18.3.04 - TassuAnimaatio 2004 - luento 71 Tik-111.450 Animaatio ja mallintaminen 7.luento: motion capture & editing.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAUKOJUMPPAA lähiöliikkujien kanssa
Advertisements

Funktionaalisen luetteloinnin kokeiluprojektit Auran kirjasto ( ) J. R. R. Tolkien 1. kohteenakohteena 2. Taru.
Työkirja. Tehtävä 1 Crop -> Image / Canvas Size toiminnolla uusi tila kehykselle. Rectangular Marquee tool -> Select / Inverse -> Paint Bucket Toolilla.
LPC LPCC PLP LSP/LSF Matemaattinen kikka Levinson-Durbin algoritmi
Luku 1. Siirtotekniikan käsitteitä – Taajuus
Tietoliikennetekniikan perusteet – Luku 1
Analyyttinen geometria MA 04
3D -virtuaalihahmon animointi liikkeenkaappaustekniikkaa käyttäen
Animaation tekeminen:
Digitaalinen kuva ja kuvankäsittely
Tulosten tulkitseminen SJAL tuomarikoulutus 2013.
Tavoite Oppia seuraavat asiat •Yksikkö Beli, desibeli •Analoginen signaali •Digitaalinen signaali •Diskreettiaikainen signaali.
CD-ROM-asema mikrossa
Äänen pakkaaminentMyn1 Äänen pakkaaminen •Äänen enkoodaaminen ja mahdollinen pakkaaminen on ratkaistava jotenkin monissa arkipäivän sovelluksissa ja tuotteissa:
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
Photoshop Cs5 tuttorial. HDR  HDR (tulee englanninkielistä sanoista High Dynamic Range) tarkoittaa kuvantamista, missä kuvaa käsitellään muodossa, jossa.
1. Luento T Tietokoneanimaatio (6 op L) Tassu Takala Mediatekniikan laitos.
1. Luento T Tietokoneanimaatio ja mallintaminen Tassu Takala Teknillinen korkeakoulu Tietoliikenneohjelmistojen ja multimedian laboratorio.
Sähköisen aineiston tunnistaminen Veli-Matti Häkkinen
TassuAnimaatio luento 21 Tik Animaatio ja mallintaminen 2. Avainkuvat ja interpolointi.
Tik Animaatio ja mallintaminen
AS Automaation signaalinkäsittelymenetelmät
Ohjeita animaation tekoon:
Signaalit ja muutosilmiöt 2 504T13D, 3 op. RAMK Tekniikka ja liikenne Tauno Tepsa, 2008 kevät.
KANNANVAIHTO?.
1.1. Itseisarvo * luvun etäisyys nollasta E.2. Poista itseisarvot
Syksy 2001Johdatus bioinformatiikkaan / T. Pasanen 1 7. Monirinnastus Geeni perhe: ryhmä läheisiä toisilleen sukua olevia geenejä, jotka koodaavat samankaltaisia.
Teräväpiirtotekniikka Jussi Koskela Santeri Lehtonen IT-06.
Digitaalinen kuvankäsittely
Lapsen toiminnallisen näön tutkiminen
PowerPoint-esitys OHJE.
TassuAnimaatio luento 41 Tik Animaatio ja mallintaminen 4. Kinematiikka.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Dynaamiset kausaaliset.
TassuAnimaatio luento 81 Tik Animaatio ja mallintaminen 8.luento: flexible materials, shape deformations.
