne toimialarakenne palveluiden tuotanto-organisaatiot Rakenteessa muuttuu siis periaatteessa kaikki, mutta… Rakenteelliset uudistukset toimivat vain mahdollistajana. Todellinen muutos edellyttää muutosta ihmisissä. Tarvitaan: avoimuutta henkilöstön mukaan ottamista koulutusta uudenlaista johtamista

Kiitos! Lisätietoja: Kari Hakari kari.hakari@tampere.fi 050-5902197