OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Näyttötutkinnon arviointi- ja työpaikkaohjaajakoulutus
Opiskelijan arviointi työpaikalla
KOULUTUSTAKUU.
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Oulun aikuislukio 2014.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Maaseutuopiston aikuiskoulutus Maaseutuopetuksen johtokunta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
HOK työryhmä Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.
Suomen koulutusjärjestelmä
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Työpaikkakouluttajan ABC
Ammatillisen kouluttajan ohjauksellinen rooli
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
InNoste-palvelupiste (02)
Ritva Kareketo kouluttaja
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointi osana oppimisprosessia
VALIDOINTI JA RINNASTAMINEN ELI TUTKINTOJEN TUNNUSTAMINEN
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Mikä ihmeen oppisopimus?
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammatillisen koulutuksen reformi
Ammatillisen koulutuksen reformista
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
AIKAISEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN (AHOT)
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Raili Wilén, Ekami 15.9.2010

HENKILÖKOHTAISTAMINEN Perustuu: Lakiin ja asetukseen näyttötutkintojen henkilökohtaistamisesta. Opetushallituksen henkilökohtaistamismääräykseen Näyttötutkinto-oppaaseen

TUTKINTORAKENNE Perustutkinto Ammattitutkinto Erikoisammattitutkinto vastaa 120 ov opintoja Ammattitutkinto vaadittava osaamistaso vastaa alan peruskoulutusta tai sitä vastaavia tietoja ja lisäksi täydentäviä ja syventäviä opintoja ja n. kolmen vuoden työkokemusta Erikoisammattitutkinto vaadittavaa osaamistaso vastaa alan peruskoulutusta tai sitä vastaavia tietoja ja lisäksi täydentäviä sekä syventäviä opintoja ja n. viiden vuoden työkokemusta

HENKILÖKOHTAISTAMISEN VAIHEET HAKEUTUMISVAIHE selvitetään hakijan lähtötilanne, tutkinto tai osa, koulutustarpeet ja –toiveet selvitetään ohjauksen ja tukitoimien tarpeet selvitetään hakijan aikaisemmin osoitettu osaaminen selvitetään aikaisemmin saavutettu osaaminen ja ohjataan tutkintotilaisuuteen tehdään johtopäätös ja esitys tutkinnon arvioijille (kolmikanta) tarvittaessa ohjaus tarvittavan ammattitaidon hankkimiseen = valmistava koulutus

HENKILÖKOHTAISTAMISEN VAIHEET TUTKINNON SUORITTAMINEN noudatettava tutkinnon perusteita päätetään aikaisemmin osoitetun osaamisen tunnustamisesta tutkintojärjestelyt (aika, paikka, arvioijat, miten osaaminen osoitetaan) mahdolliset erityistarpeet otetaan huomioon mahdolliset kieli- ja kulttuuritaustasta johtuvat seikat

HENKILÖKOHTAISTAMISEN VAIHEET TARVITTAVAN AMMATTITAIDON HANKKIMINEN aikuinen oppijana erilaiset tavat oppia (oppimisjärjestelyt, oppimisympäristöt, opetusmenetelmät jne.) opiskelun suunnittelu (lähiopetus, työssäoppiminen) oppimisen ohjaus ja neuvonta, tarvittaessa tukitoimet

HAKEUTUMISVAIHE MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLSESSA KOULUTUKSESSA vaadittava kielitaitotaso: keskitaso haastattelutilanne hyvä mittari kuullun ymmärtämisen ja puhumisen sujuvuuden arviointiin, tarvittaessa esim. lyhyt ja helppo alan teksti alkuvaiheessa paljon puhumista, keskustelua, ryhmäytymistä maahanmuuttajat omana ryhmänä – maahanmuuttaja suomalaisessa ryhmässä ohjauskeskustelu: kartoitetaan aikaisempi osaaminen, opiskelu ja ammatti omassa maassa vaikeaa, koska ammatit eivät välttämättä vastaa Suomessa ja lähtömaassa toisiaan ei ole välttämättä todistuksia, jotka todentavat aikaisemman osaamisen oikea tutkintotaso

HAKEUTUMISVAIHE MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLSESSA KOULUTUKSESSA kokeillaan helppoja alan tehtäviä oppilaitoksessa alalle orientoiva jakso kartoitetaan ammatillista osaamista ja valmiuksia opiskella suomalainen tutkinto työhön tutustuminen esim. 2 vko: työpaikkaohjaajat valmennetaan seuraamaan työskentelyä, motivaatiota, kielitaitoa, kykyä toimia erilaisissa työelämän tilanteissa opettaja seuraa myös työskentelyä

HAKEUTUMISVAIHE MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLSESSA KOULUTUKSESSA onko kulttuuriin liittyvä esteitä alalle hakeutumiseen ohjaavat koulutukset työelämävalmennus