Aikasarja-analyysin perusteet
Harjoituksissa tehdään digitarina
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Tik Animaatio ja mallintaminen
GPS-korjausmenetelmien lyhyt esittely Väliraportti, Ilkka Penttilä, Lauri Suomela.
Vaasan yliopisto / Sähkötekniikka SATE11XX SÄHKÖMAGNEETTINEN KENTTÄTEORIA (LISÄOSA) 6.TASOAALTOJEN POLARISAATIO.
TassuAnimaatio luento 101 Tik Animaatio ja mallintaminen 10.luento: AI in motion, ALife, sound effects, real-time & interactive.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
3D –animaatio ja simulaatio Morphing, animation. Morphing
DVP-1 Teuhola Digitaalisen videonkäsittelyn perusteet Jukka Teuhola Turun yliopisto IT-laitos, Tietojenkäsittelytiede Kevät-2007.
Menetelmä Markowitzin mallin parametrien estimointiin (aihe-esittely)
Havainto. Taivaalla näkyvistä kohteista tutuimpia on Otava, eli Ursa Major (Iso Karhu) Se kiertyy öisellä vaelluksella Pohjantähden ympärillä.
1 3D –grafiikka ja animaatio Lehtiä, videoita ja tenttikysymys alueita Harri Airaksinen;
Adobe After Effects Sauli Lehtovaara Esitelmän rakenne: 1. osa –Mikä se on? Mitä sillä tehdään? –Ohjelman käyttö ja käyttöliittymä –Mitä tiedostoja.
XSL Teppo Räisänen
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Turkka Anttonen Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Epälineaariset pienimmän neliösumman.
XSL Teppo Räisänen
Havaitsevan tähtitieteen peruskurssi I, yhteenveto Luento , T. Hackman & J. Näränen.
HTTPKI, kevät 2009, Yhteenveto Havaitsevan tähtitieteen peruskurssi I, yhteenveto Luento , T. Hackman & J. Näränen.
3D –animaatio ja simulaatio Teksturointi. UV-mapping Maxissa nimitetään UVW-mapping 3D mallin muuttaminen 2D-muotoon.
5. Datan käsittely – lyhyt katsaus Havaitsevan tähtitieteen peruskurssi I, luento Thomas Hackman.
MITÄ ON KONVOLUUTIO? TUTUSTU KUVANKÄSITTELYYN Tieteenpäivät 2015 SAMI VARJO KIITOS MATERIAALISTA: NESLIHAN BAYRAMOGLU CENTER FOR MACHINE VISION RESEARCH.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
3D-grafiikka Animaatio, Kankaat.
3D-grafiikka Animaatio.
T Signaalinkäsittelymenetelmät, 5 op
3 Suureyhtälöt Fysiikan tehtävän ratkaisu:
3D-grafiikka Renderöinti Kertaus.
3D-grafiikka Mallintaminen.
Kuva- ja videosignaalinen käsittely / Kari Jyrkkä
Markus Lehteinen Videotekniikkaa Markus Lehteinen
Signaalien datamuunnokset
Edellisen kerran yhteenveto: MAC frame
Signaalit ja järjestelmät aika- ja taajuusalueissa
LUKU 1 TIETOLIIKENNEJÄRJESTELMIEN ANALYYSI
Menetelmiä signaali/kohina-suhteen parantamiseksi
Esityksen transkriptio:

