Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

3D-grafiikka Mallintaminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "3D-grafiikka Mallintaminen."— Esityksen transkriptio:

1 3D-grafiikka Mallintaminen

2 Pikanäppäimet, pistarit
q= select w= move e= rotate r= scale Z= viewport undo z= zoom extend x= toggle gizmo F3= toggle wireframe F4= rautalnka mallin päälle F9= render image 1,2,3,4,5,6 = sub selection h= object list

3 Pikanäppäimet q= select w= move e= rotate r= scale Z= viewport undo
z= zoom extend x= toggle gizmo F3= toggle wireframe F4= rautalanka mallin päälle F9= render image 1,2,3,4,5,6 = sub selection h= object list

4 How to make really bad CG
The-CG-Pipeline/tp/How-To-Make- Really-Bad-Cg.htm

5 7 common Modeling Techniques fo Film and Games
Basics/a/Introduction-To-3d-Modeling- Techniques.htm

6 Koordinaatisto Akselisto Suorakulmainen, Cartesian koordinaatisto
Origo Akselien suunnat Globaali ja lokaali koordinaatisto /3d_fundamentals/html/3d_coordinate s.html

7 Primitiivit Mallinnuksen “peruspalikoita”
Useimmilla tietyt perusominaisuudet (säde, korkeus, leveys, syvyys, segmentit, kannet)

8 Primitiivit osa 2 Cube, Sphere, Cylinder, Cone, Torus jne.
Primitiiveista lähdetään mallintamaan jotain monimutkaisempaa

9 Extended primitives Portaat, kasvit jne. Harvemmin tarvetta…

10 Pinnoista “Ei ole ympyrää – on vain sekmentin pätkiä”
Tasapaino polygonien määrässä, raskas malli  mallin optimointi Kuuluisa Utah teapot

11 Matikkaa Jippii! Matriisi– ja taulukkolaskenta Tilaintegraalit
Valaisumallit ja –algoritmit Heijastus-, törmäysalgoritmit

12 Splines Suoria, käyriä Määrittävät pinnan muotoja ja muodostavat polygoneja Control points, tangent points (NURBS:ssa knots, weights)

13 Käyrätyypit

14 Freeform modelling Subobjectien editointi Vertex, Edge, Polygon

15 Mallinnuksen työkaluja
Extrude Bevel Loft Lathe Chamfer

16 Instancing Kappaleiden kloonausta Vie vähän muistia
Mahdollistaa laumojen tekemisen

17 Mallinnuksen ’standardointi’
Ei ole strandardeja, on vain suositeltuja käytäntöjä Lue tarkemmin turbosquid.com (CheckMate Pro) Yleiset natiivit tiedostomuotot (.max, .c4d, .lwo .lws, .ma, .mb, .hrc, .scn)

18 Mallinnuksen standardointi
Trubosquid checkmate pro? Ei yksinäisiä pisteitä Ei päällekkäisiä pisteitä Ei päällekkäisiä polygoneja Pinnan normaalit oikeaan suuntaan Vain nelikulmioita ja kolmioita Real-world scale

19 Mallinnuksen standardointi
Malli sijaitsee ’maatason’ päällä lähellä origoa Malli tulee olla oikein päin, ei kyljellään tms. Malli ei saa olla käännetty ja koko tulee olla 100% Mallit ja niiden osat tulee olla nimetty Mallin pinta pitää olla uskottava

20 Mallinnuksen standardointi
Tarvittavat kuvat tulee olla nimetty oikein Myös materiaalit tulee olla nimetty UV kartat kuntoon Animaatio tulee olla sujuvaa

21 Ensi kerralla Extrude Chamfer N-Pole E-Pole X-Pole Loop
Boolean operators Loft Subdivision surface


Lataa ppt "3D-grafiikka Mallintaminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google