Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
3D-grafiikka Mallintaminen
2
Pikanäppäimet, pistarit
q= select w= move e= rotate r= scale Z= viewport undo z= zoom extend x= toggle gizmo F3= toggle wireframe F4= rautalnka mallin päälle F9= render image 1,2,3,4,5,6 = sub selection h= object list
3
Pikanäppäimet q= select w= move e= rotate r= scale Z= viewport undo
z= zoom extend x= toggle gizmo F3= toggle wireframe F4= rautalanka mallin päälle F9= render image 1,2,3,4,5,6 = sub selection h= object list
4
How to make really bad CG
The-CG-Pipeline/tp/How-To-Make- Really-Bad-Cg.htm
5
7 common Modeling Techniques fo Film and Games
Basics/a/Introduction-To-3d-Modeling- Techniques.htm
6
Koordinaatisto Akselisto Suorakulmainen, Cartesian koordinaatisto
Origo Akselien suunnat Globaali ja lokaali koordinaatisto /3d_fundamentals/html/3d_coordinate s.html
7
Primitiivit Mallinnuksen “peruspalikoita”
Useimmilla tietyt perusominaisuudet (säde, korkeus, leveys, syvyys, segmentit, kannet)
8
Primitiivit osa 2 Cube, Sphere, Cylinder, Cone, Torus jne.
Primitiiveista lähdetään mallintamaan jotain monimutkaisempaa
9
Extended primitives Portaat, kasvit jne. Harvemmin tarvetta…
10
Pinnoista “Ei ole ympyrää – on vain sekmentin pätkiä”
Tasapaino polygonien määrässä, raskas malli mallin optimointi Kuuluisa Utah teapot
11
Matikkaa Jippii! Matriisi– ja taulukkolaskenta Tilaintegraalit
Valaisumallit ja –algoritmit Heijastus-, törmäysalgoritmit
12
Splines Suoria, käyriä Määrittävät pinnan muotoja ja muodostavat polygoneja Control points, tangent points (NURBS:ssa knots, weights)
13
Käyrätyypit
14
Freeform modelling Subobjectien editointi Vertex, Edge, Polygon
15
Mallinnuksen työkaluja
Extrude Bevel Loft Lathe Chamfer
16
Instancing Kappaleiden kloonausta Vie vähän muistia
Mahdollistaa laumojen tekemisen
17
Mallinnuksen ’standardointi’
Ei ole strandardeja, on vain suositeltuja käytäntöjä Lue tarkemmin turbosquid.com (CheckMate Pro) Yleiset natiivit tiedostomuotot (.max, .c4d, .lwo .lws, .ma, .mb, .hrc, .scn)
18
Mallinnuksen standardointi
Trubosquid checkmate pro? Ei yksinäisiä pisteitä Ei päällekkäisiä pisteitä Ei päällekkäisiä polygoneja Pinnan normaalit oikeaan suuntaan Vain nelikulmioita ja kolmioita Real-world scale
19
Mallinnuksen standardointi
Malli sijaitsee ’maatason’ päällä lähellä origoa Malli tulee olla oikein päin, ei kyljellään tms. Malli ei saa olla käännetty ja koko tulee olla 100% Mallit ja niiden osat tulee olla nimetty Mallin pinta pitää olla uskottava
20
Mallinnuksen standardointi
Tarvittavat kuvat tulee olla nimetty oikein Myös materiaalit tulee olla nimetty UV kartat kuntoon Animaatio tulee olla sujuvaa
21
Ensi kerralla Extrude Chamfer N-Pole E-Pole X-Pole Loop
Boolean operators Loft Subdivision surface
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.