AMMATTIKORKEAKOULUJEN KOULUTUKSEN LAATUYKSIKKÖARVIOINTI 2010-2012 ARVIOINTITULOSTEN YHTEENVETO Päätösseminaari 13.01.2010 Pekka Auvinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
ANi 1 Maavoimien Materiaalin Kunnossapidon Kumppanuushanke Millog Oy.
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Metropolian tietoturvapolitiikka Tai miltä se voisi näyttää.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
1 Päivi Moilanen Kulttuurienväliset toimijat Pohjois-Pohjanmaalla Oulu Hankkeilla räätälöityä toimintaa kuntiin.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Turun esi- ja perusopetuksessa
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
VAPAAEHTOISTOIMINNAN LAATU JA TUKIRAKENNE Valtakunnallinen asiantuntijaseminaari ja neuvottelupäivä Keski-Suomen Museo, OHJELMA 9.30 – Ilmoittautuminen.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Mikä on arvioinnin rooli ohjelmatyössä Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Eero Pehkonen.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
AVOT-KEHITTÄMIS- OHJELMA PEkoul-os 107/1/D/
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS–JA PALVELUTEHTÄVÄ hanke-esittely: Työelämäohjauksella voimavarat käyttöön ja tukea kehittämistyöhön VOIMIKS -hanke Sirkka Peltola.
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Koulutuksen laadun kehittäminen
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Innova Länsi-Suomen akk
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
HUIPUT KEHIIN Innovatiivisuusmittarin kehitystyö.
CRM-työryhmä. HANKKEEN TAVOITE KEHITTÄÄ JA PARANTAA JO OLEMASSA OLEVAA INREO- JÄRJESTELMÄÄ joustavaksi helppokäyttöiseksi siten, että sillä voidaan seurata.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Ops seminaari Askola.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
SUOMEN SOTILASURHEILULIITON
Arviointi voi olla luonteeltaan
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Nimi: Järjestelmien ja palvelujen siirto: TORI / TOSI, liite 8
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Nimi: Hankinnan periaatteet, liite 5
Esityksen transkriptio:

AMMATTIKORKEAKOULUJEN KOULUTUKSEN LAATUYKSIKKÖARVIOINTI ARVIOINTITULOSTEN YHTEENVETO Päätösseminaari Pekka Auvinen

ARVIOINTIPROJEKTIN TAVOITTEET  EDISTÄÄ AMMATTIKORKEAKOULUJEN LAATUA JA VAIKUTTAVUUTTA  KANNUSTAA AMMATTIKORKEAKOULUJA PITKÄJÄNTEISEEN KEHITTÄMISTYÖHÖN  LISÄTÄ AMMATTIKORKEAKOULUJEN OMAA TIETOISUUTTA TOIMINNAN TULOKSISTA JA ARVIOINNIN TULOSTEN HYÖDYNTÄMISESTÄ TOIMINNAN KEHITTÄMISTYÖSSÄ  NOSTAA ESIIN HYVIÄ KÄYTÄNTEITÄ SEKÄ LEVITTÄÄ UUSIA JA KEHITTYVIÄ PEDAGOGISIA RATKAISUJA

LAATUYKSIKKÖARVIOINNIN VAIHEET JA AIKATAULU ARVIOINNIN SUUNNITTELU 05–11/2008 Opetusministeriön toimeksianto KKA:lle HAKUVAIHE 12/2008 – 03/2009 VIERAILUKOHTEIDEN VALINTA 04 – 06/2009 ARVIOINTI- VIERAILUT 09/2009 LAATUYKSIKÖIDEN VALINTA 11/2009 ARVOINTI- PALAUTTEET 12/2009 ARVOINTIRAPORTTI LOPPUSEMINAARI 01/2010

ARVIOINNIN RAJAUKSET  ARVIOINTI KOSKEE TOTEUTUVAA, KÄYNNISSÄ OLEVAA TOIMINTAA, JOSTA ON OLEMASSA NÄYTTÖJÄ.  AMMATTIKORKEAKOULUJEN LAATUYKSIKKÖ- ESITYKSET VOIVAT KOSKEA MYÖS EDELLISILLÄ ARVIOINTIKIERROKSILLA PALKITTUJA KOULUTUKSEN LAATUYKSIKKÖJÄ.