TassuAnimaatio luento 71 Tik Animaatio ja mallintaminen 7.luento: motion capture & editing

TassuAnimaatio luento 72 Sisältö I. Motion capture –Perusajatus: havaintopisteistä tulkitaan hahmon liike –Sovelluksia: elokuva, pelit –Sensoritekniikkaa: magneettianturit, optiset laitteet, kamera –Kameran kalibrointi: optiikan korjaus, perspektiivi –3D-koordinaattien rekonstruktio monesta kuvasta –Kinemaattisten parametrien laskenta II. Motion editing –Liikedatan segmentointi –Taajuussuodatus –Ajan ja liikkeen venytys (warping) –Liikkeen sovittaminen uuteen hahmoon tai tilanteeseen III. Special techniques –Ääriviivakuvan tunnistus –Monikamerakuvaus, “Matrix-efekti”

TassuAnimaatio luento 73 I. Motion capture Perusajatus: kopioidaan elävä liike animaatioon Historiaa: rotoskopia, päälle piirtäminen Nyt: hahmon liike tulkitaan laskennallisesti havaintopisteistä Sovelluksia: elokuvat, pelit, ergonomian tutkimus

TassuAnimaatio luento 74 Sensoritekniikkaa Magneettianturit Mekaaniset anturit (exoskeleton) Optiset laitteet –kamerat –markkerit LEDejä heijastimia –IR-valo

TassuAnimaatio luento 75 MoCap videokuvasta Alustus –Ympäristön referenssipisteiden tunnistus –Kameran kalibrointi –Markkereiden kiinnitys näyttelijään Datan keruu –Hahmon markkeripisteiden tunnistus –Pisteiden korrelointi eri kameroissa/frameissa –3D-pisteiden rekonstruktio –Datapisteiden sovitus hahmon rajoite-ehtoihin –Kinemaattisten parametrien laskenta Soveltaminen –Kinemaattisen datan sovittaminen uuteen hahmoon –Liikkeen editointi eri ilmaisuja varten

TassuAnimaatio luento 76 Kameran kalibrointi Optiikan korjaus –kuvan vanutusta (image warping) Sijainnin ja asennon laskenta perspektiivissä havaituista markkereista –joka markkerille yhtälö (u,v) i = P R T (x,y,z) i missä P=projektio, R=rotaatio, T=translaatio –yhtälöryhmästä ratkaistaan T ja R tilastollisesti Muotoiltu markkeri antaa enemmän informaatiota Tarpeen myös videokuvan ja virtuaaliympäristön yhdistämisessä (Augmented Reality) –näyttelijät sinitaustaa vasten, upotus virtuaalilavasteisiin –animoitujen hahmojen sijoittaminen videokuvaan

TassuAnimaatio luento 77 3D-koordinaattien rekonstruktio Ideaalisesti: –säde kamerasta markkerin kuvapisteen suuntaan –3D-piste = eri kameroiden säteiden leikkaus Käytännössä: –säteet eivät tarkasti osu yhteen –haetaan pareittain säteiden lyhintä etäisyyttä vastaavat pisteet - klusteroidaan yhdeksi Muita ongelmia –markkerit sekottuvat toisiinsa –usein markkeri joutuu näkymättömiin –tunnistuksen epätarkkuus -> kohinaa signaalissa tarvitaan suodatusta (esim. Kalman filter)

TassuAnimaatio luento 78 Kinemaattisten parametrien laskenta Usein markkerit eivät sellaisinaan riitä –sijainti vaatteissa, ei nivelissä –epätarkkuudet mittauksessa –animoitava hahmo eri kokoinen Sovittaminen anatomiseen malliin –approksimoidaan nivelen paikka useammasta markkerista –otetaan mallin tunnetut rajoitteet avuksi esim. jäsenten pituudet, nivelten ääriasennot Käänteiskinematiikkaa –sovitetaan kiinnekohdat, esim. jalat maahan Anatominen malli auttaa myös näkyvistä kadonneiden markkereiden löytämisessä

TassuAnimaatio luento 79 II. Motion editing Käsitellään liikedataa signaalina ei pelkästään kaapatun liikkeen käsittelyä; lähteenä voi olla mallinnettu/animoitu liike (esim. Endorphin) muistuttaa äänen editointia kukin liikeparametri omalla kanavallaan

TassuAnimaatio luento 710 Menetelmiä –suodatus eri taajuuskaistoilla (vrt. equalizing) –liikesaumojen sulauttaminen (vrt. cross-fading) –synkronointi ajallisiin tapahtumiin (warping) –interpolointi taajuusavaruudessa –tiettyjen liikkeen osien korostaminen –liikekäyrien käsittely splineinä (keyframing) –rajoitusehtojen täyttäminen (IK, space-time constraints)

TassuAnimaatio luento 711 Taajuussuodatus Käsitellään liikesignaalia taajuuskaistoittain (vrt. equalizer) –Alipäästö (matalat taajuudet) tekee liikkeestä laiskan –Ylipäästö (korkeat) tekee hermostuneen vaikutelman –Keskikaistalla saadaan liioiteltuja rauhallisia liikkeitä Vastaa multiresoluutiomallintamista [Bruderlin95]