KOULUTUKSEN LAATUYKSIKKÖ- ARVIOINNIN VIITEKEHYS OPISKELIJA TYÖ- ELÄMÄ AMMATTI- KORKEAKOULU OPETUS ALUE- KEHITYS T&K- TOIMINTA EUROOPPALAINEN KORKEAKOULUTUSALUE

ARVIOINTIKOHTEET  ARVIOINTIKOHTEET JAETAAN KAHTEEN OSAAN: TOIMINTAAN JA TULOKSIIN.  TOIMINTAOSIOSSA ARVIOIDAAN KOULUTUS- YKSIKÖN TOIMINNAN YLEISIÄ LÄHTÖKOHTIA SEKÄ TOIMINNAN SUUNNITTELUUN, TOTEUTUKSEEN, ARVIOINTIIN JA KEHITTÄMISEEN LIITTYVIÄ ASIOITA.  TULOSOSIOSSA KESKITYTÄÄN KOULUTUSYKSIKÖN TOIMINNAN TULOKSIIN, JOITA VERRATAAN TOIMINNALLE ASETETTUIHIN TAVOITTEISIIN.

 Mitä erinomaista yksikössä on?  Onko erinomaisuudesta konkreettista tulosnäyttöä vai ollaanko vielä suunnitelmien ja alkavan toiminnan tasolla?  Ovatko yksikön tulokset laatuyksikölle kuuluvalla tasolla?  Onko yksikkö samaan suuntaan kulkeva yhteisö?  Elääkö yksikkö omaa elämäänsä vai onko se yhteistyölle avoin osa korkeakoulun kokonaisuutta? MUUTAMIA KYSYMYKSIÄ LAATUYKSIKKÖVALINNAN PERUSTAKSI...

...ja lisää  Miten yksikön työelämä- ja sidosryhmäkumppanuuksia hallitaan?  Onko olemassa edellytykset toiminnan laajenemiselle ja kehittymiselle sekä erinomaisen toiminnan jatkuvuudelle ainakin vuosina ?  Minkälaista tukea yksikkö saa ammattikorkeakoulun johdolta?  Miten yksikköä johdetaan osana korkeakoulun kokonaisuutta?

...edelleen  Onko yksikössä realistinen kuva toiminnan vahvuuksien lisäksi myös kehittämiskohteista?  Ovatko teoria- ja käytäntötieto sopivassa suhteessa ja vuorovaikutuksessa yksikön toiminnassa?  Miten päätehtävien tasapaino toteutuu?  Syntyykö yksikössä jotakin uutta vai on toiminta kaavamaista nykyosaamisen toistamista?  Ollaanko yksikössä kiinnostuneita määrän lisäksi myös laadusta?

YLEISIÄ HAVAINTOJA LAATUYKSIKKÖARVIOINNISTA 1(4)  LAATUYKSIKKÖVALINNAT PAINOTTUVAT JOILLEKIN ALOILLE JA KESKITTYVÄT JOIHINKIN AMMATTIKORKEAKOULUIHIN  PÄÄOSA LAATUYKSIKÖISTÄ ON SUHTEELLISEN PIENIÄ, MUTTA JOUKOSSA ON MYÖS YKSI KOKONAINEN KORKEAKOULU  LAATUYKSIKKÖJEN KOKO EI OLE MERKITTÄVÄSTI KASVANUT  MYÖS VALITSEMATTA JÄÄNEISTÄ YKSIKÖISTÄ LÖYTYY ERINOMAISIA TOIMINTAMALLEJA JA TULOKSIA

KOULUTUSORGANISAATION TOIMINTAKULTTUURIN PIIRTEITÄ Pirstaleisen yksilöllisyyden kulttuuri Klikkiytynyt kulttuuri Liikkuvan mosaiikin kulttuuri Yhteistoiminnallinen kulttuuri Pakotetun kollegiaalisuuden kulttuuri Hargreaves 1999

LAATUYKSIKÖIDEN TOIMINTAKULTTUURIN PIIRTEITÄ TYYPILLINEN LAATUYKSIKKÖ Toimintakulttuuriltaan ympäröivästä organisaatiosta poikkeava yhteisö, jolla on tiiviit yhteistyösuhteet korkeakoulun ulkopuolelle Toimintakulttuurien erilaisuus tekee pedagogisesta johtamisesta haastavaa Pääosa laatuyksiköistä on saanut alkunsa pienen henkilöstöryhmän aloitteesta

YLEISIÄ HAVAINTOJA LAATUYKSIKKÖARVIOINNISTA 2(4)  TYÖELÄMÄLÄHEISYYS TYYPILLISTÄ LAATUYKSIKÖILLE, MUTTA KUMPPANUUKSIEN HALLINNASSA YLEISESTI KEHITETTÄVÄÄ  AMMATTIKORKEAKOULUT KANSAINVÄLISTYVÄT, MUTTA STRATEGINEN OTE VASTA KEHITTYMÄSSÄ  PÄÄTEHTÄVIEN INTEGRAATIOSTA HYVIÄ ESIMERKKEJÄ, MUTTA MYÖS PERINTEISTÄ KOULUMAISUUTTA ESIINTYY  YKSIKÖN PIENI KOKO JA HEIKKO VERKOTTUMINEN RAJOITTAA AMMATTIKORKEAKOULUJEN KAIKKIEN TEHTÄVIEN TASAPAINOISTA TOTEUTTAMISTA

YLEISIÄ HAVAINTOJA LAATUYKSIKKÖARVIOINNISTA 3(4)  OSAAMISPARUSTAINEN TOMINTAMALLI YLEISTYY, MUTTA KOKONAISVALTAINEN OSAAMISEN ARVIOINTI EDELLEEN YLEINEN KEHITYSKOHDE  LAATUYKSIKÖILLE TYYPILLINEN PIIRRE ON TAVOITTEELLISTA OPPIMISTA TUKEVAN OPISKELIJAYHTEISÖN MUODOSTUMINEN JA OPISKELIJOIDEN ARVOSTAMINEN  ARVIOINNISSA TULI ESILLE MYÖS VIITTEITÄ OPISKELIJOIDEN EPÄTERVEESTÄ KILPAILUSTA  LAADUNVARMISTUSJÄRJESTELMÄN AUDITOINTI SELKIYTTÄÄ KORKEAKOULUJEN TOIMINTATAPOJA

YLEISIÄ HAVAINTOJA LAATUYKSIKKÖARVIOINNISTA 4(4)  KAIKILLA LAATUYKIKÖILLÄ ON ERINOMAISIA TULOKSIA, MUTTA TULOSTEN ESITTÄMISESSÄ JA TAVOITTEIDEN MÄÄRITTELYSSÄ MONILLA SUURIA PUUTTEITA  AMMATTIKORKEAKOULUN STRATEGISET MITTARIT VAIKUTTIVAT USEIN ETÄISILTÄ YKSIKKÖTASOLLA  HAKEMUSTEN LAATUTASOSSA SUURTA VAIHTELUA  LAADUKKAILLE YKSIKÖILLE TYYPILLINEN PIIRRE ON TIETYNLAINEN NÖYRYYS JA VAHVUUKSIEN LISÄKSI MYÖS KEHITTÄMISTARPEIDEN TUNNISTAMINEN

KORKEAKOULUJEN RAKENTEELLISEN KEHITTÄMISEN MAHDOLLISUUDET JA RISKIT  LAATUYKSIKÖTKIN VAATIVAT JATKUVAA UUDISTUMISTA JA NIILLÄ ON TÄRKEÄ MERKITYS KOKO KORKEAKOULUJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISESSÄ  KORKEAKOULUJEN RAKENTEIDEN KEHITTÄMINEN TARJOAA MAHDOLLISEN TOIMINNAN SUUNTAAMISEEN JA UUDISTAMISEEN  SISÄLTYY MYÖS RISKI LAADUN TASAPÄISTYMISEEN SEKÄ ORGANISAATION KEHITYSPOTENTIAALIN SITOUTUMISEEN PITKÄKSI AIKAA MUUTOKSESTA SELVIYTYMISEEN JA UUSIEN RAKENTEIDEN PYSTYTTÄMISEEN

ONNITTELUT KAIKILLE ARVIOINTIIN OSALLISTUNEILLE !! TE OLETTE USKALTANEET LAITTAA ITSENNE PELIIN KIITOKSET HYVÄSTÄ KOHTELUSTA JA MUONITUKSESTA ARVIOINTIVIERAILUILLA!! MENESTYSTÄ AMMATTIKORKEAKOULUJEN KEHITTÄMISEEN!! AMMATTIKORKEAKOULUJEN KOULUTUKSEN LAATUYKSIKKÖARVIOINTI