TassuAnimaatio luento 712 Blending Kahden tai useamman liikedatan summaus –painokertoimet ja taajuussuodatus kullekin erikseen Interpolaatio (cross-fading) –painokertoimia muutetaan, summa pysyy (=1.0) Eri painokertoimet ja suodatus eri osille kehoa –voidaan kombinoida eri liikkeistä kokonaisuuksia –esim. vasen+oikea käsi

TassuAnimaatio luento 713 Synkronointi Yhdistettävien liikesarjojen oltava samassa vaiheessa –eri tallennuskerroilla liikkeen tempo voi olla erilainen (esim. laahustava ja reipas kävely) –epälineaarinen paikallinen venytys ja tiivistys ajassa (=warp) sovittaa signaalit samaan tahtiin’ Periodisille liikkeille toimii Fourier-muunnos [Unuma95] –skaalataan perustaajuus samaksi (=rescaling) –interpoloidaan signaaleja taajuustasossa –skaalataan takaisin ja muunnetaan aika-avaruuteen

TassuAnimaatio luento 714 Muita menetelmiä Dataan voidaan lisätä uusia piirteitä –muotoilu epälineaarisella funktiolla (=waveshaping) –displacement (bump) mapping esim. lisätään vapinaa käsiin Korostetaan yksittäisiä liikkeitä –esim. näkyvä käden heilautus normaalin kävelyn aikana

TassuAnimaatio luento 715 Retargeting Liikkeen sovittaminen uuteen hahmoon tai tilanteeseen –ks. Gleicherin artikkeli, Siggraph’98

TassuAnimaatio luento 716 III. Special techniques Hahmon löytäminen videokuvasta –ääriviivat, tekstuurit, kasvomarkkerit –luurangon sovittaminen kuvaan Monikamerakuvaus –elävästä hahmosta saadaan monta perspektiiviä yhtä aikaa –katselu “virtuaalikameralla”

TassuAnimaatio luento 717 Ääriviivakuvan tunnistus Kuvankäsittely –poistetaan tausta (bluescreen) –tunnistetaan ääriviivat Sovittaminen malliin = hahmontunnistusta –ääriviivan piirteiden tunnistus, esim. sormet –muodon (pikseleiden) jakauman momentit –tekstuurin liikeen tunnistus (optical flow)

TassuAnimaatio luento 718 Sovelluksia Krueger: Videoplace Vivid group: Mandala Hämäläinen et al: Kukakumma Muumaassa –

TassuAnimaatio luento 719 Monikamerakuvaus “Matrix-efekti” Digital Air Movia digital camera array on location

TassuAnimaatio luento 720 Mahdollinen harjoitustehtävä ? Jonkin aikaisemman harjoituksen (esim. kävelijä) liikedatan käsittely –suodatus –kohinan lisääminen –tms.

TassuAnimaatio luento 721 References Menache: Understanding Motion Capture for Computer Animation and Video Games. Morgan Kaufmann 1999 Artikkeleita –Bruderlin, Williams: Motion signal processing. Siggraph’95 –Unuma et al: Fourier principles for emotion-based human figure animation. Siggraph’ –Witkin, Popovic: Motion warping. Siggraph’95 –Michael Gleicher: Retargeting motion to new characters. Siggraph’98 –State et al: Superior augmented reality registration by integrating landmark tracking and magnetic tracking. Siggraph’96 Lisää informaatiota, linkkejä – – …ja monia muita firmoja.

TassuAnimaatio luento 722 Videot Sovelluksia filmeissä –Star Wars: Episode #1 (JarJar) –Matrix –Simpsons Tekniikkaa –Moxy, Acclaim (SVR #101) –Siggraph’97 näyttely –Siggraph’95 proceedings CD-ROM (examples) –Gleicher (Siggraph’98 video) –AR tracking (Siggraph’96 video, #25)